Gå til innhold

Valg av kamera, har fanboy'ism betydning for deg ?


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jamm: Post noen pro-bilder når du får utstyret da.

post-99540-1195172449_thumb.jpg

Et liten størrelse oversikt. Sigma 30/1.4. Nikons 24-120VR, 18-200VR, 17-55/2.8 og 70-200/2.8VR.

Den som imponerer mest i størrelse er 17-55/2.8, den er svær. Nikons D300 og Nikons 300/2.8VR er på vei.

 

Optisk har jeg ikke fått prøvd 17-55 og 70-200. 18-200VR brukes til brevpresse.

 

Jeg mente: Du får poste noen profesjonelle bilder når du får utstyret siden du skal ha profesjonelt utstyr.

Tipper du får bilder du kan leve av nå ;)

Lenke til kommentar

For meg har det endel å si, men det blir litt galt å kalle det fanboyism. Er du fornøyd Volvo kunde, ja, så blir det ofte Volvo neste gang også. Liker du kjerriga di, så beholder du henne ofte :D

 

Jeg liker veldig godt kameramerket og kommer neppe til å bytte med det første.

 

Det har jo med hva man bygger opp av utstyr også, men for at jeg skulle bytte merke må det nesten et under til.

Lenke til kommentar
Vurderer du alle fabrikanter likeverdig når nytt kamera skal kjøpes eller er du "fanboy"?

Da bør man kanskje se på om det er det første nye, eller en fornyelse etter at man for eksempel har vokst fra eller slitt ut sitt nåværende.

De fleste er nok mer åpen ved førstegangskjøp enn når en sliter skal skiftes ut / oppgraderes. Personlig var jeg relativt åpen når mitt første DSLR skulle kjøpes, selv om jeg har hatt diverse Pentax opp gjennom årene. Helt ærlig var det enkelte merker som fikk ”Lada-stempel”, og dermed aldri fikk noen mulighet. Ut over det ble det tatt hensyn til (sammenlignet) spesifikasjoner og egenskaper som jeg visste eller trodde ville være viktige for meg. Tester og andres meninger/erfaringer, både her og på DPReview, har vært til uvurderlig hjelp.

 

Det jeg tror mange gjør, og som for øvrig også kommer frem i tråden, er at de tilsynelatende hører mer på formidlede følelser enn fakta – og følelser er ikke alltid så lette å vurdere uten hild. Ofte vet heller ikke folk hva de trenger eller ønsker fra et kamera, og blir kanskje da veldig lett påvirkelig uten at anbefalinger støttet opp med faktiske data – hvilket er veldig synd.

 

Selv var jeg etter lang tids undersøkelser litt usikker på enkelte egenskapers viktighet for meg, og spurte da litt rundt. Husker for eksempel at jeg fant ut at jeg ”måtte ha” nedblendingsknapp, men det har vist seg i senere tid at den ikke blir brukt – mer eller mindre i tråd med hva andre hentydet. Erfaringene over de siste to årene fra kameraet jeg valgte, har derimot gjort det ganske klart hvilke egenskaper i neste kamera som får meg til å oppgradere. Bl.a. er det å flytte enkelte funksjoner ut på egne knapper/hjul, noe jeg tenner på etter å ha fomlet med menyer på upassende tidspunkter og når tid har vært mangelvare.

 

Det eneste som da hindrer meg i å bytte system er behovet for eventuelle andre utskiftninger også, altså blir det et kostnadsspørsmål – også i forbindelse med at man trenger ny ”opplæring” om man skifter system med nye menyer m.m. Men, om jeg finner ut at mitt (fremtidige) behov ikke kan dekkes uten å bytte system, er jeg villig til å ta den investeringen under forutsetning av at kostnaden med byttet vil betale seg på sikt.

 

Har for øvrig hatt flere anledninger til å se nærmere på 350D, uten at jeg har følt noen hig etter å bli alt for kjent med Canons modeller av den grunn. Gamle vaner er verre å snu på. Nikon har jeg (dessverre?) til gode å møte bekjente som har..

 

I nesten alle tilfeller så skyldes fanboyisme sauflokkmentaliteten som fremtvinges av behovet for "å være på lag med en vinner".

Du sier noe der. Selv synes jeg det er mer givende å da prestere noe ut over de selvsagte/opplagte forventingene man har når man leker med ”taperne”. Derfor tror (vet) jeg at jeg til tider holder meg bevisst unna massenes valg, for ikke bare ende opp som en (vanlig) sau. 8o)

 

Det gir en bedre følelse å fx. tjene penger på et Pentax-system (og mer satsing på fotografering skal det bli fremover) siden ”resten av verden” som tjener penger på fotografering bruker ”proffutstyr”. Om det tjener meg å hate ting som U2, fotball m.m. fordi ”alle andre” liker det, kan nå så være.

 

PS. Hele denne tråden bærer vel preg av at dette forumet er fullt av merkevareorienterte smågutter. Eventuelt litt mer voksne gutter, som alikevel ikke ser så veldig mye lenger enn til sitt eget.

De som passer kategoriseringen klarer neppe å la være ytre sine holdninger når anledningene til skittkasting byr seg. Vi andre kan gjøre vårt beste, slik som noen allerede gjør her, med å anbefale ut fra de egenskapene vi antar brukeren har som matcher egne erfaringer og/eller kunnskap om modeller – uansett merke.

Om ”vi” bare nådde alle med mangel på kunnskap før de ihuga fanboys’a og selgere med menglende kunnskaper og/eller kick-back kan belemre deres valgvei..

 

Pentax har helt klart det hippeste, kuleste, mest kreative og retro-style imaget..

Kult. Det er bedre å være i den leiren – for mitt vedkommende. Føler meg mer hjemme der enn i den overfylte ”et nummer i rekka” enden til Canon. 8o)

 

(og hvis Gissan og Mr. Olsen holder pissekonkurransen sin for seg selv..)

Dagens smil.. - thanks. 8o)

 

Det å hevde at det kun er plass for et fåtall systemer i et hyperkapitalistisk samfunn er jo totalt latterlig.

Ikke i Kina, hvor det som nevnt er rimelig vanskelig til håpløst å få tak i Pentax. Her er det virkelig indikasjoner på at det bare er plass til så lite som to systemer – som jeg sikkert slipper å navngi. Og det til tross for at landet utgjør en rimelig stor andel av det totale hyperkapitalistiske samfunnet nå som økonomien deres tar helt av. Mye har forandret seg her bare siden i fjor – for ikke å snakke om for 10 år siden..

 

Man må sette seg ned og analysere sitt behov, ta bort skylappene, sette fingeren i jorda, og handle deretter.

Exactly. Det vil nok for mange innebære at et systembytte blir verre og verre etter hvert som investeringene og erfaringene blir gjort – men det er egentlig svært fornuftig ettersom vi ikke (vanligvis) lager pengene selv – eller rapper dem.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke "fanboy" av noe merke, verken i fotoverden, pcverden eller andre "verdener" for den sags skyld.

 

I de aller fleste tilfeller går jeg etter "mest for pengene" prinsippet, eller de produktene som til en viss grad innfrir mine forventinger og bruksområder/behov.

 

Jeg ser ingen grunn til å tviholde på et merke, annet enn dersom det faktisk er et merke som er på randen til konkurs men som fortjener en "andre sjanse"

Lenke til kommentar

Har gått litt inn i meg selv etter at denne tråden startet, og forsøkt å finne ut hvilke merker jeg fronter hardest når jeg står som kundebehandler i butikken. Det er faktisk litt mer morsomt å selge "uvanlige" merker som Pentax og Olympus. Jeg merket at jeg dro frem en del gode argumenter for disse to merkene fremfor Canon og Nikon til et par kunder i dag, muligens fordi Canon og Nikon uansett lever på navnet, muligens fordi jeg ønsker å støtte de svake?

 

Jeg vet ikke... jeg vet bare at selv om jeg har Nikon og er utrolig fornøyd med det, så gir det et litt større kick å selge for eksempel Pentax enn Nikon.

Lenke til kommentar

Du er nok en god sosialist du, Super8.

Jeg er jo også veldig fornøyd med Canon, men har likevel en tendens til å anbefale andre merker. Da jeg kjøpte 20D var det utvilsomt det beste kameraet under proffklassen, med forbehold for D70. Til mitt bruk var det i alle fall best. I dag som det finnes en god del glimrende alternativer på markedet, så blir det litt mer komplisert. Det er likevel til kundens beste, for nå kan man bruke smak og smale preferanser for å gjøre sitt valg.

Lenge leve et marked med sosial samvittighet, hvis noe slik finnes.

Lenke til kommentar

Kjøpte Nikon fordi D50 kom bedre ut av testene jeg leste enn 350D, og det var en drøy tusenlapp billigere. Har vurdert canon pga 85 1,2, men tror egentlig nikon sin 85 1,4 holder, sånn helt egentlig. Så det blir nok nikon framover, iaf nå som jeg skal handle inn litt optikk, og en SB800. Så blir nok nikon på DX, da jeg skal opp i FX sjiktet må det though, revurderes.

 

Har hatt smaken på pentax også, K10D var en stor kandidat da jeg kjøpte D80n =) som vant pga jeg ikke hadde nok penger til å få med noen objektiver på pentaxn :p

Lenke til kommentar

"Sånn helt egentlig" er både Canon 85mm f1.2 L og Nikon 85mm f1.4 AF-D kompromissløse i slik grad at det nok i all hovedsak balanserer på "gjøken bak søkerens" skuddisiplin/fotokunnskap om man bærer nytten av dem.

 

Det gjelder vel strengt talt også for valget mellom Pentax, Olympus, Nikon, Sony, Canon, Sigma, Samsung, Panasonic også..

Lenke til kommentar
Har gått litt inn i meg selv etter at denne tråden startet, og forsøkt å finne ut hvilke merker jeg fronter hardest når jeg står som kundebehandler i butikken. Det er faktisk litt mer morsomt å selge "uvanlige" merker som Pentax og Olympus. Jeg merket at jeg dro frem en del gode argumenter for disse to merkene fremfor Canon og Nikon til et par kunder i dag, muligens fordi Canon og Nikon uansett lever på navnet, muligens fordi jeg ønsker å støtte de svake?

 

Jeg vet ikke... jeg vet bare at selv om jeg har Nikon og er utrolig fornøyd med det, så gir det et litt større kick å selge for eksempel Pentax enn Nikon.

 

 

Det har vel også litt med makt å gjøre. Canon og Nikon selger seg selv, klarer du å påvirke til noe annet har DU en finger med i spillet, når dette i tillegg er til kundens beste er det uansett en vinn-vinn situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg hadde brukt analog slr med m42 objektivfatning og manuell fokus sien 79. Mine planer om anskaffelse av dslr kom med Canon 10D, og hang fremdeles i luften med Canon 300D. Jeg endte til slutt opp med Nikon D70. Etterhvert har jeg også kjøpt en god del objektiver og blitzer til Nikon.

Når jeg sier jeg kommer til å holde meg til Nikon har det ingenting med fanboyisme å gjøre. Derimot vil det bli like dyrt å bytte system som å bytte kone....

Om jeg skulle bytte til Canon eller pentax eller hva det nå skulle være gjør det ingenting med bildene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Næ, det var priser innhentet på fotovideo.no. Jeg har spurt i Tromsø, og der sier de i fotobutikken (jepp, det er bare èn igjen) at de er "vanskelig" å få tak i..
Nå jobber jeg i den fotobutikken, og nei, det er ikke vanskelig å få tak i. Har det til og med inne, hvis det ikke er solgt da (men det går ikke plagsomt mange av dem, er ikke mange som spør heller).

 

Når det er sagt, er du ekstremt prisbevisst kjøper du ikke filter i fotobutikk, det skal jeg innrømme. På den annen side må du huske på at fotobutikken må tjene penger på noe, og filter er noe av det vi tjener penger på. Dersom vi skulle konkurrert med billigste nettpriser på alt utstyr, ville det ikke vært grunnlag for drift i det store og hele, da det faktisk koster en del å ha lokaler i et kjøpesenter, og ikke minst være del av en kjede. Selvfølgelig kunne vi bryte ut av kjeden, men samtidig har det sine fordeler (det er uansett ikke opp til meg).

Lenke til kommentar
Har gått litt inn i meg selv etter at denne tråden startet, og forsøkt å finne ut hvilke merker jeg fronter hardest når jeg står som kundebehandler i butikken. Det er faktisk litt mer morsomt å selge "uvanlige" merker som Pentax og Olympus. Jeg merket at jeg dro frem en del gode argumenter for disse to merkene fremfor Canon og Nikon til et par kunder i dag, muligens fordi Canon og Nikon uansett lever på navnet, muligens fordi jeg ønsker å støtte de svake?

 

Jeg vet ikke... jeg vet bare at selv om jeg har Nikon og er utrolig fornøyd med det, så gir det et litt større kick å selge for eksempel Pentax enn Nikon.

 

 

Det har vel også litt med makt å gjøre. Canon og Nikon selger seg selv, klarer du å påvirke til noe annet har DU en finger med i spillet, når dette i tillegg er til kundens beste er det uansett en vinn-vinn situasjon.

Det er sant. Samtidig skal det være ganske hardtveiende argumenter for å velge f.eks. en D80 fremfor E-510, når du får med et teleobjektiv og fremdeles er betydelig billigere enn D80. Joda, kit-optikken til D80 er bedre, men ikke så mye at det virkelig gjør store utslag for et utrent øye. Har kunden optikk fra før, er selvfølgelig saken annerledes.
Lenke til kommentar

Selv har jeg egentlig ikke så mye preferanser, mange spennende systemer på markedet, men Nikon har jeg alltid hatt et nært forhold til, og Pentax har alltid vært spesielt spennende. De siste Olympus-kameraene er også interessante, men er ikke 100% trygg på at det er noe for meg, selv om jeg gjerne anbefaler det til kunder.

 

At jeg først satset på Nikon, var forsåvidt tilfeldig - overtok min fars F50, og valget falt på D70s da jeg skulle oppgradere i høst. Nå er jeg likevel på vei over til Pentax/Samsung, da det var det jeg innerst inne ville ha. Lanseringen av D3 gjorde jo at jeg nølte litt, men samtidig er det så langt frem i tid, dersom det noen gang kommer, at jeg valgte å legge ut D70s-en min for salg. Nå er den ikke solgt riktig ennå, så sånn sett har jeg en vei tilbake, men samtidig gleder jeg meg veldig til GX-10 kommer i hus. Den blir trolig knyttet sammen med en 16-45 og litt brukt optikk. Blir spennende å se om jeg får deltatt på 'Uke 50 - 50mm', om jeg har utstyr, men jeg håper det. Tror i hvert fall at jeg fremdeles har F50 og 50mm i hus da, så det er mulig det blir den kombinasjonen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har hatt canon leeenge, men definisjon fanboy liker jeg ikke. Det som har størst innvirkning på meg når jeg skal evnt. handle nytt kamera er dessverre, flere kilo med L-opptikk og annet tilbehør som er kjøpt siden 1992.

 

Å skifte til f.eks. Nikon hadde resultert i at jeg måtte selge alle linsene mine for evnt. å finansiere nye fra Nikon.

I tilleg etter å ha prøvd Pentax i ca. 6 mnd gjennom jobben, samt Nikon D200 og D2x som eies av mine venner, har både jeg og de fleste kompisene mine blitt enig at Canon sin brukergrensesnitt på spesield 10/20/30/40D og 1D serien mye enklere og brukervennlig enn Nikon og Pentax sine løsninger.

 

Og mine kompiser som har Nikon sitter så og si i samme klemma, de har alt for mange Nikon objektiver for å kunne skifte til Canon.

 

Så jeg trur at det er ekstrautstyret som egentlig bestemmer kamera kjøp for min del. Og ja det finnes mye bra Nikon glass.

Lenke til kommentar

Man er ikke fanboy fordi man velger å fortsette med samme system, spesielt ikke hvis man har mye god optikk til det systemet. Man er faktisk idiot hvis man kjøper Nikon med vesken full av L-optikk. Fanboy vil si at man er overbevist om at ens eget system er så fortreffelig at man ønsker at alle andre har det, og at alle/de fleste andre merkene er mindreverdige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...