Gå til innhold

Kulturo: Nettpirater flagger søksmål


Anbefalte innlegg

Dette er jo enkelt og greit.

Piratebay holder seg innenfor loverket. Har ikke noe å si om man synes det di gjør bidrar til nedlasting. Dette er en virkelig stygg sak for industrien, di prøver å være bedre en brukerne å sprer propaganda om hvor slemt det er å laste ned, så kommer dette. Det disse firmaene har gjort her er ulovelig, piratebay har enda ikke blitt bevist står bak noen lovbrud, dette er jo trakasering. Plate/film industrien er ikke ovenfor loven og burde derfor tape på denne saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første så har man konsumerings rett.

I drømme verden så skulle alle fått prøve og testet et produkt før de kjøper.

Dette hadde betydd at plateselskap og spesielt film bransjen hadde vist filmer til folk gratis, for så og ta betaling fra de som likte filmen/musikken.

9574557[/snapback]

Jeg er ikke enig i dette. Får du smake en prøve-slice på Peppes Pizza før du setter deg ved bordet? Eller får du spise deg god og mett for så å betale i etterkant bare dersom du føler for det?

9575375[/snapback]

 

Det er da vanlig med returrett i Norge? Er du misfornøyd med et produkt kan du levere det tilbake før 14 dager er gått.

 

Mat-analogien din er rimelig svak da det er et direkte tap å gi vekk gratis-slices, men å "låne" bort en vaskemaskin i 14 dager slettes ikke er det.

 

Med CD'er *burde* det være returrett. Det er jeg usikker på om det er i Norge? I USA er det ihvertfall en forbrukerrett fortsatt.

Dersom distribusjonsformatet har tilstrekkelig sikkerhet til at kjøperen ikke kan lage en fullgod kopi, og lovverket uansett forbyr en slik handling så er jeg helt enig i at det bør være returrett.

 

Det er helt urimelig dersom et firma skal få bestille konsulent-tjenester for å endre organisasjonen, og så kunne si i etterkant at de velger å "levere tilbake produktet", når det er umulig å fjerne kunnskapen som har blitt overført.

Når det gjelder digitale filer er det vanskeligere å tilrettelegge for returrett ettersom en fil ikke er et fysisk produkt, men samtidig er det et null-tap når noen får en kopi av filen.

Dersom en kopi fører til et mindre salg så er det et tap. Platebransjen hevder at 1 kopi = 1 tapt salg, P2P-erne hevder at 1 kopi = 0 tapt salg.

Platebransjen og artistene bør få stort handlngsrom i å definere den "kontrakten" de får inngå med kjøperne, mens kjøperne på sin side bør ha fult innsyn og full rett til å velge å ikke kjøpe.

Helt enig. Problemet ligger i at det er 4 store som kontrollerer brorparten av artistene på markedet. Handlingsrommet blir da for stort i forhold til forbrukeren da det ikke *er* et alternativ (man får ikke Britney Spears fra noen andre...).

Og så? Britney er en spesifikk vare. Dersom du på død og liv må ha henne så må du leve med det aktuelle selskapets betingelser. Dersom du på død og liv må ha en Toyota så kan du da ikke forvente å få den med noen andre enn Toyotas betingelser?

 

Dette slår veldig greit ut for meg siden musikksmaken min dekkes bedre av mindre, mer sympatiske plateselskaper.

 

-k

Lenke til kommentar
Punktene mine må overhodet ikke leses som et forsvarsskrift for platebransjen. Jeg ser de som dinosaurer som har bremset enhver utvikling og stått for kundefiendtlige løsninger. Kanskje kan de lære ved evolusjon, kanskje må vi ha en revolusjon hvor dagens plateindustri bukker under for å gå plass til en ny en. I mellomtida vil jeg at vi er konsekvente. Plateselskapet http://www.linnrecords.com/ legger ut høyoppløste (inntil 96kHz/24bit) innspillinger i FLAC-formatet, fritt for DRM og annet tøv. Jeg mener at det er fornuftig å vise med pengeboka at man vil støtte slike initiativ, ikke bare utnytte den opplagte mulgheten som ligger der til å kopiere.
Denne var ikke noe bra i det hele tatt. Prisene er helt oppe i CD nivå, noe som blir helt feil for en digital nedlastbar kopi. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Punktene mine må overhodet ikke leses som et forsvarsskrift for platebransjen. Jeg ser de som dinosaurer som har bremset enhver utvikling og stått for kundefiendtlige løsninger. Kanskje kan de lære ved evolusjon, kanskje må vi ha en revolusjon hvor dagens plateindustri bukker under for å gå plass til en ny en. I mellomtida vil jeg at vi er konsekvente. Plateselskapet http://www.linnrecords.com/ legger ut høyoppløste (inntil 96kHz/24bit) innspillinger i FLAC-formatet, fritt for DRM og annet tøv. Jeg mener at det er fornuftig å vise med pengeboka at man vil støtte slike initiativ, ikke bare utnytte den opplagte mulgheten som ligger der til å kopiere.
Denne var ikke noe bra i det hele tatt. Prisene er helt oppe i CD nivå, noe som blir helt feil for en digital nedlastbar kopi.

9578319[/snapback]

Det må du gjerne synes.

 

Når du kjøper en CD er "hardware-kosten" minimal. Jeg har hørt snakk om 50 øre pr plate. Det du betaler for er retten til innholdet, som produsenten har brukt mye penger på.

 

For de av oss som er opptatt av godt innhold og bruker PC som avspiller blir CD et upraktisk alternativ. Å få "hirez" audio med høyere oppløsning enn CD (selv om det er diskutabelt hvorvidt dette egentlig betyr noe), rett levert på PC-en min uten DRM-crap er for meg en stor fordel.

 

-k

Lenke til kommentar
Når du kjøper en CD er "hardware-kosten" minimal. Jeg har hørt snakk om 50 øre pr plate. Det du betaler for er retten til innholdet, som produsenten har brukt mye penger på.

9578539[/snapback]

Å trykke en CD i masseproduksjon koster ca en krone. I tillegg koster trykking av innlegg i farger, 8-10 sider og stift minst et par kroner i masseproduksjon. I tillegg koster coveret noen tiører. Da er vi oppe i drøyt 3 kroner for bare produksjonen. Så skal de pakkes, som koster ytterligere noen øre, så skal de fraktes fra fabrikken til et lands importører. Dette koster trolig et par kroner. Så skal det fraktes videre til byene i landet, noe som koster ytterligere et par-tre kroner. Så skal hver enkelt butikk kjøre og hente eller få tilkjørt platene, noe som koster ytterligere et par kroner per CD. Videre skal butikken dekke driftskostnader som lager, salgslokale, ansatte osv. Dette koster virkelig mye og da snakker vi om 10-50 kroner per plate. På toppen av det hele kommer 25% moms som man slipper når man kjøper album over nettet. Artisten får svært lite av sluttsummen. Plateselskapet får betalt en god del, men mye av det går ikke til å betale retten for en sterkt begrenset bruk av innholdet, men til den delen av platesekskapet som er fabrikken og transport-delen. Kjøper man over nettet så bør det reflekteres i prisen at produsenten selger et mye mindre kostnadskrevende produkt.

 

Som jeg lærte i bedriftsøkonomi en gang i tida så bør internprising av halvfabrikata være realistisk og konkurranseutsatt for å få et velfungerende marked. Med halvfabrikata mener jeg låtene, uten lagringsmedie, uten innpakning, uten transport osv. Muligheter for outscorcing, insourcing, oppkjøp og fusjoner avhenger av en realistisk internpris. Hele konsernets økonomi kan havne i fare om det foregår intern subsidiering av ineffektive deler av bedriften. For at økonomiavdelinga skal kunne avdekke slike problemer er det helt vitalt at internprisingen er korrekt satt og dermed i teori eller praksis ha mulighet til å konkurrere med andre i bransjen om tilsvarende internprodukter.

 

Hvis ikke det finnes noen realistisk internpris så kan bare konsernets økonomi bevares ved hjelp av monopol på varen. F.eks via patentbeskyttelse, interne produksjonshemmeligheter, merkevarebeskyttelse og rettighetsbeskyttelse. I tilfellet platebransjen er det rettighetsbeskyttelsen som skaper den monopolistiske situasjonen for sitt produkt. Problemet er at rettighetene er alt for langvarige. 75 år er alt for mye. Hvilke andre yrkesgrupper får lønn for arbeidet sitt 75 år etter at arbeidet er utført? Rettighetsbeskyttelsen er så kraftig at den i praksis skaper en rekke monopoler uten konkurranse.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg leser her ay noen bastant påstår "digitalt vil ALDRI bli like bra som analogt", og antar dere påstår dette fordi digitale signaler bygges opp av masse små firkanter istedenfor det vi oppfatter som en smooth bølge. Alt jeg har å si til det er at jeg gleder meg til kvantefysikk blir et faktum, og vi ser at ting ikke er som vi engang trodde (les: jorda er ikke flat lenger, ei heller sentrum i universet, mennesket/verden ble ikke til for 4000 år siden, etc etc)

 

^^

Lenke til kommentar
Hvis ikke det finnes noen realistisk internpris så kan bare konsernets økonomi bevares ved hjelp av monopol på varen. F.eks via patentbeskyttelse, interne produksjonshemmeligheter, merkevarebeskyttelse og rettighetsbeskyttelse. I tilfellet platebransjen er det rettighetsbeskyttelsen som skaper den monopolistiske situasjonen for sitt produkt. Problemet er at rettighetene er alt for langvarige. 75 år er alt for mye. Hvilke andre yrkesgrupper får lønn for arbeidet sitt 75 år etter at arbeidet er utført? Rettighetsbeskyttelsen er så kraftig at den i praksis skaper en rekke monopoler uten konkurranse.

9578809[/snapback]

I praksis kan platekjøperen velge mellom en rekke små og store leverandører av musikk. Mange av de små har langt mer spiselige betingelser enn de store. Dessuten er det min påstand at andre medier, som tv-spill og film også konkurerer om de samme underholdningspengene.

 

Det er rart som enkelte i tråden (ikke nødvendigvis du) hevder at ett enkelt plateselskap har monopol på Britney og at kjøperen dermed ikke har noe valg. Plateselskapet har satset penger på at du skal ønske deg nettopp Britney på hylla, og dermed kunne diktere betingelsene. Akkurat som Toyota gjør med Prius eller hva-enn.

 

-k

Lenke til kommentar

I dine sammenligninger med Britney og Toyota, glemmer du jo ett og sentralt poeng; nemlig at med Priusen din kan gjøre akkurat hva du vil med den når den står i hagen bak huset ditt. Og ingen kan si noe! Selvfølgelig er det ikke til ditt eget beste, men du kan mer enn gjerne skru fra hverandre bilen bit for bit. Du kan også da kopiere bilen eksakt, og lage nye deler, MEN du ***ikke*** lov å selge det kopierte produktet ditt (du har vel mest sannsynlig ikke lov å kjøre bilen heller, men det er en annen sak). Dette er da straffbart om du gjør tilsvarende med en CD/DVD/spill.

Lenke til kommentar
Det er rart som enkelte i tråden (ikke nødvendigvis du) hevder at ett enkelt plateselskap har monopol på Britney og at kjøperen dermed ikke har noe valg. Plateselskapet har satset penger på at du skal ønske deg nettopp Britney på hylla, og dermed kunne diktere betingelsene. Akkurat som Toyota gjør med Prius eller hva-enn.

 

9581802[/snapback]

 

Joda. Jeg er enig med deg her. Problemet blir bare at de har for mye makt til å diktere hva befolkningen ønsker gjennom PR-kampanjer rettet mot barn og unge.

 

Ordet monopol er direkte feil. Var litt satt på spissen.

 

Men problemet ligger i at fysiske format trenger hylleplass. Hylleplassen blir kjøpt av de store, eller så er det nødvendig for butikkene og gi mest hylleplass til de mest populære artistene. Mindre plateselskaper kan ikke konkurrere med dette.

 

Samme problemet gjelder radiotid og musikkvideoer. I Norge har vi 2 musikk-kanaler mer eller mindre. Du ser sjelden en video fra andre enn de 4 store.

Hvis man ikke er en aktiv forbruker, vil man ikke vite om noe annet enn det som blir spilt på Radio1 og MTV/Voice. Ergo kan man ikke velge noe annet enn "Priusen".

 

Men...dette er ikke ulovlig. Fildeling ville åpnet for mindre selskap til å konkurrere på likere nivå.

 

Nå er det jo ingenting som stopper de små fra å gi ut open-license filer på fildelingstjenester, med linker til mulighet for å kjøpe filene på en site ett elelr annet sted da. jeje.

 

Nå gikk musikkonline.no over til å blir DRM-fritt. (MP3 256kbs - 320kbs)

http://www.phonofile.com/tjenester/platese...kkonline_pm.pdf

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Et meget godt valg, men de holder fortsatt igjen på å gå over til lossless som tross alt er det vi vil ha. Vi vil ikke ha "dårlige" kopier når vi kjøper.

9582747[/snapback]

Jeg har lengre opp i tråden lenket til et plateselskap som selger musikk i 24 bit 96kHz FLAC, som er lossless og atpåtil ikke-proprietær, ikke-DRM.

 

-k

Lenke til kommentar
Joda. Jeg er enig med deg her. Problemet blir bare at de har for mye makt til å diktere hva befolkningen ønsker gjennom PR-kampanjer rettet mot barn og unge.

9582592[/snapback]

 

Det er da et helt annet problem, og jeg vil påstå at det er mye verre at Macdonalds dikterer barn og unges spisevaner enn at Sony Music dikterer barnas musikkvaner.

 

Det vi trenger er regulering av reklame-bransjen, og håndheving av forbudet mot reklame rettet mot barn, som jeg mener eksisterer?

 

-k

Lenke til kommentar
I dine sammenligninger med Britney og Toyota, glemmer du jo ett og sentralt poeng; nemlig at med Priusen din kan gjøre akkurat hva du vil med den når den står i hagen bak huset ditt. Og ingen kan si noe! Selvfølgelig er det ikke til ditt eget beste, men du kan mer enn gjerne skru fra hverandre bilen bit for bit. Du kan også da kopiere bilen eksakt, og lage nye deler, MEN du ***ikke*** lov å selge det kopierte produktet ditt (du har vel mest sannsynlig ikke lov å kjøre bilen heller, men det er en annen sak). Dette er da straffbart om du gjør tilsvarende med en CD/DVD/spill.

9582012[/snapback]

Dersom du har kjøpt en vanlig CD har du fritt lov til å lage kopier til backup og til "nære venner og familie".

 

Dersom du har vært så dum at du har kjøpt et medie med "effektiv" kopibeskyttelse har du fremdeles lov til det ovenstående, men ironisk nok ikke til å bryte kopibeskyttelsen for å utøve retten. Siden "effektiv" ikke er nærmere spesifisert, og "effektiv" i praksis opphører i det øyeblikket noen greier å knekke kopisperren så tror jeg at vi juridisk sett kan slappe av inntil en sak setter presedens.

 

-k

Lenke til kommentar

Dersom du har vært så dum at du har kjøpt et medie med "effektiv" kopibeskyttelse har du fremdeles lov til det ovenstående, men ironisk nok ikke til å bryte kopibeskyttelsen for å utøve retten. Siden "effektiv" ikke er nærmere spesifisert, og "effektiv" i praksis opphører i det øyeblikket noen greier å knekke kopisperren så tror jeg at vi juridisk sett kan slappe av inntil en sak setter presedens.

 

9582983[/snapback]

 

Helt til det blir presedens og plateselskapene saksøker samtlige som har tatt backup av "Elias" fordi man ikke ville at junior skulle leke sendebrett med DVD-en til 200 kr. :D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...