Gå til innhold

The Experience: 125 megabyte per sekund!


Gilgamesj

Anbefalte innlegg

Det hadde vel vært bedre med en stack av svitsjer med eget proprietært backplane i steden for denne 10GbE ringen. Får jo slike backplanes opp i mye mer enn 10GbE og det behøver ikke være noe dyrere heller. Ulempen er at alle kjernesvitsjene på backplanet må være fysisk nært hverandre (stort sett samme rackskap, tilstøtende hyller), men det bør vel ikke være noe problem i dette tilfellet. På jobben har vi 80Gbps backplane og det er i stackbare svitsjer. Går en opp på på Chassis svitsjene får en vel mye mer enn som så, men da snakker vi sikkert om litt større budsjett enn det dere har. :)

 

edit: Bruker disse på jobben

http://products.nortel.com/go/product_cont...00&locale=en-US

http://products.nortel.com/go/product_cont...60&locale=en-US

Den siste der hadde jo gitt samme portkonfigurasjon og topologi som det dere har, men med 8 ganger høyere backplane hastighet.

 

Performance specifications:

* Switch fabric bandwidth: 160 Gb/s for the switch; Up to 1280 Gb/s for the full stack

* Stacking bandwidth: 80 Gb/s for the switch; Up to 640 Gb/s for the full stack

* Maximum data throughput: 768 Gb/s for a full stack of 5520-48T-PWR Frame forwarding rate: 71.4 Mpp/s for the 5520-48T-PWR and 35.7 Mp/s for the 5520-24T-PWR; 571.4 Mpp/s for a full stack of 8 5520-48T-PWR units

 

Bare et eksempel. Vet ikke om D-link har tilsvarende produkter. Vet heller ikke hva prisen på de nevnte svitsjene er, men det er vel neppe billig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer forresten på når arrangøren skal ta til vettet og innse at det er cisco-utstyr som er krem. :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men regner med at dette har noe med pris å gjøre ;)

9528056[/snapback]

Det er vel stort sett bare Cisco-folk og uvitende som tror at Cisco er det eneste som duger. For all del - det finnes mye bra Cisco-utstyr, men det er en rekke andre produsenter som er med i den ligaen. D-Link sitt proffutstyr er faktisk ikke dårlig, og kan absolutt ikke sammenlignes med SOHO-dritten de dytter ut til lavest mulig pris.

 

edit; og pris? https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...emin=&pricemax=

Endret av enden
Lenke til kommentar

Håper virkelig vi får se noen logger over trafikken uplinkene!

Jeg tror egentlig ikke at uplinkene kommer til å "mettes" veldig ofte, men om de gjør det så vil det nok være gigabit uplink'ene på kantswitchene som begrenser mest..

 

Kanskje bruke minst 2 porter mellom kant og "ring"? øke båndbredden litt..

 

Dlink i enterprise og dlink i SOHO kan forresten ikke sammenlignes..

Lenke til kommentar
Det er vel stort sett bare Cisco-folk og uvitende som tror at Cisco er det eneste som duger. For all del - det finnes mye bra Cisco-utstyr, men det er en rekke andre produsenter som er med i den ligaen. D-Link sitt proffutstyr er faktisk ikke dårlig, og kan absolutt ikke sammenlignes med SOHO-dritten de dytter ut til lavest mulig pris.

 

edit; og pris? https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...emin=&pricemax=

9528459[/snapback]

Jeg lider heldigvis ikke av den illusjonen at Cisco er det eneste som duger. Derav smilyen også.

Men i og med at jeg gikk CCNP-kurs litt siden så kunne jeg ikke dy meg. Måtte bare komme med den spøken ;)

Lenke til kommentar
Nå blir jeg vel ofte kritisert for å være skeptisk, men shit la gå. Vi snakker her om Totalt ca 100 kantswitcher, hver med en 1Gbit uplink. PCene på en switch vil således (f eks ved filkopiering) overhodet ikke ha noen problem med å få linken til kjerneswtichen til å gå i metning. Mellom skjerneswitchene blir det dog bedre, for her er det i det minste to linker ut av 10Gbit, så de bør klare å ta godt nok unna for det som kommer fra kantswitchene.

 

Hvis uplinken fra kjerneswitchen til hovedswitchen teames blir det dog værre synes jeg. Hvis man antar at den trafikk som er til mottakere på andre switcher (enn den kantswitchen senderen sitter på) fordeler seg jevnt over de andre kantswitchene, så har vi mao f eks 2Gbps fra kantswithch til kjerneswitch, men 20 x 2Gbps x 4/5 = ca 32Gbps, langt mer enn det som kan sendes mellom kjerneswitchene.

 

For all del, vi snakker her om et rimelig rått nettverk som mange norske bedrifter (for ikke å snakke om skoler) vil misunne dere, men jeg synes jeg tror fortsatt at det switchene vil være en flaskehals, og da enten kantswitchene eller kjerneswitchene, avhengig av teamingen.

9528312[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke til hvordan det ligger ann på LAN, her er antakelig bruken vesentlig høyere enn på "vanlige" nettlinjer, men se feks på moholt studentby, et sted fullt av studenter, ca 1500 bopeler hver med 100 mbit, hver 48-ports switch hadde GB uplink noe som var uproblematisk, og ut fra studentbyen som helhet var det sjelden over 500 Mbit. Som sagt er nok trafikken vesentlig høyere per pers i et LAN, men bare HDer begrenser det fort til 300-400 mbit per maskin, selv om man kjører på så mye man kan. Så jeg vil tippe det går greit.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke til hvordan det ligger ann på LAN, her er antakelig bruken vesentlig høyere enn på "vanlige" nettlinjer, men se feks på moholt studentby, et sted fullt av studenter, ca 1500 bopeler hver med 100 mbit, hver 48-ports switch hadde GB uplink noe som var uproblematisk, og ut fra studentbyen som helhet var det sjelden over 500 Mbit. Som sagt er nok trafikken vesentlig høyere per pers i et LAN, men bare HDer begrenser det fort til 300-400 mbit per maskin, selv om man kjører på så mye man kan. Så jeg vil tippe det går greit.

 

AtW

9528992[/snapback]

Har de fremdeles den 1GB/døgn (eller noe deromkring) grensa på SiT hybler? Det vil jo medføre at trafikken begrenses en del. Husker gode gamle dager før den grensa ble innført. Var så mange FTP servere på Moholt at gatewayen, som hadde samme kapasitet som den som servet hele RIT (St. Olavs nå), gikk helt i kne og web var så godt som utilgjengelig i store deler av døgnet.

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke til hvordan det ligger ann på LAN, her er antakelig bruken vesentlig høyere enn på "vanlige" nettlinjer, men se feks på moholt studentby, et sted fullt av studenter, ca 1500 bopeler hver med 100 mbit, hver 48-ports switch hadde GB uplink noe som var uproblematisk, og ut fra studentbyen som helhet var det sjelden over 500 Mbit. Som sagt er nok trafikken vesentlig høyere per pers i et LAN, men bare HDer begrenser det fort til 300-400 mbit per maskin, selv om man kjører på så mye man kan. Så jeg vil tippe det går greit.

 

AtW

9528992[/snapback]

Har de fremdeles den 1GB/døgn (eller noe deromkring) grensa på SiT hybler? Det vil jo medføre at trafikken begrenses en del. Husker gode gamle dager før den grensa ble innført. Var så mange FTP servere på Moholt at gatewayen, som hadde samme kapasitet som den som servet hele RIT (St. Olavs nå), gikk helt i kne og web var så godt som utilgjengelig i store deler av døgnet.

9529122[/snapback]

 

Grensa er 10 GB per døgn, og ja den har begrenset uploaden noe, men selv rett før den grensen ble gjennomført var trafikken ut fra moholt i den størrelsesordenen jeg skisserte. moholt-gw hadde ganske lav praktisk kapasitet. Uansett er essensen at totalttrafikken var godt under 1% av det det hadde vært om alle tynet linja max, også i tiden før 10 GB-grensa.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå blir jeg vel ofte kritisert for å være skeptisk, men shit la gå. Vi snakker her om Totalt ca 100 kantswitcher, hver med en 1Gbit uplink. PCene på en switch vil således (f eks ved filkopiering) overhodet ikke ha noen problem med å få linken til kjerneswtichen til å gå i metning. Mellom skjerneswitchene blir det dog bedre, for her er det i det minste to linker ut av 10Gbit, så de bør klare å ta godt nok unna for det som kommer fra kantswitchene.

 

Hvis uplinken fra kjerneswitchen til hovedswitchen teames blir det dog værre synes jeg. Hvis man antar at den trafikk som er til mottakere på andre switcher (enn den kantswitchen senderen sitter på) fordeler seg jevnt over de andre kantswitchene, så har vi mao f eks 2Gbps fra kantswithch til kjerneswitch, men 20 x 2Gbps x 4/5 = ca 32Gbps, langt mer enn det som kan sendes mellom kjerneswitchene.

 

For all del, vi snakker her om et rimelig rått nettverk som mange norske bedrifter (for ikke å snakke om skoler) vil misunne dere, men jeg synes jeg tror fortsatt at det switchene vil være en flaskehals, og da enten kantswitchene eller kjerneswitchene, avhengig av teamingen.

9528312[/snapback]

Hei! Du må gjerne være skeptisk! Dette er tross alt et diskusjonsforum, og vi i tech tar imot all kritikk, forslag og ideer folk måtte ha! Vi har vurdert dette nettverket utifra fjorårets trafikkmønster, samt andre parties sine mønstre (TG, DH, etc) og vår erfaring er at folk stort sett er mest aktive i begynnelsen og slutten av partyet. Man har selvsagt visse folk med gigantiske filservere som dytter trafikk i ett sett hele tiden, men vi kommer kontinuerlig til å overvåke nettverket og ytelse og vil oppgradere alle linker som potensielt skulle gå fulle.

 

Når det gjelder 10gbit ringen tviler jeg veldig sterkt på at denne vil se noe metning ettersom det vil være maks 500 personer per distro og denne går begge veier, men jeg håper dere alle vil gjøre en god jobb med å prøve å makse den. ;)

 

Å kjøre alt på en stor sentral switch/switchstack er også upraktisk for oss med tanke på kabling. Målet nå er at vi får 4 hoved-segmenter med 1 fiber hver vei. Dette forenkler kablingen veldig!

 

Jeg skal føre ideen med en dokumentar/montasje på rigging, drift og nedkobling av nettverket videre og kanskje vi til og med klarer å få ut noe under partyet! Vi kommer hvertfall til å gjøre så mye som mulig av grafer og statistikk tilgjengelig under partyet for nysgjerrige deltakere.

 

Når det gjelder skepsis til D-Link som nettverksleverandør stiller jeg meg uforstående til det. Vi er selvsagt spente på å bruke såpass nytt og heftig utstyr i et så tøft og krevende miljø, men vi har gjort en del tester i lab og ting ser ut til å fungere veldig bra! :D

Endret av elfkin
Lenke til kommentar

Ord som "Heftig" og kraftig bruk av utropstegn for å beskrive 1Gbit linker til klienter... til og med en egen artikkel som beskriver for "fett" dette blir.

 

Når ble det "Heftig" og "fett" med 1Gbit linker? :hmm:

 

Kanskje noen hadde brydd seg for noen år tilbake når det var uvanlig på klientswitcher :ermm:

 

Edit: Fin unnskyldning for å reklamere for LAN partyet dog..

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...