Gå til innhold

Hvilke språk behersker du?


Ockham

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De skandinaviske språkene kan vel enhver nordmann beherske rimelig greit.

 

Ich verstehe deutsch ziemlich gut; ich kan ohne Problemen z.B. deutsche Zeitungen lesen, obwohl es immer ein Bisschen anstrengend ist. Und ich kan mich verstanden machen wenn ich über alltägliche Themen rede.

 

I understand English quite well, too, and certainly better than German. However, "academic English" can still be quite hard to grasp. (This is an easy example: "The converse choice, for its part, is subject to stricter rules. If the Contracting States were able at their discretion to classify an offence as disciplinary instead of criminal, or to prosecute the author of a "mixed" offence on the disciplinary rather than on the criminal plane, the operation of the fundamental clauses of Articles 6 and 7 (art. 6, art. 7) would be subordinated to their sovereign will. A latitude extending thus far might lead to results incompatible with the purpose and object of the Convention. ")

 

Je non Francaise comprend.

 

Latinske gloser forstår jeg litt av, men grammatikken er gresk (heh).

Lenke til kommentar

Tja. Kommer vel litt an på hvordan man definerer "å beherske", men et forsøk:

 

Norsk

Engelsk

Tysk

 

Forstår selvsagt de andre skandinaviske språkene, og har en viss forståelse for skriftlig nederlandsk, som kommer mest av de andre språkene. Tysken er ikke særlig god, men det er lite problem å forstå hva noen sier om det tas litt sakte, og det å lese går også ganske greit. Verre å snakke selv, men kan nok til å gjøre meg greit forstått.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Flytende:

Norsk (morsmål)

Čeština (tsjekkisk, 2. morsmål)

Engelsk

 

Noenlunde:

Tysk

Polsk, slovakisk (disse er ganske like tsjekkisk)

Georgisk

 

Fraser:

Ukrainsk

Hviterussisk

 

Jeg er svært interessert i språk, særlig de slaviske og nord-skandinaviske (norsk, islandsk, færøysk), og har planer om å prøve å lære meg ukrainsk eller hviterussisk en gang jeg skulle få tid til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...