Gå til innhold

Omtale av BioShock (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er kanskje litt tidlig ennå men har vi nettopp fått årets spill på 360 ?. Dette er en gjennomsyret godt og vellagd spill som nesten er uten glitcher som feks underteksten som suger blåstein.

 

Att en oppfølger allerede er på vei er bare gledlige nyheter men kommer ikke som en megaoveraskelse da spillet har fått bra rewievs nesten over alt.

9384757[/snapback]

 

Jeg tror spillene som kommer ut i november vil få flere GOTY-awards enn Bioshock. Sånn rundt på de forskjellige nettstedene, sikkert en eller annen side som kommer til å gi den til Bioshock, men tror Mass Effect og Halo 3 vil være "vinnerne".

Lenke til kommentar
Når det gjelder undertekster, så foretrekker også jeg å slippe slikt. Men i Bioshock opplevde jeg mer enn et par ganger at jeg ikke fikk tak i relevant informasjon fordi annet støy ødela oppfattelsesevnen. For så vidt er det ikke urealistisk, men dette er tross alt et dataspill hvor historien er en ganske viktig del av totalopplevelsen.

9384648[/snapback]

 

Husker ikke akkurat nå, men mener jeg var innom en meny i spillet hvor man kunne stille volum på forskjellige lyder, blant annet en egen slider for dialog. Mulig jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Et par unødvendige småting hindrer en tosifret karakter.
Hadde vært intressant å vite hva disse var :)

 

Subtitles er for pyser, om man løper fra en haug med monster og alarmbots så mener jeg det er realistisk at radioen gjerne blir overkjørt av bråk fra både våpen og andre ting. Men , det er min subjektive mening, fremdeles hadde det vært intressant å vite hva de to småtingene som hindrer tosifret karakter er. Og om de er unødvendige er de vel strengt tatt ikke nødvendige for å få en slik karakter? :)

9384464[/snapback]

 

Det er veldig vanskelig å liste opp ting jeg ikke liker ved et spill jeg elsker. Men det er litt som Aasgard sier tidligere i tråden, et spill trenger ikke være perfekt for å få 10 av 10, men det trenger den berømte x-faktoren. En omtale er subjektiv, og selv om BioShock er et spill rikt på opplevelser føler jeg at det er noe som mangler for å nå helt opp. Jeg kan lage en kort list over ting jeg reagerte på, men jeg må få presisere at dette småpjusk i den store sammenhengen:

 

- Undertekstene

- Det nevnte oppdraget mot slutten av spillet hvor AI-en ikke fungerer optimalt.

- Man kan "jukse" ved å bytte raskt mellom plasmids og armbrøsten slik at den lader raskere.

- Tok siste sjefen enkelt på første forsøk. Vil ha litt utfordring selv på middels vanskelighetsgrad

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Bioshock er et bra skytespill, gjennomført og stilfullt. Men er det strengt tatt noe revolusjonerende og nyskapende med dette spillet ? Jeg kan ikke peke på en ting som skiller dette spillet ut fra et hvilket som helst annet FPS. Ikke misforstå, jeg er en stor fan av FPS men Bioshock gir meg ingenting ekstra. Ok, mange kule fancy våpen, men man ender opp med å bruke hagla hele tiden uansett (gjorde nå ihvertfall jeg). Historien er like hullete som en sveitserost, og man sitter i ekte Lost stil igjen med flere spørsmål en svar etter en noe brå slutt.. karakter 7/10

Lenke til kommentar
...det er noe som mangler for å nå helt opp. Jeg kan lage en kort list over ting jeg reagerte på, men jeg må få presisere at dette småpjusk i den store sammenhengen:

 

Jeg og en annen snakket om noen andre negative i en annen tråd, blant annet det at historien er fortalt på en veldig kjedelig og enkel måte, nemlig gjennom lydlogger i form av dagbøker, noe alle Doom 3 sine PDA'er. Veldig lite spennende syns jeg.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Det med gjenoppliving er bare helt borti natta retarded. Er vel for at fjortiser ikke skal bli aggressive når de dauer.

 

Og hva i all verden skal man med KART når man likevel bare kan gå en vei hele tida?! :!:

 

Ellers, bra spill og knall stemning. Men neppe det beste i historien...

Lenke til kommentar
Et par unødvendige småting hindrer en tosifret karakter.
Hadde vært intressant å vite hva disse var :)

 

Subtitles er for pyser, om man løper fra en haug med monster og alarmbots så mener jeg det er realistisk at radioen gjerne blir overkjørt av bråk fra både våpen og andre ting. Men , det er min subjektive mening, fremdeles hadde det vært intressant å vite hva de to småtingene som hindrer tosifret karakter er. Og om de er unødvendige er de vel strengt tatt ikke nødvendige for å få en slik karakter? :)

9384464[/snapback]

 

Det er veldig vanskelig å liste opp ting jeg ikke liker ved et spill jeg elsker. Men det er litt som Aasgard sier tidligere i tråden, et spill trenger ikke være perfekt for å få 10 av 10, men det trenger den berømte x-faktoren. En omtale er subjektiv, og selv om BioShock er et spill rikt på opplevelser føler jeg at det er noe som mangler for å nå helt opp. Jeg kan lage en kort list over ting jeg reagerte på, men jeg må få presisere at dette småpjusk i den store sammenhengen:

 

- Undertekstene

- Det nevnte oppdraget mot slutten av spillet hvor AI-en ikke fungerer optimalt.

- Man kan "jukse" ved å bytte raskt mellom plasmids og armbrøsten slik at den lader raskere.

- Tok siste sjefen enkelt på første forsøk. Vil ha litt utfordring selv på middels vanskelighetsgrad

9386779[/snapback]

 

Må innrømme at siste sjefen var lett, spilte på hard og tok ham uten problem på første forsøk. Faktisk er Bioshock det første spillet jeg har giddet å forsøkt å ta på hard, og det gikk relativt lett :)

Lenke til kommentar
Ikke helt enig med anmeldelsen, men dette er min mening. Spillet har bra grafikk, lyd og stemning, men det er for repeterende. I starten digga jeg det, men etterhvert ble det for likt. Gå rundt, skyte fiender eller bruk plasmids å gjør drepingen litt lettere. Slik er det hele tida. tror jeg er alt for lei FPS Så i hvert "arena" er det et x antall big daddys du må drepe. Det er liksom alltid å plaffe løs, så dreper de deg nok, men du blir gjennoppliva så nært uten straff at det er bare å løpe på til du tar'n. Så kan man velge om man skal drepe barna eller la dem bli normale. Dette gjør man ørten ganger og det er blir en vane etter nr 2 så det er bare liksom noe som skjer. Så om man velger å la henne leve så får man etter noen fridde barn masse ADAM uansett siden man er så snill, så hva er forskjellen? Så man får nesten like mye XP uansett..

Det eneste som gjør at jeg vil gjøre det ferdig er for å vite hvordan historien slutter. Backtraking i banene irriterer meg grenseløst siden det er så lite variasjon i gameplayet, bare med respawna fiender. Fiende er også veldig like og lite variasjon. Man møter de samme kvinnene, doctorene og noen i forskjellige kostymer. Lite variasjon i dem. Jeg klarer ikke spille dette mer enn 30-45 min før jeg kjeder meg.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor alle roser dette spillet sånn opp egentlig. Det er bedre enn det vanlige FPS, men ikke noe sinnsyke greier. 7 av 10 ville holdt. eller 4 av 6.

9384264[/snapback]

Dette er jeg så enig i som jeg kan få blitt.

 

Jeg forstår ikke noe som helst av hypen rundt dette spillet. Ikke ser jeg noe spesiellt revolusjonerende med det. Ikke synes jeg historien er spesiellt interessant eller bra presentert heller. Grafikken er ikke noe å rope hurra for heller synes jeg.

 

Det som irriterer meg mest er det utrolig repeterende gameplayet(og dette kommer fra en som likte Gears of war veldig godt!).

 

1. Man løper gang på gang på gang på gang på gang rundt for å finne dings1 dings2 og dings3 for å utføre ett eller annet semi-troverdig oppdrag. Denne løpingen innebærer at man gjennomgår de samme kjedelige gangene utallige ganger. Trodde slikt gameplay var utdatert med de røde, blå og gule nøklene i Doom 2 jeg.... Jeg fatter i hvert fall ikke en dritt av hvordan dette skal kunne kalles revolusjonerende eller nyvinnende. Og dette er tross alt hovedparten av spillet.

 

2. Fiendene er skumle og stilige i starten, men de blir fryktelig repetetive og lette å drepe etter hvert. Føler jeg har skutt en million splicere nå og det var mindre festlig etter de 10 første... Hvor er dette revolusjonerende eller nyvinnende?

 

3. Big Daddys(Rosies, Bouncers eller hva de nå kalles) er også morsom i starten, men man dør jo ikke på ordentlig slik at man alltids klarer drepe dem til slutt. Etter hvert blir også disse fryktelig lette og drepe. Blir veldig repetetivt at det er ett visst antall av dem på hvert brett og etter hvert tenker jeg kun "oi her får jeg litt mer dollars til å kjøpe ammo for" når jeg hører en Big Daddy.

 

4. Det menneskelige aspektet med "redd eller drep den lille ekle jenta" er også litt spennende den første gangen, men når man har drept den 15. jenta så er det ikke mye anger å spore lenger. Dette er like revolusjonerende som når man kunne velge om man ville drepe sin egen sjef i Splinter Cell DA eller velge side i Kotor1/2 etc etc etc.

 

5. At man har powers er for så vidt stilig men ikke akkurat nyvinnende det heller. Har man spilt Jedi Knight-spillene så har man kastet lyn og diverse for mangfoldige år siden. De vanlige våpnene er jo så standard at det nesten er til å bli flau av. For pistol, hagle, maskingevær, rocket-laucher etc har vi aldri sett i ett spill før...

 

Som oppsummering så klarer faktisk ikke jeg finne ett eneste aspekt ved dette spillet som er hverken revolusjonerende eller nyvinnende(smør på flesk ja).

 

Eneste revolusjonerende med dette spillet er den medfølgende massesuggesjonen og hysteriet som har fulgt lanseringen her.

 

Nå kan det kanskje virke som om jeg misliker spillet sterkt, og det gjør jeg så absolutt ikke. Jeg forstår bare ikke denne overivrige entusiasmen for ett spill som i min bok er bare er nok ett FPS og bruker elementer som var populært på midten av 90-tallet(les Doom2 gameplay).

 

Ærlig talt så er det ett veldig polert spill og det meste sitter som støpt. Dette er også grunnen til at jeg til nå har spilt kanskje 20timer og først nå nærmer meg slutten av spillet. For spillet er bra, ingen tvil om det.

 

Men legendarisk eller mesterverk? Ikke f...

 

8/10 fra meg.

Lenke til kommentar

Dette kommer kanskje som et sjokk for noen men absolutt alle spill er faktisk repeterende.

Bioshock er ergo også repeterende men fordi man har lagt inn noen ekstra aspekter som feks. BigDaddies, fotos etc. så tar det litt lenger enn vanlig før det virker repeterende. Om et spill ikke skulle vært repeterende ville det jo ha blitt vanvittig kort!

Hvor repeterende det er vil også være svært subjektivt.

 

Noen ekstra fiender hadde dog gjort seg da jeg må innrømme at man begynner å bli litt lei av de samme splicers-figurene etterhvert.

Skal også være enig i at spillet fremstår som veldig lett iom. at man har innebygd hints, man dør aldri etc.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Dette kommer kanskje som et sjokk for noen men absolutt spill er faktisk repeterende.

Bioshock er ergo også repeterende men fordi man har lagt inn noen ekstra aspekter som feks. BigDaddies, fotos etc. så tar det litt lenger enn vanlig før det virker repeterende. Om et spill ikke skulle vært repeterende ville det jo ha blitt vanvittig kort!

Hvor repeterende det er vil også være svært subjektivt.

 

Noen ekstra fiender hadde dog gjort seg da jeg må innrømme at man begynner å bli litt lei av de samme splicers-figurene etterhvert.

Skal også være enig i at spillet fremstår som veldig lett iom. at man har innebygd hints, man dør aldri etc.

9389579[/snapback]

Hehe selvsagt er alle spill repeterende i en viss grad. Derav min hentydning til Gears of war som mange mener er ufattelig repetetivt, men som jeg personlig likte kjempegodt likevel.

 

Som du nevner så er det til en viss grad kun splicers og big daddies som man skal drepe. Og jeg tror _ingen_ med hånden på hjertet vil påstå at splicerene er spesiellt interessante eller vanskelige. Også så mange det er av dem etter hvert... Big Daddies er litt bedre da de er en utfordring i starten, men de blir veldig enkle etter hvert de også.

 

Dette er så enormt store deler av spillet at jeg ikke kan fatte hypen spillet har fått. Fiendene er jo så standard at det er til å bli grønn i trynet av.

 

Legg til det evinnelige plukk opp dings etter dings temaet og vi har beskrevet 95% av spillet og det er så langt ifra revolusjonerende som jeg kan tenke meg.

 

Som sagt totalpakken meget bra likevel, men at dette er en klassiker klarer jeg bare ikke å se. Jeg tror dette spillet blir veldig fort glemt bare alle hypen får lagt seg litt og folk får tenkt seg om hva spillet egentlig tilførte av "nyvinninger"...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...