Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at sistnevnte poeng (nr. 5) i innlegget ditt Vaio, ikke vil føre til skjev legekvalitetsfordeling?

Da har du misforstått poenget med turnustjenesten. Vi snakker om turnusleger, ikke LiS.

Hva mener du med legekvalitetsfordeling? Alle turnuslegene må være godkjent før de starter turnusen, mao i "lik" kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at om man har en prøve, hvor de med best score får velge først. Det er jo kjent at de fleste vil inn i storbyene, og da vil jo de "beste" velge nettopp storbyer, og de mindre gode må da velge distrikt. Det er jo også kjent at noen velger å bli der de starter karriæren sin som lege (les: turnustjeneste). Om de gode fortsetter i byene, og de mindre gode fortsetter i distrikt, kan det jo tenkes at vi vil få en skjer fordeling... Slik det er nå, fordeles turnuslegene rundt om i landet uavhengig av hvor flinke de er... Hvorfor mener du dette ikke er en reell tanke?

 

Jeg vet ikke, men interessant å høre hvordan andre tenker. Det er derfor jeg belyser dette.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at om man har en prøve, hvor de med best score får velge først. Det er jo kjent at de fleste vil inn i storbyene, og da vil jo de "beste" velge nettopp storbyer, og de mindre gode må da velge distrikt. Det er jo også kjent at noen velger å bli der de starter karriæren sin som lege (les: turnustjeneste). Om de gode fortsetter i byene, og de mindre gode fortsetter i distrikt, kan det jo tenkes at vi vil få en skjer fordeling... Slik det er nå, fordeles turnuslegene rundt om i landet uavhengig av hvor flinke de er... Hvorfor mener du dette ikke er en reell tanke?

 

Jeg vet ikke, men interessant å høre hvordan andre tenker. Det er derfor jeg belyser dette.

Hvorfor skal ikke de som scoret best få velge først? Hvorfor skal the lucky bastard få de mest attraktive plassene? Hvorfor føler folk at det er urettferdig? Skal vi følge bakerste mann?

Hvis du ser på de siste turnuslegevalgene på uio.no, så er det ikke oslo som ble valgt først. Folk velger nærområdene der man har familier og venner. Ja det er mangen som velger oslo, men de fleste er-i-fra- oslo...

 

Du tok opp distrikt-tjenesten. Basert på dagens turnusregler er det selvfølgelig urettferdig. Jeg mener at regler for distrikttjeneste må forandres:alle har åpent distrikt. Unntak for de med særplass og parplass (som dagens turnus). En som har distrikt på buskerud kan godt ende opp i ja... Gol..

 

En ting til: ikke alle legekontorer i oslo har TL. Dermed fordeles de automatisk videre til andre steder som finskogen etc...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg er med på tankegangen din, og kan være med på at de beste fortjener best. Men det er ikke alltid at dette tjener Norge best... Dessuten skal det mye til før en test blir rettferdig, dog er det muligens ikke umulig. Jeg mener, noen er bedre i teori, andre i praktisk, og noen er suverene med pasienter som virkelig åpner dem opp og får tak i info... Hvordan bedømme dette utifra en test? Jeg syns ikke de teoretisk sterkeste fortjener å velge plasser først... Men spennende om man finner et testalternativ som er så rettferdig som mulig, og USMLE stegene er vel relativt gode...

Lenke til kommentar

Jeg er med på tankegangen din, og kan være med på at de beste fortjener best. Men det er ikke alltid at dette tjener Norge best... Dessuten skal det mye til før en test blir rettferdig, dog er det muligens ikke umulig. Jeg mener, noen er bedre i teori, andre i praktisk, og noen er suverene med pasienter som virkelig åpner dem opp og får tak i info... Hvordan bedømme dette utifra en test? Jeg syns ikke de teoretisk sterkeste fortjener å velge plasser først... Men spennende om man finner et testalternativ som er så rettferdig som mulig, og USMLE stegene er vel relativt gode...

 

Det har ihvertfall ikke tjent norge best å ha et såpass begrenset mengde folk som blir leger kontra etterspørselen, så sånn sett så tror jeg det blir bedre nå enn det har vært.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan bedømme dette utifra en test? Jeg syns ikke de teoretisk sterkeste fortjener å velge plasser først...

Selvfølgelig er ikke alle smådetaljene på plass. Derfor mener jeg at vi bør lære i fra USMLE, PLAB, CMA osv. Teorien er grunnmuren til medisin. Det praktiske lærer man uansett, det er vist i utallige undersøkelser.

Jeg mener at karakterbasert valg styrker lokalmiljøet pga. plassvalg fra turnuslegene.

Folk flest, velger først, plasser som er familier og venner nær.

Tenk! Mindre reise for turnuslegene, mer tid på lokalmiljøet dermed mer praksis.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det har ihvertfall ikke tjent norge best å ha et såpass begrenset mengde folk som blir leger kontra etterspørselen, så sånn sett så tror jeg det blir bedre nå enn det har vært.

 

AtW

Norge har høyere legetetthet i forhold til USA, England, Kanada. (Med unntak CUBA)

Kongeriket Norge tjener mer på kvalitetslege enn kvantitetslege.

Lenke til kommentar

Det har ihvertfall ikke tjent norge best å ha et såpass begrenset mengde folk som blir leger kontra etterspørselen, så sånn sett så tror jeg det blir bedre nå enn det har vært.

 

AtW

Norge har høyere legetetthet i forhold til USA, England, Kanada. (Med unntak CUBA)

Kongeriket Norge tjener mer på kvalitetslege enn kvantitetslege.

 

Høyere legetetthet hjelper ikke enn så lenge det har vært lange perioder der det i praksis ikke har vært arbeidsledighet for leger. Det som er relevant er antallet utdannede i forhold til hvor mange jobber som skal besettes. Lite kventitet går utover kvaliteten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Høyere legetetthet hjelper ikke enn så lenge det har vært lange perioder der det i praksis ikke har vært arbeidsledighet for leger. Det som er relevant er antallet utdannede i forhold til hvor mange jobber som skal besettes. Lite kventitet går utover kvaliteten.

Vil du at det skal være arbeidsledighet blandt leger?

Lenke til kommentar

Høyere legetetthet hjelper ikke enn så lenge det har vært lange perioder der det i praksis ikke har vært arbeidsledighet for leger. Det som er relevant er antallet utdannede i forhold til hvor mange jobber som skal besettes. Lite kventitet går utover kvaliteten.

Vil du at det skal være arbeidsledighet blandt leger?

 

Ja, det vil jeg, fordi det begunstiger samfunnet, en bransje med en arbeisledighet som er null har en god del ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg, fordi det begunstiger samfunnet, en bransje med en arbeisledighet som er null har en god del ulemper.

 

AtW

Hvordan vil arbeidsledige leger være begunstig for samfunnet?

 

Det vil gjøre det lettere å få leger til distriktene, man slipper å i samme grad ha helsefarlige vakordninger. At man ikke ahr så godt som 100% jobbsikkerhet gjør at leger ikke i samme grad slipper unna med dårlig oppførsel, som mange gjør i dag. Videre tror jeg det vil hjelpe en god del på noen holdningsproblemer som eksisterer i deler av legestanden (dette er dog bedre blant de unge heldigvis)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det vil gjøre det lettere å få leger til distriktene, man slipper å i samme grad ha helsefarlige vakordninger.

Enig i dette. Det vil også redusere muligheten til å oppnå "fantasibetingelser" i en jobb. Jeg er ikke mot at folk tjener gode penger, men enkelte leger i distriktene har avtaler som er helt absurde.

Lenke til kommentar

At man ikke ahr så godt som 100% jobbsikkerhet gjør at leger ikke i samme grad slipper unna med dårlig oppførsel, som mange gjør i dag.

Jeg vet ikke hva du prøver å oppnå med å skrive sånt. Det er klageinstanser for slike saker, akkurat som for politiet. Skal politimenn også være arbeidsledige, så de ikke oppfører seg dårlig mot andre? Jeg synes det du skriver raker ned på alle som studere medisin.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

At man ikke ahr så godt som 100% jobbsikkerhet gjør at leger ikke i samme grad slipper unna med dårlig oppførsel, som mange gjør i dag.

Jeg vet ikke hva du prøver å oppnå med å skrive sånt. Det er klageinstanser for slike saker, akkurat som for politiet. Skal politimenn også være arbeidsledige, så de ikke oppfører seg dårlig mot andre? Jeg synes det du skriver raker ned på alle som studere medisin.

 

Det må du jo gjerne synes, personlig tror jeg den gjengse lege er bedre tjent med at legestanden får luket ut noe ugress og får et bedre rykte på noen områder. Det er liten tvil om at så godt som 100% jobbsikkerhet kan føre til dårligere oppførsel fra enkelte, er jo ikke lenge siden vi så den såkalte "rockelegen" uttale at det ikke var så farlig for han om det fikk konsekvenser å skulke fra jobben, fordi han hadde andre jobber å ta seg til.

 

Om man ikke tåler å høre at det er dårlige egg også blant legestanden så mener jeg at man kanskje bør se litt nærmere på realitetene, det er ikke bra å ha holdningen at det ikke finnes dårlige leger.

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Noen her som har tatt fagprøven eller har no erfaring i forbindelse med den..? er det verdt å streve for..? vurderer å ta den..

 

2. Noen som kan gi meg noen tips på det med å starte igang på forskning? har ingen erfaring med det, men har veldig lyst egentlig.. vet bare ikke hvor og hvordan jeg skal starte...

Lenke til kommentar

Det må du jo gjerne synes, personlig tror jeg den gjengse lege er bedre tjent med at legestanden får luket ut noe ugress og får et bedre rykte på noen områder. Det er liten tvil om at så godt som 100% jobbsikkerhet kan føre til dårligere oppførsel fra enkelte, er jo ikke lenge siden vi så den såkalte "rockelegen" uttale at det ikke var så farlig for han om det fikk konsekvenser å skulke fra jobben, fordi han hadde andre jobber å ta seg til.

Sett at du hadde utdannet deg lenge til en jobb, som var kontrollert av det offentlige. Sett at du ikke hadde mange andre alternativer for å unngå å bli spist av strukturledighetsfella.

 

Sett at du ble tvunget til å jobbe legevakt, fordi det offentlige har bestemt at de kan tvinge deg som en jævla trell, og at vanlige folk ikke kjenner til sånt allikevel.

 

Sett at ingen kollegaer gadd bytte med deg, selv om de ikke hadde noe annet de skulle ha gjort, og ingen brydde seg om kiss-konsert.

 

Hvem er det som har dårlig oppførsel? Rockelegen eller det offentlige?

 

PS: jo høyere straffer, jo større konsekvenser, dess mer under teppet, dess mer beskytte seg selv, og dolke sin neste. Helsevesenet er bygget på samarbeid. Way to go å foreslå systemendringer som belønner parasittisk og antisosial adferd.

 

Ellers har du helt rett i at det er mange leger som er drittsekker. Kan du ikke bare finne på en litt bedre regel, f.eks strafferabatt for unge leger som koker sine overordnede i olje, eller legger avføring i postkassa deres? :ermm:

Lenke til kommentar

Det må du jo gjerne synes, personlig tror jeg den gjengse lege er bedre tjent med at legestanden får luket ut noe ugress og får et bedre rykte på noen områder. Det er liten tvil om at så godt som 100% jobbsikkerhet kan føre til dårligere oppførsel fra enkelte, er jo ikke lenge siden vi så den såkalte "rockelegen" uttale at det ikke var så farlig for han om det fikk konsekvenser å skulke fra jobben, fordi han hadde andre jobber å ta seg til.

Sett at du hadde utdannet deg lenge til en jobb, som var kontrollert av det offentlige. Sett at du ikke hadde mange andre alternativer for å unngå å bli spist av strukturledighetsfella.

 

Sett at du ble tvunget til å jobbe legevakt, fordi det offentlige har bestemt at de kan tvinge deg som en jævla trell, og at vanlige folk ikke kjenner til sånt allikevel.

 

Sett at ingen kollegaer gadd bytte med deg, selv om de ikke hadde noe annet de skulle ha gjort, og ingen brydde seg om kiss-konsert.

 

Hvem er det som har dårlig oppførsel? Rockelegen eller det offentlige?

 

PS: jo høyere straffer, jo større konsekvenser, dess mer under teppet, dess mer beskytte seg selv, og dolke sin neste. Helsevesenet er bygget på samarbeid. Way to go å foreslå systemendringer som belønner parasittisk og antisosial adferd.

 

Ellers har du helt rett i at det er mange leger som er drittsekker. Kan du ikke bare finne på en litt bedre regel, f.eks strafferabatt for unge leger som koker sine overordnede i olje, eller legger avføring i postkassa deres? :ermm:

 

Mener du fravær av 100% jobbsikkerhet "belønner parasittisk og antisosial atferd", det framstår på meg som relativt virkelighetsfjernt.

 

Resten av innlegget ditt framstår ærlig talt som sutring, buhu, man har en jobb der man har tider der man må møte opp, vakter osv, guess what, det er ikke akkurat noe unikt, å sutre over at man jobber som en trell i et høyt betalt, anerkjent yrke med relativt god jobbtilfredshet er ærlig talt ikke særlig treffende.

 

Alle jobber har sine ulemper, men om man virkelig føler seg som en trell, og føler for å skylde på det offentlig når man ikke møter opp på jobb, så er det kanskje på tide å tenke på om man har rette typen jobb?

 

AtW

Lenke til kommentar

Mener du fravær av 100% jobbsikkerhet "belønner parasittisk og antisosial atferd", det framstår på meg som relativt virkelighetsfjernt.

Det er ikke 100% jobbsikkerhet. Til og med overlegene kan bli pælma, kjapt, trygt og billig, kiwi, kiwi. Ref bl.a. overlegen som varslet om jukset ved Asker og Bærum sykehus. Ledelsen ventet et år, så kvittet de seg med varsleren. Overlegen fikk avslag i retten på videre rett til å jobbe fram til avklaring av om oppsigelsen var gyldig eller ei. St.Olav i trondheim har rykte på seg for å være et sted hvor folk holder kjeft, og er passivt-aggressive. Ikke et sted jeg ønsker å bli lagt inn.

 

Resten av innlegget ditt framstår ærlig talt som sutring, buhu

Jeg kunne sagt det samme om hva du skriver, men i motsetning til hva de andre her har sagt om deg, så velger jeg å forholde meg til hva du skriver, istedenfor motivasjonen din for å skrive det.

 

man har en jobb der man har tider der man må møte opp, vakter osv, guess what, det er ikke akkurat noe unikt, å sutre over at man jobber som en trell i et høyt betalt, anerkjent yrke med relativt god jobbtilfredshet er ærlig talt ikke særlig treffende.

At man får bedre betalt enn å sitte i kassa på rimi på hverdager, utelukker ikke de andre negative sidene ved at du er i lomma på det offentlige. Er du dataingeniør, og sjefen er en drittsekk, så hopper du på ny jobb. Er du lege, så flytter du halve landet rundt. :yes:

 

Alle jobber har sine ulemper, men om man virkelig føler seg som en trell, og føler for å skylde på det offentlig når man ikke møter opp på jobb, så er det kanskje på tide å tenke på om man har rette typen jobb?

Enig med deg at det for hver enkelt er noe man kanskje burde se seriøst på, om man ikke har satt seg inn i rammebetingelsene for yrket i Norge på forhånd. Men nå hadde typen kanskje det OK når han ikke jobbet på legevakta? :thumbup:

 

Hvis dette var ment som et argument i retning av at det er illegitimt å klage på, eller ytre misnøye med systemet, fordi det er på en måte gudegitt at det skal være som det er, da har vi ikke noe å diskutere, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...