Gå til innhold

Ubuntu 7.10 ute nå


Anbefalte innlegg

I mine "yngre" dager brukte jeg mye tid på å finne ut slikt, og syntes det var interessant. Å få min HP deskjet (var det 710c?)til å virke i RedHat 5.x var et detektivarbeid uten like. Men det var moro. Slik er jeg ikke lenger. Nå er jeg nok mer som "folk flest". Ønsker plug'n play og slippe å tenke på disse tingene. Dette tror jeg mange på et forum som dette ikke helt begriper. Det blir et helt annet univers.

 

Makan til flamebait er det lenge siden jeg har sett. Morsomt at du nevner HP skriver. Sånn rent bortsett fra nylig mer eller mindre ufrivillig roting med delte mapper i XP, var min forrige hyggestund med MS oppsett av HP skriver (noen uker siden). Det vil sikkert glede deg å høre at alt du trenger gjøre med dagens ubuntu er å koble til skriveren, så er den automatisk satt opp! Du skjønner, min mor har laptop med MSwin gjennom jobb, og oppsett av HP skriver var langt utenfor hennes kompetanseområde. Jeg anser meg som relativt bevandret i diverse OS, men jeg svei av hele kvelden på å prøve å få lagt inn uante mengder bloatware. Jeg giddet simpelthen ikke gjete maskinen, så jeg gikk og la meg. Morgenen etter var (takk og pris) skriveren installert, og virket. Personlig finner jeg det helt utrolig hva folk er i stand til å tilgi MS, hvor mange kvelder de kan svi av uten engang å reflektere over at man kan ta ut frustrasjonen på MS. Neida, istedet erkjenner de bare at data har de nok ikke greie på. De svir gjerne av en hel ungdomstid på å lære seg MS. Så når de skal prøve linux, så hopper de gjerne på det mest eksperimentelle softwaren de finner ved første forsøk. Ved første motstand vender så enkelte blikket umiddelbart mot linux, hytter med neven, og finner den første og beste linux-bruker på forumet, som de fornærmer etter beste evne, fanatiker er et rimelig vanlig stempel. I ditt tilfelle forbanner du deg sannsynligvis over at ikke live CD gikk rett opp på din PC, og det var nok til at du ga tommelen ned. Du vurderte sannsynligvis ikke overhodet av live CD er noe som faktisk ikke fins fra MS, og som fortsatt bør betegnes som eksperimentelt. Men det er jo flott når det virker, og er virkelig et suverent recovery verktøy som alle med kunnskap bør ha i kofferten sin.

 

Når det gjelder dine to eldre problemer så aner jeg ikke hva du rotet med, men begge de burde være like greit i linux. At folk her vil vite hva du ikke likte, eller om du bare troller er vel rimelig. Å replisere med personangrep sier en del om nivået. Når det gjelder hardware-støtte skjer det mye positivt, og pt. vet jeg faktisk ikke om noen forbrukerskjermkort i handelen som ikke er støttet.

 

Hva er det du snakker om?

 

Først og fremst vil jeg på det sterkeste frabe meg insinueringer om at jeg har gått til personangrep på noen her inne. Det henger rett og slett ikke på greip. Jeg har muligens kunnet bli tolket som litt "krass" når jeg mener enkelte tar kritikk mot Linux som personlig kritikk. Den krasse tonen er en naturlig følge av at svarene jeg har fått her inne har hatt preg av: 1. Ikke bli tatt på alvor ("rant", "troll", "flamebait") og 2. Tilsvar som bærer klart preg av at postene det svares til ikke har blitt lest særlig nøye, enda mindre er det gjort et forsøk på å forstå intensjonen i dem. Men å dra dette til "personangrep" vil jeg ha meg frabedt.

 

Jeg kan ikke begripe at mange her istedenfor å forsøke se poenget mitt, heller legger en masse ord i munnen min og tillegger meg menigner jeg aldri har hatt. Les nå innleggene for hva det er, uten å se et troll rundt hvert hjørne.

 

Intensjonen med min første post var rett og slett å dele en erfaring. Erfaringen var at dette gikk ikke så greit. Videre trakk jeg den konklusjonen at det, siden jeg tross alt har noe mer peiling på data enn feks min mor og min far, fremdeles er et stykke igjen før Ubuntu er noe reelt alternativ for folk flest. Jeg er da heller ikke alene om å tenke dette, se feks her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=493028

 

At jeg synes dette er imidlertid ikke ekvivalent med at jeg finne Windows totalt uproblematisk. Ei heller at Linux er ubrukelig. Tvert i mot ser jeg at Linux er fullstednig brukbart for mange, og jeg håper det kan bli det for flere i framtiden.

 

Jeg betviler ikke at det er masse problemer en kan rote seg borti i Windows heller. Jeg har da heller aldri sagt noe annet. Dette rokker ikke ved min mening om at det pr i dag er naturlig at folk flest velger Windows.

 

Du bedriver videre fri fantasi hva mine installasjonsforsøk gjelder, og således hvorfor jeg gav det tommelen ned. Det får du bare fortsette med. Du tar også min lille anekdote om tider som nå er forbi, fullstendig ut av sin kontekst og bruker det til inntekt for et eller annet som jeg ikke får helt taket på hvor du vil med.

 

VPN og 802.1x burde muligens være like greit i Linux, men det ER ikke det. Dette gjelder spesielt 802.1x authentication. Du kan heller ikke ha oversikt over alle skjermkort og hvilke som er støttet, da mitt åpenbart ikke fungerte i Ubuntu (Quadro FX 1600M). Fungerte forøvrig greit i openSUSE 10.3.

 

Dette var det siste jeg hadde å si i denne sammenhengen. Den lille observasjonen/hjertesukket jeg postet i min første post er blitt gjort til en storm i et vannglass, og jeg ønsker ikke å bruke mer tid på dette.

 

Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intensjonen med min første post var rett og slett å dele en erfaring. Erfaringen var at dette gikk ikke så greit.

 

Videre trakk jeg den konklusjonen at det, siden jeg tross alt har noe mer peiling på data enn feks min mor og min far, fremdeles er et stykke igjen før Ubuntu er noe reelt alternativ for folk flest. Jeg er da heller ikke alene om å tenke dette, se feks her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=493028

Ja, det er ufattelig hvor mye rart som har kravlet ut fra treverket med tidvis usaklig kritikk mot Ubuntu det siste året, skulle tro noen begynner å bli nervøse. Jeg har noen atskillig mer saftige eksempler til deg hvis du er interessert.
VPN og 802.1x burde muligens være like greit i Linux, men det ER ikke det. Dette gjelder spesielt 802.1x authentication.
Jeg er ikke helt sikker på hva du sikter til, wpa og wpa2 har jo ligget inne i network manager en god stund. Du kan også sette opp PEAP med et par linjer for trådkobling, dersom den skal sikres. Det er kanskje noe annet du sikter til?
Du kan heller ikke ha oversikt over alle skjermkort og hvilke som er støttet, da mitt åpenbart ikke fungerte i Ubuntu (Quadro FX 1600M). Fungerte forøvrig greit i openSUSE 10.3.
Takk for informasjonen. Du bør rette pekefingeren mot nvidia, fordi de ikke deler spesifikasjoner, og derfor støtter ikke den åpne nv driveren alle nvidia kort. Selv vesa feiler på noen få. Kortet ditt er nok derimot meget godt støttet med den proprietære nvidia driveren, og installasjoninstruksjoner finner du i signaturen min. Det er kanskje litt mer bry enn å finne, laste ned og installere nvidia driveren på MS, men den tiden kan jeg garantere at du sparer igjen mangfoldig når du installerer skriveren din. Hvis du vil ha alt proprietært til å fungere ut-av-boksen så laster du ned Linux Mint istedet, ut fra det jeg har hørt så burde da både grafikk og media fungere perfekt for deg. Når det gjelder nettverk, så synes jeg vel linux er mye bedre enn alternativet, og slettes ikke vanskelig.

 

Installasjon av linux på ukurant hardware er ikke noe for mannen i gata, men på kurant hardware og med hjelp av f.eks. automatix, så får alle normale til et greit oppsett. Personlig gleder jeg meg til å teste gutsy når jeg kommer hjem, må bare komme over jet-lag'en først (men hvorfor i huleste er du våken?).

Lenke til kommentar

For å si det slik:

 

Windows koster penger.. og du får brukerstøtte.

Ubuntu er gratis.. men du må bla igjennom forum for å hjelp hvis du står helt fast.

 

Å forvente at alt skal gå greit med engang du installerer et OS, som er tuftet på frivillighet, er da å gå for langt. Greit nok Ubuntu prøver å gjøre sitt system så brukervennlig som mulig, men det er fremdeles langt frem til at min far på 50+ vil engang vurdere å tenke tanken på Linux.

 

Jeg har brukt Debian i ett par år, før jeg gikk over til Ubuntu. Jeg vet hva jeg skal gjøre for å få ting til å fungere, og jeg vet hvilke forum jeg kan oppsøke hvis jeg har problemer. Jeg tviler sterkt på at min mor hadde giddet å gjøre det samme, hun gidder ikke å sette opp msn engang.

 

Spill er, uansett hvordan man ser på det, en veldig viktig del av utviklingen. Spill driver både hardware og software utviklingen mye mere enn alt annet i dataverden. Linux kan ikke si å ha noen nevneverdige titler tilgjengelige (av nyere dato) som enten tvinger eller klare å overføre folk til å bruke operativsystemet.

 

Ubuntu trenger enda mere tid før det blir ett fullgodt alternativ til Windows, det smaker ennda for mye "gjør det selv" for at det skal bli allment godtatt. Driverne er ett god eksempel på ett mareritt som kan utarte seg, hvis man er uheldig. Det tok ei stund før Vista kom, selv da var ikke Vista helt klar... Det samme må medregnes for Ubuntu og andre "brukerorienterte" distroer.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
For å si det slik:

 

Windows koster penger.. og du får brukerstøtte.

Ubuntu er gratis.. men du må bla igjennom forum for å hjelp hvis du står helt fast.

 

Brukerstøtte til Windows er vel ikke inkludert i prisen du betaler for OSet? Det blir isåfall en tilleggskostnad. Man kan kjøpe skikkelig support til Ubuntu også, fra Canonical, selskapet som står bak Ubuntu.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at HP ikke gidder å lage drivere for nettverskskrivere i 2-3000,- klassen kompatible med windows 2003 server, de avviser deg blankt.

 

For min del førte det til egenhendig modifikasjon av inf filer og annet til det lot seg installere.

 

Olav1974, jeg er tom. noen år eldre enn deg og jeg kan bekrefte at tid blir mer verdifult etterhvert som man blir eldre, ergo ønsker man ikke å kaste bort tid på slikt tull.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Brukerstøtte til Windows er vel ikke inkludert i prisen du betaler for OSet? Det blir isåfall en tilleggskostnad.

 

Brukerstøtte er inkludert om du kjøper en retail-versjon av Windows. På OEM-versjonene er det pc-produsenten evt. forhandleren som skal stå for brukerstøtten. Med andre ord, brukerstøtte er inkludert uansett på Windows, men du får den ikke nødvendigvis av Microsoft.

Lenke til kommentar
Brukerstøtte til Windows er vel ikke inkludert i prisen du betaler for OSet? Det blir isåfall en tilleggskostnad.

 

Brukerstøtte er inkludert om du kjøper en retail-versjon av Windows. På OEM-versjonene er det pc-produsenten evt. forhandleren som skal stå for brukerstøtten. Med andre ord, brukerstøtte er inkludert uansett på Windows, men du får den ikke nødvendigvis av Microsoft.

Ser for meg at Elkjøp skal drive gratis Windows support.

Lenke til kommentar
Ser for meg at Elkjøp skal drive gratis Windows support.

 

Elkjøp selger såvidt meg bekjent ikke PC-er fra produsenter som ikke har supportavdeling i Norge :) Det er først og fremst på barebone-merker som Compal, Clevo, Zepto og lignende at det er aktuelt å henvende seg til forhandleren med supportspørsmål ;)

Lenke til kommentar

skal ikke slå fast dette helt bombastisk, men så langt jeg vet er dette tilfellet :hmm: Det er vel merker som FSC, Packard Bell og HP som selges på Elkjøp, disse har vel en eller annen telefonlinje du kan ringe til? Om denne telefonlinjen er gratis er en annen sak, kan godt hende det koster ett par kroner i minuttet, så jeg var muligens noe snar til å fastslå at brukerstøtten er "gratis"...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvd å installere forskjellige distribusjoner uten å lykkes.

Ubuntu 7.10 lykkes med en gang uten ett eneste problem.

Maskinvere :

Intel P3 733mHz - 256 PC133 RAM - harddisk 6G !

Hadde liten tro på prosjektet med funker fint - hardisken er jo bøygen her så den må byttes.

 

Så dere som kan dette, hvor stor HD kan brukes på denne maskinen ? Får vel ikke no' mindre enn 80G nå vel - går det ?

Og - blir det bedre med mer RAM ?

Lenke til kommentar
Har prøvd å installere forskjellige distribusjoner uten å lykkes.

Ubuntu 7.10 lykkes med en gang uten ett eneste problem.

Maskinvere :

Intel P3 733mHz - 256 PC133 RAM - harddisk 6G !

Hadde liten tro på prosjektet med funker fint - hardisken er jo bøygen her så den må byttes.

 

Så dere som kan dette, hvor stor HD kan brukes på denne maskinen ? Får vel ikke no' mindre enn 80G nå vel - går det ?

Og - blir det bedre med mer RAM ?

 

Mer ram (256 til) vil utvilsomt gjøre susen ja! og du får vel fortsatt raptordisker som er mindre, men det blir vel smør på flesk. Kan godt hende du finner mindre disker på bruktmarkedet, men harddisker er så billige nå til dags atte...

Lenke til kommentar
Da har jeg lagt inn 7.10. Brukte oppgraderingsverktøyet i oppdateringshåndtereren i ubuntu. Det fungerte smertefritt. Så langt er inntrykket av 7.10 veldig bra, en rekke bugs har blitt fikset, og compiz fusion er med som standard. Anbefaler å laste ned pakken for "Advanced Desktop Effects Settings", den gir god oversikt over mulighetene for compiz fusion.

 

Jeg klarer ikke å finne Compiz Fusion i Ubuntu 7.10, jeg har lastet ned og installert pakken for "Advanced Desktop Effects Settings", men finner ingen Fusion. Den er verken installert fra før av eller mulig å laste ned gjennom pakke-programmet som følger med..

 

Noen som kan hjelpe meg med å skaffe dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...