Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| said:

Ok det høres bra ut. Men er det evt bare bedre å ikke si noe om det?

Jeg skjønner at du tenker at det er lettere å få jobben om du ikke sier noe. Men husk at disse psykologiske testene er der for sikkerheten til deg og passasjerene. Så jeg kan ikke anbefale deg å lyve. 

Her er hva de skriver:

Psykologsamtale Under denne samtalen skal du gjennomgå et intervju med mange ulike spørsmål. Noen av spørsmålene du får er generelle og handler om bakgrunn, familie, utdanning og lignende, og andre spørsmål handler om mental helse. I tillegg blir man bedt om å fylle ut en personlighetstest i form av et selvutfyllingsskjema. Mange mennesker opplever psykiske vansker i løpet av livet, for eksempel depresjon, angst, utbrenthet, eller søvnvansker. Dersom dette gjelder deg, er det ikke slik at du automatisk er diskvalifisert til å arbeide som lokomotivfører. Vi gjør alltid en individuell vurdering av hver enkelt kandidat, og vurderer om du på nåværende tidspunkt er helsemessig skikket til å kunne arbeide som lokomotivfører.

https://lokforerskolen.no/contentassets/34ae3ebe5e764d089d1d47f40f875f15/20200120-helsetester-synergi-helse-revidert.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gustav 1 skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at du tenker at det er lettere å få jobben om du ikke sier noe. Men husk at disse psykologiske testene er der for sikkerheten til deg og passasjerene. Så jeg kan ikke anbefale deg å lyve. 

Her er hva de skriver:

Psykologsamtale Under denne samtalen skal du gjennomgå et intervju med mange ulike spørsmål. Noen av spørsmålene du får er generelle og handler om bakgrunn, familie, utdanning og lignende, og andre spørsmål handler om mental helse. I tillegg blir man bedt om å fylle ut en personlighetstest i form av et selvutfyllingsskjema. Mange mennesker opplever psykiske vansker i løpet av livet, for eksempel depresjon, angst, utbrenthet, eller søvnvansker. Dersom dette gjelder deg, er det ikke slik at du automatisk er diskvalifisert til å arbeide som lokomotivfører. Vi gjør alltid en individuell vurdering av hver enkelt kandidat, og vurderer om du på nåværende tidspunkt er helsemessig skikket til å kunne arbeide som lokomotivfører.

https://lokforerskolen.no/contentassets/34ae3ebe5e764d089d1d47f40f875f15/20200120-helsetester-synergi-helse-revidert.pdf

Ja, du har vel rett i det. :)

Lenke til kommentar
Robbern21 skrev (6 timer siden):

husker jeg ikke heeeelt feil så var laveste som kom inn i fjor 48,1 ;)

Jeg har mer enn det og ble ikke kalt inn til noe i år, så det har jo tydeligvis skjedd ting. Med mindre de har regnet feil/ikke godkjent yrkespraksis/fagbrev da... 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| skrev (58 minutter siden):

Jeg begynner å tvile på å bli lokfører derimot på grunn av at jeg er redd for at jobben blir automatisert.. 😕

Av alle bekymringer jeg som lokfører kjører rundt med, så er automatisering av jobben min heeeelt nederst på lista. Bli med en tur rundt i jernbanenorge, så ser du fort at det vil ta laaaaaang tid å få automatisert denne jobben. Vi bruker fremdeles «teknologi» fra 60-70-tallet daglig i denne jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (33 minutter siden):

Av alle bekymringer jeg som lokfører kjører rundt med, så er automatisering av jobben min heeeelt nederst på lista. Bli med en tur rundt i jernbanenorge, så ser du fort at det vil ta laaaaaang tid å få automatisert denne jobben. Vi bruker fremdeles «teknologi» fra 60-70-tallet daglig i denne jobben. 

Jeg kan skrive under på dette! Sparepotensialet er heller ikke så stort når hver lokfører kan frakte 1000 passasjerer eller 1000 tonn med varer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| skrev (2 minutter siden):

Takk skal dere ha, jeg har også snakket med en lokfører angående det der og det høres ganske betryggende ut at det er usannsynlig at det blir noe automatisering før jeg pensjonerer meg. :D Da drar jeg på sonans i morgen for en rådgivnings time i morgen for å ta opp en 2-3 fag. :)

Det hørtes ut som en god idé😁

Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (1 time siden):

Av alle bekymringer jeg som lokfører kjører rundt med, så er automatisering av jobben min heeeelt nederst på lista. Bli med en tur rundt i jernbanenorge, så ser du fort at det vil ta laaaaaang tid å få automatisert denne jobben. Vi bruker fremdeles «teknologi» fra 60-70-tallet daglig i denne jobben. 

Husker jeg riktig om jeg husker deg fra en del år siden på forumet?🫣😊

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Jeg har mer enn det og ble ikke kalt inn til noe i år, så det har jo tydeligvis skjedd ting. Med mindre de har regnet feil/ikke godkjent yrkespraksis/fagbrev da... 

Det var i fjord da, snittet på søkere kan ha økt en del i år mtp en del fler søkere i år sammenlignet med i fjor :) Men hva hadde du i poeng da? ;)

Lenke til kommentar
Robbern21 skrev (1 time siden):

Det var i fjord da, snittet på søkere kan ha økt en del i år mtp en del fler søkere i år sammenlignet med i fjor :) Men hva hadde du i poeng da? ;)

Ca 5 inkludert fagbrev og praksis. Antakeligvis rett under. Kommer litt an på hva de tar med av fag. Spørsmålet nå er jo om jeg og må ta opp fag, eller bare la det ligge. Lite lysten på å ta opp tysk og nynorsk. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker på å ta opp 3 fag, matte, naturfag, kroppsøving og samfunnsfag er vel de letteste vil jeg tro. Jeg har dessverre ikke noe enormt forbedringspotensialet med tanke på at karakterene mine er ganske greie fra før av. Hvis jeg får 6 i matte, naturfag og kroppsøving så vil jeg gå fra 52.8 poeng til 55.6 poeng. Evt om jeg bytter ut en av de faga med samfunnsfag og får 6 så vil jeg få 55 poeng. 55-55.6 poeng må da vel være bra nok for å sikre seg?

Lenke til kommentar
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| skrev (1 time siden):

Er det forresten noe som vet om det kreves politiattest for å bli lokfører? Jeg har googlet og har ikke funnet noe, men synes det er rart at bussjåfører og taxisjåfører må fremlegge politiattest og ikke lokfører..?

Nei, med mindre det har vært noen endringer de siste årene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/28/2022 at 5:35 PM, Robbern21 said:

Synes også det var litt ukomfortabelt, men til syven og sist må du huske å tenke på deg selv og gjøre det du selv vil ;)

Kan få konsekvenser hvis sjefen tror du ikke blir lenge i jobben når fordeler, ekstrajobber, og så videre skal deles ut.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| skrev (På 14.5.2022 den 13.33):

Jeg tenker på å ta opp 3 fag, matte, naturfag, kroppsøving og samfunnsfag er vel de letteste vil jeg tro. Jeg har dessverre ikke noe enormt forbedringspotensialet med tanke på at karakterene mine er ganske greie fra før av. Hvis jeg får 6 i matte, naturfag og kroppsøving så vil jeg gå fra 52.8 poeng til 55.6 poeng. Evt om jeg bytter ut en av de faga med samfunnsfag og får 6 så vil jeg få 55 poeng. 55-55.6 poeng må da vel være bra nok for å sikre seg?

Det er jo folk i tråden med 52ish som ble invitert på tester i februar/mars? allerede. 55 er nok safe, ja. Selv med konkurranse fra skoleflinkiser som ikke måtte ta eksamener nekter jeg å tro at det hopper så mye. 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (20 timer siden):

Kan få konsekvenser hvis sjefen tror du ikke blir lenge i jobben når fordeler, ekstrajobber, og så videre skal deles ut.

Har selv ikke hatt noe problemer med det, skjønner at det kan skje, men dumt å la ett ønske gå for noen måneder med ekstraarbeid osv som går tapt, ville heller satsa på å følge "drømmen" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...