Gå til innhold

Linux, noe for meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er totalt nybegynner innenfor Linux, men har hørt så mye bra om det, og at det ikke er så vanskelig, så jeg vurderer å prøve..

 

Maskinen min er ganske dårlig;

-Dell Dimension 1100

- Intel Celeron 2,53Ghz

- 512MB RAM

- Trust lydkort

- Radeon 9250 PCI skjermkort

Fått høre at Linux bruker mye mindre systemressurser, så det kunne være bra for meg.

 

Maskinen blir mest brukt til musikk (winamp), MSN, div nettoppgaver og !VIKTIG! streaming til Xbox, og kanskje litt CS.

 

Linux noe for meg?

Isåfall, hvilken versjon, finnes jo et hav der ute?

Vil det fungere greit med maskinvaren min?

 

Mvh Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu er den linux distroen som nå er i vinden og har mange kyndige brukere på dette forumet.

Mandrake, eller Mandriva som det nå heter, skal også være et godt valg for nybegynnere.

 

Ja, du kan ha flere linux distroer innstallert samtidig. Det vil også bli installert en bootloader som gjør at du kan velge mellom dem ved boot.

 

Ja, du må formatere i det minste deler av disken. Linux trenger sin egen plass på harddisken, men selve formateringen blir gjort av installasjonsprogrammet. De du muligens trenger å tenke på er å sette av plass på disken til Ubuntu/Mandriva.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt opensuse eller ubuntu. Ja du kan ha windows og linux samtidig. Må bare ha en disk hver, eller en ti lwindows og to til linux, system disk og swap disk for mer minne. Du kan med ubuntu endre størrelsen på windows disken hvis du har brukt all plassen, bare vær forsiktig sånn at du ikke sletter windows disken og lagrer. Samme kan du gjøre i opensuse, det krever da litt mer lesing, om filsystemer og sånt til linux.

Lenke til kommentar

Minimumskravet til Ubuntu er 3gb, 5gb er antakelig nok til en ok test-installasjon.

Vil vertfall anbefale deg å prøve, så kan du jo se om du forelsker deg og vil reformatere hele disken.

Ubuntu-installasjonen fikser formateringen for deg, men det er uansett lurt å sikkerhetskopiere det viktigste og kjøre disksjekk og defragmentering i Windows først.

Lenke til kommentar
Har kun en 40GB disk, og kun èn partisjon på PC-en + en ekstern disk.

Begge er ganske fulle.. Kunne sletta windows til fordel for Linux, men er usikker på om jeg er datakyndig nok til å sette meg skikkelig inn i Linux..

 

Syns dere jeg bør prøve ?

 

 

Du trenger da ikke å være så velig datakyndig for å bruke Ubuntu :)

Alle drivere og slikt blir normalt sett installert av seg selv, og du må i verste fall aktivere ufrie drivere, noe som er ca. like vanskelig som å starte kalkulatoren i Windows :p

Lenke til kommentar

Du kan prøve å kjøre en disk resize på den ene harddisken din, men det kan ta svært lang tid og det kan skje at filer blir ødelagt, så det må du gjøre på eget ansvar. Ikke under noen omstendighet må du prøve å gjøre det uten å ha tatt backup (på CD, flashminne eller ekstern harddisk) av alle de viktigste filene dine.

 

Når det er sagt, så lenge du ikke er avhengig av å spille de nyeste spillene og må ha den heftigste grafikken og så mange bilder i sekundet som mulig, er ubuntu definitivt noe for deg. Ubuntu kjører smertefritt på systemoppsettet ditt, og du kan gjøre alt du pleier å gjøre i windows; irc, msn, brenne CD-er og DVD-er, høre på musikk, se på film, laste ned diverse ting, etc. Det eneste du går glipp av er malware-trusselen ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville ha valgt opensuse eller ubuntu.

Mandriva har vel fått bedre omtale enn Suse og mye skryt for å være utrolig nybegynnervennlig, virker også som om den har lagt med software for å spille av MP3, diverse filformater osv. også nye Linuxbrukere ikke trenger å surre med det.

 

Noen ganger kan det for de som aldri har prøvd Linux å gå for et av barnene til de større distroene, som f.eks Linux Mint, som er Ubuntu, PCLinux som er basert på Mandriva, Mepis som er basert på Debian, Sabayon som er basert på Gentoo.

 

Alle disse funker ganske likt som sine foereldre, og trenger du hjelp til f.eks Mint så kan du skrive at du trenger hjelp til Ubuntu, forskjellen er at mange av disse distroene legger til propriær software så det meste av musikk, film, dvd, osv funker ut av boksen.

Lenke til kommentar
Har kun en 40GB disk, og kun èn partisjon på PC-en + en ekstern disk.

Begge er ganske fulle.. Kunne sletta windows til fordel for Linux, men er usikker på om jeg er datakyndig nok til å sette meg skikkelig inn i Linux..

 

Syns dere jeg bør prøve ?

Har du lyst, har du lov.

 

Av egen erfaring var det lettere å lære linux da jeg slettet windows og la inn kun linux. Da måtte jeg nesten gjøre den lille ekstra innsatsen for å lære det. Men det begynner å bli en god del år siden nå. I dag vil jeg tro at Ubuntu nok er mye lettere å installere, lære og bruke enn windows. Så jeg sier go plunge.

 

Det er jo bare å komme til dette forumet å spørre om det skulle være noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Urp, og jeg som kun har 20 GB HD på laptop-en min da. I tillegg har jeg WinXP på en partisjon. Hehe, ja, men jeg har kun installert WinXP, ikke brukt den ennå.

 

Det frister med en større HD så klart, men dette er egentlig ikke noe problem så lenge man legger opp rutinene slik at den «største» PC-en i nettverket får belastningen med de største filene. Her brukes SAMBA fildeling flittig og alt fungerer som forventet.

 

Blir stadig mer glad i Linux jeg, selv om jeg har brukt det i kun 1,5 år bare. Så kult å slipper alt maset om antivirus, rettigheter, piratkopiering, adware osv.... Denne laptop-en ble som ny igjen og varer ytterligere mange år.

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...