Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremselampe kommer og går VW Polo 97


HilRam

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Polo 97-modell med automatgir. I går fikk jeg et problem jeg ikke skjønner helt. Bremselampen - den som er symbolisert med (.!.) kommer og går. Det rare er at den forsvinner dersom jeg kjører oppoverbakke, spesielt hvis jeg gir litt på. Den slukner også ved kraftig nedbremsing. Og ja -det er ingen tvil om at bremsene virker.

 

Så jeg lurer: Er det brekket som har hengt seg opp? Eller er det virkelig feil på en av bremsekretsene. Eller er dette bare en del av tullet med elektronikken på gamle folkevogner? :hmm: For ca. en måned siden hadde jeg tull med ABS-varsellampa, som slo seg av og på i tide og utide. Den har de siste ukene forholdt seg i ro...

 

Jeg setter veldig pris på om det er noen som kan hjelpe med gode råd her. Jeg har nylig brukt over 2600 på å rette forstillinga og sjekke dempere + 6000 nye dekk og felger, og har rett og slett ikke råd til et verkstedbesøk til nå! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at du bruker riktig type bremsevæske, ikke alle typer kan blandes.

 

En annen ting er at det helt sikkert er en grunn til at nivået er lavt. Dersom det er lekkasje er det farlig å kjøre med, og du bør derfor holde øye med nivået framover.

Dersom det er nedslitte skiver og klosser som er årsaken skal dette normalt ikke dra nivået helt ned til minimum, og uansett - hvis det er dette som gjør at lampa blinker kan du begynne å spare til bremseoverhaling.

Lenke til kommentar
Pass på at du bruker riktig type bremsevæske, ikke alle typer kan blandes.

 

En annen ting er at det helt sikkert er en grunn til at nivået er lavt. Dersom det er lekkasje er det farlig å kjøre med, og du bør derfor holde øye med nivået framover.

Dersom det er nedslitte skiver og klosser som er årsaken skal dette normalt ikke dra nivået helt ned til minimum, og uansett - hvis det er dette som gjør at lampa blinker kan du begynne å spare til bremseoverhaling.

9620201[/snapback]

Jeg kjøper original bremseveske på Møller, jeg. De som hadde bilen før meg brukte kun merkeverksted.

 

Jeg skal følge med i tiden fremover. Men det at det var bremsevesken gjør det logisk at den sloknet i oppoverbakke, dersom måleren i beholderen sitter i bakkant.

 

Takk for hjelp, alle sammen!

Lenke til kommentar

Problem nå løst. Bremseveske er fylt på til maksmerket. Ingen mer rød lampe! :) Jeg skal følge med om det er noe lekkasje, men en kollega av meg sa at det antakeligvis er klossene som har slitasje, slik at nivået går ned.

 

Det stemmer nok bra. Jeg kjøpte bilen i februar, og har nok kjørt mye mer og mye hardere enn forrige eier, en dame på landet som kun kjørte til og fra jobb.

 

Jeg kjører over 1000 km i måneden, mesteparten i forbindelse med jobben. For det meste er det bykjøring, så bremser blir flittig brukt.

Lenke til kommentar

Det er så avhengig av hvor lekkasjen er at det er umulig å si noe om.

Men det som ihvertfall er helt sikkert er at dersom det er en liten lekkasje nå, så er det desidert størst fare for at den lekkasjen blir stor under trykk, f.eks ved hard nedbremsing fra 80 km/t. Blir lekkasjen stor nok har du absolutt ingen bremser.

Jeg ville ikke turt å kjøre bilen din før det var fiksa..

Lenke til kommentar

Bremsesylinder bør være mulig å få gjort for et par lapper, alt inkludert. Men det er gjerne sånn at man bør bytte bånd/sko når man bytter sylinder, og man må bytte på begge hjul på en aksling når man bytter bremsedeler.

Dersom det ikke er en bremsesylinder kan det selvfølgelig være hull i en slange eller et bremserør, nær sagt hvor som helst, men mest sannsynlig nærmest et hjul, da det der er mest utsatt for salt og skitt og slitasje.

Dersom slanger og rør er i orden kan det selvfølgelig også være lekkasje i en caliper, men dette er kanskje mindre sannsynlig.

Til sist kan det selvfølgelig være lekkasje i tanken eller i masterpumpa eller deromkring, men jeg ville tro du hadde merket dette på annen måte også. ("rar" pedal)

Lenke til kommentar

Som oftest lekker det i en hjulsylinder bak. Ved sånne mengder bremseveske er nok alt ferdig innsausa bak der så det er bare og bytte alt.. dvs pumper og bånd evt vaiere.

 

aner ikka hva det ligger på i pris. 3-4000,- kanskje.

 

En rask mekaniker bytter det der på 20min. Finn ut eksakt hva det er og ring rundt og sjekk/press priser.. Bonusjobb deluxe!

 

Kan jo være en calliper,rør,slange,hovedsylinder... mer uvanlig.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville funnet meg et bremseverksted, de pleier å være kjappe på å gi pris på sånne "rutinejobber".

Det er jo uansett ikke noe godt alternativ å kjøre rundt med det her..

Tipper som det ble sagt oppi her at alt er ganske godt sausa inn, så du må nok bytte det meste av det som beveger seg inni trommelen. Og da må du ta det andre bakhjulet også.

Gjetter på fire lapper.

Lenke til kommentar
Tror jeg ville funnet meg et bremseverksted, de pleier å være kjappe på å gi pris på sånne "rutinejobber".

Det er jo uansett ikke noe godt alternativ å kjøre rundt med det her..

Tipper som det ble sagt oppi her at alt er ganske godt sausa inn, så du må nok bytte det meste av det som beveger seg inni trommelen. Og da må du ta det andre bakhjulet også.

Gjetter på fire lapper.

 

Eller ca.1200kr for deler (begge sider) og en verkstedhåndbok, og ca. en times arbeid, men det kommer jo litt an på egne kunnskaper og verktøykasse, og hva man verdsetter sin egen fritid til. Følger man anvisningene i verkstedhåndboka er dette ikke noe hokus-pokus å ordne selv. :thumbup:

 

Det blir vel ny trommel bak, da. Snakker vi 2 lapper her, eller mer?

 

Selve trommelen trenger ikke å byttes, bare sylinderen og skoene, mens trommelen rengjøres grundig med bremserens for å få bort bremsevæske/oljesølet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...