Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en som var ferdig utdannet ved UiO for 2 år siden, og han mente at mange av foreleserne på UiO fortsatt var veldig tradisjonelle, og ikke så fan av PBL, men mer god gammeldags teori, i forhold til NTNU og UiT. Er det noen her som studerer i Oslo som har noen formening om dette? Har UiO start vår høyere prioritert enn UiT, og begynner å bli usikker nå :p

 

Takker for svar

 

Jeg er nettopp ferdig utdannet ved UiO. PBL og forelesninger er forskjellige ting. De fleste av PBL-veilederne jeg har vært borti liker å være PBL-veileder. Hva angår forelesninger, vil jeg tippe det ikke er så forskjellig fra NTNU og UiT, en fin blanding av unge og gamle, noen med tavleundervisning og andre med powerpoint, noen med lite deltakelse fra studentene mens andre igjen legger forelesningene opp som seminar. Noen er selvsagt litt mer tradisjonsbundet enn andre, men synes ikke det har vært et stort problem. Det er alltid noen forelesere som ikke er så gode. Tror ikke du skal være så bekymret.

 

Velger du UiO, får du en meget god grunnpakke før turnus, en flott blanding av basalfag, dyptgående indremedisin og kirurgi samt mye god klinisk pasientrettet læring, problembasert! Angrer ikke et sekund på at jeg valgte UiO, et supert medisinstudium, du kommer ikke til å angre..

 

Takk for det ;) Hvordan bodde du under studietiden? Jeg ser på diverse boalternativer i Oslo nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For dere som går på UIO, hvordan er timeplanen deres lagt opp? Er det mye obligatorisk undervisning. Vet at PBL og kliniske grupper er obligatoriske, er det mye av dette? Og andre forelesninger, er disse obligatoriske? Har tenkt å søke meg inn neste år, men også å få barn et års tid etterpå, og lurer på om det går greit å kombinere mye obligatorisk undervisning med å ha små barn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til dere som er utdannet leger: hvor mye jobber dere?

 

Jeg har veldig lyst til å studere medisin, men det er arbeidstiden til legen som gjør meg usikker. Så dere leger, kan dere klargjøre hvordan det er? Har hørt mange skrekkhistorier om leger som jobber 36 timer i strekk uten pauser, og at de må operere om natten osv osv osv. Og jeg vil helst ha et yrke med fast arbeidstid. Så hvordan fungerer dette? Hvor lang er vanligvis en arbeidsdag, og er det mulig å bestemme dette selv?

Er det mulig å være lege og jobbe fra 8-16, uten noen nattvakter f.eks, eller er det for mye å forvente dette?

 

Veldig fint om noen kunne svart på dette. Har alltid hatt veldig lyst til å studere medisin, men det er arbeidsmengden til legene ETTER universitet som skremmer meg litt.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er avhengig i hva slags lege du har lyst å bli, og, hvor du har tenkt å søke jobb.

 

De fleste psykiater og allmennleger har faste og behagelige arbeidstider, såkalt 9-16 jobb (med enkelte nattvakter).

 

De verste arbeidstidene er "et eller annet" innen kirurgi. :)

 

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er avhengig i hva slags lege du har lyst å bli, og, hvor du har tenkt å søke jobb.

 

De feste Psykiater og allmennleger har faste og behagelige arbeidstider, såkalt 9-16 jobb. De verste arbeidstidene er "et eller annet" inni kirurgi. :)

 

Vaio :)

Tuusen takk for svar, Vaio!. Jo har jo foreløpig tenkt som vanlig lege (uten spesialisering). Men når du mener hvor jeg søker jobb, mener du legesenter/sykehus? Hvordan kommer dette til å påvirke min arbeidstid og evt. lønn?

 

Og et annet spm i farten: opererer leger? Hvis ja, hvor alvorlige er disse operasjonene? Har VELDIG stor angst for blod osv, og det er så vidt jeg klarer å se på mitt eget blod uten å kaste opp :p

Lenke til kommentar

Alle leger må kunne små-kirurgi, f.eks å sy igjen småkutt og sånt.

Større kirurgi utføres selvfølgelig av kirurger. :)

Tusen takk for hjelpen!

Har søkt litt rundt, og kommer stadig frem til at leger vanligvis har 36 timer pr. uke + vakt som begynner etter kl. 17. Hvor mange ganger i mnd er det OBLIGATORISK å ha vakt? Jeg vet at det er veldig variabelt, men gjennomsnittlig.

Og er det mulig å jobbe ved et legesenter et helt år? Har hørt om leger som jobber 1/2 år ved legesenter, og 1/2 på sykehus.

 

Beklager for alle disse spørsmålene, altså, men jeg er veldig usikker. Og jeg vil ikke at jeg skal velge medisin og senere angre. For en fleksibel og fast arbeidstid er veldig viktig for meg!

Lenke til kommentar

Det er nok veldig variabelt med antall obl. vakter. Og allmennlegene/fastlegene jobber gjerne ved legesenteret hele året, år ut og år inn.

 

Som cand.med. har man nok ett av de mest fleksible utdanningene som går an, man kan velge alt fra stillesittende kontor til "snekker"-jobb, masse pasientkontakt vs. ingen pasientkontakt hvis man finner ut i turnustjenesten at de er litt slitsomme.

 

Ps. mange medisinstudenter før deg som har hatt blodskrekk :roll:

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Noen som kjenner til strykprosenten ved de norske universitetene? Og er det i det hele tatt noen som "faller ut" av studiet?

 

Spør fordi jeg vurderer å studere medisin i framtida. Fikk 2 poeng for lite til å komme inn på førstegangskvoten i år, så jeg vurderer å ta opp fag for å bedre snittet. Jeg synes imidlertid 6 år er veldig lenge å studere, mtp at jeg sannsynligvis ikke kommer inn før jeg er minst 22 år.

 

På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Noen som kjenner til strykprosenten ved de norske universitetene? Og er det i det hele tatt noen som "faller ut" av studiet?

 

Spør fordi jeg vurderer å studere medisin i framtida. Fikk 2 poeng for lite til å komme inn på førstegangskvoten i år, så jeg vurderer å ta opp fag for å bedre snittet. Jeg synes imidlertid 6 år er veldig lenge å studere, mtp at jeg sannsynligvis ikke kommer inn før jeg er minst 22 år.

 

På forhånd takk! :thumbup:

 

 

Ca 30% stryk på de første 1-3 semestrene. Deretter tror jeg de fleste får et mer realistisk forhold til studiet - med realistisk mener jeg de som har kommet rett fra videregående får et mer bevisst forhold til hvor mange timer med studier dette studiet faktisk krever per dag. (Skal ikke sees bort i fra at også mange voksne selvfølgelig også kan stryke da de igjen befinner seg i andre faser i livet med familier, barn, forsørgerrollen, m.m).

 

Jeg er 25 og ferdig med første året medisin (kommer til å bli ferdig som 30 åring). Videre vil man kunne finne folk som er langt oppi 30-40 årene når de begynner på medisinstudiet.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Noen som kjenner til strykprosenten ved de norske universitetene? Og er det i det hele tatt noen som "faller ut" av studiet?

 

Spør fordi jeg vurderer å studere medisin i framtida. Fikk 2 poeng for lite til å komme inn på førstegangskvoten i år, så jeg vurderer å ta opp fag for å bedre snittet. Jeg synes imidlertid 6 år er veldig lenge å studere, mtp at jeg sannsynligvis ikke kommer inn før jeg er minst 22 år.

 

På forhånd takk! :thumbup:

 

 

Ca 30% stryk på de første 1-3 semestrene. Deretter tror jeg de fleste får et mer realistisk forhold til studiet - med realistisk mener jeg de som har kommet rett fra videregående får et mer bevisst forhold til hvor mange timer med studier dette studiet faktisk krever per dag. (Skal ikke sees bort i fra at også mange voksne selvfølgelig også kan stryke da de igjen befinner seg i andre faser i livet med familier, barn, forsørgerrollen, m.m).

 

Jeg er 25 og ferdig med første året medisin (kommer til å bli ferdig som 30 åring). Videre vil man kunne finne folk som er langt oppi 30-40 årene når de begynner på medisinstudiet.

 

30%!? såpass ja :ohmy:

 

Hvor mange ganger kan man stryke da? 3?

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Noen som kjenner til strykprosenten ved de norske universitetene? Og er det i det hele tatt noen som "faller ut" av studiet?

 

Spør fordi jeg vurderer å studere medisin i framtida. Fikk 2 poeng for lite til å komme inn på førstegangskvoten i år, så jeg vurderer å ta opp fag for å bedre snittet. Jeg synes imidlertid 6 år er veldig lenge å studere, mtp at jeg sannsynligvis ikke kommer inn før jeg er minst 22 år.

 

På forhånd takk! :thumbup:

 

 

Ca 30% stryk på de første 1-3 semestrene. Deretter tror jeg de fleste får et mer realistisk forhold til studiet - med realistisk mener jeg de som har kommet rett fra videregående får et mer bevisst forhold til hvor mange timer med studier dette studiet faktisk krever per dag. (Skal ikke sees bort i fra at også mange voksne selvfølgelig også kan stryke da de igjen befinner seg i andre faser i livet med familier, barn, forsørgerrollen, m.m).

 

Jeg er 25 og ferdig med første året medisin (kommer til å bli ferdig som 30 åring). Videre vil man kunne finne folk som er langt oppi 30-40 årene når de begynner på medisinstudiet.

 

30%!? såpass ja :ohmy:

 

Hvor mange ganger kan man stryke da? 3?

 

 

 

Hmmm, kanskje det var å ta litt vel hardt i. Faktisk så varierer det veldig fra semester til semester. På andre semester ved UiO i år, hørte jeg at det var 22 stykker som strøk. Yup, ved tredjegangsstryk er man ute av studiet. På fellessemestrene i tannlege-, medisin- og ernæring vil stryk på et utdanningsprogram regnes som stryk på alle tre.

 

Min anbefaling til alle som skal søke seg til medisin rett etter vgs er å søke på både medisin, tannlege og ernæring, da de første 3 + 1/2 semestrene er felles.

Lenke til kommentar

 

Hmmm, kanskje det var å ta litt vel hardt i. Faktisk så varierer det veldig fra semester til semester. På andre semester ved UiO i år, hørte jeg at det var 22 stykker som strøk. Yup, ved tredjegangsstryk er man ute av studiet. På fellessemestrene i tannlege-, medisin- og ernæring vil stryk på et utdanningsprogram regnes som stryk på alle tre.

 

Min anbefaling til alle som skal søke seg til medisin rett etter vgs er å søke på både medisin, tannlege og ernæring, da de første 3 + 1/2 semestrene er felles.

 

Hender det at noen stryker for tredje gang, og er ute av studiet? Det må i så fall være utrolig surt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...