Gå til innhold

Test: Sony Ericsson K850i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en K850i selv. Men hva må jeg gjøre vis jeg skal koble til noen andre øre-plugger/headsett?

Det ligger jo ikke noe overgang i pakka.

 

 

Du kan investere i et sett, à la det som leveres standard med walkmanmobiler. Der kan du erstatte pluggene med hodetelefoner med 3,5mm jack. Selv har jeg investert i et sett med fjernstyring av volum, sporskifte/radiokanalskifte. Kan også brukes på andre SE-telefoner.

Lenke til kommentar
edit: dere hadde ikke noe problemer med blitz på testmobilen deres? Min blitz er ofte veldig, veldig svak (se: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=852773). Spesielt slike bilder på ca 1m avstand.

 

På 2 meters avstand fikk jeg kraftig blitz som lyste opp resten av rommet (4m), mens på 1m fikk jeg en pingleblitz som ikke lyste opp fjeset på dama en gang. Gjentok samme test flere ganger med samme resultat :S

 

Blitzen reguleres etter antatt behov for ekstra lys. Jeg er enig i at dette noen ganger gir dårligere bilder, men i de alle fleste tilfeller forhindrer det at ansiktene blir helt bleke.

 

-Pål

Lenke til kommentar

Er det bare skjermen min som er dårlig kalibrert eller er kontrasten i det hvite området av skalaen er fullstendig most ("Crushed whites")? Virker som det er veldig lite detaljer i lyse partier i bildet.

 

Når det gjelder kvaliteten på motivene ambols fotograf har valgt for bildene tatt innendørs, så tror jeg vi forbigår det i stillhet...

Lenke til kommentar

Bildene er ikke så verst til å være en mobiltelefon. Kvaliteten snegler seg fremover men jeg synes de fokuserer for mye på megapixler. Til så små sensorer og så liten optikk som er i mobiltelefonene så tror jeg rundt 1-2 megapixler er optimal oppløsning. Fordelen med å redusere oppløsningen er at fargegjengivelsen og lysfølsomheten i både intensivt lys og under mørke forhold blir bedre. Det er tydelig å se at programvaren bruker et vell av triks for å prøve å fikse på et dårlig utgangspunkt. Noe disse 1:1-utsnittene fra bildene i testen viser tydelig:

 

post-3851-1193599785_thumb.png

 

For å ha noe å sammenligne med så har jeg bladd litt i gamle bilder for å finne noe lignende som det billige 3Mp digitalkameraet jeg kjøpte for 4 år siden kunne tilby. Fortsatt 1:1-utsnitt

 

post-3851-1193601455_thumb.png

 

Så kan man jo tenke seg hvor dagens digitalkameraer er. Det er tydelig at mobilkameraene begrenser seg selv på grunn av optikk og små bildebrikker.

Lenke til kommentar

Flott test. Legger inn bestilling på denne så fort jeg får svar fra Netcom angående når de får den på lager. Håper å ha den i hende iløpet av to uker, så da får W810'n slappe av.

 

Får prøve å ta en tur innom en mobilforhandler iløpet av morgendagen for å se om den er slik den ser ut som på bildene.

 

edit: Slo fort ifra meg denne telefonen da jeg prøvde den tidligere i dag. Maken til FORFERDELIGE knapper skal man virkelig lete lenge etter :(

Endret av Complexion
Lenke til kommentar
Den kan også bruke microsd minnekort opp til ihvertfall 4GB, så ikke dette i testen.

 

Her har det gått litt fort i svingene ja! Har lagt til dette i teksten.

 

Minnekort: Telefonen støtter både Memory Stick M2 OG(!!) MicroSD i samme slot! (dog ikke begge kortene samtidig. Hardwareplatformen i K850 er den nye DB3150 (i K850, W910i og Z750), og denne støtter kort opptil 32GB. I praksis har brukere på eksempelvis Esato testet telefonen med 8GB kort som er de største på markedet om dagen, det fungerte utmerket. Telefonen støtter altså utvilsomt kort på størrelse over 4GB, og med mindre software begrenser det, opptil 32GB.

 

Video: Videoopptak gjøres i 320x240 px, men ikke i 15fps som testen sier. K850 tar opp i 30fps ved 320x240 pixlers oppløsning.

 

Jeg har dessverre ikke noen 8 GB-kort eller større liggende, og får derfor ikke testet dette. Gikk ut i fra at den offisielle informasjonen på Sony Ericssons hjemmesider var pålitelig. Jeg har fjernet den noe bastante formuleringen om at 4 GB er det høyeste som støttes.

 

Når det gjelder hastigheten på videoklippene greier jeg ikke få mer enn 15 FPS samme hvilke omgivelser jeg filmer i. Jeg har målt FPS-en i både VLC og Quicktime. Finner heller ingen informasjon hos Sony Ericsson som sier at det skal være 30 fps.

 

edit: dere hadde ikke noe problemer med blitz på testmobilen deres? Min blitz er ofte veldig, veldig svak (se: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=852773). Spesielt slike bilder på ca 1m avstand.

 

På 2 meters avstand fikk jeg kraftig blitz som lyste opp resten av rommet (4m), mens på 1m fikk jeg en pingleblitz som ikke lyste opp fjeset på dama en gang. Gjentok samme test flere ganger med samme resultat :S

 

Dette problemet har jeg ikke vært borte i nei, blitzen lyser opp det meste (ofte litt for godt, noe som gjelder omtrent alle former for innendørs fotografering med blits). Skal sørge for å ta litt bilder innendørs fremover for å se om det dukker opp lignende problemer.

 

Blir det ikke litt feil å gi den prisen som beste kameramobil før KU990 har blitt testet? (eller er det jeg som har misforstått noe her?)

Det er slett ikke umulig at både Samsung G800 og LG KU990 er bedre, men disse kommer ikke før neste måned. Av telefonene som finnes på markedet i dag er K850i på topp.

 

Når det gjelder kvaliteten på motivene ambols fotograf har valgt for bildene tatt innendørs, så tror jeg vi forbigår det i stillhet...

 

Er enig i at disse ikke akkurat er en fryd for øyet. Bildene er mest for å vise hvordan resultatet blir i dårlige innendørsomgivelser mtp støy og skarphet.

Vi ser imidlertid at det er nødvendig med litt mer tilpassede scener innendørs, særlig nå når mobilkameraene faktisk begynner å bli lovende. Dette kommer på plass etterhvert.

 

Er dere helt sikre på at K850 har mulighet til flash-baserte menyer via FlashLite? Slik som W-serien er kjent for?

Jeg vil gjerne ha det, det er rått :p

 

Den støtter dette ja.

 

Takk for tilbakemeldingene! :)

Lenke til kommentar
Jeg har dessverre ikke noen 8 GB-kort eller større liggende, og får derfor ikke testet dette. Gikk ut i fra at den offisielle informasjonen på Sony Ericssons hjemmesider var pålitelig. Jeg har fjernet den noe bastante formuleringen om at 4 GB er det høyeste som støttes.

 

En bruker på Esato har 8GB MicroSDHC og bruker dette daglig. Fungerer visstnok kjempefint på K850i :) Offissielt på sidene til SE så står det vel bare opptil 4GB Memory Stick M2. På MicroSD delen så står det faktisk ingen begrensning.

 

Dette problemet har jeg ikke vært borte i nei, blitzen lyser opp det meste (ofte litt for godt, noe som gjelder omtrent alle former for innendørs fotografering med blits). Skal sørge for å ta litt bilder innendørs fremover for å se om det dukker opp lignende problemer.

 

Har vært noen telefoner (merk noen) som har litt trøbbel med det ene og det andre når det kommer til blitz. Ene grunnen er at blitzen noen ganger er ute av sync med bildet, noe som resulterer til mørke bilder. Har sliti en del med mørke bilder på min egen K850i og irriterte meg deretter, men fant ut at om jeg holder høyresiden av telefonen mens jeg tar bildet så skal det ikke mye til før man holder hånda forann deler av blitzen. Syns de kunne valgt en litt annen plassering på blitzen, men har vendt meg til å holde på kantene med fingrene. Så unngår jeg å komme borti blitzen.

Lenke til kommentar

Lillebrodern har kjøpt 850i'en og har derav fått testet den bittelitt.

 

Navigasjonen var en smule uvant med touch-tingen og greier, men virket veldig lett å bli vant med.

 

Telefonen er FEIT ... har en K550i fra før (som er tynn, men ikke tynnest) Den kunne gjerne vært på diett.

 

Blitzen er skikkelig mongo plassert.... hvis blitzen på død og liv må stå på den siden, kunne de i det minste flyttet utløserknappen!

 

Ellers ser telefonen feit ut. Men er spent på hvor lenge det går før det begynner å melde seg alvorlige feil (som k550ien har slitt med).

 

Får min på mandag (thanx god for mobilforsikring), og gler meg som en hund i parringstia! :)

 

Og så et noobspørsmål: hva er flashbaserte menyer?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det ligger en inne som heter Laser Precision, men det gjelder for det meste for ulåste telefoner, uten software fra nettleverandøren din (eks netcom har egne knapper som er byttet ut der det står nectom istedet for Kontakter). Men om en tid kan man antakelig hacke seg inn i FS (filesystem) og legge inn themes og tilhørende flashfiler, men det blir ikke før om et halvt år...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nå er det ikke så lenge igjen av året så meget mulig den blir årets kameramobil hvis de ikke dukker opp en bedre på snaut 2 måneder :p

 

Tipper N82 får den tittelen gitt.

 

Og at denne fikk terningkast 6 er beyond me! Telefonen er bra den, men kvalitetsfølelsen er alt annet enn bra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...