Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet til en studentby i Trondheim, og tenkte å skaffe meg en trådløs ruter. Men har null peil på dette.

 

Er det noen som kan komme med en anbefaling av ruter? Den er kun ment for meg og kjæresten. Litt usikker på netthastigheten her, men det er nokså raskt (laster inn og ut på ca 4,5 Mb/s)

 

Er f.eks. denne grei: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078

 

Håper på noen tips! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På komplett koster

GS modellen 795,-

G modellen 550,-

GL modellen 595,-

 

Hva er vitsen da med GS eller G , når linux modellen (tidligere vers.4 serien av G) har bedre hw.

9408841[/snapback]

 

er det vanlig at ruter låser seg/henger og må resettes etter tre-fire dagers bruk?

Bør jeg skaffe ny ruter i så fall?

Lenke til kommentar

Studentbyene har 100mbit, dvs kjemperaskt. Du trenger da en kjemperask router, for å utnytte hastigheten (med kabel).

 

Dersom du kun skal koble deg til nett trådløst, trenger du ikke en rask router. Trådløst nett er tregere, så da holder det med hvilken som helst av nevnte linksys.

 

Dersom du skal koble deg til med nettverkskabel, i tillegg til trådløst, og vil utnytte hastigheten fult ut, fungerer denne bedre: hw.no om DIR-655

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

 

Ser det er tilbud på Linksysen hos Netshop nå: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=25541

 

Men så ikke at den er for linux før nå. Så denne virker altså ikke med Windows, kun linux??

 

Jeg har forresten 2 aksesspunkter her, slik at jeg har mulighet for å koble meg til med kabel på et annet rom, så det er ikke krise om jeg ikke får utnyttet maks kapasitet i den trådløse ruteren (med kabel).

 

Men hvor stor hastighet kan man få på en vanlig ruter (med kabel altså) ?

 

Var nemlig litt stiv pris på den DIR-655 ruteren.

Lenke til kommentar

Linksysen er ikke FOR linux, men kjører linux. =) Den fungerer til Windows.

Med min GL får jeg ca 30Mbit med NAT.

 

Jeg tror det er mulig på studentbyene å kun bruke et Access Point, i steden for router. Men jeg er ikke 100% sikker på det. Access Points er billigere, man kan få de ned i 300 kroner.

Lenke til kommentar
Var nemlig litt stiv pris på den DIR-655 ruteren.

9409334[/snapback]

 

Stiv og stiv. Med tanke på hvor god og "overlegen" hastighet over trådløst nettverk den har. Og 1GBit over kabel. Pluss at den dønn stabil. Støtter flust med "Simultaneous Connections" osv. Så vil jeg ikke si den på noen måte har noen høy pris.

Den er bare strengt tatt verdt såpass mye mer enn Linksys WRT54GL, etter min mening da hvert fall

Lenke til kommentar
Var nemlig litt stiv pris på den DIR-655 ruteren.

9409334[/snapback]

Den er bare strengt tatt verdt såpass mye mer enn Linksys WRT54GL, etter min mening da hvert fall

9409720[/snapback]

Er helt enig. Folk som skal spare noen hundrelapper får som regel bare routere som irriterer.

DIR-655 takler over 200Mbit på internettporten og er trolig best av routerne i prisklassen til å takle bittorrent og andre programmer som bruker mange forbindelser.

WRT54GL er kjempefin den, men holder ikke tritt med det mest moderne på hastighet og antall forbindelser mot nettet.

For de som skal lese VG og sjekke e-post så holder jo de rimeligste routerne lenge.

Lenke til kommentar
Linksysen er ikke FOR linux, men kjører linux. =) Den fungerer til Windows.

Med min GL får jeg ca 30Mbit med NAT.

 

Jeg tror det er mulig på studentbyene å kun bruke et Access Point, i steden for router. Men jeg er ikke 100% sikker på det. Access Points er billigere, man kan få de ned i 300 kroner.

9409473[/snapback]

 

 

Takk for oppklaringen! :)

 

Jo vi kan bruke access point, men tenkte likegodt å kjøpe meg en ruter. Kan være kjekt å ha til senere tid også, da jeg ikke vet hvor lenge vi blir boende her. ;)

 

Men med kun tanke på den trådløse delen, er det noen forskjell i hastighet/stabilitet på Linksysen og DIR-655? Det er jo dobbel pris på sistnevnte, så jeg må i så fall ha noen gode argumenter for å overtale dama for å kjøpe den i stedet? ;)

Lenke til kommentar

Linksysen er 11g som gir ca 15Mbit ved optimale forhold. D-linken er 11n som gir ca 100Mbit. Hastigheten avhenger selvsagt av hva som brukes av nettverk i PC.

 

Når det gjelder innkjøp av elektronikk og hobbyutstyr så husk ALLTID å oppgi kun 10-20% av prisen. Selv da pleier damene å protestere :!:

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Les her

 

Der kan du jo se hvor mye mer en DIR-655 kan takle sammenlignet med en WRT54GL

 

 

WAN to LAN throughput is a measure of router download speed.

 

Blue bars represent results using this test procedure. Green bars represent results using iperf with a TCP window size of 16.0 kBytes and a 10 second test length.

 

Mousing over a bar will show the date that the test was run.

 

Clicking on the product description will take you to the related review.

 

DIR-655 = 231

WRT54GL = 53

 

 

LAN to WAN throughput is a measure of router download speed.

 

Blue bars represent results using this test procedure. Green bars represent results using iperf with a TCP window size of 16.0 kBytes and a 10 second test length.

 

Mousing over a bar will show the date that the test was run.

 

Clicking on the product description will take you to the related review.

 

DIR-655 = 245

WRT54GL = 51

 

 

Total Simultaneous throughput measures a router's packet handling speed without being limited by router Ethernet port speed.

 

It simultaneously runs one LAN to WAN and one WAN to LAN test using this test procedure.

 

Mousing over a bar will show the date that the test was run.

 

Clicking on the product description will take you to the related review.

 

DIR-655 = 254

WRT54GL = 36

 

 

Maximum Simultaneous Connections is a measure of how many connections (or sessions) that a router is capable of simultaneously supporting. This aspect of a router's performance is related to the robustness of its routing code as well as its available memory. It is not necessarily related to a router's maximum speed. Test details can be found here.

 

Mousing over a bar will show the date that the test was run.

 

Clicking on the product description will take you to the related review.

 

DIR-655 = 200

WRT54GL = 64

 

Kan lese tester av DIR-655 her, her og her

 

En test av WRT54GL finner du her

 

Det bes merkes at WRT54GL testen ble gjort for over 1år siden.

Da fantes det jo ingen DIR-655

Lenke til kommentar

Igjen, takk for svar! :)

 

Ser jo at DIR-655 knuser Linksysen. Men nå er prisen over det dobbelte, så spørs om jeg ikke går for Linksys (men greier ikke heelt å bestemme meg..)

 

Men hvordan er det med trådløse nettverkskort. Kjæresten sitter på en ca 4 år gammel Dell bærbar, vil dette kortet kanskje uansett ikke takle høye hastigheter, slik at det blir overkill med DIR-655?

 

Og en siste ting: Et viktig kriterie med ruteren er at den skal være stabil. Ingenting er mer irriterende enn når man til stadighet detter ut av nettet. Er linksysen grei på dette punktet? (ser i alle fall ut til at DIR-655 stiller sterkt her.)

Lenke til kommentar
Igjen, takk for svar! :)

 

Ser jo at DIR-655 knuser Linksysen. Men nå er prisen over det dobbelte, så spørs om jeg ikke går for Linksys (men greier ikke heelt å bestemme meg..)

 

Men hvordan er det med trådløse nettverkskort. Kjæresten sitter på en ca 4 år gammel Dell bærbar, vil dette kortet kanskje uansett ikke takle høye hastigheter, slik at det blir overkill med DIR-655?

 

Og en siste ting: Et viktig kriterie med ruteren er at den skal være stabil. Ingenting er mer irriterende enn når man til stadighet detter ut av nettet. Er linksysen grei på dette punktet? (ser i alle fall ut til at DIR-655 stiller sterkt her.)

9414251[/snapback]

 

Du skal hvert fall være utrolig flink om du klarer å overbelaste DIR-655.

 

Når det gjelder fult utbytte av DIR-655. Sålenge dere har kun en 4MB/s linje, så skal dere klare å utnytte DIR-655 fult ut. Trenger jo ikke allverden trådløst-hastighet, når linjen deres ikke er raskere i utgangspunktet. Hadde dere hatt 20mb/s++ så hadde det vært store fordeler med et "N-spesifisert" nettverkskort. Alla dette

 

Men man trenger på ingen måte et nettverkskort med støtte for 802.11n standarden for å utnytte routern fult ut. Alt er helt avhengig av linja og signalstyrken.

Når er jo DIR-655 "N-spesifisert" så den har jo relativt god rekkevidde, så med en 4MB/s linje burde det ikke by på noen problemer.

Lenke til kommentar

Ok. Da trenger vi nok ikke et n-kort med det første. :)

 

Men på Linksysen står det "54Mbps", dette betyr da 54 Mega bits /s ? Og det betyr vel igjen 6,75 Mbytes/s ? Eller tar jeg helt feil nå? For hvis Linksysen kan kjøre med hastighet på 6,75 Mbytes/s, så holder jo det lenge..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...