Gå til innhold

TEST: Wines spillgalleri - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gleder meg til neste mnd alerede :D

9588157[/snapback]

 

Uten å love noe, vil jeg tro at den er nærmere enn en måned unna. Dette fordi denne artikkelen ble skrevet ferdig for 3 uker siden. Noe jeg kan garantere derimot er at neste ikke kun er 1 uke unna :p

9588183[/snapback]

 

Utfyller Fredrick igjen i frykt av at folk kommer til å tro at vi er ufattelig treige her (og fordi jeg trur noen kommer til å spørre etter en grunn) ;)

 

Artikkelen skulle egentlig gis ut på gamer.no, men pga litt ferie i redaksjonen tok det litt tid å få dette overført til gamer. Redaktøren i gamer.no var dessverre en "smule" overarbeidet og sendte derfor artikkelen tilbake til hardware.no. Siden artikkelen nå var halveis gjort om til gamer.no format måtte jeg vente til vår egen redaktør ga oss tilgang til å endre formatet tilbake slik at artikkelen ville passe inn på hardware.no sine sider, også tokk det igjen litt tid før redaksjonen fikk oversett artikkelen og publisert den.

 

Sånn at ingen trur vi sitter på rævva i 3 uker med artikler ;)

Lenke til kommentar

Istedet for... /home/brukernavn/.wine/drive_c/Programfiler/Guild Wars/Gw.exe ...kan man vel skrive "C:\Programfiler\Guild Wars\Gw.exe" så vidt jeg husker. Men man må da passe på å ha med anførselstegnene.

 

Ellers er min erfaring veldig dårlig med Wine. Svært få av de programmene jeg har prøvd har virket dessverre. Mulig at noen av dem ville virket med diverse oppstartsparametre, men det gidder jeg ikke å finne ut av nå.

Lenke til kommentar
Istedet for... /home/brukernavn/.wine/drive_c/Programfiler/Guild Wars/Gw.exe ...kan man vel skrive "C:\Programfiler\Guild Wars\Gw.exe" så vidt jeg husker. Men man må da passe på å ha med anførselstegnene.

 

Ellers er min erfaring veldig dårlig med Wine. Svært få av de programmene jeg har prøvd har virket dessverre. Mulig at noen av dem ville virket med diverse oppstartsparametre, men det gidder jeg ikke å finne ut av nå.

9588285[/snapback]

 

takk for tipset, dette er nå lagt til i artikkelen :)

Lenke til kommentar
Var det ikke slik at det snart kom en ny versjon av Wine som brukte gjorde kall mot Dx10 og at Dx10 var såpass "enkel" at windows-spill dermed skulle la seg kjøre ganske så greit i Wine? Eller har jeg bare hørt feil?

9587201[/snapback]

 

Du har ikke hørt feil, men om det kommer snart er en helt annen sak. Det er snakk om at det er opprettet en gruppe som jobber med dette og de håper på å få stabla på plass en alpha snart. Så en endelig versjon må vi nok se lenge etter.

 

Prosjektet heter Alky og du kan lese mer i bloggen til prosjektet her: http://alkyproject.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Var det ikke slik at det snart kom en ny versjon av Wine som brukte gjorde kall mot Dx10 og at Dx10 var såpass "enkel" at windows-spill dermed skulle la seg kjøre ganske så greit i Wine? Eller har jeg bare hørt feil?

9587201[/snapback]

 

Du har ikke hørt feil, men om det kommer snart er en helt annen sak. Det er snakk om at det er opprettet en gruppe som jobber med dette og de håper på å få stabla på plass en alpha snart. Så en endelig versjon må vi nok se lenge etter.

 

Prosjektet heter Alky og du kan lese mer i bloggen til prosjektet her: http://alkyproject.blogspot.com/

9588385[/snapback]

 

Alky er da greit nok, men Wine jobber også med dette. Trur det var/er(er det over?) et summer of code prosjekt å legge til basic støtte for DX10.

 

DX10 burde være mye enklere å støtte enn tidligere DX versjoner men det vil fortsatt ta tid før dette støttes godt i Wine...

Lenke til kommentar

Kjempetiltak!

 

Har lenge hørt at det ikke er noe problem å spille i linux/Wine og er spent på å se om det er så bra som folk påstår.

 

Etter det jeg har lest til nå så var det ikke så verst egentlig, men ikke nok til at jeg bytter.......ennå ;)

 

Keep up the good work! :thumbup:

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I en test/artikkel fra hw-nettverket så viser man ikke til "crack's" vel?  :ohmy:

9588095[/snapback]

 

Vel, hvis dette virkelig er den eneste måten å få fungere spillet til å fungere på så... Det er blitt henvist til cracks i gamer.nos artikkler når dette har vært nødvendig...

9588103[/snapback]

 

OK, men det ser sikkert "finere" ut med å skrive "en fiks". :)

 

Det er forøvrig veldig postivt med mer Linux-artikler. :thumbup:

Lenke til kommentar
Bra tiltak forresten, men når man leser artikkelen må jeg si at man bør være mer enn Linux-fan (helst MS-hater) for å aksetpere de feilene dokumentert.  :)

9588095[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Jeg for min del driver med helt andre ting enn spilling på dagtid, deriblant programmering og skole. For min del er det alt for mye stress å restarte bare fordi jeg skal spille bittelitt før jeg må restarte igjen. Spesielt blir det veldig uaktuelt når du har noe som kjører i bakgrunnen som er pent nødt til å kjøre. Dessuten er det veldig gøy å se hvordan spillene fungerer bedre for hver nye versjon av wine som kommer ut. Ta f.eks Deus Ex Invisible War. I 0.9.44 ble hele skjermen blodrød i et par sekunder straks noen traff deg med et skudd, mens i 0.9.45 fungerer det som normalt.

 

Alky er da greit nok, men Wine jobber også med dette. Trur det var/er(er det over?) et summer of code prosjekt å legge til basic støtte for DX10.

9588430[/snapback]

Det var iallfall snakk om at det skulle være det, men om det ble noe av det er jo en annen sak. Ut fra kildekoden som ligger inne virker det ikke som det er blitt gjort så mye med saken at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Ernie: Skal dog sies at Deus Ex-eksempelet ditt kunne vært omvendt, dvs regression. Likevel blir jo dette oppdaget - og fikset.

 

Ferrari: Var det ikke sånn at Trackmania bruker en fryktelig sær, lowlevel kopibeskyttelse som knoter det til ganske grundig? Arrester meg gjerne!

 

Selv om jeg ikke spiller noe særlig, er det veldig hyggelig å se frekvensen på hardware.nos linux-artikler! Da blir det ikke lenger så skummelt. (Dog, det blir fortsatt stille når det spørres om jeg kjører Vista eller Mac, og jeg repliserer Linux. Litt trist, egentlig.)

Lenke til kommentar

Eg synest dette var ein god test, kjekt at det skal komma fleire.

 

Einig med efikkan, det hadde vore kjekt med ein test av slike "klassiske" spel som Warcraft og Starcraft.

Hadde og vore kjekt med ein test av Den Lengste Reisen, eit Norsk spel som etter mi meining er eit av dei beste spela som er laga. Det er ganske gamalt og har ikkje så veldig imponerande grafikk så kanskje det er lettare å få det til å fungere i Wine?

 

Mangelen på spel er nok ein av hovudgrunnane til at datainteressert ungdom ikkje bruker GNU/Linux, eller andre frie operativsystem og slike testar kan kanskje (dersom dei får gode resultat) få fleire folk til å bruka GNU/Linux.

 

I introduksjonen til artikkelen så trur eg trur det hadde vore lurt å skriva litt om grunnane til at det ikkje er så mange spel som fungerer perfekt i GNU/Linux, eller det kunne vore ein link til ei anna sida som gav ein god forklaring på det.

 

Dersom det skriv det slik:

En av de største svakhetene med Linux er at det er få spill tilgjengelig for plattformen.
er eg redd for at enkelte folk kan misforstå og tru at det er Linux som er så dårleg at dei ikkje er mogleg å ha spel på det.

 

Dette vil etter mi meining vera ein betre måte å skriva det på:

"Ein av ulempene med å bruka Linux som operativsystem er at dei fleste dataspela er laga for Windows og fungerer dårleg i Linux"

Det kunne og vore kjekt om det skreiv noko om dei spela som faktisk er laga for GNU/Linux, men kanskje i ein anna artikkelserie?

Lenke til kommentar
Eg synest dette var ein god test, kjekt at det skal komma fleire.

 

Einig med efikkan, det hadde vore kjekt med ein test av slike "klassiske" spel som Warcraft og Starcraft.

Hadde og vore kjekt med ein test av Den Lengste Reisen, eit Norsk spel som etter mi meining er eit av dei beste spela som er laga. Det er ganske gamalt og har ikkje så veldig imponerande grafikk så kanskje det er lettare å få det til å fungere i Wine?

 

Mangelen på spel er nok ein av hovudgrunnane til at datainteressert ungdom ikkje bruker GNU/Linux, eller andre frie operativsystem og slike testar kan kanskje (dersom dei får gode resultat) få fleire folk til å bruka GNU/Linux.

 

I introduksjonen til artikkelen så trur eg trur det hadde vore lurt å skriva litt om grunnane til at det ikkje er så mange spel som fungerer perfekt i GNU/Linux, eller det kunne vore ein link til ei anna sida som gav ein god forklaring på det.

 

Dersom det skriv det slik:

En av de største svakhetene med Linux er at det er få spill tilgjengelig for plattformen.
er eg redd for at enkelte folk kan misforstå og tru at det er Linux som er så dårleg at dei ikkje er mogleg å ha spel på det.

 

Dette vil etter mi meining vera ein betre måte å skriva det på:

"Ein av ulempene med å bruka Linux som operativsystem er at dei fleste dataspela er laga for Windows og fungerer dårleg i Linux"

Det kunne og vore kjekt om det skreiv noko om dei spela som faktisk er laga for GNU/Linux, men kanskje i ein anna artikkelserie?

9589911[/snapback]

 

Gode punkter som vil etterfølges. Når det gjelder spill som er laga for Linux så tester vi slike spill i Spill dine spill i Linux artiklene som har kommet ut i 2 deler hittils. Da tester vi også ytelseforskjell mellom Vista, XP, Wine, Cedega og Crossover Office. I Del2 brukte vi bla. HL2 stress test, WoW og linux versjonen av quake iv som benchmark.

 

Del 3 er heller ikke så fryktelig langt unna, må bare få klørne på Enemy Territory: Quake Wars først :)

 

P.S. Spill for neste artikkel er allerede bestemt og vi starter testing allerede i neste uke slik at vi forhåpentligvis blir ferdig og får publisert artikkelen før 10. Oktober (men vi lover ingenting). I tillegg til at artikkelen kommer tidlig vil vi også inkludere en liten overraskelse i oktober testen, så følg med :)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Dette blir en spennende artikkelserie. Noe sånt har jeg ønsket meg.

 

Det kan være en idé å ta med et litt "gammelt" spill i hver artikkel, for eksempel Diablo II og Warcraft III (begge virker vel ganske greit). Sjekk om spillene eventuelt virker i nettverk og over internett.

9588171[/snapback]

jeg vet ikke om du har blitt svart tidligere...

men jeg spilte diablo 2 helt fint på min med wine, da uten 3d akselrasjon :D

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke Cedega? Eller er wine noe av det samme?

9590032[/snapback]

cedega koster penger, wine er open source og gratis...

og etter det jeg har sjønt oppgraderes hele tia :D

 

cedega er bygd på sourcen til wine

9590247[/snapback]

Cedega og wine skilte lag for ca 5 år siden.

 

Jeg har mye bedre erfaring med wine enn cedega, på alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...