Gå til innhold

Et fysikk spørsmål


Anbefalte innlegg

sitter å plages med leksene, hver så snill å hjelp "/ 10 poeng til han/hun som svarer raskest!

 

Et lokomotiv med masse 20*10^3 kg drar en vogn med masse 5.0*10kg. vognen får en akselerasjon på 2.0 m/s^2. vi ser bort fra all motstand mot vognens bevegelse. hvor stor kraft virker på vognen ved koblingen K? Hvor stor kraft virker på lokomotivet ved K?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på nå, men hvilken lærebok har du? Går utifra at du går i vg2. Isåfall, hvis du har boka ERGO kan du slå opp på side 81. Der står alt godt forklart. Regner likevel den oppgaven fordi jeg synes fysikk er moro :p

 

EDIT:

Lurer på om du har skrevet noe feil her. Hvis man er ute etter koblingskraften K så må man ikke både vite akselerasjon og massen til lokomotivet. Uti fra det du skrev trenger man egentlig ikke vite noe om lokomotivet. Vi vet jo at vognen har en akselerasjon. På grunn av Newtons tredje lov som sier at kraft = motkraft kan man si at kraften som trekker vognen er den samme som virker fra lokomotivet på vognen. Du skriver også at vognen veier 50kg, noe jeg synes er rart i og med at lokomotivet veier 20 tonn.

 

Her er løsningen på det du skrev:

119171.jpeg

Endret av Stegz
Lenke til kommentar

nesj jeg er 19 år og har fast jobb på telenor. damen som har fysikk prøve imorgen. og hvis jeg fikk til å svare så skulle hun komme til meg med leksene;).

 

i dette tilfelle ble det litt feil, det skulle være 5.0*10kg^3

 

så m * a hadde blitt 5000kg * 2 = 10000n = 10kN

Endret av infinety
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

nesj jeg er 19 år og har fast jobb på telenor. damen som har fysikk prøve imorgen. og hvis jeg fikk til å svare så skulle hun komme til meg med leksene;).

 

i dette tilfelle ble det litt feil, det skulle være 5.0*10kg^3

 

så m * a hadde blitt 5000kg * 2 = 10000n = 10kN

 

Det er kanskje litt sent, men siden K og K* er motkrefter, er det bare å løse K = massen til vognen multiplisert med akselerasjonen til vognen = 10 kN.

Du vet ikke akselerasjonen til lokomotivet, så derfor kan du IKKE skrive K* = m(lokomotiv)*a(vogn) = 40 kN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...