Gå til innhold

Hjelp til Vannkjøling for å nå 4Ghz på E6600


Anbefalte innlegg

Har i dag Asus P5K Deluxe HK, E6600 prosessor, 4Gb Corsair TwinX 6400 Cas4 ram(4X1Gb), Mist 600W power og XFX 8800GTX Grafikkort.

Kjører det stabilt på 3.2Ghz ved bruk av Thermalright 120 Extreme kjøler m/vifte.

 

Har i lengre tid gått med tanker om et godt vannkjølingsoppsett, og her trenger jeg hjelp.

 

Har et håp om å klare 4Ghz. Hva trenger jeg? Trenger jeg kjøling på CPU, GPU, og chipset.

 

I hvilken rekkefølge skal pumpe, tank, radiator, kjøleblokker kobles for å få best funksjon.

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne hører hjemme i kjøling -> Vann og Ekstrem.

 

Men; Du vil trenge kjøling på CPU. På nb kan du legge en vifte. Bryr du deg om støyen, kan du kjøpe en blokk til den og.

Du trenger ikke kjøleblokk til GPU med mindre du skal overklokke det, eller p.g.a støyen.

 

Hvor mye skal du betale?

Et middels til godt oppsett ville vært noe lignende:

Apogee GT

MCW-60 m/G80 ombygningskit

MCW-30

Laing D5

Dual, helst trippel radiator med middels hastighet vifter.

Lenke til kommentar

Tenkte på Eheim 1048 pumpe. Mist Mistress2 tank. Mist Mistex 360 radiator m/3stk Pabst 120 (26db) vifter. Apogee GTX CPU kjøler, Stealth HVGA GPU kjøler, MCW30 chipsetkjøler.

 

Kommer nok til å overklokke grafikkortet også.

 

Er det noe jeg bør bytte ut for å forbedre kjølingen, eller er dette en ok sammensetning.

 

Har det noen hensikt å sette vannkjøling på minnebrikkene?

 

Har et større utvendig akvariefilter til overs. Kanskje det kan brukes? Ved å fjerne all filter materiale, har jeg en stor tank med en kraftig pumpe integrert. :whistle:

Lenke til kommentar

Du må huske at Eheim sin pumpe er 220v. En annen ting er tank. Det trenger du egentlig ikke. Fordelene er jo at det går 100ganger fortere og lufte systemet, og at det er lettere og tømme og fylle. Men det er ikke vits, og du klarer det kjempegodt med kun en fillport. Smak og behag. Apogee GTX har korrosjonsproblemer. Kjøp GT, eller D-TeK FuZion om du skal bestille utenlands. Mist 360 er sikkert helt grei, men villee godt for en annen. Stealth er sikkert en kjempeblokk, men du må tenke på om du skal oppgradere skjermkort senere, vil den blokken kansje ikke passe. Kjøper du MCW-60 er det bare til å kjøpe et nytt billig ombygningskit, så voila.

 

EDIT: Men Eheim'en er en bra pumpe.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Du får sikkert ganske redusert kjølingseffekt når du kobler den på GPU i tillegg til CPU. Ville prøvd uten først, så med GPU etterpå hvis du når 4GHz...

 

Har tenkt samme tanken, så jeg kommer til å kjøre 1/2" slanger hele veien, koblet til en 1200 L/t pumpe.

Det burde gjøre susen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Liter i timen har veldig lite og si. Løftehøyde er veldig mye viktigere.

Har du en god trippel radiator blir det ikke problem med GPU også. Det er heller ikke sikkert det er mulig å få din E6600 til 4ghz. Ikke alle klarer det. Når det gjelder pumpe, er det egentlig bare 3 alternativer: Laing D5, Laing DDC-1 m/modda topp, og som du selv har nevnt, Eheim's akvariepumpe. Å kjøre 1/2" slanger gjør heller ikke noe særlig forskjell på ytelsen, men ville anbefalt det alikevel. Tykkere slanger som tåler større bend(varierer dog) og du slipper overganger til blokker og utstyr som kun har nipler på 1/2".

Lenke til kommentar

Det er to ting som betyr noe i ett vannkjølingssystem, og det er kor mye varme systemet blir tilført fra komponentene det skal kjøle, og kor godt radiatoren(e) klarer å fjerne varmen igjen. Alt annet er bortimot irrelevant.

 

Koble kjøleblokkene i den rekkefølgen som passer best, temperaturforskjellen fra før første blokk til etter siste blokk er bare noen få grader. Vann har enormt stor varmekapasitet, og temperaturen øker ikkje mere enn noen få grader (2-3) på vei gjennom blokkene.

 

Høy flow/lav flow er bortimot irrelevant. Vår kjære vannkjølingsguru Skrue gjennomførte en test for endel år siden der han strupte vannstrømmen helt ned til 40l/t med en restriktor uten at det hadde noen særlig effekt på temperaturene. Så det å kjøpe spesielle pumper som pumper 1200l/t er bortkastede penger.

 

Det som er vits i å bruke penger på er kjølingen av radiatoren. Det aller beste er å montere ett såkalt push/pull-system, der man har vifter på begge sider av radiatoren, der all vifter jobber samme veien (push inn, pull out). Det som også har en merkbar effekt er at viftene på trykksiden monteres minst halve diameteren fra radiatoren. DVS en 120mm vifte bør monterest slik at det er minst 60mm mellomrom mellom viften og radiatoren. Grunnen til dette er at viften "skrur" luften inn mot radiatoren. Jo lenger unna viften er, jo mindre rotasjon vil det være i luften. Og jo mindre luften roterer når den når radiatoren jo lettere vil den passere gjennom radiatoren. En bruker her på forumet testet dette for noen måneder siden og han fikk redusert vanntemperaturen med 4-5 grader bare ved å flytte viftene sine lenger unna.

Lenke til kommentar

Pengene bør altså legges i radiator, pumpe og gode kjøleblokker.

 

Kommer nok til å bruke akvariepumpen i starten. Den er veldig kraftig, så den blir ikke en flaskehals.

Planen var å gå for en stor radiatorkjøler med 3x120mm vifter. Får se om det blir "push-Pull" etterhvert.

 

Regner med at 4Ghz kan bli et tøft mål, men gjør et forsøk.

Vil fort finne ut om jeg har vært heldig med prosessoren. Kvaliteten på Ram brikkene spiller vel også inn her.

 

Takker for alle gode innspill. Begynner å bli en god tråd dette her. :yes:

Lenke til kommentar

Da er vannkjølingen på plass. Kjører nå 3,6Ghz stabilt. Skal forsøke å gå høyere senere i kveld.

 

Må si jeg ble imponert over hvor mye bedre vannkjøling funker i forhold til luft.

 

Idle temp ligger på 23 grader, og stiger til 35 grader ved bruk av Orthos stresstest.

 

Dette er 20 grader lavere enn Therrmaltake 120 Extreme med vifte, og det var ved 3,2Ghz. :thumbup:

 

Spennende å se om det er mulig å nå 4Ghz.

Lenke til kommentar

Yes! Da er 4,06Ghz nådd.

450x9, 1,5Vcore, 2,3V memory.

Mye fikling, og testing for å få det til. Spesielt med instillingen av minne brikkene. Har nå testet med Orthos i et par timer.

 

Monterte minnekjølere på mitt 8800GTX, og har foreløpig klokket det til 655/2122Mhz, med 1622 Mhz shader.

Nå begynner jeg å like vannkjøling. :D

 

Blir mer testing etterhvert

Lenke til kommentar
Nice klokk, drømmer selv om vannavkjøling på min E6600 og 8800gtx :)

 

Er godt fornøyd selv. Veit det er mange som får til mye høyere klokk på denne prosessoren, men dette er det jeg får til foreløpig.

Har kjørt både 400x9, 0g 500x8. Maskinen er imidlertid litt ustabil når Fsb legges på 500, så jeg holder meg til 400.

Har nå fått timingen til 4-4-4-12.

 

CPU tempen ligger steady på 23-24 grader idle, men er mest imponert over GPU tempen som falt fra 68 til 38 grader, selv med kraftig overklokk. Det hjelpte også med ekstra kjøleribber på rammen til grafikkortet.

 

Angrer ikke på bytte til vannkjøling. Bare synd jeg ikke gjorde det for mange år siden. Mye lettere å få til enn jeg trodde på forhånd.

 

Nå burde maskinen være klar for "Crysis" :thumbup:

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd selv. Veit det er mange som får til mye høyere klokk på denne prosessoren, men dette er det jeg får til foreløpig.

Hva får du i 3DMark06? Spør fordi jeg klokker litt selv (kun på luft), men klarer bare 3.64GHz max slik maskinen er i dag og det er jo litt spennende å se hva totalen yter. Du har jo forutsetning for et bra resultat med ditt skjermkort. Min total resulterte i 16062 i 3DMark06.

Lenke til kommentar
Hvordan ble vannkjølings oppsettet ditt? Hvilke komponenter og nettshop brukte du?

Hvor mye måtte du betale?

 

Oppsettet mitt finner du i profilen.

Alt er kjøpt på Microplex, da jeg bor 20 minutter unna. Alt sammen kom på kr. 3200,-.(uten slanger, og kjølebrikkene til grafikkort)

 

Har ikke testet med 3DMark06. (Har ikke funnet ut hvordan jeg aktiviserer det). Har kun brukt Orthos for å teste stabiliteten, samt målt temp med Core Temp, Everest, og TAT.

 

Har en følelse at minnebrikkene er en bremsekloss i systemet. Skal kjøpe noen gode Cas 3 brikker så snart de er på lager.

 

Ble egentlig overrasket over hvor mye temperaturen falt på både CPU/GPU i forhold til den i utgangspunktet "gode" luftkjølingen jeg hadde. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...