Gå til innhold

Hjelp til Vannkjøling for å nå 4Ghz på E6600


Anbefalte innlegg

Kjørte 3D Mark06 enda en gang, og fikk score 13011. :roll:

Merkelig! Har bare byttet bios. Skulle det ha så mye å si?

Kjørte du med samme frekvens på CPU, eller klarte du høyere frekvens etter oppdateringen. Hos meg klokker jeg faktisk høyest med en eldre bios enn den siste oppdateringen. Det dreier seg om en forskjell på 70MHz. Og ja, jeg tror (uten at jeg har noen andre kilder å vise til) ut fra egen erfaring at enkelte bios versjoner er bedre enn andre, og at dette gir seg utslag i resultater i foreks. 3DMark.

 

Med den siste biosoppdateringen som er 0703 for mitt HK klarer jeg bare 3.57GHz stabilt mot 3.64GHz med versjon 0505 som ikke engang kjenner igjen CPU. Mellom disse er versjon 0608 som jeg normalt bruker da denne etter min erfaring er mest stabil og den eneste versjonen som lar meg installere Vista Ultimate på maskinen. Med denne kan jeg ikke gå høyere enn 3.5GHz hvis jeg vil ha en stabil maskin. Ved begge de andre versjonene stopper installasjonen av Vista rett før den er ferdig og kommer ikke videre.

 

Ved å bruke versjon 0505 og så kjøle ned rommet til ca. 10 - 12 grader klarte jeg å klokke CPU til 3.71GHz og gjennomføre 3DMark06 med 16062 som resultat. Må vel legge til at jeg også overklokket skjermkortene for å oppnå resultatet.

 

Jeg har et vannkjølingssett liggende som heter Thermaltake BigWater, som jeg kjøpte i 2005 en gang, men aldri har brukt. Jeg ser at det faktisk passer til sokkel 775 så jeg får se om jeg en dag får ånden over meg og monterer det. Det største problemet hos meg er at hovedkortet blir varmere enn CPU.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et vannkjølingssett liggende som heter Thermaltake BigWater, som jeg kjøpte i 2005 en gang, men aldri har brukt. Jeg ser at det faktisk passer til sokkel 775 så jeg får se om jeg en dag får ånden over meg og monterer det. Det største problemet hos meg er at hovedkortet blir varmere enn CPU.

 

Ut med fingeren, og inn med Thermaltake Bigwater. :D:D .

Tror nok din E6850 skal kunne tøyes enda litt til, og sammtidig få mindre støy.

 

Byttet kun Bios. Alla andre instillinger er uforandret. alltid bra med bedre score.

Lenke til kommentar

Har funnet frem delene med utgangspunkt i ditt vannkjølingsoppsett, men hvilken gpublokk har du? det er to swiftech blokker, men hvilken passer til 8800gts?

 

Radiator

Pumpe

Vanntank

CPU-blokk

GPU-blokk ?

 

Hva trenger jeg ellers av utstyr for å få dette til å fungere? Er helt blank på vannkjøling siden jeg aldri før har brukt det eller sett det. Regner med at jeg trenger slanger og litt andre småsaker, hvis det da ikke følger med de forskjellige delene da?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Har funnet frem delene med utgangspunkt i ditt vannkjølingsoppsett, men hvilken gpublokk har du? det er to swiftech blokker, men hvilken passer til 8800gts?

 

Ble anbefalt Swiftech MCW60. Det fulgte med en brakett som passer hele 8800 serien. Det fulgte også med et sett Swiftech minnekjølere. De har noen billige små alu kjølere liggende i en tilbudseske inne på kontoret som de selger for kr. 5,- pr. stk. De passer perfekt på de andre punktene på kortet som skal kjøles. kjekt å ha.

Bare husk å kjøpe Artic Silver Kjølelim, da limet på minnekjølerene er ubrukelig.(må rengjøres grundig med plasterfjerner, og sprit)

 

Fordelen med denne GPU blokken, er at den passer andre Grafikkort når du en gang oppgraderer.

3meter klar slange kjøpte jeg på Clas Ohlson for en billig penge (1/2" OD-3/8"ID)

 

IKKE kjøp Apogee GTX CPU kjøler. Den er beryktet for å ha et korrosjonsproblem. Kjop heller Apogee GT. Den er like bra, og har bare positive omtaler.

Lenke til kommentar

DENNE GPU-blokka du mener?

 

Minnebrikkene mine har kjøleribber montert fra før, så ekstra kjøling der trengs vel ikke, hvis det blir et problem stripser jeg bare på ei 120mm vifte over brikkene.

 

Takk for tipset, skal bytte det ut med Apogee GT istedet.

 

Så da trenger jeg altså bare 3meter med 1/2" slange, og alt det andre følger med? Nipler osv?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ok, da tar jeg også med de to tingene, men da er det vel ikke mere som skal til for å få dette opp i gå? Ser ut som det kan bli bestilt i nærmeste fremtid dette:) blir litt over 3k for dette også. Litt dyrt, men det varer vel lengre enn et års tid.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ok, da tar jeg også med de to tingene, men da er det vel ikke mere som skal til for å få dette opp i gå? Ser ut som det kan bli bestilt i nærmeste fremtid dette:) blir litt over 3k for dette også. Litt dyrt, men det varer vel lengre enn et års tid.

 

Tror det var alt.

Vær nøye når du monterer det, og bruk vaselin på alle nippelgjenger, og nipler. Så vil det garantert holde seg tett.

Sjekk også skruene på blokkene. På min cpu blokk var skruene ltt løse.

Jeg koblet alt sammen på bordet, og kjørte det i noen timer, for å være sikker på at alt var tett før montering.

 

Syntes ikke prisen var avskrekkende. Husk at dette kan du ta med deg videre ved neste oppgradering. Du har valgt utstyr med god kvalitet, og det koster litt mer, men da veit du at det ikke stopper å virke etter en kort stund.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Endelig er 4Ghz nådd.

Hentet de nye minnebrikkene på posten i sted, og smelte til med 500x8. med minne innstilt på 1:1.

Har nå kjørt Orthos, og 3D Mark06 en stund.

 

Skal se om det går an å nå lenger i kveld. :thumbup:

 

Det var de gamle minnebrikkene som var flaskehalsen.

Takker for all hjelp.

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

Bra tråd :thumbup:

 

Ser det er plass til to "120x240" radiatorer i kabinettet mitt. Noen forslag til om jeg skal prøve å få inn størst mulig radiatorer eller om jeg skal ta noen som passer bra for å ikke påvirke luftgjennomstrømming?

 

Og hvor mye mer arbeid er det å tømme systemet for luft uten vanntank? Ser ut til at jeg må ofre vanntanke for et eksra hovedkort i PC`n.

 

Dere som har litt greie på OC: Har busshastigheten mye påvirking på hvor mye en får OCèt CPU? Tenker litt på om jeg skal velge "Asus Commando" som helt sikkert har stabile bioser, og som er veldig OC vennlig, eller om jeg skal kjøpe meg et "Asus Maximus x38" for å få med støtte for busshastigheter på 1600MHz!?

 

Tenkte å putte noen Dominator-brikker i maskinen, og klokke så mye det går stabilt.

 

Tror jeg kopierer valg av kjøleblokker som nevnt først i tråden her, men liker ikke å ha en ekstra ledning for pumpen, ville vært bedre å putte uttak på PSU.

 

Er det forresten vanskelig å fjerne kjøleribber fra NB?

Lenke til kommentar

Tror det blir bra med 2 store radiatorer. Vet ikke om det holder med en enkel kraftig pumpe, eller om du bør satse på 2.

Uansett er det smart å dele opp systemet når planen er å vannkjøle både CPU, GPU, og chipset.

Tror ikke du kan få nok kjøling- Fordelen er også at du kan montere mer stillegående vifter.

 

Tror du bør satse på i alle fall en Danger Den Fillport. Koster bare kr. 119,- og gjør det mye enklere å fylle/tømme/lufte systemet.

Vil ikke uttale meg om fjerning av kjøleribber på HK, men hvis de er momtert med kjølelim, bør du være forsiktig, ellers kan det gå riktig galt.

Dominator brikkene er kjent for å være gode til OC. Imidlertid er det svært individuelt hvor godt de klokker. Kan bare håpe du har vært heldig.

 

Har jobbet mye i det siste med minnehastighet, og fsb justering, og får klart best resultat ved høyest mulig fsb.

Vil imidlertid ikke uttale meg om ditt valg, da jeg ikke kjenner til de nevnte HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...