Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Du refererer til den gamle og vonde metoden. Den nye er slik:

 

- Hvem kan være benmargsgiver og hva innebærer en benmargsgivning?

- Benmargsgivere rekrutteres fra blodgiverkorpset. Benmargsginving foregår i dag aller oftest som en avansert blodginving. Giveren får et medikament i noen dager. Medikamentet gjør at benmargsceller vandrer fra benmarg til perifert blod. Giveren stikkes i begge armer. Blod går ut gjennom den ene armen gjennom en sentrifuge, benmargscellene samles i en pose, og resten av blodet går tilbake til giver. Prosedyren tar 3-4 timer.

Kilde: OSS-en til Giblod.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du refererer til den gamle og vonde metoden. Den nye er slik:

 

- Hvem kan være benmargsgiver og hva innebærer en benmargsgivning?

- Benmargsgivere rekrutteres fra blodgiverkorpset. Benmargsginving foregår i dag aller oftest som en avansert blodginving. Giveren får et medikament i noen dager. Medikamentet gjør at benmargsceller vandrer fra benmarg til perifert blod. Giveren stikkes i begge armer. Blod går ut gjennom den ene armen gjennom en sentrifuge, benmargscellene samles i en pose, og resten av blodet går tilbake til giver. Prosedyren tar 3-4 timer.

Kilde: OSS-en til Giblod.no

 

Da var det fryktelig rart, at sykepleieren jeg snakket med da jeg var i laboratoriet på onsdag nevnte begge metodene.

Lenke til kommentar
Jeg meldte meg nå. Hvor lang tid tok det før dere andre her som har meldt dere på fikk tilbakemelding? Så det stod opp til tre uker på giblod.no.

Meldte meg på, som quoten sier, 6/10. Gav blod første gang 10/1. Måtte kontakte sykehuset selv etter jeg hadde tatt prøver og det gikk en god stund før jeg fikk noe svar. Etter jeg kontaktet dem gikk det to dager så ble jeg innkalt.

Skjønner ikke hvorfor ikke flere gir blod, mtp blodmangelen vi har i Norge nå om dagen.

Vurderer også, som nevnt ovenfor her, å gi benmarg.

Lenke til kommentar
Jeg ville egentlig gitt gjerne blod, men jeg er under 18 og diabetesen krever sitt. Eller vil jeg, som diabetiker kunne gi bort blod?

 

Som diabetiker tror jeg ikke du kan gi blod.

 

Jeg tok kontakt 11.01.08, og dagen etterpå hadde jeg brosjyre i posten med post-it lapp hvor det sto at jeg skulle ringe og ordne time for prøvetaking. Torsdag denne uken var jeg og tok prøver, og da fikk jeg beskjed om at det kom til å ta ca en mnd før jeg kunne gi blod dersom alt var ok . Dersom det var noe galt med prøvene mine ville jeg høre noe innen en uke, og sjangsen var stor for at jeg hadde jernmangel (slik som mange andre jenter/damer) og da ville jeg få jerntilskudd frem til jeg skulle gi blod.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke blodgiver, men det er fordi jeg er livredd for sprøyter. Men er i det minste organdonor, noe som i mine øyne er like viktig ettersom at mange dør hvert år fordi de venter på organdonasjon.

 

Anbefaler alle til å bli organdonor (www.organdonasjon.no).

 

PS! Man blir ogandonor når man er død.

Endret av kaka
Lenke til kommentar
Du har same problemet sjølv kanskje :tease:

 

Kan ikke påstå det nei.. Du får slutte å bruke tanntråd da vet du. Siden du ikke pusser tennene dine, og sover med klær på kommer du neppe til å merke noen stor forskjell av å slutte med tanntråd. Men du er jo uansett ikke gammel nok til å gi blod

 

Er det aldersgrense på det og no? Samfunnet blir jo berre strengare og strengare...

Lenke til kommentar
Har ikkje noko sprøyteskrekk, men vert rett og slett kvalm av tanken på å vere kopla til ei maskin som sug blodet ut av kroppen på meg.

 

Du synes vel ikke at det er godt å tenke på at du er til nytte for andre heller du ?

 

Du kjenner det jo ikke engang! Det eneste "Negative" med å gi blod er at det er litt kjedelig å sitte rolig så lenge, men det er en liten pris å betale , og man kan ha med seg en bok.

Lenke til kommentar
Har ikkje noko sprøyteskrekk, men vert rett og slett kvalm av tanken på å vere kopla til ei maskin som sug blodet ut av kroppen på meg.

 

Du synes vel ikke at det er godt å tenke på at du er til nytte for andre heller du ?

 

Du kjenner det jo ikke engang! Det eneste "Negative" med å gi blod er at det er litt kjedelig å sitte rolig så lenge, men det er en liten pris å betale , og man kan ha med seg en bok.

 

Eg vil heller vere til nytte i form av arbeid. Eg arbeidar mykje på garden og hjelp far min. Trur eg treng blodet mitt til det. For etter det eg har forstått vert ein meir tungpusta når ein har mindre blod i kroppen. Dette fordi det er blodet som fraktar rundt oksygen.

 

Dessutan er eg ganske so rastlaus av person. Klarer ikkje å halde meg i ro. Må berre gjere noko heile tida.

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...