Gå til innhold

Objektiv til ørnefotografering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- situasjonen jeg vil fotografere ørn i: i luft og i reir i et mørkt og værhardt vår-nord-norge, med og uten stativ.
- Hva er jeg best tjent med for ørnefotografering; ekstra 80mm tele, eller 1,14 (ca) ganger så stor blender?

Til fluktbilder har ikke stor blender noe å si, men hvis du skal ta bilder i reir under mørke forhold kan det være nødvendig. Her må man altså proioritere.

80mm ekstra tele er veldig lite, og som oftest er det lettere å sette kamuflasjen 3 meter nærmere. Prioritér kvalitet fremfor brennvidde.

 

- Hvor viktig er det med bildestabilisator? Jeg skal jo selvfølgelig ikke bare ta ørnebilder, og Norge er et mørkt land...

Viktig hvis du skal ta bilder håndholdt, men ubrukelig med stativ. IS/OS/VR funker ikke på annet enn statiske motiv.

- utelukker i første omgang brukt (vil undersøke hva jeg får nytt til denne prisen først; jeg skjønner selv at jeg får mer om jeg kjøper brukt...)

Synes dette er dumt, da du er garantert minst 90% igjen hvis du selger utstyret ditt etter noen få år. Hvis du tar vare på det, dog. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Til fluktbilder har ikke stor blender noe å si
how comes??
Prioritér kvalitet fremfor brennvidde.
ok, og her er det olympus sitt som har best kvalitet? Fant ingen erfaringer om det andre...

 

- utelukker i første omgang brukt (vil undersøke hva jeg får nytt til denne prisen først; jeg skjønner selv at jeg får mer om jeg kjøper brukt...)
ok, bør kanskje omformulere dette.. Jeg skal i første omgang (ila denne eller neste uke) kjøpe kamera med stusselig-linse. Teleobjektivet får jeg ikke råd til før til jul. Om jeg innen den tid finner noe bra brukt vil jeg jo vurdere det. Men akkurat nå ville jeg se hva som fantes i denne prisklassen for de to kameraene, for å ha dette å gå etter når jeg skal velge. Men regner jo med at det er enklere å få tak i brukt utstyr til canon, og da er dette et godt argument for denne (som jeg skreiv i første post).
Lenke til kommentar
Til fluktbilder har ikke stor blender noe å si
how comes??

Fordi du blender ned til f/5.6 eller f/6.3 for å få nok dybdeskarphet til å få skarphet på hele fuglen.

 

Prioritér kvalitet fremfor brennvidde.
ok, og her er det olympus sitt som har best kvalitet? Fant ingen erfaringer om det andre...

Sigma 100-300/4 HSM er av god kvalitet. Olympus sin modell er jeg ikke bekjent med, og kan derfor ikke uttale meg særlig om.

-------

 

Ok, skal prøve å tenke litt høyt nå..

 

Du trenger rundt 300-400mm. Det burde holde til både fluktbilder og "på-tre-bilder". USM / HSM er et must til fluktbilder. IS/OS er også greit, da det gir deg større muligheter til å bruke objektivet til andre formål, eventuellt uten stativ når du fotograferer ørner. Stor blenderåpning er greit når du tar bilder av ørner i tre, men enda viktigere er den mtp. AF (autofokus), da den trenger mye lys (mye kontraster) for å fungere optimalt.

 

Igjen anbefaler jeg deg Canon EOS 350D (eller 400D, hvis det er så viktig) og Canon EF 300mm f/4L IS USM, eventuellt med 1.4x extender. 350D får du ny for 4500kr, inkludert er greit vidvinkel-objektiv. Nå er det mest i teledelen du skal holde deg, men alltid greit å ha til landskap og natur. 300/4L IS kjøpte jeg for en uke siden for 6400 kroner brukt. Har dog ikke sett noen andre som selger til samme prisen, men for 7500-8000 kroner gjør du en god deal hvis objektivet er mer eller mindre i orden. Koster tross alt 11.000 ny. 1.4x extender kan du kjøpe brukt til 1500 kroner hvis du føler at du trenger det. Da får du en 420mm f/5.6 med AF på 350D/400D, og funksjonell IS. Enkelte hevder denne kombinasjonen gir bedre bilder enn 400mm f/5.6 itselfs.

Lenke til kommentar

En ting jeg kom til å tenke på: Blir det riktig å direkte sammenlikne max-blender på olympus 200mm'eren med canon 300mm (3,5 mot 4)? Eller må crop-faktor/reell brennvidde/ andre ting taes med i betraktning her og? Er det uansett merkbar forskjell i lysstyrke på 3,5-4 blender?

 

USM / HSM er et must til fluktbilder.
og dette har vel ikke olympusen?
Lenke til kommentar
En ting jeg kom til å tenke på: Blir det riktig å direkte sammenlikne max-blender på olympus 200mm'eren med canon 300mm (3,5 mot 4)? Eller må crop-faktor/reell brennvidde/ andre ting taes med i betraktning her og? Er det uansett merkbar forskjell i lysstyrke på 3,5-4 blender?

 

USM / HSM er et must til fluktbilder.
og dette har vel ikke olympusen?

Nei.

Nei.

EDIT: Nei.

EDIT2: Nei.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Mange gode tips her ja:)

Det jeg mente med objektivutvalget til Olympus er at de har absolutt størst utvalg av Digitale objektiver, altså som er produsert for deres digitale dSLR kameraer, samt at du kan bruke eldre optikk med adapter.

Dessuten har Olympus "vanntette" objektiver (sprutsikre) som tåler mer røff behandling, det optimale hadde vel vært noe slikt:

DSLR_E-1-300mm_rdax_225x163.jpg

300mm F2.8

montert på noe slikt

E-P1__EZ1260_M.jpg

Olympus E3

 

Da hadde du hatt en pakke som tåler mye og takler det meste innen ørn:D

Men prisen er ikke akkurat så fin da, ca 65k for objektivet og 25k for huset:D

Lenke til kommentar
Mange gode tips her ja:)

Det jeg mente med objektivutvalget til Olympus er at de har absolutt størst utvalg av Digitale objektiver, altså som er produsert for deres digitale dSLR kameraer, samt at du kan bruke eldre optikk med adapter.

Dessuten har Olympus "vanntette" objektiver (sprutsikre) som tåler mer røff behandling, det optimale hadde vel vært noe slikt:

DSLR_E-1-300mm_rdax_225x163.jpg

300mm F2.8

montert på noe slikt

E-P1__EZ1260_M.jpg

Olympus E3

 

Da hadde du hatt en pakke som tåler mye og takler det meste innen ørn:D

Men prisen er ikke akkurat så fin da, ca 65k for objektivet og 25k for huset:D

25k er huset + 12-60mm objektivet som er en veldig grei normal zoom.

 

Men gratis er det ikke. Så man får satse på telefon fra Hamar i helgen ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
ok, bør kanskje omformulere dette.. Jeg skal i første omgang (ila denne eller neste uke) kjøpe kamera med stusselig-linse. Teleobjektivet får jeg ikke råd til før til jul. Om jeg innen den tid finner noe bra brukt vil jeg jo vurdere det. Men akkurat nå ville jeg se hva som fantes i denne prisklassen for de to kameraene, for å ha dette å gå etter når jeg skal velge. Men regner jo med at det er enklere å få tak i brukt utstyr til canon, og da er dette et godt argument for denne (som jeg skreiv i første post).
Ville vurdert E-510 (kit eller dobbeltkit) med Sigma 50-500 på sikt... Litt avhengig av "nå-budsjett", kan du tenke på Olympus 70-300 nå også, du får kamera med 14-42 og den for under 10k.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble det canon eos 400d på meg! Hovedårsaken var at det er lettere å finne brukt utstyr. Tenkte å prøve å finne en 300mm F/4 brukt, og kjøpe en telekonverter for de gangene jeg trenger virkelig stor tele...

Tenkte f.eks. på

Sigma 100-300mm F4 EX DG HSM for Canon eller

Canon EF 300mm f/4L IS USM

hvis jeg finner noen av dem brukt til en grei pris. Har sett litt på foto.no, men ikke funnet noe enda.

Men ser man får veldig rimelig tele med 5,6 blender. Er det stor forskjell på F4 og F5,6?

F.eks. var jo denne fin: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...