Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Tror antall søkere har sunket, i tillegg til at det er blitt noen nye studieplasser i år. Så ja, dette synes jeg var merkelig. Er det noen som kan bekrefte at tallene stemmer? Regner med at opptaket har blitt lagt ut nå, skulle bli lagt ut i kveld i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere har ikke snittet sunket.

 

Jo, det har det, så fatt mot, i fjor:

UiB 56,9 -> 56,8

NTNU 59,2 -> 59,0

 

Og dette er ikke engang de endelige tallene, for listen oppdateres ikke etter 27. juli. Det kan skje mye i ukene frem til studiestart, og som nevnt av mange så er det alltid noen som ikke møter. Man kan altså trygt gå ut ifra at de endelige poenggrensene ligger lavere enn ved både første opptak og suppleringsopptak.

Lenke til kommentar

Greit og få bekreftet at ikke studentmassen generelt er like negative som oss i denne tråden i henhold til fremtidig arbeidsmakred osv. Så får man bare prøve og lavær og tenke at de muligens er uopplyste. Neida, det blir nok bra! Skal prøve å utsette bekymringene mine til litt etter dagen jeg fikk innvilget opptak. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Tromsø og Bergen bruker det å være relativt store bevegelser på ventelistene, betydelig mindre i Oslo og i Trondheim. Årsaken er naturligvis det at mange som søker til Oslo/Trondheim også har ført opp Tromsø/Bergen på søknadslista til tross for at de egentlig ikke er reelle søkere. Når de da ikke kommer inn i Oslo/Trondheim trekker de seg etterhvert fra plassen i Bergen/Tromsø.

 

Og om noen skulle trekke seg fra Oslo/Trondheim så suppleres det så godt som alltid inn noen som har fått tilbud i Bergen/Tromsø..

 

I min tid var det vel 20-ish plasser bevegelse i Tromsø og 15-ish i Bergen..

Endret av Reipar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Tromsø og Bergen bruker det å være relativt store bevegelser på ventelistene, betydelig mindre i Oslo og i Trondheim. Årsaken er naturligvis det at mange som søker til Oslo/Trondheim også har ført opp Tromsø/Bergen på søknadslista til tross for at de egentlig ikke er reelle søkere. Når de da ikke kommer inn i Oslo/Trondheim trekker de seg etterhvert fra plassen i Bergen/Tromsø.

 

Og om noen skulle trekke seg fra Oslo/Trondheim så suppleres det så godt som alltid inn noen som har fått tilbud i Bergen/Tromsø..

 

I min tid var det vel 20-ish plasser bevegelse i Tromsø og 15-ish i Bergen..

 

Interessant! Selvfølgelig godt nytt for meg som skal skal studere (forhåpentligvis) medisin ved UiB neste år! :)

Lenke til kommentar

Jeg ringte UiB, og fikk til svar at det var svært usannsynlig at de tok inn folk fra ventelista i år (står selv som nr.10).

 

Hvordan kan de egentlig si det? De har vel ikke kontroll over hvem som kommer inn på stedene de står på venteliste :) Vet at mange som ønsker seg inn i Oslo/Trondheim takker ja til Bergen og Tromsø, men samtidig ja til å stå på venteliste på de andre plassene.. :)

Lenke til kommentar

Jeg ringte UiB, og fikk til svar at det var svært usannsynlig at de tok inn folk fra ventelista i år (står selv som nr.10).

 

Sa de til meg og.

 

Inntakskontoret hadde oversett et vitnemål med forbedrede karakterer da jeg søkte på medisin, så jeg fikk feil poengsum og havna langt nede på ventelista og fikk dermed fulgt med på hele "prosessen". Jeg skal selvfølgelig ikke garantere noe, men det er ihvertfall ingen grunn til å gi opp.

 

For min del så ordna det seg etter en liten klagerunde og det ble opprettet en ekstra plass til meg :-)

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Hvordan kan de egentlig si det? De har vel ikke kontroll over hvem som kommer inn på stedene de står på venteliste :) Vet at mange som ønsker seg inn i Oslo/Trondheim takker ja til Bergen og Tromsø, men samtidig ja til å stå på venteliste på de andre plassene.. :)

 

De hadde overbooka, og derfor vil det jo bety at veldig mange må si nei før de begynner å ta folk fra ventelista.

Så mitt siste håp er 2.plassen på lista i Tromsø :hm:

Endret av ehe90
Lenke til kommentar

Har dere hørt planene fakultetsledelsen ved UiB legger nå? Det er visst blitt vedtatt at fra høsten 2014 skal profesjonsstudiet bli et bachelor-master-studie. Det blir da det eneste medisinstudiet i Norge som er ordnet på denne måten. Hva spesifikt vil dette innebære for studentene? Er det noen som vet spesifikt når denne ordningen blir iverksatt, er det fra høsten 2014? Det vil i så fall føre til en seriøs revurdering av UiB som studiested. Om det er tilfelle at det iverksettes fra neste år av, tror jeg både UiO og NTNU kommer over UiB på listen. For noe dritt ass..

Endret av Xaphor
Lenke til kommentar

Har dere hørt planene fakultetsledelsen ved UiB legger nå? Det er visst blitt vedtatt at fra høsten 2014 skal profesjonsstudiet bli et bachelor-master-studie. Det blir da det eneste medisinstudiet i Norge som er ordnet på denne måten. Hva spesifikt vil dette innebære for studentene? Er det noen som vet spesifikt når denne ordningen blir iverksatt, er det fra høsten 2014? Det vil i så fall føre til en seriøs revurdering av UiB som studiested. Om det er tilfelle at det iverksettes fra neste år av, tror jeg både UiO og NTNU kommer over UiB på listen. For noe dritt ass..

 

Har du kilde? Har aldri hørt om det... :hm: Nå ble jeg bekymret :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...