Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Får man penger for det som man gjør med sperm:P? :blush:

9490310[/snapback]

 

Ja, du kan få 50,- eller du kan få en artikkel (vinglass, badehåndkle, paraply ... har forskjellig stuff). Alternativt kan du også donere pengene til én av flere organisasjoner.

 

 

Gir selv blod. Er blodmangel i Oslo (sikkert andre steder også) så blodgivere trengs. Fælt om noen ikke overlever en ulykke pga noe så "enkelt" som at det ikke finnes nok blod til operasjon. Én dag, bank i bordet, er det kanskje jeg som blod. Vet ikke om dette faktisk kan forekomme, men tanken er fortsatt skremmende.

 

Jeg har lagt til en Gi blod! link i signaturen. Min peker til www.giblod.no, men kan kanskje være en idé linke til denne tråden? Kanskje andre også vil gjøre det?

 

[url=http://www.giblod.no][color=red]Gi blod![/color][/url]

eller til denne tråden

[url=http://url.hw.no/?gf][color=red]Gi blod![/color][/url]

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er min historie,

 

En vakker dag bestemte jeg meg for å gi blod, ble innkalt flere måneder etterpå, også tok de blodtrykk og en liten blodprøve av meg. Og etter enda noen måneder ble jeg kalt inn for å gi blod. Der måtte jeg svare på noen spørsmål, og jeg svarte selvfølgelig ærlig.

 

Men da ville de ikke ha blodet mitt, ikke på ... 3 år eller noe sånt. Fordi jeg har i mellomtiden hatt sex med en jente (med kondom), og fordi hun var i et land i Tanzania for et par år siden (hun var der bare i en liten kort periode på klassetur)

 

Jeg personlig skjønner ikke helt hvorfor de har satt med på "karantane" i så mange år, bare fordi jeg har hatt sex med en person. De har jo blodet mitt så de kan vel sjekke om den er "okay".

 

Men jeg er egentlig livredd sprøyter så det var en liten lettelse, men samtidig litt leit siden jeg virkelig ville hjelpe...

Lenke til kommentar
Jeg har lagt til en Gi blod! link i signaturen. Min peker til www.giblod.no, men kan kanskje være en idé linke til denne tråden? Kanskje andre også vil gjøre det?

 

[url=http://www.giblod.no][color=red]Gi blod![/color][/url]

eller til denne tråden

[url=http://url.hw.no/?gf][color=red]Gi blod![/color][/url]

9490941[/snapback]

Eg har lagt det til i signaturen min, og oppfordrar alle andre til å gjere det same som AndyG.

 

Jeg personlig skjønner ikke helt hvorfor de har satt med på "karantane" i så mange år, bare fordi jeg har hatt sex med en person. De har jo blodet mitt så de kan vel sjekke om den er "okay".

9491007[/snapback]

Det er mange infeksjonar dei ikkje kan sjekke utifrå blodet åleine (rett på dersom eg tek feil) og difor er det streng for sikkerheits skuld. Det er fint du vil gje blod då, riktig haldning!

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne gitt blod - virker som en smal sak å donere bort. Men er dessverre "redd" for sprøyter, så jeg lar det være :\

Jeg fikser sprøyter, men hvis jeg ikke må bli sprøyta, lar jeg det være ass

 

 

Søstern min har spurt om å gi blod flere ganger, men kan ikke fordi hun er for slank.. (weird :S)

Lenke til kommentar

Jeg var på nippet til å sende inn søknad nå, men så sjekket jeg heldigvis etter dette først:

 

- Får man nedsatt yteevne ved fysisk trening etter en blodgivning, evn. hvor lenge?

- Det er vanlig å ha redusert fysisk yteevne i noen dager etter bldogivning, mest merkbart første døgn. Dette gjør seg først og fremst gjeldende ved anstrengelser utover dagliglivets aktiviteter, ved trening eller konkurranser.

 

Som jeg fryktet ... Da blir det dessvverre uaktuelt :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne gitt blod - virker som en smal sak å donere bort. Men er dessverre "redd" for sprøyter, så jeg lar det være :\

Jeg fikser sprøyter, men hvis jeg ikke må bli sprøyta, lar jeg det være ass

9507820[/snapback]

Det er kun ein måte å gjere noko med frykta. Eg har alltid vore pinglete når det gjald sprøyter på ungdomsskulen, men no har eg eit meir normalt forhold til sprøyter etter å ha fått nokre sprøytestikk i Blodbanken. Personellet er veldig greie og kan nok hjelpe deg i å forholde seg til sprøyter.

 

Søstern min har spurt om å gi blod flere ganger, men kan ikke fordi hun er for slank..  (weird :S)

9507820[/snapback]

Eg er ikkje heilt sikker på årsaken til dette (ein treng vel blodet sjølv, eller så er kvaliteten for dårleg), men dersom ein er for tynn for å gje blod bør ein nok tenkje på å leggje på seg litt uansett. Er det ikkje 50 kg som er grensa?

 

]lurer litt på hvilken blodtype folket her egentlig har.

Som 49 % av alle personar i Noreg har eg blodtype A, og eg er blant dei 85 % som har Rhesus positiv. Ganske normal, med andre ord...

Lenke til kommentar
Jeg var på nippet til å sende inn søknad nå, men så sjekket jeg heldigvis etter dette først:

 

- Får man nedsatt yteevne ved fysisk trening etter en blodgivning, evn. hvor lenge?

- Det er vanlig å ha redusert fysisk yteevne i noen dager etter bldogivning, mest merkbart første døgn. Dette gjør seg først og fremst gjeldende ved anstrengelser utover dagliglivets aktiviteter, ved trening eller konkurranser.

 

Som jeg fryktet ... Da blir det dessvverre uaktuelt :ermm:

9509354[/snapback]

Det er ikke store forskjellen. Det kan sammenlignes med om du bor på havnivå og kjører opp til 1000m over havet. Der er det litt tynnere luft og da får du den samme effekten. Verre er det ikke. Men det er klart at hvis du trenger å delta i idrettsmesterskap eller har en fysisk tung jobb så er det ikke så gunstig.

Lenke til kommentar
Meldte meg faktisk som blodgiver for et par uker siden, ikke hørt noe fra de enda da men...  :ermm:

9472254[/snapback]

 

Jeg meldte meg som blodgiver mens jeg studerte i Trondheim. Etter 2 år hørte jeg ingenting og flyttet videre. Måtte melde meg opp en gang til på et nytt sykehus.

 

Til dere som har sprøyteskrekk: det må gå 3 mnd mellom hver gang man gir blod, så det blir maks 4 ganger pr år. De små stikkene kan sikkert hjelpe å redde en del mennesker. Spesielt dersom dere har litt uvanlig blodtype.

Lenke til kommentar
De små stikkene kan sikkert hjelpe å redde en del mennesker. Spesielt dersom dere har litt uvanlig blodtype.

9510782[/snapback]

Hvorfor er det egentlig så viktig at folk med uvanlige blodtyper blir givere?

Vi kan jo alle motta fra 0

Er som jeg sa tidligere B-, og jeg kan jo uansett motta 0-

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...