Gå til innhold

The Big Bang Theory - Alle sesonger (USA-sendetid) - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med HIMYM kan jeg starte med sesong 1, og jeg synes det er greit å se på tv iallfall.. Nå har det seg slik at ikke allt blir like bra når jeg setter meg ned for å se på pcen, i forhold til at jeg setter meg ned og tilfeldigvis ser på tven. Jeg må nok gjøre et forsøk...

 

Mener også at det er viktigere med en god/morsom historie enn at alle i serien individuellt er morsomme...

Lenke til kommentar

Big Bang Theory har jo ikke historie. Howard og Bernadettes bryllup og Amys inntog er det største som har skjedd på fem sesonger. De sitter jo bare rundt bordet og drar vitser om hverandre på akkurat samme måten som for fire år siden. Sheldon har OCD og autistiske trekk, Leonard er allergisk mot alt, Raj kan ikke snakke med damer og Howard har ikke doktorgrad lololololololololol...

 

Finnes ikke utvikling i TBBT, det er bare det samme rælet om og om igjen. Sheldon var det eneste lyspunktet (bortsett fra Penny og Bernadette, som er eyecandy), men selv han går ut på dato før eller senere når de ikke våger å prøve noe som helst nytt eller vågalt. I HIMYM er det i hvert fall fremgang, uansett hvor treg den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at Howard er en astronaut nå. :p Men ja, er enig i at det er lite historie her. På den annen side har vi to nye karakterer (Amy og Barnadette), Howard har gått fra å være en enslig tulling ingen tar seriøst til å bli forlovet, Sheldon (av alle folk) har fått seg dame og Leonard har blitt sammen med Penny, slått opp med henne, blitt sammen med søstra til Raj, dumpet henne, blitt sammen med Penny igjen og mer eller mindre dumpet henne igjen. At det ikke er noe utvikling er bullshit.

 

Det kan være bra med en historie, men da glemmer man fort at en historie fort kan bli kjedelige saker, spesielt når den blir dratt for langt. Seinfeld hadde ikke noe historie i det hele tatt, men er likevel en av de beste sitcom'ene noensinne. Kanskje den beste. Simpsons har over tyve sesonger og null historie. (ja, det er tegnet, men det er like fullt en sitcom.) South Park har heller ikke noe historie. Det eneste som har skjedd der siden starten er at Chef døde, Kenny døde og kom tilbake og noen nye folk har blitt introdusert nå og da som Butters.

 

På den annen side har både Friends og That 70's Show en historie og forsøkte å utvikle seg, men begge dro det alt for langt. For eksempel har vi jo Joey, den standard tullingen ingen klarer å ta seriøst. Han var en ren idiot fra dag en og burde ha holdt seg der, så når han ble sammen med Rachel sier det jo sitt. That 70's Show led av mye av det samme med Jackie. Hun var sammen med Kelso i starten uten at noen ante helt hvorfor, men vi godtok det. Men når de trengte å utvikle seg ble hun først sammen med Hyde av alle folk, og deretter Fez? Dermed var tre av de viktigste karakterene ødelagte. (Hyde var en outsider fra dag en, og vi så han aldri med en fast dame før han ble sammen med Jackie. Fez på sin side var på desperat damejakt hele tiden og endte opp med å ha minst tre damer i løpet av serien, inkludert Jackie. Hun hadde nærmest hatet ham fra dag en, så hvorfor skulle hun av alle folk bli interessert i ham?)

 

Poenget er at uten en historie står de fritt til å ta serien i hvilken som helst retning og kan likevel holde seg tro mot karakterene de har bygd opp. Vi ser for eksempel neppe Sheldon gå over til å bli en populært damemagnet og Leonard som den nye særingen. Det skjedde i både Friends og That 70's Show, og sikkert en hel rekke andre serier. (btw vet Howard har utviklet seg en del, man er og blir Howard likevel. Ikke glem at han for eksempel tok det for gitt at han tok det for gitt at Barnadette ble den "nye moren hans", og at de ville bo hos den ekte moren hans etter at de giftet seg.)

Endret av vikingkylling
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Historie, og karakterutvikling i en sitcom leder til - å fjerne "character flaws", og å sette handlingen i andre omgivelser enn den var i utgangspunktet.

 

Hvordan i all verden kan det være positivt i en sitcom? Utvikling må gjøres med ytterst forsiktighet, ikke at det hjelper, når skribentene er fullstendig udugelig.

 

Ja for guds skyld HIMYM har framgang, men kun for det negative. Det startet bra, men har gått stadig nedover. tBBT er enda morsomt. Vel, tidvis morsomt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det bare meg som ikke skjønner redigeringen/scene skiftet i episode 13, s05? Altså den hvor Penny og Leonard bestemmer seg for å date igjen. Helt på slutten, når Penny sier at han "Always over think everything", så starter episoden på nytt igjen bare med litt forskjellig dialog. Jeg pleier vanligvis å skjønne sånne greier, men dette henger jo ikke på grep i det hele tatt. Er det liksom sånn at Leonard fantaserte hele episoden, og spiller ut forskjellige scenarier?

 

Nvm: Leste på wikien nå og skjønner at jeg ikke fikk med meg Sheldon sitt rop. Haha, skjønner at jeg som fucka opp her, men dette var da gjort på en utrolig klønete måte? Kan ikke bare være meg som lot den glippe unna?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...