Gå til innhold

Straff for å gå på rød mann ?


MrUrge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. vi er sikkelig rævkjørte som bilister.

 

Det skulle være forbudt å løpe/gå/sykle/skate/blade/trille over på rød mann. Eller, om det ikke hadde vært ulovlig, så skulle det i alle fall autmatisk blitt den myke trafikanten's feil om han/hun/det kom hoppende ut når bilisten har grønt og de rødt lys.

Lenke til kommentar

Noen som kan hoste opp noen lover rundt det her? Hadde vært interessant å få oppklart hva som er lov/ikke lov. Jeg sykler som regel over fotgjengerfelt, men sørger alltid for at jeg ikke er til hinder for bilene. Misliker å trykke på knappen når bare jeg skal over, og det ikke er stor trafikk. Det tar lengre tid for meg og evt. biler som kommer senere. Men jeg lurer på dette med sykling over fotgjengerfelt med rød mann, i og med at det hender jeg gjør dette rett ved et politikammer ...

Lenke til kommentar

Paragraf 2 i vegtrafikkloven sier dette om hva som er kjøretøy og ikke:

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

Dette sier helt klart at sykkel også er et kjøretøy, og dermed må følge de regler som gjelder for kjøretøy.

 

Paragraf 5 sier dette om skilt og signaler:

Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

Dette betyr at syklister må rette seg etter dette. Disse lovene gjelder riktignok ikke for gående, så nei. Det er ikke ulovlig å GÅ på rød mann. Hvis du derimot sykler på rød mann, og bryter vikeplikten, kan du bli bøtelagt. (Selv om det er fryktelig liten sannsynlighet for at det skjer...)

 

Vegtrafikloven

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Når du er på sykkel følger du veitrafikkloven akkurat på samme måte som bilistene. Dette gjelder vikeplikt og så å si alle andre regler.

Du har faktisk ikke lov til å sykle over fotgjengerfelt hvis jeg ikke tar helt feil, du må egentlig gå over.

Joda, du har lov til å sykle over, men bilene har ikke lenger plikt til å stoppe for deg ettersom du vil ha vikeplikt for dem. De fleste biler vil stoppe allikevel siden de ikke vil kjøre deg ned, men det betyr altså at du har brutt vikeplikten når de er tvunget til å gjøre dette.

Hopper du av og triller sykkelen over, regnes du som fotgjenger. Syklende er du som ett kjøretøy. Og ja, du kan få bot for å sykle mot rødt lys.

Rødt lys, ja. Rød mann, nei. Du sier det jo selv, syklende regnes som kjøretøy. Når trengte biler å stoppe for rød mann? Og når ble det forbudt å krysse en vei med et kjøretøy? Det er ikke forbudt, men man har vikeplikt. Det er riktig at man bare kan hoppe av sykkelen og gå over, så regnes man som gående (som også har lov til å gå på rød mann) men trådstarter sa at han syklet over. Noe annet er det om han syklet i sykkelfelt, og det var et eget lys som regulerte dette slik at han kunne få rød eller grønn sykkel, uten at jeg har sjekket opp akkurat det.

Du har helt rett i det! Jeg leste litt fort, så fikk ikke med meg at det var rød mann lyset som ble brutt.

Likevel er alt jeg skrev rett, men passet ikke i denne sammenhengen ;)

Lenke til kommentar
Du vil nok ikke få noe som helst straff for noe sånt, nei. Kjøretøy har alltid vikeplikt for fotgjengere, uansett.

 

Så hvis det er et fotgjengerfelt har bilene plikt til å stoppe selv når det er grønt? Gjelder vel noen andre regler der, gjør det ikke? Fotgjengere har vel ikke lov til å gå over veien når det er rød mann, akkurat som at det ikke er lov til å gå midt i veien der det ikke er fotgjengerfelt, det hindrer trafikken?

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese alt.

 

Men når du sykler, er du regnet som et kjøretøy, ivvertfall sånn delvis.

Sykler du på fortauet, skal du holde fotgjenger fart, og du har vikeplikt for fotgjengerne.

Sykler du å rødt lys kan du få en bot på 900kr mener jeg å ha lest, men praktiseres det så mye?

Lenke til kommentar
Du vil nok ikke få noe som helst straff for noe sånt, nei. Kjøretøy har alltid vikeplikt for fotgjengere, uansett.

 

Så hvis det er et fotgjengerfelt har bilene plikt til å stoppe selv når det er grønt? Gjelder vel noen andre regler der, gjør det ikke? Fotgjengere har vel ikke lov til å gå over veien når det er rød mann, akkurat som at det ikke er lov til å gå midt i veien der det ikke er fotgjengerfelt, det hindrer trafikken?

Uansett hvor og når en fotgjenger måtte finne på å gå rett ut i en vei, har alle kjøretøy vikeplikt for forgjengeren. Det er både en skrevet og uskrevet regel.

Lenke til kommentar
Sier loven noe om hvilken vei man krysser veien? Altså, kan jeg gå midt på E6, retning Dombås uten at noen kan bry seg?

 

Ja, jeg skjønner ikke helt det der, jeg er sikker på at du hadde fått reft av politiet hvis du hadde rusla midt på E6. Ved Dombås der er det vel 90sone enkelte steder med rette strekninger hvor å trykke ned gassen frister som værst, kjørt der selv :D

Lenke til kommentar

Ingen som har kommet med DENNE linken ennå...

 

Og etter litt mer leting:

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

 

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

 

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

 

Så se til helvette å holde dere på gang og sykkelstien og ikke midt i veibanen!

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Så se til helvette å holde dere på gang og sykkelstien og ikke midt i veibanen!

Synes det alltid er merkelig å høre om "oss og dere" i slike diskusjoner. De fleste syklister er også billister og de fleste billister er ofte syklister. Selvsagt finnes det en og annen fet, aldrende huleboermenneske av en billist som aldri er ute og sykler, men slike finnes vel ikke i denne debatten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...