Gå til innhold

Skattefradrag BSU når man allerede betaler for mye skatt


illmatic.

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Angående skattefradrag med BSU-sparing. Om jeg betaler såpass mye skatt at jeg vil få penger igjen på skatten, vil jeg da få skattefradrag? Om jeg skal få igjen 10000,- igjen på skatten neste år, og har spart 15000,- på BSU i år, vil jeg da få 13000,- igjen på skatten?

 

Er jeg helt på jordet?

Endret av haakoona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette forsto jeg ikke helt..

 

La oss si jeg betaler for mye i skatt, og får igjen 8000kr. Jeg har også 15000 på BSU. Får jeg da 11000,- igjen på skatt?

 

 

Hvis du uten bsu skulle ha fått igjen 8000kr, vil du med ditt eksempel over få igjen 11000kr. Bsu kommer som et eget punkt i skatteligninga de, og anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg et enda dummere oppfølgningsspørsmål...jeg har tjent rett rundt 41 tusen kroner i år grunnet mye studier og lite jobb. Var litt sen med å levere frikort til arbeidsgiver og fikk dermed en lønning på 6100 kroner som jeg skattet 50% på.

 

Nå får jeg jo igjen disse 3050 kronene til neste sommer, men lurer på om jeg ved å sette inn 15.000 på BSU vil dra nytte av de 3000 i skattefrittak eller ikke? Har jo i utgangspunktet ikke tjent nok til å betale 3000+ i skatt...takk :)

Lenke til kommentar
Nå får jeg jo igjen disse 3050 kronene til neste sommer, men lurer på om jeg ved å sette inn 15.000 på BSU vil dra nytte av de 3000 i skattefrittak eller ikke? Har jo i utgangspunktet ikke tjent nok til å betale 3000+ i skatt...takk :)

Hvis ikke man skal betale skatt er det ikke noen vits i å få avslag på den, du får aldri igjen penger du ikke har betalt. Med 41000 i lønn tror jeg du må ut med 2-300 i skatt (for 1000-lappen som går over grensen).

Lenke til kommentar

jeg mener det var rundt 36'000 man skulle ha i inntekt for å få fullt utbytte av BSU.. men det var den gangen frikortet lå på 23'000 tror jeg.. Nå har jeg så jævelig høy inntekt at dette ikke lenger er noe jeg tenker på (*I Wish*)

 

Uansett så sier det segselv at man må skatte 3000 kroner for å "ikke betale dem" :roll:

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar
Da har jeg et enda dummere oppfølgningsspørsmål...jeg har tjent rett rundt 41 tusen kroner i år grunnet mye studier og lite jobb. Var litt sen med å levere frikort til arbeidsgiver og fikk dermed en lønning på 6100 kroner som jeg skattet 50% på.

 

Nå får jeg jo igjen disse 3050 kronene til neste sommer, men lurer på om jeg ved å sette inn 15.000 på BSU vil dra nytte av de 3000 i skattefrittak eller ikke? Har jo i utgangspunktet ikke tjent nok til å betale 3000+ i skatt...takk :)

Hør på Naranek. Om du f.eks. har en inntekt på 100 000 vil du ende opp med å betale like mye skatt etter skatteoppgjøret enten du har betalt 0 eller 50 000 i løpet av året du tjente pengene. Forskjellen er bare når du betaler skatten.

 

Nå vet jeg ikke akkurat hva frikortgrensa for i år er, men om den er på 40k og du har tjent 41 vil kun få igjen de prosentene du skal skatte av den ene tusenlappen om du setter penger i BSU. Altså ikke mange kronene.

 

Edit: Så ikke at Naranek allerede hadde svart, men nå har du iallfall fått det inn med teskje. :)

Endret av Endre
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Brukte Google for å finne svar.

 

Så da er svaret at hvis man sparer 15.000 kr i inneværende kalenderår, så får man 3.000 kr i ren skattefritak?

 

Hva skjer hvis man sparer over det magiske beløpet på 15000 kr?

 

Jeg har betalt 200 kr per måned i evigheter, men har nå oppjuster til 4466 kr for resten av året, sånn at jeg kommer meg på 15.000 ved årets slutt. Blir det riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...