Gå til innhold

TEST: Wines spillgalleri - del 1


Anbefalte innlegg

Jeg har mye bedre erfaring med wine enn cedega, på alt.

9590415[/snapback]

 

Og jeg har mye bedre erfaring med cedega.

Jeg vil si at hovedforskjellen er brukervenligheten. cedega har et enkel brukergrensesnitt og en database over div tvikinger som må til for og få spill til og fungere. Disse blir falgt når man velger spillet man skal installere.

Ellers så kan det godt hende at wine kjører flere spill/programmer, men jeg synes cedega er mye enkleere og bruke.

 

Selv om jeg bruker linux, kan jeg godt betale for programmer, spill +++

 

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukervennlighet? Jeg innstalerer wine, og så bruker jeg ikke programmet i seg selv lenger. Jeg bare dobbeltklikekr på de exe-filene jeg har lyst til å bruke, og så funker det.

 

Jeg ser at du skriver Mandriva i signaturen din. Mandriva er en veldig gjennomført og BRA distro. MEN de er veldig trege med databaseoppdateringer. Så om du innstalerer wine gjennom pakkebehandleren deres så vil du få en eldre versjon (type 0.9.25 elns) som ikke er like bra som den nyeste (type 0.9.46 elns).

Lenke til kommentar
Jeg har mye bedre erfaring med wine enn cedega, på alt.

9590415[/snapback]

 

Og jeg har mye bedre erfaring med cedega.

Jeg vil si at hovedforskjellen er brukervenligheten. cedega har et enkel brukergrensesnitt og en database over div tvikinger som må til for og få spill til og fungere. Disse blir falgt når man velger spillet man skal installere.

Ellers så kan det godt hende at wine kjører flere spill/programmer, men jeg synes cedega er mye enkleere og bruke.

 

Selv om jeg bruker linux, kan jeg godt betale for programmer, spill +++

 

Espen

9590936[/snapback]

Nå må du ikke glemme at cedega koster penger! Wine er gratis og begge er bygd opp på samme måte... Wine er vidreutviklet på engasjemang, mens cedega gjengen skal tjene penger!

Regner med du ikke betalte for det?

Cedega er ett kjempefint gratis program, viss du satser på den ulovlige måten.

Om du betaler, kjøper jeg heller oem utgave av windows xp...

cedega er langt fra verdt pengene i dag... og blir dyrt i legnden, husker ikke mnd prisen...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Vi kjørte spillet på de høyeste innstillingene med en oppløsning på 1920x1200 og merket ingen tegn til hakking, selv om antall bilder i sekundet var lavt i forhold til Windows XP. Av og til ville vi se mindre grafiske feil i form av at en tekstur var fullstendig hvit, men dette hindret oss ikke å spille spillet og ble heller aldri særlig irriterende.

 

Beklager men hva? Ikke særlig irriterende? Legges det ekstra mye godvilje til bare fordi det er linux eller?

Lenke til kommentar
Vi kjørte spillet på de høyeste innstillingene med en oppløsning på 1920x1200 og merket ingen tegn til hakking, selv om antall bilder i sekundet var lavt i forhold til Windows XP. Av og til ville vi se mindre grafiske feil i form av at en tekstur var fullstendig hvit, men dette hindret oss ikke å spille spillet og ble heller aldri særlig irriterende.

 

Beklager men hva? Ikke særlig irriterende? Legges det ekstra mye godvilje til bare fordi det er linux eller?

9591889[/snapback]

jeg stussa på det der jeg å...

f.eks å sitte å se tv med litt små lydfeil eller bildefeil er så iriterende at du nesten løper bort til sikringsskapet og tar hovedsikringene og så brenner ned huset :p

Altså det mest iritable tingen som er, er når ting som lyd og bilde krøller seg til!

Speiselt på tv og datasia...

Lenke til kommentar

Dette kommer til å bli (og er allerede) en veldig bra og interessant artikkelserie! Jeg gleder meg til neste artikkel allerede, der nye drivere vil bli testet. Det blir også utrolig spennende å se utviklingen av AMD sine frie driverere i forhold til de lukkede binære. Flott tiltak!

 

PS: Enig i at et og annet kan gjøres med orddelingsproblemer i artikkelen. Tips: ikke stol på at Microsoft Word er flinkere enn deg. :-)

Lenke til kommentar
Tips: ikke stol på at Microsoft Word er flinkere enn deg. :-)

9591903[/snapback]

Morsomt! Det var dagens gullkorn! :)

Excel 2007 har jo også en hjerneskade hører jeg... Den er ikke så flink til å regne.

 

Men jeg er enig med de andre her som sier at dette er en flott artikkelserie. Jeg ønsker meg flere slike serier basert på andre tema også i fremtiden, her i Linux-avdelingen av hw.no.

Lenke til kommentar
Dette blir en spennende artikkelserie. Noe sånt har jeg ønsket meg.

 

Det kan være en idé å ta med et litt "gammelt" spill i hver artikkel, for eksempel Diablo II og Warcraft III (begge virker vel ganske greit). Sjekk om spillene eventuelt virker i nettverk og over internett.

9588171[/snapback]

jeg vet ikke om du har blitt svart tidligere...

men jeg spilte diablo 2 helt fint på min med wine, da uten 3d akselrasjon :D

9590233[/snapback]

Ja Diablo 2 går helt fint med Wine. For en stund siden spilte jeg D2 i Linux på grunn av at Windows klikket på de mest upassende tidspunkt. I Linux klikket spillet bare enkelte ganger i byen, og det ble ingen blå skjerm :)
Lenke til kommentar
En av de største svakhetene med Linux er at det er få spill tilgjengelig for plattformen.

 

Er da ikke Linux sin feil at spill ikke lages til Linux, så å kalle det en svakhet er vel ikke helt riktig. Ulempe vil jeg heller si da. "Spill sin generelle svakhet er at de som oftest ikke støtter Linux" ville vært riktig å si.

Lenke til kommentar

jeg brukte mint, for noen mnd siden. lasta ned wine og alt, klarte å installere css. men så så når jeg joina en server, så la css seg ned. så jeg venter med å bruke linux/wine til det kommer en god opptatering.

 

men så må man ikke bare tenkte på spillet. eks: jeg skulle installerer drivere til skjermkorte mitt, og det tokk si tid, så fucka dataen/linux seg heilt opp.

det ente med at jeg må reinstall linux/mint, og bruke de driverane som følgte med mint.

 

så mitt forsalg brukt linux hvis du er erfaren, og kan sette av noen timer for å få igang et spill

 

så kommer vel tilbake når skolen er slutt. eller i en ferie som jeg har tid til å sette det opp:D

 

men foretreker mint fremfor xp.

 

men pga skole så bruke jeg xp.

Lenke til kommentar
PS: Enig i at et og annet kan gjøres med orddelingsproblemer i artikkelen. Tips: ikke stol på at Microsoft Word er flinkere enn deg. :-)

9591903[/snapback]

 

Du snakker med en Linux-skribent om å ikke bruke Microsoft Word... Er du trøtt idag? hehe. Benytter forsåvidt ordboka til firefox og jeg vet at denne ikke er så spesielt god, så skal jobbe mer med orddelingsproblemer i fremtiden :)

 

Og når det gjelder småproblemene i Guild Wars. Tekstur-feilen er den dere ser i bildet. Teksturen er alltid langt unna og den forsvinner rimlig raskt ved å gå et par skritt eller snu seg noen grader, så det er ikke noe irriterende. Lyden var derimot en showstopper, men som sagt så forsvant dette etter å ha endret litt på lyd-innstillingene. Hvis du fortsatt synes det er uspillbart... vel... da er du bare kresen :p

Lenke til kommentar
Nå må du ikke glemme at cedega koster penger! Wine er gratis og begge er bygd opp på samme måte... Wine er vidreutviklet på engasjemang, mens cedega gjengen skal tjene penger!

Regner med du ikke betalte for det?

Cedega er ett kjempefint gratis program, viss du satser på den ulovlige måten.

Om du betaler, kjøper jeg heller oem utgave av windows xp...

cedega er langt fra verdt pengene i dag... og blir dyrt i legnden, husker ikke mnd prisen...

9591862[/snapback]

 

Jeg vet at cedga koster penger, og jeg betaler dem også. Det koster 5,5 Euro i månden. sist innbetaling var det 44,65 kr. Det er ikke spes. mye penger. Jeg bruker programmet nesten vær dag. Jeg får oppdateringer og er fornøyd. At du heller vil dualbote med XP er helt greit for meg det. Men jeg synes det er greit og slippe.

Er forøverige betalende klubbmedlem hos Mandriva også. Hvis man vil at linux skal utvikleseg må bedrifter tjene penger på/med det.

 

Digresjon.

Driver og kobleropp et betongverk fortiden. Hele styresystemet på det verket er styrt av en linux boks. Men man må jo betale for programvaren som kjører oppå linuxsystemet fordet. Men det er jo hygelig og se Tux avbildet på skjermer rundt omkring.

 

Espen

Lenke til kommentar
8800GTS eller 8000-serien generelt har lidd av dårlige drivere og derfor den dårlige ytelsen. Det skal derimot være fikset med de nyeste driverne fra Nvidia.

9587973[/snapback]

 

Det hjalp, Skinney! Oppdaterte til de siste nVidia-driverne (100.14.19), og nå er Civilization IV helt glatt. Kjempefint at favorittspillet mitt nå funker i Wine. :thumbup:

 

Et lite problem gjenstår dog. Får feilmeldingen "Failed to allocate enough video memory" når jeg spiller med grafikkinnstillingene på høy. Setter jeg dem på medium kommer ikke feilmeldingen. Noen ideér om hvordan jeg kan fikse dette? Har forsøkt å sette videominnestørrelsen manuelt til 640 i regedit som forklart her.

Lenke til kommentar
8800GTS eller 8000-serien generelt har lidd av dårlige drivere og derfor den dårlige ytelsen. Det skal derimot være fikset med de nyeste driverne fra Nvidia.

9587973[/snapback]

 

Det hjalp, Skinney! Oppdaterte til de siste nVidia-driverne (100.14.19), og nå er Civilization IV helt glatt. Kjempefint at favorittspillet mitt nå funker i Wine. :thumbup:

 

Et lite problem gjenstår dog. Får feilmeldingen "Failed to allocate enough video memory" når jeg spiller med grafikkinnstillingene på høy. Setter jeg dem på medium kommer ikke feilmeldingen. Noen ideér om hvordan jeg kan fikse dette? Har forsøkt å sette videominnestørrelsen manuelt til 640 i regedit som forklart her.

9602032[/snapback]

 

Vi har ikke opplevd dette foreløpig under test... Kanskje en bug med Wine som blir fikset når den nyeste versjonen 0.9.46 treffer repoet ditt...

Lenke til kommentar
I en test/artikkel fra hw-nettverket så viser man ikke til "crack's" vel?  :ohmy:

9588095[/snapback]

 

Vel, hvis dette virkelig er den eneste måten å få fungere spillet til å fungere på så... Det er blitt henvist til cracks i gamer.nos artikkler når dette har vært nødvendig...

9588103[/snapback]

 

Det er vel ingenting galt i å bruke cracks heller, dersom man eier originalen. Og det er jo på ingen måte en oppfordring til å bruke cracks på spill man ikke eier.

9588141[/snapback]

WORD!!

Ingenting er mer irriterendes enn at jeg må ha i DVD-en for å spille feks. battlefield 2.. Hva er vitsen med den platen, når jeg har kjøpt spillet og expansion pack?? STEAM er genialt, sånnsett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...