Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Tester ble gjennomført og godkjent her om dagen!

Psykolog 1: snakker om livet sånn det er nå og hvordan det har vært, vanskeligheter og stiller en del spørsmål angående psykisk helse. Her tar man også en konsentrasjonstest hvor en får oppgave som dette : blå rød blå grønn rød blå. Hvor de har forskjellige farger. Så skal du si fargen du ser og ikke ordet. 

Psykolog 2: hukommelstest: hun leser mange ord og du skal huske de. Enkelt og greit. Det testes også logistikk hvor du skal tegne strek i mellom masse bobler hvor det står tall og bokstaver i. F.eks 1-2-3-4... og 1-a-2-b-3-c osv..

Det testes også denne som er forklart tidligere med en planke med 3 søyler på. Hvor du har opp til 5 sirkler med hull i som du skal flytte til en bestemt posisjon på færrest mulig trekk. Dette går også på tid.

Lege 1: observert urinprøve, blodtrykk, blodsukker, hørsel og EKG.

Lege 2: syn og sidesyn, lyttet på hjertet og koordinasjon og snakker om sykehistorikk i famile og eventuelle medisiner man bruker.

Ingen vits å stresse over noen av testene, pust med magen så går alt bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bytex skrev (2 timer siden):

De vil jo sikre at en togfører har god sikt, spesiellt siden de har ansvaret for et svært tog med hundrevis av passasjerer, også kjører man kanskje i dårlig vær i utkantstrøk. Ikke alle som fullfører som kan starte på Vy på oslo s med en gang..

Og de psykologiske testene er for å sjekke at du takler stress og kan tenke litt raskt hvis det skjer noe og du er milevis ute i skogen eller oppå en fjellovergang.

 

Om det er dårlig vær har egentlig svært lite å si for togfører, men kjipt når vedkommende må ut på plattformen for å gi avgang. 

Lenke til kommentar
kristoffer.M skrev (3 timer siden):

Hei!
Har hørt som godstogfører kan det bli mye overnattinger på hotell og dermed lengre arbeidstider som jeg har forstått det. Vil dette bety at når en godstogfører har fullført et oppdrag/levert godset har man noen fridager? 

Nei. Dvs man får jo noen flere fridager i turnusen på grunn av mye nattjobbing, men det er på ingen måte noen automatikk i at man får fri noen dager etter lengre turer (ofte på på ett døgn +). Oppholdstid på utestasjon er ikke regnet som arbeidstid selv om man kompenseres økonomisk for disse timene, da gjerne 1/2 timelønn per oppholdstime. Man kan godt ha hatt en vakt på 30 timer borte fra hjemmet, deretter ha minste lovlige friperiode hjemme (11 timer), for så å ha en ny vakt på 24 timer hjemmefra. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Spoiler

 

HeI!
Må bare beklage på forhånd om dette har blitt nevnt tidligere, men har noen spørsmål jeg ønsker å få svar på! gjerne fra en som kjører gods eller har tidligere gjort det da dette gjelder nettopp gods.
Er det et bredt utvalg med turnus? gjerne gi eksempler.

Arbeidstider?

Hvor mange dager man er på jobb i strekk før man har fri? og eventuelt hvor mye fri?

Jobbtilbud i trøndelag som godsfører?

hvor mye overnattinger kan det bli på hotell i løpet av 1 mnd?

Takker for alle svar på forhånd :)


 

Lenke til kommentar
KTM RC skrev (30 minutter siden):
  Vis skjult innhold

 

HeI!
Må bare beklage på forhånd om dette har blitt nevnt tidligere, men har noen spørsmål jeg ønsker å få svar på! gjerne fra en som kjører gods eller har tidligere gjort det da dette gjelder nettopp gods.
Er det et bredt utvalg med turnus? gjerne gi eksempler.

Arbeidstider?

Hvor mange dager man er på jobb i strekk før man har fri? og eventuelt hvor mye fri?

Jobbtilbud i trøndelag som godsfører?

hvor mye overnattinger kan det bli på hotell i løpet av 1 mnd?

Takker for alle svar på forhånd :)


 

Ja, det er flere turnuser å velge gjennom. Eksempler blir for omfattende å skrive her, men det er gjerne en blanding av lange turer med overnatting, kortere turer der man kommer hjem samme døgn, og andre vakter der man gjør mer lokale ting (kjører lok til vedlikehold etc.) 

Arbeidstider er derfor også svært varierende. God blanding av tidlige og sene oppmøter.

Ingen fasit på hvor mange timer/dager man er på jobb sammenhengende, men på de turene med lengst opphold (24 timer+), så blir man jo gjerne borte i et par døgn. Sjeldent mer. Og det er som regel få slike i en turnus, så lenge man kjører innad i Norge. Man kan ha flere dager fri sammenhengende i turnus, men det er ingen automatikk at disse kommer dagene etter langopphold.

Både GreenCargo og CargoNet har godsførere stasjonert i Trondheim. Sistnevnte søker stadig etter nye førere.

Antall overnattinger varierer med den turnusen du har. Jeg har opplevd å ha alt fra 15 overnattinger på 6-ukersturnus, og helt ned til 5 som jeg har nå. 

 

 

 

Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (4 minutter siden):

Ja, det er flere turnuser å velge gjennom. Eksempler blir for omfattende å skrive her, men det er gjerne en blanding av lange turer med overnatting, kortere turer der man kommer hjem samme døgn, og andre vakter der man gjør mer lokale ting (kjører lok til vedlikehold etc.) 

Arbeidstider er derfor også svært varierende. God blanding av tidlige og sene oppmøter.

Ingen fasit på hvor mange timer/dager man er på jobb sammenhengende, men på de turene med lengst opphold (24 timer+), så blir man jo gjerne borte i et par døgn. Sjeldent mer. Og det er som regel få slike i en turnus, så lenge man kjører innad i Norge. Man kan ha flere dager fri sammenhengende i turnus, men det er ingen automatikk at disse kommer dagene etter langopphold.

Både GreenCargo og CargoNet har godsførere stasjonert i Trondheim. Sistnevnte søker stadig etter nye førere.

Antall overnattinger varierer med den turnusen du har. Jeg har opplevd å ha alt fra 15 overnattinger på 6-ukersturnus, og helt ned til 5 som jeg har nå. 

 

 

 

Spennende! vet du hva lønnsgjennomsnittet i Trondheim er? 

Lenke til kommentar
KTM RC skrev (9 minutter siden):

Spennende! vet du hva lønnsgjennomsnittet i Trondheim er? 

Det vet jeg dessverre ikke. 8-900.000 kanskje? Ren spekulasjon, da.

Førerne i Trondheim har nok litt mindre varierte turer enn oss i Oslo. De kjører jo bare enten nordover eller sørover, vi kjører både sør, nord, øst og vest. Dermed blir nok turnusen mer lik fra uke til uke også.

Lenke til kommentar
Maped_Left skrev (På 24.3.2022 den 22.21):

Noen som har tall på antall godkjente kanditater for 2021? 

 

 

Nei, men jeg ser at statistikken for søknader er kommet. Det var 168 plasser og over 1200 søkere (som førstevalg). 

Langt på vei det mest populære fagskoleemnet. Og om jeg ikke er blitt kontaktet nå så er vel sjansen liten for at det skjer. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (55 minutter siden):

Nei, men jeg ser at statistikken for søknader er kommet. Det var 168 plasser og over 1200 søkere (som førstevalg). 

Langt på vei det mest populære fagskoleemnet. Og om jeg ikke er blitt kontaktet nå så er vel sjansen liten for at det skjer. 

Samt 250 som kom inn til helsesjekk

Lenke til kommentar

"Vi kommer til å gjennomføre tester for ca. 250 søkere basert på rangeringspoeng etter karaktersnitt og praksispoeng."

 

Ok, så ca 250. Må ha oversett eller glemt det.

 

For min del, så har jeg ikke peiling på hvilket snitt jeg har. En haug med karakterer, og jeg er litt usikker på hvilke som blir tatt med.

Hvis det er som jeg tror så skal jeg med fagbrev og yrkepraksis ha 63 poeng.

Lenke til kommentar
Maped_Left skrev (2 timer siden):

"Vi kommer til å gjennomføre tester for ca. 250 søkere basert på rangeringspoeng etter karaktersnitt og praksispoeng."

 

Ok, så ca 250. Må ha oversett eller glemt det.

 

For min del, så har jeg ikke peiling på hvilket snitt jeg har. En haug med karakterer, og jeg er litt usikker på hvilke som blir tatt med.

Hvis det er som jeg tror så skal jeg med fagbrev og yrkepraksis ha 63 poeng.

Det er jo noen I tråden som kom inn til medisinsk test med under det

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...