Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser?


Anbefalte innlegg

-snip-

 

Er ikke det litt art? Er nøyaktig samme FireFox versjon, samme filer, samme add-ons, samme tweaks. Den bærbare bruker nøyaktig de samme mappene som den stasjonære, kopierte over App, Local Settings og Program Files mappene til FireFox over på den bærbare. Så de skal jo være så og si kliss like. Så er den dobbelt så rask på min stasjonære?  :hmm:

9456884[/snapback]

 

Testen avhenger også av hastighet på maskinen din. Forsøk å starte opp et par "småting" som gjør at CPUen din har 100% belastning og kjør testen på nytt, så vil du se at du får et litt kjipere resultat :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

 

IE7(IE6) ved bruk av back/forward refresher siden(e) som default.

Opera gjør IKKE det - den bruker sin egen cachede tidligere side som default.

Litt teit f.eks på hw forumet om man står på "vis nye innlegg" - går inn på en post - og trykker back - får man ikke opp nye/endrede tråder uten å "refreshe siden".

Lenke til kommentar
Ett spørsmål som dukker opp i mitt hode er: hva er det som gjør at en nettleser er raskere enn en annen? Dette er jo en ganske betydelig ytelsesforbedring. Er det bare koden eller har det noe med at Opera sjekker "ting" den laster ned dårligere enn IE og Firefox? Dvs potensielt mindre sikker? Og dersom det er bare koden, hvorfor er ikke IE og Fiefox også programmert for å være raskest mulig? Jeg vet at Opera på papiret er en av de sikreste nettleserne, men vi har jo sett med Firefox at antall feil som blir funnet øker med populariteten.

9456759[/snapback]

Nå driver jo Opera med endel jobbing mot mindre enheter med begrensede resurser, så det er vel ikke så rart om de kan en ting eller to om optimalisering.

9456829[/snapback]

Rart at f.eks MS ikke skulle gjøre det bedre da. Edit: da tenker jeg på at de lager jo OS/Nettlesere for telefoner og annet håndholdt, ikke at det viser igjen i f.eks Vista da...

 

Fikk forresten 980ms på testen med IE7, 226ms med Opera 9,21, 165ms med Safari og 590ms med Firefox 2.0.0.5 i Vista Ultimate 64bit...

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Ett spørsmål som dukker opp i mitt hode er: hva er det som gjør at en nettleser er raskere enn en annen? Dette er jo en ganske betydelig ytelsesforbedring. Er det bare koden eller har det noe med at Opera sjekker "ting" den laster ned dårligere enn IE og Firefox? Dvs potensielt mindre sikker? Og dersom det er bare koden, hvorfor er ikke IE og Fiefox også programmert for å være raskest mulig? Jeg vet at Opera på papiret er en av de sikreste nettleserne, men vi har jo sett med Firefox at antall feil som blir funnet øker med populariteten.

9456759[/snapback]

Nå driver jo Opera med endel jobbing mot mindre enheter med begrensede resurser, så det er vel ikke så rart om de kan en ting eller to om optimalisering.

9456829[/snapback]

Rart at f.eks MS ikke skulle gjøre det bedre da.

 

Fikk forresten 980ms på testen med IE7, 226ms med Opera 9,21, 165ms med Safari og 590ms med Firefox 2.0.0.5 i Vista Ultimate 64bit...

9457142[/snapback]

 

Er det så rart? Kjapp ytelse er i mine øyne ikke MS sin sterke side.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

 

IE7(IE6) ved bruk av back/forward refresher siden(e) som default.

Opera gjør IKKE det - den bruker sin egen cachede tidligere side som default.

Litt teit f.eks på hw forumet om man står på "vis nye innlegg" - går inn på en post - og trykker back - får man ikke opp nye/endrede tråder uten å "refreshe siden".

9457134[/snapback]

 

FOr back/forward er det det ja, men det kan man vel slå av om man vil, og opera er vesentlig raskere på resten av surfinga også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Med fare for å virke usaklig. Opera virker som èn eneste stor minnelekkasje. Alt er fint helt i starten, men utover dagen så begynner alt å gå snegletregt.

 

Hvis en prosess stjeler over en halv gigabyte med RAM og tar opp mot 100% av CPU så er det en stor sjanse for at det er Opera!

9457109[/snapback]

 

Har aldri hatt det problemet, men det er åpenbart belymringsverdig om det er noen som opplever slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Med fare for å virke usaklig. Opera virker som èn eneste stor minnelekkasje. Alt er fint helt i starten, men utover dagen så begynner alt å gå snegletregt.

 

Hvis en prosess stjeler over en halv gigabyte med RAM og tar opp mot 100% av CPU så er det en stor sjanse for at det er Opera!

9457109[/snapback]

Du vet det er lov å gå ut og inn en gang i blant...

Lenke til kommentar
Med fare for å virke usaklig. Opera virker som èn eneste stor minnelekkasje. Alt er fint helt i starten, men utover dagen så begynner alt å gå snegletregt.

 

Hvis en prosess stjeler over en halv gigabyte med RAM og tar opp mot 100% av CPU så er det en stor sjanse for at det er Opera!

9457109[/snapback]

 

Har aldri hatt det problemet, men det er åpenbart belymringsverdig om det er noen som opplever slikt.

 

AtW

9457158[/snapback]

Skulle tilå si det samme, kan ikke huske at Opera at Opera har brukt mer enn ~150 MiB minne, selv med veldig mange tabs oppe.

 

Det som har vært irriterende, er at opera har en tendens til å stige over 70 MiB minne, selv om jeg ikke har noe særlig oppe. Har en god del å si hvis du sitter på en maskin med 192 MiB mnne og Norman i bakgrunnen :).

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Med fare for å virke usaklig. Opera virker som èn eneste stor minnelekkasje. Alt er fint helt i starten, men utover dagen så begynner alt å gå snegletregt.

 

Hvis en prosess stjeler over en halv gigabyte med RAM og tar opp mot 100% av CPU så er det en stor sjanse for at det er Opera!

9457109[/snapback]

 

Har aldri hatt det problemet, men det er åpenbart belymringsverdig om det er noen som opplever slikt.

 

AtW

9457158[/snapback]

Skulle tilå si det samme, kan ikke huske at Opera at Opera har brukt mer enn ~150 MiB minne, selv med veldig mange tabs oppe.

 

Det som har vært irriterende, er at opera har en tendens til å stige over 70 MiB minne, selv om jeg ikke har noe særlig oppe. Har en god del å si hvis du sitter på en maskin med 192 MiB mnne og Norman i bakgrunnen :).

9457397[/snapback]

Dette er erfaringene jeg har hatt fra Opera 9.23 og tidligere i Windows XP, med en bærbar med Core Duo T2400, 2GiB RAM og en stasjonær med C2D E6600 og 2GiB RAM. For eksempel akkurat nå så viser prosesshåndtereren i Windows at Opera "bruker" 126 MB RAM. Det er med 12 tabs - ingen av sidene er mer avanserte enn de enkle flash-reklamene på hw.no.

 

Høy minnebruk er i seg selv ikke noe problem, og er tvert imot et godt tegn. Det som IKKE er et godt tegn er når minnebruken tilsynelatende bare stiger av seg selv, man hører harddisken swapper som en gal og Opera sin respons er tilsvarende det man ville fått på en sliten 486 eller så.

Lenke til kommentar

Er ikke det litt art? Er nøyaktig samme FireFox versjon, samme filer, samme add-ons, samme tweaks. Den bærbare bruker nøyaktig de samme mappene som den stasjonære, kopierte over App, Local Settings og Program Files mappene til FireFox over på den bærbare. Så de skal jo være så og si kliss like. Så er den dobbelt så rask på min stasjonære?  :hmm:

9456884[/snapback]

 

 

Vel dette er nok ikke det minste rart. Testen i artikkelen blir åpenbart påvirket av hvor bra hardware du har. Jeg fikk økt ytelsen med 50% på min maskin når jeg lukket MSN, Skype pluss noen tabs. Disse programmene brukte tydligvis noen ressurser som nettleseren gjerne ville ha.

 

Derfor blir det galt når noen sier at de får mye bedre ytelse i sine programmer enn det testen viser dersom dette skyldes at de har mye bedre testoppsett enn det testen er utført på.

 

Skal man få en bra pekepinn må testene gjøres på samme oppsett.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Safari for Windows tatt med i testen? Apple hevder at dette er den raskeste browseren.

9456862[/snapback]

 

Who cares :p

 

--

 

Likte sync <3

 

Men hvor har Ctrl + b (ga til adresse) blitt av? :(

9457055[/snapback]

 

Den er nå Ctrl+Shift+V

 

 

Mine resultater:

 

Opera 9.23 Build 8805

 

Try/Catch with errors 0

Layer movement 46

Random number engine 47

Math engine 47

DOM speed 31

Array functions 32

String functions 109

Ajax declaration 0

Total Duration 312 ms

 

Opera 9.50 Build 9500

 

Try/Catch with errors 0

Layer movement 31

Random number engine 32

Math engine 46

DOM speed 16

Array functions 15

String functions 32

Ajax declaration

Total Duration 172 ms

Lenke til kommentar
Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

 

IE7(IE6) ved bruk av back/forward refresher siden(e) som default.

Opera gjør IKKE det - den bruker sin egen cachede tidligere side som default.

Litt teit f.eks på hw forumet om man står på "vis nye innlegg" - går inn på en post - og trykker back - får man ikke opp nye/endrede tråder uten å "refreshe siden".

9457134[/snapback]

 

 

Og det er AKURAT DET som gjør at jeg ELSKER opera! Hvis du har trykket feil på en form du skal fylle inn eller noe, så kan du bare gå tilbake, og det du skrev (f.eks. i en forumpost) står fortsatt der! Skal man jo absolutt ha nye endringer kan man jo bare trykke F5. Altså, en funksjon ekstra som andre nettlesere ikke har....som gjør opera overlegen!

Lenke til kommentar
Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

 

IE7(IE6) ved bruk av back/forward refresher siden(e) som default.

Opera gjør IKKE det - den bruker sin egen cachede tidligere side som default.

Litt teit f.eks på hw forumet om man står på "vis nye innlegg" - går inn på en post - og trykker back - får man ikke opp nye/endrede tråder uten å "refreshe siden".

9457134[/snapback]

 

 

Og det er AKURAT DET som gjør at jeg ELSKER opera! Hvis du har trykket feil på en form du skal fylle inn eller noe, så kan du bare gå tilbake, og det du skrev (f.eks. i en forumpost) står fortsatt der! Skal man jo absolutt ha nye endringer kan man jo bare trykke F5. Altså, en funksjon ekstra som andre nettlesere ikke har....som gjør opera overlegen!

9457655[/snapback]

 

Hvor ofte fyller du inn skjemaer at du faktisk har bruk for det? Og du trenger jo skjermaer som har flere sider, hvis det bare er en side så er du screwed uansett.

 

Når det gjelder forumposter så har vi redigering, og med de stegene så trenger du ikke trykke F5 hver gang.

Lenke til kommentar
Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

 

IE7(IE6) ved bruk av back/forward refresher siden(e) som default.

Opera gjør IKKE det - den bruker sin egen cachede tidligere side som default.

Litt teit f.eks på hw forumet om man står på "vis nye innlegg" - går inn på en post - og trykker back - får man ikke opp nye/endrede tråder uten å "refreshe siden".

9457134[/snapback]

 

 

Og det er AKURAT DET som gjør at jeg ELSKER opera! Hvis du har trykket feil på en form du skal fylle inn eller noe, så kan du bare gå tilbake, og det du skrev (f.eks. i en forumpost) står fortsatt der! Skal man jo absolutt ha nye endringer kan man jo bare trykke F5. Altså, en funksjon ekstra som andre nettlesere ikke har....som gjør opera overlegen!

9457655[/snapback]

 

Hvor ofte fyller du inn skjemaer at du faktisk har bruk for det? Og du trenger jo skjermaer som har flere sider, hvis det bare er en side så er du screwed uansett.

 

Når det gjelder forumposter så har vi redigering, og med de stegene så trenger du ikke trykke F5 hver gang.

9457693[/snapback]

 

Jeg bruker opera på den måten hele tiden, slipper å klikke opp nytt vindu om du vil lese noe i tråden mens du forfatter et innlegg feks, kan bare hoppe tilbake, og så fram igjen, og fortsatte der du slapp. Alle har ikke bruk for det såklart, og det går vel ann å slå av om man synes ulempene er støre enn fordelen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

 

IE7(IE6) ved bruk av back/forward refresher siden(e) som default.

Opera gjør IKKE det - den bruker sin egen cachede tidligere side som default.

Litt teit f.eks på hw forumet om man står på "vis nye innlegg" - går inn på en post - og trykker back - får man ikke opp nye/endrede tråder uten å "refreshe siden".

9457134[/snapback]

 

 

Og det er AKURAT DET som gjør at jeg ELSKER opera! Hvis du har trykket feil på en form du skal fylle inn eller noe, så kan du bare gå tilbake, og det du skrev (f.eks. i en forumpost) står fortsatt der! Skal man jo absolutt ha nye endringer kan man jo bare trykke F5. Altså, en funksjon ekstra som andre nettlesere ikke har....som gjør opera overlegen!

9457655[/snapback]

 

Hvor ofte fyller du inn skjemaer at du faktisk har bruk for det? Og du trenger jo skjermaer som har flere sider, hvis det bare er en side så er du screwed uansett.

 

Når det gjelder forumposter så har vi redigering, og med de stegene så trenger du ikke trykke F5 hver gang.

9457693[/snapback]

 

Eksempelet mitt var følgende:

Du står på hw no "vis nye poster"

Klikker på en post (for å se på den) .

Skriver ikke noe i posten.

Bruker back knappen på musa for å komme tilbake til "vis nye poster"oversikten.

"Nye poster" siden er da cachet med Opera og man må refreshe manuelt for å se om nye inlegg er kommet inn der i mellomtiden.

IE7 refresher automatisk etter å ha trykket back.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...