Gå til innhold

Hva har man igjen for å spille?


Anbefalte innlegg

For meg er det greit nok at man har det gøy når man spiller, men mange er opptatt hva man får igjen for å spille, og påpeker at det er totalt bortkasta tid i forhold til alt annet man kan gjøre, for eksempel trene eller være ute. For min del er det alltid litt gøy å få slike spørsmål fordi en nærmere undersøkelse viser at jeg ofte både er mer ute og trener mer enn de som spør. Spørsmålet er vel mer hvordan man prioriterer den tiden man er hjemme.

 

Uansett, har man noe igjen for å spille? Blir man bedre på noe eller lærer noe? Noen undersøkelser viser at man kan bli flinkere til å løse oppgaver, ta beslutninger raskere osv., men dette er vanskelig å måle. Har noen konkret erfaringer med ting har blitt bedre på grunn av spilling?

 

For min del, som spiller mest FPS og TPS, er nok den største læringseffekten at jeg blir tvunget til å holde meg oppdatert på data generelt, både hardware og software. Man må helst vite hva oppgraderinger av prosessorteknologi, grafikkteknologi osv. innebærer, samt hva oppgraderinger i operativsystemer egentlig innebærer. Ettersom jeg også er interessert i hvordan ting jeg driver med funker innebærer spilling at man lærer mye om 3D-modellering, fysikk-modellering og kunstig intelligens. Dette er nyttig å vite i mange sammenhenger, som ikke bare gjelder spilling.

 

Som shooterspiller blir man jo også oppdatert på mer eller mindre realistisk våpenteknologi og spionteknologi, samt ulike krisescenarioer. Hvor nyttig dette er kan man jo spørre seg om, men av og til er det jo kjekt og kunne.

 

Hvilke erfaringer har andre? Er det noen spill som er mer ”nyttige” enn andre? Hvilket spill har du lært mest av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har igjen av å spille, er at når jeg har spilt et skikkelig godt spill husker jeg på det med gode minner i årevis.

 

Tenker tritt og ofte på alle timene jeg har brukt i Baldur's Gate eller Knights of the Old Republic.

Fortsatt prater jeg ofte med bestekompissen min om de beste stundene vi hadde med Halo i co-op.

Lenke til kommentar

Av Online-spill har jeg blitt kjent med mange type interessante mennesker rundt om i verden som jeg ellers ikke hadde hatt kontakt med. At jeg skriver og snakker engelsk med dem gjør at jeg praktiserer engelsk, spessielt muntlig som jeg ellers ikke hadde hatt mulighet til.

 

Av Championship Manager og Football Manager spill har jeg fått ENORM kunskap om lag og spillere :) Hvor nyttig det er kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Etter eg hadde runda Zelda: TP merka eg at eg hadde blitt stødigare på hånda.

 

Har óg blitt betre i engelsk pga. spel, som som oftast er på engelsk. Men eg slo ikkje opp i ordboka, men prøvde å uttale det. F.eks. ordet "potion" uttalte eg som det skrives den gang, men no seier eg det som det eigentleg skal uttalast. Husker ikkje heilt korleis eg uttalte "cancel" før, men det var i hvert fall ikkje slik eg uttalar det no, som det skal uttalast (trur eg uttalte det som "channel" :p). Dei to orda (og sikkert fleire), i hvert fall potion, lærte eg av å spele Pokémon.

Lenke til kommentar

Jeg for min del føler jeg sitter igjen med ganske mye etter å ha spilt spill, men det avhenger selvsagt av hva slags spill det er snakk om. Fellesnevneren er uansett underholdning, men i eventyrspill og andre spill hvor det er nødvendig å kunne språk, lærer jeg masse. Jeg hadde aldri vært like god i engelsk som jeg er nå uten å ha vært en spiller i så mange år.

 

Nå rekker jeg ikke skrive mer, men skal ta en kikk på denne fine tråden senere. :)

Lenke til kommentar

Jeg er mer eller mindre sosial med 5 andre individer jeg deler en lidenskap med. Team Fortress 2. Jeg snakker med dem via Ventrilo og jeg har det kjempemorro.

 

Jeg har også hat flere CS 1.6 claner jeg har dratt rundt i Norge med på div. LAN for å vinne penger, fortsatt kjempegode kamerater med de.

 

Så det jeg får ut av gaming er sosiale relasjoner og kjempemasse morro :)

 

 

EDIT:

 

Skriver mye engelsk over IRC og snakker engelsk over ventrilo når jeg spiller med utenlandske folk. Så engelskunskapene blir opprettholdt.

 

Jeg får også bedre reaksjoner. Og det er bevist gjennom forskning at folk som spiller dataspill er mer oppmerksome enn andre og også har bedre reaksjonsevner.

 

 

 

Dataspill forbedrer synet ditt:

http://www.catchgamer.no/?module=news&...mp;newsId=4308

Counter-Strike gir sosial intelligens

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1300565

 

Action Video Games Sharpen Vision 20 Percent

http://www.rochester.edu/news/show.php?id=2764

Endret av nts
Lenke til kommentar
Trur dei fleste har lært seg meir engelsk av å spele. Spel er nok grunnen til av eg var best i engelsk i klassen på barneskulen. :p

 

Enig her. Kunne masse engelsk før vi begynte med det på skolen :!:

 

Nå for tida, med de spillene jeg spiller (bilspill, fps), så føler jeg at jeg får noe annet enn underholdning. Da jeg var yngre spilte jeg en del spill som krevde mye logisk sans, og utregninger, pluss at jeg spilte en del strategispill og spill som handlet om geografiske områder, så da lærte jeg jo faktisk en del.

 

Har ingen eksempler på spillene jeg spilte, siden jeg har glemt hva de heter og rota bort disketter/kassetter :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg får underholding fra så spille.

Husker en kamerat for noen år siden syntes det var dyrt at jeg betalte 500 for et spill.

Selv hadde han nettopp kjøpt en dvd-film til 149,-

 

Så tok vi regnestykket, 149,- på 2 timers underholding var 75,- pr time.

500,- for et spill som jeg ville bruke minst 10 timer på er 50,- pr time.

 

Da skjønte han plutselig hvor mye man får igjen for de 500.

Og når vi så nå spille et spill utallige timer på live i tillegg, så blir jo timeprisen bare mindre og mindre.

 

Jeg spiller spill for underholdningens verdi.

 

Det merkelige er at i en passiv sport som filmtitting, så får jeg lopper i ræven etter 1.5 til 2 timer.

Med et godt spill kan jeg bli sittende 3 timer i strekk, og ville gjerne spilt enda mere.

(Som regel en ytre faktor, kona, som sier når jeg har spilt for lenge.

Lenke til kommentar
Jeg får underholding fra så spille.

Husker en kamerat for noen år siden syntes det var dyrt at jeg betalte 500 for et spill.

Selv hadde han nettopp kjøpt en dvd-film til 149,-

 

Så tok vi regnestykket, 149,- på 2 timers underholding var 75,- pr time.

500,- for et spill som jeg ville bruke minst 10 timer på er 50,- pr time.

 

Da skjønte han plutselig hvor mye man får igjen for de 500.

Og når vi så nå spille et spill utallige timer på live i tillegg, så blir jo timeprisen bare mindre og mindre.

For eksempel Zelda: TP og Assassin's Creed (for å ta to eksempler) går det å presse ca 40 timar speletid ut av. Viss me seier ca 500,- per spel, delt på 40 timar blir det 12.50,- som er veldig lite for så mykje underhaldning (viss du liker spelet då, selvfølgelig). Minner meg litt om Piratkopiering og tankeløse folk-tråden som var for ei stund sidan.

Lenke til kommentar

Det er vel når man begynner å se etter en mening i å spille at det går galt, SPILL ER KULTUR(les underholdning).

 

Man jobber og sliter halve dagen, kommer hjem og må lage middag og vaske hus/klede, og de få timane man har før man må legge seg til å sove må man vel da ha lov til å "sløse bort" med å kose seg litt.

Lenke til kommentar

Underholdning er vel hovedgrunnen til at jeg spiller.

Ellers er det for min del å gjøre ting i spill som ikke er akseptert eller mulig i virkligheten.

Det er feks. en dårlig ide og kjøre bil på fortauet for og se om du klarer 10.000 kills. :p

Tidligere når jeg spilte mmorpg ble jeg flinkere til å skrive engelsk.

 

OT:

Føler nesten at jeg blir mobbet fordi jeg spiller. Virker som mange folk tenker at spilling er for unger. (Er 29 år)

Hva har folk igjen for og se fotball enten live eller på TV?

Selv hater jeg fotball, og kunne aldri tenke meg og sitte og glo i xx timer.

Mens fotball-supportere kjøper matchende klær osv. Og sees på som mer normale. (tenker da på folk som ER normale).

Jeg sier ikke at fotball fans er teite eller noe, men de får mer aksept i samfunnet. (Oj, hørest jo litt orntli ut dette.)

Lenke til kommentar
OT:

Føler nesten at jeg blir mobbet fordi jeg spiller. Virker som mange folk tenker at spilling er for unger. (Er 29 år)

Hva har folk igjen for og se fotball enten live eller på TV?

 

Enig. Alle kollegaer fnyser litt av meg når vi snakker om spill. (Jeg er 31).

Det er som du sier "liksom for barn".

 

Tenkte i dag. Når jeg får barn og han vokser opp, (ja han er på vei), så er det voksenspillene i hyllen pappas, og så får poden spille sine spill.

Dermed er det Condemned og Resident Evil på sen kveldstid, så får helle Spyro og Mario regjere på dagtid.

 

Derfor hilser jeg velkommen funksjoner som foreldre-ur/timer og alders-lås på våres konsollgenerasjon.

 

Men, til tema igjen. Hva har man igjen for å spille.

Vel, noe kan kalle det passiv, men jeg har faktisk spill hvor jeg blir direkte svett under armene etter en tid.

Mye kniving i bilspill, og særlig online, krever faktisk noen gang en dusj i etterkant. Jeg sitter helt på kanten, klamrer om kontrollen, puster ikke i de siste svingene.

Det tar på fysisk.

 

Husker en gang jeg spilte mye Rally. Jeg tok meg selv i å styre, korrigere, gasse, bremse, gire osv utallige ganger i løpet av ett minutt.

Så tenkte jeg. "Hvor mange avgjørelser tar jeg som gamer i dette spillet i løpet av en time". Det er ikke få, for å si det slik.

 

Mener også å ha lest engang at å spille med kontrollere som til PS, Xbox og lignende, så fikk kirurger bedre finmotorikk og presisjon.

Det er nok en mange myter om oss gamere som vil dø nå de neste 10 årene.

Så får vi heller bli oppfattet som nerder.

 

Jeg synes nå det er stilig når nå spillbransjen går forbi musikk og filmbransjen, SLÅTT SAMMEN.

At titler som Halo3 kan konkurrere ut en hvilken som helst stor filmpremiere sett fra kassapparatene sin side.

En helt sinnsyk industri som er på gang. Og den vokser med et enormt tempo.

 

Så det jeg har igjen for å spille er kulturopplevelser av våres nye tid.

"Spill er kultur"

Lenke til kommentar

Alle driver med en eller annen form med underholdning for å ikke bli depressiv.

- Noen leser avisen og synes det er interessant med dramatikk

- Noen ser TV og drømmer seg bort i en alternativ virkelighet

- Noen spiller videospill for å ta en aktiv del i en alternativ virkelighet

 

Sistnevnte er dog best spør du meg siden du er mer aktiv.

Men det finnes negative aspekter også av sistnevnte som World of Warcraft. Det er som å sitte og se på en mynt som spinner rundt og rundt, og du stirrer på mynten i 6 timer i en falsk tro at du er bedre enn alle andre millioner av mennesker som sitter og stirrer på samme mynten.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...