Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er imot blodgiving.

Ikke pga jeg er fra jehovas vitner eller jeg er imot praksisen.

 

Men fordi det finnes en teknologi, med syntetisk rødblodceller, som ikke blir promotert pga. blodgivingen.

 

Det er en vis risiko for både blodgiveren og mottakeren:

Smitte, infeksjoner, trombus (miss match), osv..

 

Med syntetisk RBC, er slike problemer lik 0

 

edit: leif

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg er imot blodgiving.

Ikke pga jeg er fra jehovas vitner eller jeg er imot praksisen.

 

Men fordi det finnes en teknologi, med syntetisk rødblodceller, som ikke blir promotert pga. blodgivingen.

 

Det er en vis risiko for både blodgiveren og mottakkeren:

Smitte, infeksjoner, trombus (miss match), osv..

 

Med syntetisk RBC, er slike problemer lik 0

 

edit: leif

 

Syntetisk blod, kan aldri erstatte ekte blod.

Er faktisk ganske strenge regler for å gi blod, så jeg vil si at man skal føle seg ganske trygg ja.

Endret av Gege
Lenke til kommentar
Syntetisk blod, kan aldri erstatte ekte blod.

Er faktisk ganske strenge regler for å gi blod, så jeg vil si at man skal føle seg ganske trygg ja.

Hvordan vet du det?

 

Det seier seg sjølv. Ingenting kan erstatte ekte vare.

Snakk om ignorase.

 

Ja. Ingenting er som ditt eget blod, men ellers har det lite å si.

Akkurat som morsmelkerstattning.

Lenke til kommentar

Kan du utdype hva syntetisk blod er, og hva forskjellen på dette og "vanlig" blod er?

 

Edit: Og hvordan er reglene med tanke på tidligere sykdommer? Tenker da på hjernehinnebetennelse og blindtarmbetennelse. Vil dette kunne hindre meg fra å donere blod?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Før i tida fikk man penger for å gi blod. Innen den ordningen gjeninnføres tviler jeg på at jeg gidder å spandere tid på det.

Det øyeblikket folk får penger som blodgivere får folk incentiver til å lyve på spørreskjema etc. for å ikke bli nektet å gi blod. Så lenge de ikke får noe penger for det, har man ingenting å "tjene" på det, med mindre man gjør det for kicks.

 

Jeg prøvde meg, men fikk ikke lov jeg heller, men jeg har jo hørt om folk som har vært gift med asiatiske kvinner som har bodd i norge siden de var 1 år, men som likevel ikke får gi blod fordi konen er av asiatisk opprinnelse, og da skjønner man hvor vanskelig regelverket er. Det var visst snakk om at de skulle lempe på noen av reglene, og fikk beskjed om å sende mail senere. Med dagens regelverk og så mye som folk reiser etc. er det ikke rart de sliter med å rekruttere blodgivere, særlig unge.

 

- Hvem kan være benmargsgiver og hva innebærer en benmargsgivning?

- Benmargsgivere rekrutteres fra blodgiverkorpset. Benmargsginving foregår i dag aller oftest som en avansert blodginving. Giveren får et medikament i noen dager. Medikamentet gjør at benmargsceller vandrer fra benmarg til perifert blod. Giveren stikkes i begge armer. Blod går ut gjennom den ene armen gjennom en sentrifuge, benmargscellene samles i en pose, og resten av blodet går tilbake til giver. Prosedyren tar 3-4 timer.

Det er greit at prosedyren er mindre omfattende enn det den var før, men denne medisinske behandlingen er ikke særlig behagelig. Kjenner folk som har vært gjennom det, og det er mye ubehag underveis de dagene man får medikamentet. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke ville meldt meg på dette hvis jeg kunne, nettopp fordi jeg håper at jeg skal ha muligheten til å bruke dette systemet selv skulle jeg bli syk en gang og trenge beinmarg eller blod.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Jeg er imot blodgiving.

Ikke pga jeg er fra jehovas vitner eller jeg er imot praksisen.

 

Men fordi det finnes en teknologi, med syntetisk rødblodceller, som ikke blir promotert pga. blodgivingen.

 

Det er en vis risiko for både blodgiveren og mottakkeren:

Smitte, infeksjoner, trombus (miss match), osv..

 

Med syntetisk RBC, er slike problemer lik 0

 

edit: leif

Jeg leste den wiki-artikkelen du linket til og der gikk det jo relativt klart fram at syntetisk blod ikke er kost-effektivt ennå. Det ligger med andre ord an til å bli et bra tillegg til ekte blod men kan ikke erstatte det på lenge ennå.

Lenke til kommentar

At ikke alle land har alt på stell hva sjekk av blod å sånn angår er jo ingen overraskelse men hva har det med oss å gjøre? Er det mye kinesisk blod i norske blodbanker?

 

 

Edit: Skal vi slutte å gi blod i norge fordi kinesiske blodbanker slurver med sikkerheten? Det er vel ikke det du mener?

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Jeg mener at blodgiving innebærer en unødvendig risikor.

Men, pga.en billigere løsning (blodgivingen), velger vi med å forsetter et slik system, istedet for å utvikle syntetiske fra bioteknologien.

 

Det forskes på alle mulige løsninger på alle mulige sykdommer. Selvsagt har forskere lyst til å løse problemer, men intill det kan vi ikke akkurat la de som har behov for blodoverføring dø bare fordi vi synes de burde forske raskere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...