Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den er muligens ikke "ekte", men jeg tror det er en rett ved Wessels Plass i en av Prinsens/Dronningens/Kongens Gate. Rett ved siden av et galleri der er det en herrefrisør som jeg tror også er barberer.

 

Det er flere "barbere" i Oslo :) mange av de "utenlandske" frisørene på Grønland barberer deg, men de bruker sånn "halv straight blade" som de putter inne i en knivlignende høvel. og så husker jeg ikke om de bruker kost og krem heller :D

Lenke til kommentar

Inntil Barbershop har fått inn varer på lager igjen, har jeg prøvd å lage et slags basisoppsett for meg selv, basert på omtaler rundt omkring på nettet. Hva tror dere om følgende?

 

Høvel: Merkur HD 34C

Såpe: Crabtree & Evelyn Sandalwood

Krem: Proraso

Kost: Vulfix Pure Badger (+ stativ)

Blader: Merkur Super Platinum

 

Alt fra Barbershop. Jeg vet at det ikke er nødvendig med både såpe og krem, men det frister å prøve begge deler. Proraso har jeg vel ikke hørt noe negativt om, mens C&E-såpen kanskje ikke virker like populær ...? Fint hvis noen har erfaringer å komme med her. Den SÅ i det minste attraktiv ut. :p

 

Bladene lurer jeg også litt på. Er det kanskje like greit å gå for Feather som for Merkur, eller er Feather så skarpe at det nærmest er uforsvarlig? Jeg så en YouTube-video av en som barberte seg med kniv, og som han sa: "This thing is sharp, but I mean, it's not a lightsaber ..." Det var jo noen her som mente at jo skarpere, jo bedre, så jeg vet ikke helt jeg.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke såpe og krem.

 

Tror såpen min, som er den du har listet er med på å tørke ut huden min så jeg tror jeg ville anbefalt proraso kremen istedet.

 

Den børsten er den jeg kjøpte først. Grei nok, men sammenlignet med f.eks. Merkur Futur silvertip så var den direkte ukomfortabel.

Lenke til kommentar

Som jeg passet på å skrive, så er jeg klar over at jeg ikke trenger både såpe og krem, men jeg har litt lyst til å teste begge deler. Uansett er jo dette kun en rekognoseringsrunde. Noen andre såpeerfaringer? Fitjar såpekokeri sine såper virker jo delikate, også er det litt artig at de er norske.

 

Børsten får nesten bli den jeg skrev over her, altså. Silvertip-børsten fra Merkur er rett og slett for kostbar her og nå. Har en følelse av at dette kan bli dyrt nok allikevel etter hvert :p

Lenke til kommentar

Bedre å kjøpe dyrt og godt med en gang og spare deg de 300kr du betaler for den billige børsten... 1x merkur = 650kr... 1x billig+1x merkur = 1000kr...ikke vanskelig å se hva som blir billigst ;)

 

Det er ett gammelt(?) ordtak som sier "Den fattige betaler to ganger"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jo, jeg ser poenget ditt, helt klart. Men det ER en del penger, det der. Argh. :)

 

Hvor mye penger det er snakk om er jo situasjonsbetinget og opp til hver enkelt.

En person kan mene 300 er mye penger, andre mener det først er mye penger når det blir 1100.

 

Eg har selv kjøpt den Vulfix Pure Badger og synes denne er helt topp. Eg forstår godt at

enkelte mener den er for hard, men eg har selv ikke noe å sammenligne med. Ut over dette synes

eg det var et godt kjøp, men samtidig finnes det nok andre som er bedre.

 

Av personlig erfaring så er overgangen til skikkelig utstyr i og for seg en såpass stor

overgang at man ikke nødvendigvis vil klare å velge rett utstyr første gangen uansett.

Dessuten føler eg at forandringen er såpass stor at huden får nok med å tilpasse seg dette til

at du klarer å skille mellom to forskjellige høvler, blader eller koster. Men det er min mening.

 

Mitt valg falt på en Merkur 34C, en Vulfix Pure Badger(+ stativ), Merkur blader og Truefitt & Hill

barbersåpe. Merkuren er veldig god, men eg føler selv at eg trenger en ny etterhvert(nærmere sommeren).

Kosten syntes eg var god, men har ikke noe å sammenligne med. Såpen var nesten det beste av alt.

Eg har i ettertid også prøvd barberskum av samme merke, men føler såpe var bedre. Andre mener nok noe annet.

Og sist, eg har nå også fått prøvd Feather blader til Merkuren, og selv om eg merket en forskjell på disse,

og Feather var kanskje hakket bedre, så føler eg at Featherblader først blir bra med en annen høvel.

 

Men lykke til :)

Lenke til kommentar

Heh jo. Om det var aktuellt skulle du heller fått min børste+stativ for 100kr eller noe symbolsk. men det er jo hygieneprodukt :)

 

Ang. høvel så har jeg til nå prøvd Merkur progress og Vision. Joda, Vision er mer påkostet, men den krever en helt annen teknikk, så jeg følte nesten at Progressen var bedre, i alle fall inntil jeg har teknikken med vision inne.. :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ang Feather-bladene Twinmos - Har 34HD selv. Utifra sammenligninger jeg leser så er denne ganske så "tilgivende" i forhold til kniv på stikke-høvler som f.eks Vision.

 

Og ja, man kjenner at featherbladene er skarpe, men hvis du tar det forsiktig er det ikke noe sånt at blodspruten kommer til å stå over hele badet :D

 

Jeg ville kanskje kjøpt en pakke Merkur blader som du øver deg litt med de første ukene - til huden din blir vant til DE barberingen og, så prøver du med feather'ene. Så hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt begge deler, en Merkur til å begynne med, så går du over til Feather. Det følger jo også et (1) Merkur-blad med HD34, men om det er nok for deg til å komme inn i teknikken osv er jeg ikke sikker på. Er ikke så himla dyrt for en pakke med Merkur-blader heller. 39kr for 10stk, var det ikke? Er jo ikke akkurat å "dra en Gillette" det da :)

Lenke til kommentar

TwinMos:

Ser ut som en grei liste det der til å begynne med!

Proraso (med eucalyptus) er en god og billig krem der du får mye for pengene!! Anbefales absolutt!

 

(anbefaler deg å bruke en liten skål til å piske opp kremen i. bruk veldig varmt vann på kosten og litt mer krem de første gangene)

 

Feather blader har jeg bare positivt å si om, (så lenge en ikke bruker Vision eller de mest "agressive" høvlene uforsiktig..!)

 

Når det gjelder barberkrem/såpe/gele generelt synes jeg Geo F Trumper`s Rose shaving cream må være det beste produktet jeg har prøvd! koster litt.. men er absolutt verdt det! ;)

Lenke til kommentar

Hvor får man tak i det? Barbershop sa det var eksklusivt merke så det ville ikke la bs føre det. Og hørt rykter om at de har begynt å rote med vidunderformelen i det siste - flere skal ha fått hudirritasjon pga det.

 

Btw. prøvde det Feather bladet for andre gang i morges. Da var det slik at det på en måte "klistret" seg til huden, og det var seigt å dra ned (ikke at jeg brukte trykk) - er det noe jeg gjør feil eller? Synes ikke resultatet ble like bra som da jeg brukte det på Lørdag, husker ikke hva jeg kan ha gjort forskjellig med teknikken.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Trumpers Rose cream kjøpte jeg her:

 

http://www.mankind.co.uk/goshopping.asp?GroupID=826

 

kjøpte litt av hvert her og endte opp med å betale endel i toll og moms.. husker ikke reglene for dette..

Er uansett den beste kremen jeg har kjøpt og blir skuffet om det er riktig at de har forandret på innholdet..

På bildet ser den helt identisk ut med den jeg har, ville trodd at ved ny formula kanskje også nytt design..? og at dette dermed er den samme gode gamle..? (bare spekulerer..)

 

Vurderer å prøve en av de andre kremene fra Trumpers også..

Lenke til kommentar
Hva tror dere om følgende?

 

Høvel: Merkur HD 34C

Såpe: Crabtree & Evelyn Sandalwood

Krem: Proraso

Kost: Vulfix Pure Badger (+ stativ)

Blader: Merkur Super Platinum

Jeg har selv samme høvel, krem og blader, å kan av egen erfaring si at dette er en god kombinasjon (for meg ihvertfall).

 

Når det gjelder kost, så ville jeg heller spart til en Super Badger, som er noe billigere enn Silvertip. Forskjellen på en Super og Silvertip er kun fargen. Da slipper du å betale "2 gang" som MrLee sier, når du finner ut at du vil oppgradere.

 

Man trenger ikke krem og såpe, men det er utrolig digg å kunne variere litt :)

Selv har jeg 3 forskjellige kremer, å kommer mest sannsynlig til å kjøpe et par til når Barbershop.no tar inn kremene fra Taylor.

Proraso kremen er utrolig fresh, så hvis jeg måtte velg mellom kremen og såpa, hadde jeg gått for Proraso'en.

 

 

kjøpte litt av hvert her og endte opp med å betale endel i toll og moms.. husker ikke reglene for dette..

Dersom varen(e) koster over 200 NOK, må du betale 25% mva. for hele beløpet inkl. evt. fraktkostnader, samt et fortollingsgebyr til posten på ca. 100,-

Du skal ikke betale mva. hvis varen(e) koster mindre enn 200 NOK, men totalprisen inkl. frak kommer på over 200 NOK.

Endret av Mitth'raw'nuruodo
Lenke til kommentar
Når det gjelder kost, så ville jeg heller spart til en Super Badger, som er noe billigere enn Silvertip. Forskjellen på en Super og Silvertip er kun fargen. Da slipper du å betale "2 gang" som MrLee sier, når du finner ut at du vil oppgradere.

Jepp, jeg har også oppdaget at det finnes noe som heter Super Badger. Spørs om jeg skal ta disse rådene alvorlig, og sikte litt høyere enn Pure når jeg først er i gang, ja ...

 

Man trenger ikke krem og såpe, men det er utrolig digg å kunne variere litt :)

[...]

Proraso kremen er utrolig fresh, så hvis jeg måtte velg mellom kremen og såpa, hadde jeg gått for Proraso'en.

Det var liksom for variasjonens del jeg tenkte jeg også, ja. Og den Proraso-kremen var jo ganske rimelig òg, så det bør gå greit å ta med begge deler. Da er jeg kanskje mer usikker på såpen - Crabtree & Evelyn og Truefitt & Hill er vel alternativene det står mellom der. Uansett må jeg sikkert vente en stund til Barbershop får inn alt på lager, så jeg har jo god tid til å orientere meg og, eventuelt, bestemme meg. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at forskjellen på super badger og silvertip bare er fargen.

 

Tok meg den frihet og forklare forskjellene...!

 

*Silvertip er de fineste hårene fra grevlingen og kun fra nakken. Dette er de mykeste og mest fleksible hårene. Hårene er lysere og finere enn på de andre typene av barberkoster. (derfor navnet silvertip)

 

*Super badger. Denne kosten lages med både hår fra nakke og rygg. Ikke fullt like mykt og man kan se litt fargeforskjeller på denne og en slver- tip kost.

 

MEN!!!! Super badger er også svært høy kvalitet og mange vil i starten ikke engeng merke noe særlig forskjell mellom disse to..! Begge variantene (silvertip og super badger, er gode håndverk der ingen av hårene blir kuttet i enden men formet manuelt! Hårene blir også festet på kosten for hånd, ikke noe maskineri innbvlandet her!)

 

*Pure badger og best badger er begge koster med mørkere og stivere hår. Hårene er også kortere.

Pure badger har hår fra magen og sidene på grevlingen, best badger bare fra sidene. Kvalitetsforskjellene på disse er minimal.

 

I tillegg lages det selvsagt syntetiske barberkoster av ulik kvalitet...

Barberkoster av svinebust (mye stivere hår enn grevling), og barberkoster av hestehår (ikke så mye produsert nå lenger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...