Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan også henge meg på at opera har minnelekasje..

Må vel restarte opera en gang vær dag ...Noe som er greit men skulle gjerne vært forruten.

Bruker nå 450MiB av minnet og har 11 tabs oppe.

Den begynner jo så fint på rundt småe 50MiB og jobber seg sakte men sikkert oppover til støre høyder.. trur aldri jeg har vært over 600MiB men.

 

Dere som ikke opplever dette, fortell oss hva dere gjør :p

9458540[/snapback]

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, er det en god sjanse for at Flash er den store synderen

 

Jeg startet nettopp Opera på nytt nå for å teste, og har 10 tabs oppe, med minnebruk på litt under 40MB. Så åpnet jeg en ny tab med vg.no, og minnebruk gikk opp til ca. 45MB. Alt dette uten flash-plugin aktivert.

 

Deretter aktiverte jeg flash, og reloadet kun den ene tab'en med vg.no, og RAM-bruken gikk opp til bortimot 70MB pga alle de teite flash-reklamene på VGs forside.

 

Flash er og blir en resource-hog, noe som bare er én av flere grunner til at jeg nesten aldri har på Flash :realmad:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
en annen løsning er jo å blokkere reklame. Mye flash som blir borte der. Egentlig savner jeg en funksjon som gjør at Flash/Java ikke lastes inn før man selv velger det. (tror Firefox har en slik add-on?)

9458708[/snapback]

Ja, du har jo flashblock til Firefox. Den er fin :)

 

Hadde vært genialt med noe tilsvarende i Opera.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Den ble testet ut nå.

Konklusjonen er at flash drar opp minnebruken i opera med mange mange mange 100%.

 

Problemet med den addonen er at det ikke funker å starte flash i hele tatt ?

Får opp flash ikonet men skjer ingenting når jeg klikker.

Andre som har erfart samme?

 

Edit

Husk å sett userJS folder da funker den gull!

Endret av Spritfire
Lenke til kommentar

* Adblock Plus

* Adblock Plus Filter

* British English Dictonary

* FasterFox

* FlashGot

* IE Tab

* Norsk Bokmål Ordliste

* Tab Mix Plus

 

Det er grunnene til at jeg bruker FireFox.

Finnes drøssevis med nyttige add-ons til FireFox,

Og Adblock Plus er jo bare helt genialt! Praktisk med IE Tab også, sånn at du kan kjøre "Microsoft Update" osv i FireFox.

 

Det er sikkert ordlister i Opera, samt støtte for FlashGet.

Men den mangler en skikkelig funksjon alla "Adblock Plus"

 

Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg kan få Opera til å de samme funksjonene osv som jeg listet ovenfor. Da skal jeg med glede gi Opera en sjanse :)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan den ordbok-saken funker, men i min opera kan jeg bare skrive "o <ord>" så slår man opp i ordboka (custom-search), og å åpne i annen browser kommer vel i 9.5 tror jeg, adblokkere har jeg desverre ikke prøvd så mye av på opera, men jeg vet jeg fant en til kjæresten, som blokker all flash/reklame, til man klikker på den, om det er bra nok.

 

AtW

Lenke til kommentar
adblokkere har jeg desverre ikke prøvd så mye av på opera, men jeg vet jeg fant en til kjæresten, som blokker all flash/reklame, til man klikker på den, om det er bra nok.

 

AtW

9459504[/snapback]

Det finnes annonse-blokkering (eller egentlig innholdsblokkering) i Opera 9 og utover - funksjonen kalles "Block content". Den fås frem ved å høyreklikke hvor som helst på nettsiden, og så velge "Block content" fra menyen man får frem - visningen av siden endres slik at alt man ikke kan blokkere er "grået ut", mens elementer man kan blokkere fortsatt er i klare farger. Man får også tre knapper over siden - "Done" for når man er ferdig, "Cancel" for når man ombestemmer seg, og "Details" for å få en liste med adresser man allerede har blokkert på den siden (og mulighet for å manuelt endre/fjerne disse). Deretter klikker man på de annonsene eller det innholdet man vil blokkere - disse blir gjort gråe, og får en rød linje med sort tekst "Blocked image" over seg - og når man er ferdig klikker man på "Done". Dette virker åpenbart på bilder, flash og slikt, men ikke på tekstannonser a-la Google.

Lenke til kommentar
adblokkere har jeg desverre ikke prøvd så mye av på opera, men jeg vet jeg fant en til kjæresten, som blokker all flash/reklame, til man klikker på den, om det er bra nok.

 

AtW

9459504[/snapback]

Det finnes annonse-blokkering (eller egentlig innholdsblokkering) i Opera 9 og utover - funksjonen kalles "Block content". Den fås frem ved å høyreklikke hvor som helst på nettsiden, og så velge "Block content" fra menyen man får frem - visningen av siden endres slik at alt man ikke kan blokkere er "grået ut", mens elementer man kan blokkere fortsatt er i klare farger. Man får også tre knapper over siden - "Done" for når man er ferdig, "Cancel" for når man ombestemmer seg, og "Details" for å få en liste med adresser man allerede har blokkert på den siden (og mulighet for å manuelt endre/fjerne disse). Deretter klikker man på de annonsene eller det innholdet man vil blokkere - disse blir gjort gråe, og får en rød linje med sort tekst "Blocked image" over seg - og når man er ferdig klikker man på "Done". Dette virker åpenbart på bilder, flash og slikt, men ikke på tekstannonser a-la Google.

9460432[/snapback]

 

Ja, det er jeg klar over, men det blokkeres ikke automatisk, jeg tenkte kanskje det var noe slik han var ute etter.

 

AtW

Lenke til kommentar

En annen fin ting er at om det var en fane som ikke var den siste, men f.eks. helt i starten du skulle hatt fram kan du finne den fram ved å klikke på søppelbøtten til høyre oppe på fane-baren.

 

Ellers, angående Flahs, personlig synes jeg det er kjapt og enable/disable ved å trykke F12/U, og prøver stort sett å kjøre med Flash disabled. Sider ala youtube o.l. som jeg bruker jevnlig og krever flash stiller jeg inn den siden til å tillate flash..

 

høyreklikk på siden > Edit site preferences > Content > Enable plug-ins

 

Har prøvd/måttet bruke både FF og IE, men Opera er klart best for meg! Fant aldri like integrerte mouse gestures i FF, og ellers synes jeg bare Opera er digg å bruke!

 

Har til og med en pin ett sted, på den står det I :love: Opera! (med hjerte i hvert fall).

Lenke til kommentar

Jeg skal gi Firefox 3.0 en kjangs før jeg går over til Opera. Jeg syns egentlig Opera har litt mange undøvendige funksjoner og blir litt rotete, greit i Firefox at man selv kan velge add-ons. Dessverre syns jeg at Firefox nå har begynt å bli litt ustabilt og treigt, håper dette blir bedre i 3.0, ellers får jeg gå over til Opera.

Lenke til kommentar

om du synes opera blir litt rotete, så er det bare å fjerne rotet ;)

 

jeg bruker opera med alt av gui deaktivert.

det blir i praksis det samme som å trykke påp F11, bare at jeg ikke gidder det, så jeg får den linja med minimer, maksimer, og avslutt (kryss) øverst til høyre..

 

men jeg mener også at en økt bruk av tastaturet effektiviserer databruken.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å velge mellom FF og Opera, så er det mest hva man er vant med som gjelder. Opera er på sett og vis bedre enn FF, men ikke nok til at folk som er vant med FF trenger å gå over spør du meg.

 

Med Opera 9.5 er den beste blitt bedre.

 

Det eneste som er sikkert er at alle som bruker IE bør ta seg selv i nakken og slutte og bruke crap.

Endret av zappy
Lenke til kommentar

Jeg har brukt opera ganske lenge, og klarer ikke gå over til noe annet.

Jeg hater det at andre browsere refresher når man trykker på back eller forward. Hvis du f.eks. skal tilbake flere sider så blir det stress når man må loade hver side.

Jeg liker også shortcutsene for back og forward på musen (kjapp høyreklikk - venstreklikk for back og omvendt for forward). Synes også opera loader sider endel fortere enn andre browsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...