Gå til innhold

Kulturo: Nettpirater flagger søksmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har de jo prøvd og gå den "riktige" veien, men det er jo så godt som umulig. Så ja jeg mener i slike sammenhenger så er det lov til å få hendene skitne, når en holder på med noe så åpnelyst som ikke lar seg stoppe på andre enn mindre lovlige veger. Slå tilbake med samme mynt da ingen ting annet funger. Og problemet med ulovligfildeling går lenger enn platebransjen. Både film og spill bransjen rammes med nesten samme kraft. Ta funcom som et eksempel. De produserte sitt siste singleplayer spill med dreamfall, resten blir konsoll eller Online spill, kun pga piratkopiering. Det nytter ikke bruke så enormt med ressurser da så mange tar så lett på å laste ned noe ifra nettet.

9555526[/snapback]

HAHAHAHAHA!! Det der er det største myldere med hykleri jeg noengang har satt øyenene mine på! Åssen klarer du å leve med deg selv?? HAHAHAHAHA! :!: :laugh::lol: :!: Seriøst assa *tørke tåre fra øyekroken*

 

Nei sånn alvorlig, er du seriøs eller? HAHAHAHAHA! *tåra igjen* off nei, må skjerpe meg.. Helt alvorlig, hvordan kan du forsvare det synspunktet der, når det i utgangspunktet kræsjer og kjører hue sitt opp i sin egen ræv? Nei.. Jeg har lest mye dumt i mitt liv altså, men dette... klassisk! :D :D

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Fight the power :)

9567362[/snapback]

 

woohoo... håper piratebay gruser musikkselskap, filmdistributører+++

når de er så sykelig opptatt av å straffe små privatpersoner med millionsummer for noen små filer..

 

i bunn og grunn er det kun 1'ere og 0'ere som blir lastet ;) snu på en av de og samlingen med 1'ere og 0'ere er ubrukelig...

Lenke til kommentar

Det er selvsagt galt å ta loven i egne hender og ødelegge torrent-sider med hacking. Men jeg kunne ikke unngå å føle en indre fryd da jeg leste det. Jeg kjøper 99% av all musikk og film jeg ser og hører på, og syntes man bør bruke musikken og filmen til privat bruk, ikke spre den videre til det almenne publikum.

Lenke til kommentar
Vel.. ^^ Klarte bare ikke dy meg.. Må få utbasunere meg (med tilhørende advarsel igjen tenker jeg) i ny og ne.. Og håper jo inderlig at det er flere enn meg som så denne "underlige" måten å se ting på..
Det var ikke standpunktet ditt, men måten du "oppførte"deg i det innlegget jeg reagerte på.
Det er selvsagt galt å ta loven i egne hender og ødelegge torrent-sider med hacking. Men jeg kunne ikke unngå å føle en indre fryd da jeg leste det.
Så du liker at en underdivisjon av RIAA/MPAA driver "entrapment". Da kommer du til å elske verden når den blir tatt over av 'The Combine' :p
Jeg kjøper 99% av all musikk og film jeg ser og hører på, og syntes man bør bruke musikken og filmen til privat bruk, ikke spre den videre til det almenne publikum.
Trodde kultur var ment for å glede alle jeg, ikke være et privilegium for de som har råd til det. Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Denne "vidreformidlingen" av filer som det torrenter har, må jo være påkanten av loven. Det er jo en form for distribusjon. Ergo distribuerer de ulovlig materiale.

Men selvfølglig som du sier det liger mye mer moralsk forkastelighet bak det de holder på med en forbrytelser..

 

Gidd nesten ikke kommentere dette. Flere andre som har forklart deg hvor landet ligger. Men jeg gjentar: de gjør ingenting ulovlig per dags dato.

 

Uansett hvor moralsk forkastelig du mener disse menneskene er, har det veldig lite, heldigvis, å si for utfallet av denne anmeldelsen.

 

I verken det Norske lovverket eller svenske lovverket klarer de og nagle deg for noe slikt. Likevel jeg fatter ikke at man har omskrevet noen av lovene i den grad at de kan fjerne slike nettsteder, for uansett hvor mye en måtte like å kunne laste ned spill, film og musikk gratis ifra nettet, er det ødeleggende på bransjene.

 

Det er faktisk veldig lite (ingen?) peer-reviewed forskning som har konkludert med at fil-deling er skadelig for mediabransjen. Tvert imot faktisk.

http://www.rufuspollock.org/economics/p2p_summary.html

 

Dessuten. Det er heldigvis ikke meningen at lovene skal beskytte inntekten til en bransje, men er til for å beskytte borgernes rettigheter.

 

Nei jeg håper virkelig ikke the piratebay vinner dette søksmålet, gjør de de vil ikke bare bransjene tape endel millioner, de vil etter all sansylighet få drøssevis av nye søksmål mot seg som vil tappe de enda mer enn det piratdeling allerede gjør. Målet kan da vel umulig være og knuse de som lager gode filmer, gode spill og god musikk... Eller er det virkelig det de prøver på?

9556460[/snapback]

 

Jeg håper de vinner.

 

Plateselskapene og filmselskapene er utdøende dinosaurer. De tviholder på fysiske formater de har store etablerte distribusjonskanaler på. Det er mer eller mindre umulig å konkurrere med dem der. De har nektet å gå over til virtuelle digitale distribusjonsformer da det ville gjort at de hadde mistet kontrollen på distribusjonen. De har forsøkt med DRM, og feilet. Det neste blir "watermark" teknologi. Som forhåpentligvis også vil feile.

 

Etterhvert må de gå over til det forbrukerne vil ha: Åpne virtuelle formater man kan kjøpe direkte fra produsent, uten fordyrende ledd. Da vil forbrukeren ha all makt over produktet de har kjøpt, som vi jo egentlig burde hatt hele tiden. Men akk. Slike folk som deg aksepterer at man må kjøpe ny dvd når barnet har skrapt den bortover gulvet (ulovlig med backup av dvd i Norge) og tenker seg ikke om når man må betale 2 ganger for en sang når den blir gitt ut for andre gang på et nytt format (LP og så CD..hva blir det neste?).

 

Courtney Love om hvordan band blir "misbrukt" av plateselskapene:

Courtney Love does the math

 

Snakker du om moral?

Lenke til kommentar
Så det er greit at de største selskapene ødelegger for piratene ved å bruke enda verre metoder? Mener du at loven gjelder for alle, utenom platebransjens eiere? :)

9555358[/snapback]

Nå har de jo prøvd og gå den "riktige" veien, men det er jo så godt som umulig. Så ja jeg mener i slike sammenhenger så er det lov til å få hendene skitne, når en holder på med noe så åpnelyst som ikke lar seg stoppe på andre enn mindre lovlige veger. Slå tilbake med samme mynt da ingen ting annet funger. Og problemet med ulovligfildeling går lenger enn platebransjen. Både film og spill bransjen rammes med nesten samme kraft. Ta funcom som et eksempel. De produserte sitt siste singleplayer spill med dreamfall, resten blir konsoll eller Online spill, kun pga piratkopiering. Det nytter ikke bruke så enormt med ressurser da så mange tar så lett på å laste ned noe ifra nettet.

9555526[/snapback]

Og hvis man har et stort problem med butikktyver så må man selvsagt kunne sette ut snikskyttere på taket for å knerte de som har tatt med seg en snickers på innerlomma.

 

Og forsikringsselskapene må få benytte tortur for å sjekke hvem som virkelig har fått stjålet bilen sin og hvem som har kvittet seg med den på egen hånd.

 

Eller kanskje det er en god grunn til at loven skal gjelde for alle? Så vi ikke ender opp med anarki og den sterkestes rett.

 

Og ærlig talt, om noen bransje skulle være viktige nok til å få lov å benytte ulovlige midler så er ikke musikk og filmbransjen øverst på lista akkurat.

 

Og funcom.... vel, de er flinke til å finne noen å skylde på, men sannheten er at selv de som laster ned er ikke så interessert i produktene deres. Og Dreamfall floppa mest på grunn av alt for tunge systemkrav, ikke fordi de ble lastet ned ulovlig. De fleste normale laptoper kunne f.eks ikke kjøre det på tidspunktet det ble lansert. Og det vet jeg personlig at kostet dem minst 3 salg i min omgangskrets.

Lenke til kommentar

FOrsåvidt ikke noe nytt at disse selskapene bruker lugubre metoder, og jeg håper de også straffes for det. På tide at de skjønner at selvtekt stort sett ikke er en god ting. Det ville vært det beste for alle om selskapene begynte å oppføre seg mer skikkelig, og kanskje vant tilbake litt av folkets tillit.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg er i utganspunktet mot piratkopiering.

Men det er påtide at film/musikk/spill og programvare bransjen får seg en real smekk på pungen!

I dag betaler vi i bøtter og spann ekstra for alt fordi kampen mot piratkopiering koster milliarder av kroner.

Dette har medført at brukere ikke får ta kopier sånn helt uten videre av ting de har kjøpt, I norge får du dele med venner, i USA er det like ulovlig som å pisse på presidenten. Du må betale dobbelt så mye for produktene. Du finanserer hacking og du kan selv bli tatt fordi du har aids og har lastet ned en musikk på nette...

Altså listen er lang. Og nå vet jeg at pengene for all reklamen på PB vill gå til en god sak =D

Lenke til kommentar
Denne "vidreformidlingen" av filer som det torrenter har, må jo være påkanten av loven. Det er jo en form for distribusjon. Ergo distribuerer de ulovlig materiale.

Men selvfølglig som du sier det liger mye mer moralsk forkastelighet bak det de holder på med en forbrytelser..

 

Gidd nesten ikke kommentere dette. Flere andre som har forklart deg hvor landet ligger. Men jeg gjentar: de gjør ingenting ulovlig per dags dato.

 

Uansett hvor moralsk forkastelig du mener disse menneskene er, har det veldig lite, heldigvis, å si for utfallet av denne anmeldelsen.

 

I verken det Norske lovverket eller svenske lovverket klarer de og nagle deg for noe slikt. Likevel jeg fatter ikke at man har omskrevet noen av lovene i den grad at de kan fjerne slike nettsteder, for uansett hvor mye en måtte like å kunne laste ned spill, film og musikk gratis ifra nettet, er det ødeleggende på bransjene.

 

Det er faktisk veldig lite (ingen?) peer-reviewed forskning som har konkludert med at fil-deling er skadelig for mediabransjen. Tvert imot faktisk.

http://www.rufuspollock.org/economics/p2p_summary.html

 

Dessuten. Det er heldigvis ikke meningen at lovene skal beskytte inntekten til en bransje, men er til for å beskytte borgernes rettigheter.

 

Nei jeg håper virkelig ikke the piratebay vinner dette søksmålet, gjør de de vil ikke bare bransjene tape endel millioner, de vil etter all sansylighet få drøssevis av nye søksmål mot seg som vil tappe de enda mer enn det piratdeling allerede gjør. Målet kan da vel umulig være og knuse de som lager gode filmer, gode spill og god musikk... Eller er det virkelig det de prøver på?

9556460[/snapback]

 

Jeg håper de vinner.

 

Plateselskapene og filmselskapene er utdøende dinosaurer. De tviholder på fysiske formater de har store etablerte distribusjonskanaler på. Det er mer eller mindre umulig å konkurrere med dem der. De har nektet å gå over til virtuelle digitale distribusjonsformer da det ville gjort at de hadde mistet kontrollen på distribusjonen. De har forsøkt med DRM, og feilet. Det neste blir "watermark" teknologi. Som forhåpentligvis også vil feile.

 

Etterhvert må de gå over til det forbrukerne vil ha: Åpne virtuelle formater man kan kjøpe direkte fra produsent, uten fordyrende ledd. Da vil forbrukeren ha all makt over produktet de har kjøpt, som vi jo egentlig burde hatt hele tiden. Men akk. Slike folk som deg aksepterer at man må kjøpe ny dvd når barnet har skrapt den bortover gulvet (ulovlig med backup av dvd i Norge) og tenker seg ikke om når man må betale 2 ganger for en sang når den blir gitt ut for andre gang på et nytt format (LP og så CD..hva blir det neste?).

 

Courtney Love om hvordan band blir "misbrukt" av plateselskapene:

Courtney Love does the math

 

Snakker du om moral?

9568299[/snapback]

 

 

Sikker på at det er ulovlig med back up i Norge? Ettersom vi lovlig kan dele musikk men nære venner/familie lovlig?

 

Får rette meg om jeg er på villspor!

Lenke til kommentar

Sikker på at det er ulovlig med back up i Norge? Ettersom vi lovlig kan dele musikk men nære venner/familie lovlig?

 

Får rette meg om jeg er på villspor!

9569313[/snapback]

 

Hvis du bryter en kopisperre er det ulovlig. CD'er har ikke kopisperrer fra og med starten av 2007, så det er fullt lovlig. En DVD har kopisperre og er dermed ulovlig ifølge åndsverksloven av 2005.

Lenke til kommentar

Sikker på at det er ulovlig med back up i Norge? Ettersom vi lovlig kan dele musikk men nære venner/familie lovlig?

 

Får rette meg om jeg er på villspor!

9569313[/snapback]

 

Hvis du bryter en kopisperre er det ulovlig. CD'er har ikke kopisperrer fra og med starten av 2007, så det er fullt lovlig. En DVD har kopisperre og er dermed ulovlig ifølge åndsverksloven av 2005.

9569587[/snapback]

 

Jeg trodde det var lov å bryte sperrer sålenge man gjør det for å spille mediet på en "relevant avspiller"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Sikker på at det er ulovlig med back up i Norge? Ettersom vi lovlig kan dele musikk men nære venner/familie lovlig?

 

Får rette meg om jeg er på villspor!

9569313[/snapback]

 

Hvis du bryter en kopisperre er det ulovlig. CD'er har ikke kopisperrer fra og med starten av 2007, så det er fullt lovlig. En DVD har kopisperre og er dermed ulovlig ifølge åndsverksloven av 2005.

9569587[/snapback]

Det er kun ulovlig å bryte avanserte kopisperrer. Hva som er en avansert kopisperre er det ingen som tør å gi en definisjon på.

 

Og når det gjelder backup, er det ikke noe som hindrer deg i å lage en backup i lovverket enda. Et medieselskap må i så fall få dette avgjort av retten, noe de aldri kommer til å tørre og begi seg inn på.

 

Og til slutt, linking til filer er faktisk ulovlig i Norge jmfr. saken mot napster.no. I Sverige derimot har høyesterett slått fast at linking ikke er ulovlig, og dermed er det full lovlig å hoste torrentfiler. Det er ikke i grenseland, det er ikke smutthull, det er ikke på kant med loven. Det er fullt ut lovlig å ha torrentfiler lagret på en server.

 

Det ser ut til at enkelte her har problemer med å skille personlig etikk fra lovverket.

Lenke til kommentar

Hvis du bryter en kopisperre er det ulovlig. CD'er har ikke kopisperrer fra og med starten av 2007, så det er fullt lovlig. En DVD har kopisperre og er dermed ulovlig ifølge åndsverksloven av 2005.

9569587[/snapback]

 

Jeg trodde det var lov å bryte sperrer sålenge man gjør det for å spille mediet på en "relevant avspiller"?

 

AtW

9569610[/snapback]

 

 

Det er riktig. Har du imidlertidig en avspiller som kan spille av filmen uten å bryte kopisperren er det da ikke lov (en dvdspiller).

 

Det du tenker på ble lagt til loven etter DVD-jon vant.

 

[edit] Dvs: du kan ikke ta backup for å spille av filmen på en dvd-spiller. Men du kan gjøre det for å omgå problemer ved avspilling på relevant avspiller...

 

Åndsverksloven § 53a.

9569627[/snapback]

 

(HER ble det mye rot!)

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...