Gå til innhold

The Experience: 125 megabyte per sekund!


Gilgamesj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det er ikke du? :whistle: (Ref signaturen din).

9530700[/snapback]

 

Merk at jeg ikke kom med noe Cisco propaganda ;) Jeg bemerket kun at å lage en egen artikkel om at the eXperience (Stor X er harry :p ) har 1Gbit porter er etter min mening bare en unnskyldning for å få "gratis" PR.

 

Når det er sagt så er selvfølgelig Cisco best på alt.

 

Elfkin: Alle som kan Cisco så bra som du sier har CCIE, de som sier de ikke tar den fordi de ikke gidder eller mener den ikke er verdt noe, de har ikke den kunnskapen som kreves. Det er for store fordeler for den enkelte og bedriften for å ikke ha den om du har kunnskapen.

Lenke til kommentar
Og det er ikke du? :whistle: (Ref signaturen din).

9530700[/snapback]

 

Merk at jeg ikke kom med noe Cisco propaganda ;) Jeg bemerket kun at å lage en egen artikkel om at the eXperience (Stor X er harry :p ) har 1Gbit porter er etter min mening bare en unnskyldning for å få "gratis" PR.

Det er nå så. Dette er et nokså teknofilt forum/community, så en artikkel om at dette er første lan-partyet på denne størrelsen med disse hastigheten syntes jeg personlig er helt på sin plass. Men det er nå min mening. :)

Når det er sagt så er selvfølgelig Cisco best på alt.

 

Elfkin: Alle som kan Cisco så bra som du sier har CCIE, de som sier de ikke tar den fordi de ikke gidder eller mener den ikke er verdt noe, de har ikke den kunnskapen som kreves. Det er for store fordeler for den enkelte og bedriften for å ikke ha den om du har kunnskapen.

9533118[/snapback]

Frank-Stian da, dette stemmer ikke. Vi har flere her på jobben som enkelt kunne tilegnet seg CCIE (hvertfall R&S) uten å trenge mye lesing/labbing, men de har mer lyst til å gjøre jobben sin enn å lese og dra til Brüssel for å få en "tittel" som dokumenterer det alle allerede vet at de kan. Jeg er ganske sikker på at dere har noen slike på Ementor også. ;)

Endret av elfkin
Lenke til kommentar
Frank-Stian da, dette stemmer ikke. Vi har flere her på jobben som enkelt kunne tilegnet seg CCIE (hvertfall R&S) uten å trenge mye lesing/labbing, men de har mer lyst til å gjøre jobben sin enn å lese og dra til Brüssel for å få en "tittel" som dokumenterer det alle allerede vet at de kan. Jeg er ganske sikker på at dere har noen slike på Ementor også. ;)

9533229[/snapback]

For å sitere enn samtale jeg hadde med en fyr en gang:

"Hvorfor har du ikke tatt CCIE?"

 

"Neitakk, jeg har et liv."

;)

Lenke til kommentar

Seriøst, om de har det som trengs så er det jo bare å ta seg en flytur. Tror jobben klarer seg i tre dager. Tror de stryker fordi de blir testet på ting de ikke gjør i arbeidssammenheng. Du må komme med løsninger som ikke er akkurat best practice, du må lære features som ikke er vanlig å bruke. Og har de ikke rørt frame relay på en stund må de nok bruke noen timer på det etc. Cisco gjør selv "enkle" ting vanskelige fordi de har veldig spesielle kriterier. Så det du gjør på rutine må du gjøre veldig anderledes. Tror ikke man kan skryte på seg ccie nivå før man tar testen. Masse unnskyldninger var det ihvertfall.

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar
Seriøst, om de har det som trengs så er det jo bare å ta seg en flytur.  Tror jobben klarer seg i tre dager. Tror de stryker fordi de blir testet på ting de ikke gjør i arbeidssammenheng. Du må komme med løsninger som ikke er akkurat best practice, du må lære features som ikke er vanlig å bruke. Og har de ikke rørt frame relay på en stund må de nok bruke noen timer på det etc. Cisco gjør selv "enkle" ting vanskelige fordi de har veldig spesielle kriterier. Så det du gjør på rutine må du gjøre veldig anderledes.  Tror ikke man kan skryte på seg ccie nivå før man tar testen. Masse unnskyldninger var det ihvertfall.

9533343[/snapback]

Men HVORFOR skal de gjøre det? Om de har en bra jobb de trives med så er det jo ikke noe poeng. Det eneste de oppnår med det er CCIE-tittelen og press på seg om å fornye den hvert 2. eller 3. år.

Lenke til kommentar

Tror de klarer written hvert 3 år uten problem.....

De trenger jo sefølgelig ikke å gjøre det, men da kan man ikke prate at man er på nivå med å klare testen. Blir for dumt. Jeg har labbet med dyktige folk med mange mange års erfaring og som driver svære nettverk i utlandet. De lærte utrolig mye under prossesen mot testen og de må ha måttet jobbe de også. OSPFV3, BGP med IPv6. Multicast filtering, custum based policing med frame relay..er det daglige ting?

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar
Frank-Stian da, dette stemmer ikke. Vi har flere her på jobben som enkelt kunne tilegnet seg CCIE (hvertfall R&S) uten å trenge mye lesing/labbing, men de har mer lyst til å gjøre jobben sin enn å lese og dra til Brüssel for å få en "tittel" som dokumenterer det alle allerede vet at de kan. Jeg er ganske sikker på at dere har noen slike på Ementor også.

 

Noe som gir fine assosiasjoner til den gangen 49 stk fra Telenor trodde det samme, dro ned, og ingen kom tilbake med en tittel :roll:

 

Jeg tviler på at noen som jobber til daglig på BT vet det som trengs om alle emnene som er inkludert i testen.

 

Hvor ofte jobber de med RIP? OSPF? EIGRP? Multicast? CBAC? for ikke å nevne alle de andre emnene man _aldri_ er borti når man jobber til daglig hos dere Harald..

 

On topic: Hadde dere gitt alle 10Gbit så hadde jeg vært imponert over den enorme hastigheten :) Når mange bedrifter allerede har standardisert på Gbit porter til alle klienter så mener jeg at dette er en selvfølge for et såpass teknointeressert miljø og ikke noe som er verdt å blåse opp. Hadde dere istedet fokusert på 10Gbit linkene i ringen (som faktisk er mye mer uvanlig) så hadde faktisk artikkelen også gitt mye mer mening. Feil fokus?

Lenke til kommentar
Kan dere prøve å komme litt tillbake til det egentlige emnet og heller starte en egen tråd hvis dere skal diskutere Cisco?

 

Takk :)

9535156[/snapback]

 

Ble mye off topic ja..

 

Har dere noe statistikk fra forrige gang? Tenkte på trafikk over de forskjellige portene (uplinks, core mm)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
On topic: Hadde dere gitt alle 10Gbit så hadde jeg vært imponert over den enorme hastigheten :) Når mange bedrifter allerede har standardisert på Gbit porter til alle klienter så mener jeg at dette er en selvfølge for et såpass teknointeressert miljø og ikke noe som er verdt å blåse opp. Hadde dere istedet fokusert på 10Gbit linkene i ringen (som faktisk er mye mer uvanlig) så hadde faktisk artikkelen også gitt mye mer mening. Feil fokus?

9533478[/snapback]

Åja, så at kommer noe er helt nytt på et LAN på denne størrelsen har absolutt ingenting å si, siden bedrifter benytter gigabit allerede? Det kan være veldig forskjellige trafikkmønster. Ja, mange plasser bruker gigabit allerede, men ingen store LAN har gjort det til nå, ergo en nyhet.

 

Synes det er flott at de tester ut gigabit på et så stort lan. Det gir mer enda en grunn til å dra :). Håper TG også prøver seg :)

Lenke til kommentar

Det er greit nok at flere bedrifter har kjørt gigabit over hele fjøla. Det som gjør dette spennende er noen få momenter:

# Det er lite mulighet til å teste nettverket med den forventede datamengden på forhånd, og det er viktig(!) at det fungerer hele veien. Lite tid til prøv-og-feil.

# Man trenger et QoS-mønster og en overvåkning som gjerne er litt uvanlig for de fleste bedrifter, ettersom spillerne er avhengig av grei ping osv.

# Det er mange nerder som kommer til å gjøre sitt ytterste for å stressteste linjene når de fleste begynner å få koblet seg opp, og alle vil teste hastigheten på diverse p2p-programmer

# LAN-parties som TG har ved flere anledninger vært utsatt for DDoS-angrep, man bør absolutt ha en plan klar for å holde nettverket stødig, og eventuelt stable det fort opp på bena igjen hvis inet-gw eller deler av ringen skulle falle.

# osv. osv.

Lenke til kommentar
Åja, så at kommer noe er helt nytt på et LAN på denne størrelsen har absolutt ingenting å si, siden bedrifter benytter gigabit allerede? Det kan være veldig forskjellige trafikkmønster.

 

Tror ikke du tok poenget. Bedrifter ligger som regel langt etter i utviklingen, de dytter ikke grensene. Så at The eXperience skryter av å benytte gigabit til alle bør heller bli sett på som middelmådig, ikke noe som er innovativt og nytt.

 

Ja, mange plasser bruker gigabit allerede, men ingen store LAN har gjort det til nå, ergo en nyhet.

 

Ikke? Tror nok The eXXperience (Fremdeles harry med stor X i navnet) havner langt ned på lista her. Kom du på det navnet Elfkin? virker veldig eXtreme :hmm:

 

Uvensentlig artikkel som har blitt brukt til å reklamere, ikke mer, ikke mindre.

Lenke til kommentar
Åja, så at kommer noe er helt nytt på et LAN på denne størrelsen har absolutt ingenting å si, siden bedrifter benytter gigabit allerede?

Du glemte visst et ord her, som "noen", "en del" eller tilsvarende. Det er helt klart bedrifter som kjører Gb mot klienter, men det er også mange (og kjente) bedrifter som ikke kjører mer enn 100Mb, og sågar med deler av nettet på 10Mb. Av naturlige årsaker kan jeg ikke gå ut med hvem dette dreier seg om, men å tro at "alt" av bedrifter kjører med Gb er i hvert fall optimistisk.

Lenke til kommentar

Det er jo tydelig at du vet lite eller ingenting om dataparties da, Jalmar. Om du ikke mener det er en stor greie at det dataparty av denne størrelsen tilbyr gigabit til deltagere, bør du kanskje studere miljøet litt bedre.

 

Om navnet er harry eller ikke er vel også urelevant, og dessuten finnes det vel allerede diskusjoner om det. Ta det opp der istedet.

 

Hva i all verden tror du en artikkel som forteller om noe som tilbys på dette arrangementet egentlig er for noe da? Det korrekte blir "Vesentlig artikkel som ble brukt til å informere". Om du ikke er helt kjent med konseptet "reklame", finnes det massevis av ordbøker og definisjoner på nett du kan finne. Prøv google, det trenger man ikke engang sertifiseringer for ;)

Lenke til kommentar
Tror ikke du tok poenget. Bedrifter ligger som regel langt etter i utviklingen, de dytter ikke grensene. Så at The eXperience skryter av å benytte gigabit til alle bør heller bli sett på som middelmådig, ikke noe som er innovativt og nytt.

Det er kanskje vesentlig å ta med årsak og behov i beregningen her. De aller fleste bedrifter som kjører gbit gjør det fordi det er tilgjengelig med en uvesentlig prisforskjell - i alle fall er det min oppfatning i SMB-markedet. De ligger altså ikke lenger bak enn det nytte/kostnad forsvarer. Hvorfor er dette så fryktelig interessant å sammenligne opp mot et LAN? Det må da være veldig mye mer relevant å sammenligne med andre LAN, hvor behovene er grunnet i et helt annet bruksmønster enn de aller aller fleste bedrifters.

 

Uvensentlig artikkel som har blitt brukt til å reklamere, ikke mer, ikke mindre.

9537275[/snapback]

Har du lagt merke til hvilken nettside nyheten ble publisert på, og hvilket underforum vi diskuterer i. Det er greit å fokusere blikket litt foran nesetippen :) Nettsidene til LAN-en har jo som første og største formål å promotere og informere om LAN-et. Det skulle man tro en som var smart nok til å ta en CCIE klarte å resonere seg til ;)
Lenke til kommentar
Åja, så at kommer noe er helt nytt på et LAN på denne størrelsen har absolutt ingenting å si, siden bedrifter benytter gigabit allerede?

Du glemte visst et ord her, som "noen", "en del" eller tilsvarende. Det er helt klart bedrifter som kjører Gb mot klienter, men det er også mange (og kjente) bedrifter som ikke kjører mer enn 100Mb, og sågar med deler av nettet på 10Mb. Av naturlige årsaker kan jeg ikke gå ut med hvem dette dreier seg om, men å tro at "alt" av bedrifter kjører med Gb er i hvert fall optimistisk.

9537400[/snapback]

Er klar over det, men Jalmar påstår at "mange" bedrifter har gbit som standard.

 

Jalmar: Kom med en liste med lan (på samme størrelse som the experience) som har hatt gbit til alle deltakere?

 

Jeg synes det er logisk at LAN kommer etter "resten" på dette feltet, siden det koster mye mer, i tillegg til punktene Zethyr listet opp.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er logisk at LAN kommer etter "resten" på dette feltet, siden det koster mye mer, i tillegg til punktene Zethyr listet opp.

9537551[/snapback]

Punktene jeg listet opp er jo faktisk punkter som burde tilsi at store LAN burde ha brukt state of the art-utstyr, fremfor å gnu på gamle og rustne switcher i de forskjellige layerene :D

 

Lista mi var der kun for å illustrere hvorfor dette kan likne en "nyhet", og hva som faktisk er den interessante delen bak nyheten.

 

 

enden; nyheten ble publisert på begin.no også :( Det samme skjer jo med den jævla kvinneguiden :p. Ja takk til customizable begin.no med login (men fremdeles i beta, selvsagt ! Så man får et clean design uten reklame).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...