Gå til innhold

Offer for strømpistol ved John Kerry debatt


Anbefalte innlegg

Urettferdig behandling? Ut ifra andre videoer av folk som blir tazet er det bare vondt når strømmen faktisk sendes, man blir ikke satt ut i ettertid. Det virket som om vaktene ikke var i stand til å holde ham i ro, og da er det vel ikke urimelig at de bruker et kortvarig selvforsvarsvåpen for å få kontroll på ham? Hvordan kan de vite at han ikke ville bli mer aggressiv?

 

Og for de som tenker på smerten - det er ikke akkurat behagelig å holdt i politigrep eller å ha håndjern på seg heller.

 

Virker mer som om motstanderne er mer opptatt av å alltid skulle kritisere politiets handlinger snarere enn de faktiske sakene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som i det hele tatt kjenner til konteksten her?

 

Det er jo ikke mye man får se før denne personen blir arrestert, og det kunne vært interessant å se hva som faktisk leder opp til dette...

9523825[/snapback]

Når jeg først så denne her trodde jeg det var ufattelig dårlig skuespill og et stunt (får jo aldri se hvem som er på scenen). Men dette ser ut til å ha skjedd, men jeg vil nå i hvert fall ikke utelukke at dette var noe vedkommende satset på.

 

Kanskje jeg selv skal gå på et folkemøte hvor Torstein Dahle deltar og oppføre meg slik at noen er nødt til å få meg ut (eksempelvis ved å tviholde på mikrofonen). Og så selvfølgelig må jeg gjøre motstand og rope paranoide uttalelser for å styrke effekten for alle som filmer med mobiltelefonene sine.

 

Hvem vet, det ville tatt seg godt ut som youtube-video :)

 

Edit:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/18/512488.html

 

Andrew Meyer har en egen hjemmeside, der han tidligere har lagt ut videoer med ulike stunts.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Vel, er det noen her som kan med hånden på hjertet si at de vet alt som skjedde før politiet pågrep han? Hva var det han sa som gjorde at politiet reagerte som de gjorde?

 

Det er to ting vi kan diskutere her: Om politiet burde ha pågrepet han for det han sa/gjorde, og/eller om de misbrukte sin makt da han tydelig motsatte seg arrestasjon. Jeg vil ikke diskutere det første siden jeg ikke vet alt om saken, men etter å ha sett flere videoer, kan jeg si at jeg syns han fortjente den behandlingen han fikk. Hadde han holdt seg rolig hele tiden hadde han fortjent respekt.

Lenke til kommentar
Vel, er det noen her som kan med hånden på hjertet si at de vet alt som skjedde før politiet pågrep han? Hva var det han sa som gjorde at politiet reagerte som de gjorde?
Det er filmet fra flere vinkler så det er liten tvil om hva som skjedde.

-Kerry avslutter en lang tale og vedkommende står først i køen for å stille spørsmål.

-Han er engasjert og vil stille flere spørsmål.

-En nervøs politidame knuffer til ham mens han snakker, han ber henne roe seg ned.

-Når han er ferdig og Kerry sier han skal svare begynner politiet straks å dra han mot utgangen. Han stritter imot, går unna politiet og spør hva han har gjort.

 

Det er to ting vi kan diskutere her: Om politiet burde ha pågrepet han for det han sa/gjorde, og/eller om de misbrukte sin makt da han tydelig motsatte seg arrestasjon.
Hvilken arrestasjon motsatte han seg? Jeg kan kun se knuffing og skyving fra politiets side helt frem til de legger ham på gulvet med 6 politifolk oppå seg. Da først begynner de med arrestasjonen.

 

At det er utrolig amatørmessig politiarbeid kan uansett ingen si seg uenig i.

Lenke til kommentar
Overgrep? Nei nå må du gi deg. Og hva har nazi-tyskland med denne saken å gjøre? Hvis flere studenter hadde reist seg for å hjelpe denne personen, så hadde politiet fått en utmerket grunn til å pågripe flere.

9526592[/snapback]

 

Så det er politiet som definerer loven nå, og ikke loven selv? Skal man godta om politiet krenker rettighetene til folk?

Lenke til kommentar

Man skal ikke godta det, og det var heller ikke det jeg sa. Men ved å motsette deg arrestasjon og ved å gjøre motstand (noe du helt klart ser han gjør) så gir du politiet en veldig god grunn til å bruke makt.

 

Hadde han holdt seg rolig så hadde dette endt på en helt annen måte. Men da hadde han ikke fått den oppmerksomheten han tydeligvis var ute etter, da.

Lenke til kommentar
Urettferdig behandling? Ut ifra andre videoer av folk som blir tazet er det bare vondt når strømmen faktisk sendes, man blir ikke satt ut i ettertid. Det virket som om vaktene ikke var i stand til å holde ham i ro, og da er det vel ikke urimelig at de bruker et kortvarig selvforsvarsvåpen for å få kontroll på ham? Hvordan kan de vite at han ikke ville bli mer aggressiv?

 

Og for de som tenker på smerten - det er ikke akkurat behagelig å holdt i politigrep eller å ha håndjern på seg heller.

 

Virker mer som om motstanderne er mer opptatt av å alltid skulle kritisere politiets handlinger snarere enn de faktiske sakene.

9526111[/snapback]

 

Du mister ikke livet av håndjern. Folk dør hver uke i USA av strømsjokk fra tazere som politiet har brukt på dem. Tazer er ikke et "non-lethal" våpen som mange påstpår, listen over dødsfall er lang som et vondt år.

 

Hvorfor skal politiet risikere å drepe en spinkel ungdom i håndjern som har 6 politifolk liggende oppå seg? Den som kan svare på det spørsmålet skal få en is.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Egentlig hadde vel ikke de politifolka i den originale videoen her rett til å bruke tazeren siden det sikkert skjedde for en stund siden. Men nå har klarsignalet kommet i USA til å benytte tazer både på barn og folk som er ubevæpnede. Særlig det første er veldig skremmende fordi barn tåler vesentlig mye mindre før det kan gå galt.

 

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/arti...770&expand=true

 

Er vel en grunn til at vi ikke bruker dette i Norge. Det er farlig. Har man en inherent hjertefeil fra før f.eks. er det livsfarlig. Å prøve å argumentere med at Obiora hadde vært i live hvis vi bare hadde hatt norsk politi med klarsignal til å gå amok med stunguns er den mest feilplasserte logikken jeg har sett på en stund.

 

Vanskelig å si om det er dumskap, voldslyst eller en kombinasjon her. Men beviser vel bare at kravet til omløp i skallen for å bli politimann i USA er liten. Men det visste vi jo.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...