Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med tradisjonell barbering, hvis man har noen "arr" i ansiktet eller lignende... jeg har vurdert det veldig lenge siden jeg ikke passer til Mach eller Fusion høvlene, for meg så har excel vært noe som jeg har lovet tro og ære til. Men nå har de største butikkene sluttet med dem. så da må jeg finne meg no nytt.

 

men er litt usikker på hvor "lett" det er å kutte seg med disse tradisjonelle høvlene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med tradisjonell barbering, hvis man har noen "arr" i ansiktet eller lignende... jeg har vurdert det veldig lenge siden jeg ikke passer til Mach eller Fusion høvlene, for meg så har excel vært noe som jeg har lovet tro og ære til. Men nå har de største butikkene sluttet med dem. så da må jeg finne meg no nytt.

 

men er litt usikker på hvor "lett" det er å kutte seg med disse tradisjonelle høvlene

 

Er man litt forsiktig går det helt fint. Er en grunn til at det heter safety razor. Har kuttet meg ett par ganger siden jeg fikk min merkur HD for ca en måned siden. Og det har stort sett vert på grunn av kviser som stikker litt ut. Pluss at jeg har hatt litt dårlig tid de gangene det har skjedd.

Lenke til kommentar

Hille: Kan svare på mine vegne. Kost er uten tvil bedre å bruke, og den fordeler vedkommende produkt mye bedre enn det dine egne hender gjør. Nye koster er vanligvis tørre og ''harde'', så det tar litt tid før hårene myker opp skikkelig. Skyll kosten i rikelig varmt vann, gjerne varmere enn lunkent. En ting å anbefale, er å ha kremboksen/tuben i varmbad. Slik kan man varme opp kremen på forhånd og da er den enda bedre å fordele.

 

Har du lite tid, så blander du ut bare kremen i en skål/stor kopp som vanlig. Med andre ord så kan du bruke litt mer krem på en ny kost. Hårene i kosten absorberer noe av kremen og vannet vil jeg tro. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Da var første shave unnagjort med safety razor. Det ser lettere ut på filmene :p Halsen var vanskelig men nå er det vertfall gøy å barbere seg

 

 

:)

 

 

Hvordan var det å bruke kosten? Du fikk en jevn og fyldig smørning i ansiktet? Brukte du mye av kremen når du smørte ut?

Håper inderlig at kosten blir mykere slik som onyx sier. Var veldig stiv og hard. Ang kremen så roterer jeg kosten ca 4-5 ganger i skålen. regner med at kremen kommer til å vare en hel evighet

 

:)

Lenke til kommentar
Hva slags kost har du?

 

 

Bump,

 

1 stk. MRK-BLD Merkur Super Platinium barberblader 10-pakning à kr 39,00

1 stk. TRUFHL-00001 Truefitt & Hill Trafalgar Shaving Cream Bowl à kr 195,00

1 stk. MENU-BSBB men-u Barbiere Pure Bristle Shaving Brush - sort à kr 159,00

1 stk. MRKC34 Barberhøvel Merkur HD 34C à kr 269,00

 

Måtte bare si at jeg ble mektig imponert over hva jeg så i videon.

Da har jeg sendt avgårde den samme bestillingen. Gleder meg til å hente pakken :D

Lenke til kommentar
Ok. Har du forresten prøvd koster med syntetiske hår? I så fall, hvordan er de i forhold til f. eks. super badger koster?

Testet ut syntetisk hår og det jeg merket var at jeg fikk litt mer skum.

Den tok ikke til seg så mye vann som super badger koster gjør.

 

Men jeg vil aldri bytte ut en super badger mot en syntetisk en.

Har foresten kjøpt en Merkur barberkost matt krom.

skal bli morsomt og teste den ut. Kjøpte også stativ til min Merkur Vision. Så da ser det penere ut :)

 

har også kjøpt inn en DOVO barberkniv - fioltre, så får man se hva som fungerer best. høvel eller kniv :p

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg fra den andre tråden her:

Damn you!

341.56 U.S. dollars = 1 874.68441 Norwegian kroner

Og staten vil nok ha sitt i moms også.

 

Nå håper jeg virkelig at dette er mye bedre enn de flaue Gilettehøvlene og Braunmaskinen som er ubrukelig på halsen.

Jeg kjøpte et sett med Merkur Futur, Merkur barberkost og stativ, alt i krom. Med moms ble ikke dette mye under 2500,- så teorien om at du sparer penger tror jeg egentlig ikke er så gyldig. Fra dag én begynnte jeg også å tenke på å kjøpe inn et par kremer og forskjellige aftershaves. Du blir med en gang litt mer dekadent når du tar deg tid til å bruke tyve minutter på å barbere deg enn å bare dra en Braun over fjeset i 30 sekunder. Barberingen blir ikke nødvendigvis så voldsomt mye bedre, men du føler deg så mye friskere etter en god wet shave.

 

Jeg kjøpte forresten en Classic Brand Premium Shave Cream som jeg nesten tror jeg har en alergisk reaksjon mot. Huden svir og blir rød øyeblikkelig etter på påføring og forsvinner ganske raskt etter at jeg skyller det av, men jeg vet ikke om dette er slik en type barberkremer er. Så jeg bruker nå en citrus spice barbersåpe som lukter helt fantastisk og når jeg drar hjem i jula skal jeg for enkelhet ta med en uåpnet sandeltresåpe.

 

Er det noen gode etterbarberingskremer/gels som anbefales? Jeg har en Taylor of Old Bond Street balm som jeg er veldig fornøyd med, men har lyst til å prøve andre.

 

EDIT: Jeg prøvde akkurat barberkremen igjen og alle gode ting er tydeligvis tre, for det gikk uten noen reaksjon. Da kan det godt ha vært noe på kosten jeg reagerte på da det var de første gangene jeg brukte den jeg fikk reaksjonen.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Det eneste jeg har å si er at før jeg kjøpte min leste jeg en del rundt og alle mente at Vision ikke var en god nybegynnerhøvel og at Futur som jeg har kjøpt er et bedre valg. Den finnes også i likt sett for et par hundre mindre.

 

Om du bestiller fra det store utlandet kan du også få det billigere:

http://www.classicshaving.com/catalog/item/522942/283752.htm

Merkur "Futur" Double-Edge 4-piece Shave Set, Polished Nickel Finish

$228

 

Og settet jeg kjøpte uten såpeskål:

http://www.classicshaving.com/catalog/item/522942/194820.htm

Merkur "Futur" Dbl-Edge 3-piece Shave Set, Polished Nickel Finish

$180

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Den butikken hadde ikke Merkur barte og øyebrynshøvelen. Blir vel nødt til å finne en annen butikk. Noen anbefalinger? Eller, jeg får vel bare ta å sammenligne priser og bestille der hvor det er billigst.

 

Jeg tror egentlig det er helt greit å bestille der du først hadde tenkt. Hvis du ser på det Merkur Futur settet så koster det i USA inkl. 25% moms ca. 1560,- + 150,- tollbehandling + sikkert noe frakt også = ca. 1800. I Norge koster settet 1900. Merkur Vision settet kosteri USA inkl. 25% moms 2030,- + 150,- tollbehandling + frakt (?) = ca. 2250-2350.

 

Du sparer kanskje en hundrelapp eller litt mer på å bestille fra utlandet, men for min del gidder jeg ikke.. Den raskere leveringstiden og sikkerheten om at det er mye mindre pes å bytte om det er noe galt er mer enn verdt det for meg, men du får jo vurdere det selv..

 

EDIT: Ser at det er tilbud på Futur-settet i 4 deler i dag (her). Som sagt ovenfor er Futur noe bedre for nybegynnere, men Futur og Vision har jo begge justerbart hode, så om du setter begge på første hakk vil det jo ikke være så stor forskjell etter min mening.

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar
Den butikken hadde ikke Merkur barte og øyebrynshøvelen. Blir vel nødt til å finne en annen butikk. Noen anbefalinger? Eller, jeg får vel bare ta å sammenligne priser og bestille der hvor det er billigst.

Denne mener du ?

http://www.classicshaving.com/catalog/item/522941/195987.htm

 

Du sparer kanskje en hundrelapp eller litt mer på å bestille fra utlandet, men for min del gidder jeg ikke..

Jepp, fordelen er om du kjøper flere ting og sparer en hundrelapp på hver. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte der var at den norske ikke hadde holdere til Merkur og solgte ikke Merkur's kost som passer til. Men nå som de har både kost, stativ og sett med alle tre er den fordelen falt bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...