Gå til innhold

Kulturo: Nettpirater flagger søksmål


Anbefalte innlegg

Denne "vidreformidlingen" av filer som det torrenter har, må jo være påkanten av loven. Det er jo en form for distribusjon. Ergo distribuerer de ulovlig materiale.

9556460[/snapback]

Først sier du at det er på kanten, deretter at det er over kanten. I rettslig sammenheng er det ikke noe som heter på kanten av loven. Enten er man på rett side eller så er man på feil side. Kan du dokumentere hvor de bryter loven?

 

Videre mener jeg det er formuleringer i artikkelen som er lett å misforstå:

Nettpirater flagger søksmål

 

Flere store medieselskap i Sverige er anmeldt til politiet, og fildelingspiratene rasler med de juridiske sablene.

 

Piratene har identifisert flere selskap som holder til i Sverige, og har nå anmeldt disse til politiet for sabotasje av infrastruktur, hacking og spamming og såkalte "denial of service"-angrep (DoS).

Bruken av ordet pirat er bare riktig dersom det henviser til navnet piratebay og deres image og maskoter - pirater. Mange kan nok misforstå artikkelen og tolke ordet pirat i retning av at de gjør noe ulovlig. Det er ikke riktig per dags dato med de gjeldende lover.

 

Moral kan man diskutere seg grønn på, man kommer uansett ikke til enighet da alle har sin egen unike moral og de ikke nødvendigvis stemmer med andres moral. Derimot kan vi diskutere lovlighet. Altså om TPB gjør lovbrudd. Hadde de gjort det så kan man være ganske sikker på at en tropp med advokater fra musikkselskapene hadde funnet ut av det for lenge siden. Det har de altså ikke gjort. I hvert fall ikke noe som har ført til en gyldig dom.

 

Når enkeltpersoner eller selskaper gjør hærverk og vandalisme på lovlige nettsteder som driver med lovlig aktivitet og har reklameinntekter av sin lovlige aktivitet så mener jeg det lovlige nettsteder har sin fulle rett til å saksøke vandalene for sabotasjen. Sånn er det over alt på nettet. Man må gjerne være uenig i moralen, men å sabotere lovlige nettsteder fordi man er uenig om moralske spørsmål er å synke for langt ned. Tenk om muslimer hadde hacket og spammet kristne nettsteder eller omvendt. Det eneste man gjør da er å tape ansikt selv. Er de uenig i moralen får de enten finne ekte lovbrudd de kan saksøke for på en seriøs måte eller gå til myndighetene og spørre om det er på tide å endre lovverket i deres favør. Hvis myndighetene gjør jobben sin riktig så opptrer de nøytralt og tar hensyn til begge parter i saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper virkelig ikke dette på noen måte vinner igjennom... At fildelingspirater skal få noen som helst sympati fordi at noen prøver og ødelegge deres i førsteomgang ulovlige virke er for meg ganske uforståelig.

9555246[/snapback]

Så hvis du stjeler et par epler fra meg så er det greit at jeg raserer huset ditt? Flott.

9556744[/snapback]

Siden TPB ikke driver med tyveri så vil jeg skrive en bedre analogi:

 

"Så hvis du deler ut kart over hager med epletrær så er det greit at jeg raserer huset ditt fordi noen andre kom på epleslang?"

Lenke til kommentar
"Så hvis du deler ut kart over hager med epletrær så er det greit at jeg raserer huset ditt fordi noen andre kom på epleslang?"

9556950[/snapback]

 

Jeg tenkte jeg skulle påpeke at det ikke er forbudt å selge GPSer selv om noen skulle finne på å bruke informasjonen om hvor banken er til å begå bankran :)

 

Ser for meg at banken sender en torpedo på selgeren på Expert fordi noen brukte en GPS derfra for å finne banken de ranet :D

Lenke til kommentar
Denne "vidreformidlingen" av filer som det torrenter har, må jo være påkanten av loven. Det er jo en form for distribusjon. Ergo distribuerer de ulovlig materiale.

Men selvfølglig som du sier det liger mye mer moralsk forkastelighet bak det de holder på med en forbrytelser.. I verken det Norske lovverket eller svenske lovverket klarer de og nagle deg for noe slikt. Likevel jeg fatter ikke at man har omskrevet noen av lovene i den grad at de kan fjerne slike nettsteder, for uansett hvor mye en måtte like å kunne laste ned spill, film og musikk gratis ifra nettet, er det ødeleggende på bransjene.

 

Nei jeg håper virkelig ikke the piratebay vinner dette søksmålet, gjør de de vil ikke bare bransjene tape endel millioner, de vil etter all sansylighet få drøssevis av nye søksmål mot seg som vil tappe de enda mer enn det piratdeling allerede gjør. Målet kan da vel umulig være og knuse de som lager gode filmer, gode spill og god musikk... Eller er det virkelig det de prøver på?

9556460[/snapback]

I Sverige er det ikke på kant med loven frem til noen eventuelt dømmes uten videre anking. I praksis vil det si at spørsmålet vil komme til Høyesterett igjen siden flere parter har garantert for kostnader til full rettslig behandling av spørsmålet.

 

I Norge er linking til materiale ulovlig, jmfr. "Naptster.no-saken". I Sverige kom man frem til et annet resultat.

Lenke til kommentar
Denne "vidreformidlingen" av filer som det torrenter har, må jo være påkanten av loven. Det er jo en form for distribusjon. Ergo distribuerer de ulovlig materiale.

9556460[/snapback]

Først sier du at det er på kanten, deretter at det er over kanten. I rettslig sammenheng er det ikke noe som heter på kanten av loven. Enten er man på rett side eller så er man på feil side. Kan du dokumentere hvor de bryter loven?

 

Videre mener jeg det er formuleringer i artikkelen som er lett å misforstå:

Nettpirater flagger søksmål

 

Flere store medieselskap i Sverige er anmeldt til politiet, og fildelingspiratene rasler med de juridiske sablene.

 

Piratene har identifisert flere selskap som holder til i Sverige, og har nå anmeldt disse til politiet for sabotasje av infrastruktur, hacking og spamming og såkalte "denial of service"-angrep (DoS).

Bruken av ordet pirat er bare riktig dersom det henviser til navnet piratebay og deres image og maskoter - pirater. Mange kan nok misforstå artikkelen og tolke ordet pirat i retning av at de gjør noe ulovlig. Det er ikke riktig per dags dato med de gjeldende lover.

Bruken av ordet pirat henviser bare til TPBs image og maskoter, som du selv påpeker. Det er en språklig frihet jeg mener det er kurant å bruke. Men jeg innser at enkelte, særlig de som ikke leser hele saken, kan tolke det dithen at jeg fremstiller TPB som lovbrytere.
Lenke til kommentar
Ordet "pirat" brukes av media generelt på lovbrytere (eller det dumme journalister tror er lovbrytere) som er involvert i nedlasting eller distribusjon av beskyttet materiale over nett.

9558514[/snapback]

 

Vel så viktig er det jo at folkene bak The Pirate Bay og Piratbyrån ynder å kalle seg selv pirater. Dermed blir det ekstremt legitimt for media å følge opp og bruke navnet de selv bruker på seg selv.

Lenke til kommentar

jeg er enig i at disse "piratene" er med på å bryte diverse lover. (im ikke direkte så indirekte.) Men de har likevel alt på sin rett når de nå anmelder (forutsatt at bevisene holder vann). Det er ikke opp til private selskaper å bekjempe det de mener er brudd på loven ved å selv begå kriminelle handlinger.

 

For å gi et eksempel; dersom naboen går løs på bilen min med balltre fordi han mener at jeg har kjørt for fort i nabolaget og er en trussel for nærmilljøet så ville jeg allikevel anmeldt han. Uavhengig av hvilke lovbrudd han mener jeg har begått.

 

Ingen har rett til å ta loven i egen hånd. Samme hvor mye penger og hvor mange politikere man har i ryggen.

Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke dette på noen måte vinner igjennom... At fildelingspirater skal få noen som helst sympati fordi at noen prøver og ødelegge deres i førsteomgang ulovlige virke er for meg ganske uforståelig.

9555246[/snapback]

 

Målet helliger ikke middelet. Dersom et kommersielt ansvarlig firma benytter ulovlige metoder, skal de holdes ansvarlig for sine lovbrudd.

 

Ikke det at målet heller er hellig her, det gjelder kun å beskytte sine økonomiske interesser gjennom ulovlige virkemidler.

 

Dersom man er nøytral i denne saken, finnes det ingen juridisk unnskyldning for ditt synspunkt. Det du sier tilsvarer et barns "Men han starta!"

Lenke til kommentar
Så... Pirate Bay går til søksmål basert på dokumenter de har fått tak i på ulovlig vis?

9555365[/snapback]

 

Nå er ikke jeg en ekspert på internasjonal juss, men det er da sånn at bevismateriale framskaffet på ulovlig vis, ikke er gyldig.

 

Dersom denne eposten virkelig er henta ulovlig fra gmail som antydet, er det grunn til å tro at innholdet ikke kan brukes direkte.

 

Derimot kan rettsapparatet kreve å få en kopi av all epostkommunikasjon som angår saken, og da vil de sitte med en lovlig kopi av samme eposten. Dersom firmaet ikke unlater å sende den, da. Som ville vært noe transparent i denne sammenhengen.

 

Men altså, det kan i utgangspunktet være et problem å bruke denne eposten som bevis.

Lenke til kommentar
jeg er enig i at disse "piratene" er med på å bryte diverse lover. (im ikke direkte så indirekte.)

9561271[/snapback]

Hvis du vet at de bruker diverse lover så vet du sikkert hvilke paragrafer det er snakk om også. Jeg tror musikkbransjen ville blitt veldig glad for å høre det fra deg for deres advokater sliter med å finne lovbrudd. Brudd på visse folks moral og etikk må ikke forveksles med brudd på lover.

 

Ellers er jeg enig i at det blir for dumt å ta loven i egne hender og drive hærverk. Så langt bør ikke store konsern synke. De bør opptre ryddig og innenfor lovens rammer.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at de ikke gjør noe ulovlig? Sprer kopibeskyttet materiale, noe de unektelig holder på med er jo per definisjon kriminalitet. Nå slipper de jo unna pga smutthull, og jeg vet ikke hva og hvorfor de slipper unna. Men att the piratebay folka er personer med rent mel i posen er vissvass. :)

9555858[/snapback]

 

 

Definisjonen på et "smutthull" er at noe som kunne vært ulovlig ikke er ulovlig. For eksempel er det lovlig å selge importerte varer, mens det kunne vært ulovlig. Altså er smutthullet at det ikke finnes noen lov mot dette.

 

Piratebay har meg bekjent ikke blitt dømt for noe lovbrudd. Dette er fordi de ikke har blitt tatt i å gjøre noe ulovlig. Dette på tross av at de har blitt gransket som få før dem.

 

Dermed ser det ut til at de ikke gjør noe ulovlig. Selv om du enten personlig eller gjennom din rolle her har et tydelig ønske om å framstille det slikt. Det er ikke du som bestemmer hva som er ulovlig.

 

Så kan vi se på den andre påstanden din, om at PirateBay sprer kopibeskyttet materiale. Nei, det gjør de ikke. I likhet med Google, er PirateBay en søkemotor. Det er en søkemotor for et begrenset nedlagsfelt, torrentsfiler. Dersom du søker på Google kan du finne torrentinformasjon. Dersom du søker på PirateBay kan du finne torrentinformasjon. Men av disse to er det kun på Google du kan finne og laste ned kopibeskyttet materiale. Google har også Google Books, som utelukkende tilbyr utdrag av kopibeskyttet materiale uten å kompensere oppretthsaverene.

 

Det kan med rette påstås at PirateBay lever helt på kanten av loven. Men med bakgrunn i en slik påstand må det sies at Google går mange hakk videre i forhold til PirateBay. De tilbyr all den informasjonen som PirateBay tilbyr. De lister opp ulovlige filer som du kan laste ned direkte fra deres søkemotor - noe PirateBay ikke gjør. Og i tillegg scanner tilgjengeliggjør Google åndsverkbeskyttet materiale fra tusenvis av bøker uten kompensasjon til opprettshaver, under fanen "fair use".

 

Dersom det kan kalles "fair use" å vise fram hele sider og noen ganger kapitler av en bok uten å gi noe igjen for det, er torrentsfiler definitivt "fair use". Den sier ingenting mer om en fil, enn hvem som har den.

Lenke til kommentar
Det du prater om å ødelegge fattige forsvarsløse familier, er stort sett myter. Har enda ikke sett et eksempel på hvor dette vrikelig har skjedd.

 

 

Wikipedia:

 

"The RIAA has been criticized in the media after they subpoenaed Gertrude Walton, an 83-year-old grandmother who had died in December of 2004.[28] Mrs. Walton stood accused of swapping rock, pop and rap songs. "

 

"The RIAA has also been criticized for bringing lawsuits against children, such as 12 year old Brianna LaHara in 2003.[31] The RIAA also attempted to sue Candy Chan of Michigan, for the alleged actions of her daughter, 13 year old Brittany Chan. "

 

"The RIAA" (...) "as of this writing is attempting to force a 10 year old girl in Oregon to be deposed (she would have been 7 years old at the time of the alleged infringement)[35]."

 

Nå har du sett eksempler, og din påstand om at det er myter er avvist.

Lenke til kommentar
Så... Pirate Bay går til søksmål basert på dokumenter de har fått tak i på ulovlig vis?

9555365[/snapback]

 

Nå er ikke jeg en ekspert på internasjonal juss, men det er da sånn at bevismateriale framskaffet på ulovlig vis, ikke er gyldig.

 

Dersom denne eposten virkelig er henta ulovlig fra gmail som antydet, er det grunn til å tro at innholdet ikke kan brukes direkte.

 

Derimot kan rettsapparatet kreve å få en kopi av all epostkommunikasjon som angår saken, og da vil de sitte med en lovlig kopi av samme eposten. Dersom firmaet ikke unlater å sende den, da. Som ville vært noe transparent i denne sammenhengen.

 

Men altså, det kan i utgangspunktet være et problem å bruke denne eposten som bevis.

9562047[/snapback]

Dette med ulovlig fremskaffet bevismateriale gjelder spesielt i USA (og alle kjenner der gjennom diverse rettsalsdramaer på TV). Men det gjelder at de er ulovlig fremskaffet av påtalemyndighetene. Hvis en tyv bryter seg inn og stjeler en pistol så kan pistolen brukes hvis de fakket tyven lovlig, mens hvis en politimann brøt seg inn og fant den så er den ugyldig.

 

Uansett spiller ikke dette noen rolle i Sverige, for der sier loven i klartekst at bevisene kan benyttes uansett hvordan de er fremskaffet.

Lenke til kommentar

Å bedrive DDOS eller annen sabotasje mot tjenester på internett er ulovlig uansett hvem som står bak det og uansett mål og mening. Jeg håper virkelig disse selskapene får så det svir på pungen og ikke får ture frem med kriminelle taktikker for åpen scene.

 

I tillegg er det snakk om div. sniffing og tildels hacking inn på private pc klienter som heller ikke er en lovlig måte å samle bevismatriale på uten en rettslig kjennelse i forkant.

 

Få orden på sysakene deres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det den 9-måneders epost-pakka som lekket fra MediaDefender det er snakk om her? :D

Jeg har ikke sett noe om svenske selskaper i den, enda.

9556744[/snapback]

Tok å lastet ned den pakka fra piratebay her om dagen. Det morsomme er at peerguardian blokkerte fullt av anti p2p-folk mens jeg lastet ned.

 

Lurer på hva de fisker etter ip-er på den torrenten for? :ph34r:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...