Gå til innhold

Kristopher Schaus "De syv dødssynder" - viktig debatt?


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om det nye programmet til Kristopher Schau, "De syv dødssynder"? Jeg tenker da på budskapet som formidles, ikke hvordan serien er som TV-underholdning. Er det riktig å prøve å skape en debatt om kristendommens såkalte dødssynder og troen om et fysisk helvete?

 

Kommer tilbake med mine tanker, vil bare ikke styre diskusjonen i en bestemt retning ved å la førsteposten inneholde mine meninger (som i manges øyne kan være svært kontroversielle).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ialfall ikke feil å skape en debatt om det.

 

Det er på tide at mennesket våkner opp fra disse illusjonene, og Schau's vei er bare en av mange som må legges grundig slik at flere ser hvor de leder. Det er ingen gud som vil straffe deg om du ligger med kona til naboen, selv om det naturlig nok ikke er så himla smart.

Det er illusjoner skapt av mennesker ute etter makt, og jeg synes det er viktig at mennesker som Schau tar det skrittet for å bevise at "selv om mamma og pappa sier det er sånn, betyr det ikke at det er sant".

 

Schau's spesifikke vinkling kan kanskje bli for sterkt for mange, og kanskje litt for preget av at det faktisk er et TV show, men jeg synes fremdeles budskapet er viktig.

 

Det er bare så veldig synd at fanatikerne aldri har, og aldri vil ta opp en slik debatt.

Lenke til kommentar
Hva synes dere om det nye programmet til Kristopher Schau, "De syv dødssynder"? Jeg tenker da på budskapet som formidles, ikke hvordan serien er som TV-underholdning. Er det riktig å prøve å skape en debatt om kristendommens såkalte dødssynder og troen om et fysisk helvete?

 

Kommer tilbake med mine tanker, vil bare ikke styre diskusjonen i en bestemt retning ved å la førsteposten inneholde mine meninger (som i manges øyne kan være svært kontroversielle).

 

Trodde vel debatten om de syv var mer eller mindre død for lenge siden jeg, hos de fleste oppegående individer i det minste, og dermed er det bare underholdningsverdien som Herr Schau står igjen med, og den er heller tvilsom spør du meg.

 

At problemene forbundet med noen av de syv er alvorlige og bør snakkes om er greit, men at de taes opp av en Pr kåt syk idiot som Schau virker mot sin hensikt.

 

Jeg mener "dødssynder"? Hva i allverden er det og hva skal man legge i det? Her blir terrorister dømt til 36.000 års fengsel for drap på noen hundre mennesker og slipper ut etter maks 40, og så kommer Schau med beviset for at en "Dødssynd" er å være feit når standarden skal være slank og kaller det "Grådighet" ?

 

Forfengelighet, behovet for å bli akseptert og/eller elsket (Eller egentlig behovet for å bli tittet på ;)) og troen på at større pupper og/eller en annen hake ville forandre på det problemet?

 

Synes det er helt vanvittig at idioter som Schau får sendetid i det hele tatt til sånne egotripper som hans. På toppen finnes det noen som tilsynelatende respekterer nullet for det han driver med?

 

Leste i avisen i dag at de andre i "Team Schau" ikke var like opptatt av å ødelegge seg seg for å skaffe seg en overskrift.... "En ting er å hoppe etter Wirkola, en annen ting er å hoppe sammen med ham".... Synes dette tyder på at selv teamet rundt ham er noen overimponerte feige fjortisser som synes Schau er den tøffeste i verden....

 

Har en venn i Canada som har en sønn som synes det er morsomt å skjære seg opp med barberblad og ødelegge seg seg selv. Vedkommende har nettopp kommet hjem etter 4 uker på sykehus etter siste "stunt".... Men hva f.? Med forbilder som Schau er jo det helt naturlig det....

 

Debatten kan være viktig, men Kristopher Schau er en idiot, og det sier jeg til tross for at jeg vet at det er nettopp denne type oppmerksom han er så jævlig kåt på og dermed får...

 

Men om noen tror han gjør det for annet enn oppmerksomhetens skyld tar de feil, for han gir blanke i alle andre enn seg selv....

Lenke til kommentar
Det er ialfall ikke feil å skape en debatt om det.

 

Det er på tide at mennesket våkner opp fra disse illusjonene, og Schau's vei er bare en av mange som må legges grundig slik at flere ser hvor de leder. Det er ingen gud som vil straffe deg om du ligger med kona til naboen, selv om det naturlig nok ikke er så himla smart.

Det er illusjoner skapt av mennesker ute etter makt, og jeg synes det er viktig at mennesker som Schau tar det skrittet for å bevise at "selv om mamma og pappa sier det er sånn, betyr det ikke at det er sant".

 

Schau's spesifikke vinkling kan kanskje bli for sterkt for mange, og kanskje litt for preget av at det faktisk er et TV show, men jeg synes fremdeles budskapet er viktig.

 

Det er bare så veldig synd at fanatikerne aldri har, og aldri vil ta opp en slik debatt.

 

Riktig!

Kunne ikke sagt det bedre selv :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Schau ønsker å få mer oppmerksomhet ved å gjøre tullete sprell (som da jeg synnes er ekstremt artig^^) Men han har nok et lite budskap som tidligere nevnt. At Kristendom (og da selvfølgelig alle religioner, men nå kristendommen) er oppspinn. At det hjernevasker mennesker og får dem til å gjøre de mest utrolige ting (Djihad f.eks. Hellig krig. Korstog osv..)

 

Så programmet går nok ut på å drite ut kristendommen og det fører jo da selvfølgelig til reaksjoner. Men hvis man missliker det, så er det jo bare å ikke se på TV. Han ødelegger for ingen andre enn seg selv i såfall, og underholder folk med litt lett, barslig humor som da f.eks meg.

Lenke til kommentar

Det er ikke min type program men jeg ser ikke noe galt i at debatten tas opp.

 

Dahl: Kanskje vi skulle hatt en avstemning i tråden? Dette er jo i stor grad en for og mot -debatt og for å unngå at enkelte oversvømmer tråden med sine synspunkter så vil en avstemning gjøre sånn at alle blir like mye hørt. Har du et forslag til et godt spørsmål og svaralternativer? Siden det er du som er trådstarter og setter premissene for tråden så er det vel best om du setter opp spørsmålet og svarene.

Lenke til kommentar

Drit fett program! Lo meg ihjel da jeg så på det. For meg er budskapet til dette programmet at kristendommen ikke er en naturlig del av mennesket. Folk har i (alle) tider pult, drivet med hor, homofili, alkohol og alle de andre dødssyndene. Presten som i den ene timen holder tale om homofili er veien til helvete, som neste time holder på på bakrommet med korgutten er ikke ny. Det er ikke rart at kristne hater dette programmet da det avdekker sannheten om kristendommens historie som er fylt med alle de syv dødssyndene :!: hehe

Lenke til kommentar

Personelig mener jeg TV2 har et problem når de legger noe slikt på sendeskjemaet, for jeg synes ikke det er noe program å sende. Schau har en humor som i alle fall jeg vokste fra da jeg begynte å nærme meg 15 års stadiet, nemlig tiss og bæsj stadiet.

 

Selvfølgelig, smaken er som baken og jeg kan enkelt skifte kanal, men nå er heller ikke det temaet for debatten, men min mening på dette programmet, og der har dere den. En latterlig mann som er desperat etter oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Personelig mener jeg TV2 har et problem når de legger noe slikt på sendeskjemaet, for jeg synes ikke det er noe program å sende. Schau har en humor som i alle fall jeg vokste fra da jeg begynte å nærme meg 15 års stadiet, nemlig tiss og bæsj stadiet.

 

Selvfølgelig, smaken er som baken og jeg kan enkelt skifte kanal, men nå er heller ikke det temaet for debatten, men min mening på dette programmet, og der har dere den. En latterlig mann som er desperat etter oppmerksomhet.

Enig. Han var morsom i Team Antonsen, men solo er han bare teit. Men jeg nekter han ikke å ha TVprogrammet. Ser bare på nytt på nytt i fred, og lar de som liker schaug se på schaug :)

 

Er jo bare å bytte kanal

Lenke til kommentar

Hvilket "budskap" er det Schau fremhever med dette programmet? Hvilket budskap legger han opp til ved å ta avstøpning av penis og opperere leppa? Samme budskap som da han spiste sin egen føflekk i fløtesaus og fikk mageproblemer etterpå?

 

Som sagt, Schau er bare en oppmerksomhets syk mann som dessverre får alt for mye oppmerksomhet i media.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Jeg synes diskusjonen er interessant å følge med på - spesielt siden jeg selv er kristen. Det er både skremmende og interessant å se menneskers oppfatninger av kristendommen/troen på Jesus. Jeg er ikke ute etter å bli en "blink" gjennom dette innlegget, men er med for å balansere det hele;

 

For det første så er vel strengt tatt ikke disse 7 "dødssyndene" noe som står i Bibelen eller som Gud har åpenbart for oss. Det er vel snarere noe den katolske kirke har fremsatt. Disse betyr ikke noe for meg rent praktisk og Schau må egentlig gjøre hva han vil for min del.

 

I henhold til kristen tro er vel helvete å regne som et fravær av Gud - en evig adskillelse fra Ham som skapte oss.

 

Det jeg opplever i dagens samfunn er at mange har mye vondt å si om "kristendommen". Dette er ofte mennesker som har opplevd at kristendommen/kristne har fordømt eller diskrimert dem - eller hatt vonde opplevelser i den sammenheng. Det har jeg i flere tilfeller forståelse for. Ofte blir Bibelen feiltolket og forvridd og brukt i egen vinnings hensikt.

 

Homofili er en sak som ofte er i vinden - hadde ikke jeg vært kristen selv hadde jeg trodd kristendommen var et korstog med hovedsak å forfølge homofili. Som nevnt er jeg kristen selv og jeg kjenner ingen kristne som har et slikt syn på saken - INGEN. De fleste mener at homofili ikke er slik vi er ment å leve sammen - men vi fordømmer ikke menneskene. I følge Bibelen er vi kalt til å elske hverandre - uavhengig av hva vi har gjort og ikke gjort. Vi klarer ikke i oss selv å leve liv frie for synd og Gud skiller ikke mellom synd. Derfor er ikke jeg et hakk bedre enn noen andre på denne jord. Jeg trenger Jesus og hans tilgivelse hver dag - jeg gjør mye dumt og feil - jeg sårer og tråkker mennesker på beina, men Jesus har sagt at de som tar i mot ham og har ham som Herre i livet sitt kan få tilgivelse for syndene og en far og venn i livet - noe jeg har opplevd har skjedd i mitt liv.

 

Derfor synes jeg det er så vanskelig å se måten kristendommen fremstilles på i media og ellers fordi jeg føler det blir gjort av mennesker som har mye å si OM Gud, men liten eller ingen erfaring MED Gud.

 

Gud er ikke en ond kar som er mot homofile og alt som skaper glede i livet. Han sier selv: "Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod." (Joh 10)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...