Gå til innhold

Omtale av BioShock (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt er smak og behag. Jeg syntes forøvrig at feks Gears of War var penger rett i dass, mens andre ville nærmest henrettet meg hvis de hørte min mening om spillet.

 

Bioshock er uten tvil en svært god tittel som vil bli husket i lang tid framover. Men jeg tror nok absolutt at den vil få sterk konkurranse fra blant annet Halo 3. Uten noen god multiplayer så varer ikke spillet så veldig lenge. Men når det gjelder singelplayer så ender Bioshock opp på min topp 3 liste. :)

Lenke til kommentar

Nettavisen har forresten en annmeldelse av dette spillet som trekker frem flere av de negative sidene med dette spillet. De liker også spillet svært bra, men mener som meg at de relativt åpenbare manglene gjør at det ikke får status som en klassiker.

 

Annmeldelse på nettavisen

En del småfeil

 

Dessverre inneholder «BioShock» et par småfeil og irritasjonsmoment som ofte sendte meg tilbake til virkeligheten, og minte meg om at det «bare» er et spill. Det jeg liker minst er måten du skifter våpen på i Xbox 360-utgaven, for å gjøre det må du trykke på en knapp som stopper spillet og takket være dette blir opplevelsen innimellom veldig oppstykket.

 

Et annet problem er at fiendene som oftest ikke dukker opp før du gjør noe spesielt, som å plukke opp en gjenstand eller åpne en dør. Riktignok er dette ganske vanlig, men det er spesielt tydelig i «BioShock og jeg synes det føles veldig unaturlig og legger en demper på spillopplevelsen.

 

I tillegg sliter spillet med et tidvis frustrerende lagringssystem og dårlig implementerte undertekster. Det å få tekst til å stemme overens med det som blir sagt er tydeligvis vanskelig.

Et glimrende spill

 

Disse feilene gjør så toppkarakteren og statusen som klassiker ryker, og at det har så mye til felles med «Metroid Prime» gjør så jeg ikke synes at det er noen revolusjon.

 

På tross av dette hører «BioShock» hjemme i enhver spillsamling – det er underholdende, spennende, intenst, kreativt, skummelt, og forteller en av de beste historiene i et spill noensinne.

Fra nettavisen. Min utheving.

Lenke til kommentar

Snodig nok er de fleste av disse småfeilene ikke tilstede i PC versjonen. Lagring fungerer glimrende, likeså våpenskifte. Også litt overraskende at "man må gjøre noe spesielt for at fiendene skal komme" ikke ser ut til å være tilfellet på PC heller. Som regel finnes det masse fiender rundtomkring og ofte kan man høre dem langt i forveien fordi de står og raller for seg selv. Men samme møkkafeil med teksten finnes fortsatt.

I så måte må kan trekke konklusjonen at anmelder ville ha anmeldt PC versjonen som en klassiker, men x360 versjonen når ikke helt opp?

Lenke til kommentar
Snodig nok er de fleste av disse småfeilene ikke tilstede i PC versjonen. Lagring fungerer glimrende, likeså våpenskifte. Også litt overraskende at "man må gjøre noe spesielt for at fiendene skal komme" ikke ser ut til å være tilfellet på PC heller. Som regel finnes det masse fiender rundtomkring og ofte kan man høre dem langt i forveien fordi de står og raller for seg selv. Men samme møkkafeil med teksten finnes fortsatt.

I så måte må kan trekke konklusjonen at anmelder ville ha anmeldt PC versjonen som en klassiker, men x360 versjonen når ikke helt opp?

9390275[/snapback]

Våpenskiftingen er for så vidt ikke noe jeg synes er negativ på X360-versjonen Synes den er meget fint implementert.

 

Men fiendene er veldig scriptet føler jeg. Jeg kan løpe inn i ett rom og utforske det fullstendig uten at det er en fiende der. Får jeg 10sekunder senere ett mission så er det plutselig 4-5 splicere som dukker opp i det samme rommet. Slikt gjør at jeg mister litt av inntrykket av at det er en ekte verden. Hvor kommer disse splicerene fra? Gjemte de seg i veggen?

 

Dette er vanlig oppførsel i mange spill, men jeg hadde forventet noe annet fra Bioshock. Utstrakt bruk av spawning er en uting som slike storspill burde klart seg uten synes jeg. Finner det merkelig at ikke dette fenomenet skulle være til stede i PC-versjonen?

 

Edit: Legg også merke til at annmelderen i nettavisen synes spillet er lite revolusjonerende siden han har sett det meste i f.eks Metroid-spillene tidligere og at det også trekker spillet bort fra full pott karakter-messig. Det er også min største hake ved Bioshock. Jeg finner ikke ett aspekt ved spillet som er nyskapende i det hele tatt, og per def er ikke spillet en revolusjon for meg av den grunn.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Hvis det er "uendelig respawns" av fiender anmelder sikter til, så finnes dette også i PC versjonen. Uandelig respawns er helt klart en uting i enhver FPS, hvertfall når det skjer så ofte som i Bioshock. (Men slik var det i Systemshock også...).

Men i utgangspunktet finnes det mange fiender på utplasserte steder og man kan ofte høre dem på forhånd som nevnt.

Lenke til kommentar
Hvis det er "uendelig respawns" av fiender anmelder sikter til, så finnes dette også i PC versjonen. Uandelig respawns er helt klart en uting i enhver FPS, hvertfall når det skjer så ofte som i Bioshock. (Men slik var det i Systemshock også...).

Men i utgangspunktet finnes det mange fiender på utplasserte steder og man kan ofte høre dem på forhånd som nevnt.

9390337[/snapback]

Jepps du beskriver X360-utgaven helt perfekt der. Det er en blanding av spawning og utplasserte fiender.

 

For min del er faktisk dette en så åpenbar "mangel" i ett storspill anno 2007 at det på grunn av denne saken ikke burde få lov til å kalles en klassiker. Det er også skremmende at så få annmeldelser registrerer dette.

 

Hehe litt merkelig situasjon jeg har satt meg selv i her forøvrig. Jeg liker spillet godt nok til å bruke over 20timer av mitt liv på det. Men all den overivrige messingen runt spillet gjør at jeg sitter her på forumet og ramser opp alle negative detaljer gang på gang :hmm: Etter å ha sett 10/10 og "tidenes beste skytespill" i forrige uke så satt jeg meg ned med en åpenbart alt for høy forventning til dette spillet på fredags kveld. De 3-4(kanskje 5) første timene av spillet synes jeg var direkte kjedelig og vurderte faktisk og gi opp hele spillet. Det har tatt seg veldig opp etter dette, men det er ett godt stykke igjen til at "jeg bare må spille 10minutter til"-faktoren er der. Jeg har ingen problemer med å gi meg med spillingen for å se en film i stedet f.eks. Det sier for min del det meste egentlig. Ett noenlunde middelmådig spill som f.eks R6:Vegas spilte jeg til jeg ble rød i øynene og forsov meg til jobb fordi jeg "bare måtte komme meg til neste checkpoint" hele tiden. Bioshock gir meg ikke samme følelsen av en eller annen grunn.

 

Mulig det er mangelen på cut-scenes som ødelegger for meg her. Jeg sliter nemlig hardt med å leve meg inn i historien basert ene og alene på audio-klippene.

Lenke til kommentar

Bioshock er vel verken revolusjonerende eller spesielt nyskapende i seg selv. Poenget er vel bare at man sjelden ser spill som lykkes så til de grader med å implementere de ulike delene inn i totalopplevelsen. Etter min mening trenger ikke et spill å være revolusjonerende for å fortjene å bli betegnet som klassiker.

 

Edit: Skrivefeiler... blubb! blubb!

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Bioshock er vel verken revolusjonerende eller spesielt nyskapende i seg selv. Poenget er vel bare at man sjelden ser spill som lykkes så til de grader med å implementere de ulike delene inn i totalopplevelsen. Etter min mening trenger ikke et spill å være revolusjonerende for å fortjene å bli betegnet som klassiker.

 

Edit: Skrivefeiler... blubb! blubb!

9390656[/snapback]

For så vidt enig i din definisjon av en klassiker her. Derimot er det mange annmeldere og andre som mener dette er ett revolusjonerende spill og det synes jeg er merkverdig. Hadde de kuttet de endeløse missions basert på "hent XX og så hent YY" så hadde de vært nærme klassiker-status for meg. Men de fleste av disse missionene er direkte langtekkelige og kjedelige synes jeg.

 

(stjeler fra meg selv i en annen tråd):

New goal: Find 7 enzym samples, 7 bottles of distilled water and 7 somethings
Dette er ett eksempel på en reell mission i dette såkalte "revolusjonerende" spillet. Utrolig imponerende gitt. Det skremmende er at dette er normen for missions i Bioshock, og likevel så kalles dette for ett mesterverk. Etter man har plukket opp alle disse tingene som er nevnt i quoten så må man:

 

*trommevirvel*

 

Du gjettet riktig: Man må lete etter noen nye ting i de samme korridorene på det samme brettet :whistle:

 

Klassiker? Ikke i min bok. Gameplay som eksempelet over synes jeg kun tyder på en ting og det er at utviklere kunstig vil utvide tiden det tar å spille gjennom spillet. I stedet for å lage flere områder/brett så lar man heller spilleren gjennomsøke de samme områdene igjen og igjen... Legger man til at de fleste ting er veldig enkle og finne takket være hintene man får så blir det veldig kunstig for min del.

Lenke til kommentar

Bioshock er et konge spill. Har kost meg igjenom hele spillet og har nettopp fullført spillet, som hadde en anelse rar slutt. Men det spiller ingen rolle at 3 min av 25 timer er litt svakt, når det ellers har vært så bra.

hehe har lest rundt at folk og anmedlere sier spillet er så skummelt. Jeg synes ikke det var horror skummelt personlig, men det var ganske nifst det de har holdt på med der nede og det gav meg frysninger en gang i blandt...

 

LØP Å KJØP SPILLET FOLKENS!

Lenke til kommentar

Jeg bestillte spillet på nett igår, og fikk det i posten idag (imponerende faktisk), så nå skal jeg sette meg ned og kose meg med dette spillet.

Jeg ble mektig imponert av demoen og jeg er rimelig sikker på att dette er ett spill jeg kommer til å like.

 

Men jeg angrer litt på att jeg leste siste side her i denne tråden, for nå kommer jeg til å henge meg opp i smådetaljer som scripting, respawning av splicers osv. , noe jeg vanligvis ikke gjør. Håper ikke dette ødelegger noe av spillopplevelsen min :(

 

edit: typo

Endret av AcIdica
Lenke til kommentar
Jeg bestillte spillet på nett igår, og fikk det i posten idag (imponerende faktisk), så nå skal jeg sette meg ned og kose meg med dette spillet.

Jeg ble mektig imponert av demoen og jeg er rimelig sikker på att dette er ett spill jeg kommer til å like.

 

Men jeg angrer litt på att jeg leste siste side her i denne tråden, for nå kommer jeg til å henge meg opp i smådetaljer som scripting, respawning av splicers osv. , noe jeg vanligvis ikke gjør. Håper ikke dette ødelegger noe av spillopplevelsen min :(

 

edit: typo

9391144[/snapback]

 

Hehe jeg har også spillet demoen og bestillet hele spillet.

Syns va mye negativt om spillet her, men demoen syns jeg va kjempebra.

Litt kjekt og få testet 8800gtx kortet mitt og i vista på dx10.

 

Tro jeg vil like meg igjennom hele spillet og vil nok tror det er et av det beste fps spilla en stund.

Lenke til kommentar
Det virker som folk her har en stor trang til å gå mot strømmen. Får ett spill god kritikk så skal de på dø å pine pirke å finne småfeil, får det dårlig kritikk skal de motbevise anmelderen for alt det er verdt :D

 

edit: Typo....igjen...

9391394[/snapback]

Nå er det vel omtrent 2 stk som kritiserer her da. Og hvis du spiller dette spillet så trenger du ikke pirke for å finne disse feilene. De fleste innrømmer at feilene er der selv om de lovpriser spillet. Forskjellen er bare at folk vektlegger disse feilene/manglene forskjellig.

 

Nå virker det som om du har bestemt deg for at spillet er bra før du har spilt det så jeg preker vel til menigheten her. Men måten du skriver på her er ett premieeksempel på det jeg tenker på som massesuggesjonen som er forbundet med dette spillet.

 

Hypen er så kraftig at du faktisk "forsvarer" spillet før du har prøvd det, og samtidig slår billige poenger på dem som faktisk har spilt spillet og ikke er overstadig begeistret etterpå. Slå den!

Lenke til kommentar
Det virker som folk her har en stor trang til å gå mot strømmen. Får ett spill god kritikk så skal de på dø å pine pirke å finne småfeil, får det dårlig kritikk skal de motbevise anmelderen for alt det er verdt :D

9391394[/snapback]

 

Han kritiserer nok ikke for å gå i mot den berømte strømmen, for hva faen skulle det vært godt for? Han sier jo at det er et godt spill, men at han ikke skjønner klassiker eller mesterverk-statusen.

Lenke til kommentar
Hypen er så kraftig at du faktisk "forsvarer" spillet før du har prøvd det, og samtidig slår billige poenger på dem som faktisk har spilt spillet og ikke er overstadig begeistret etterpå. Slå den!

9391462[/snapback]

 

Jeg forsvarer ikke spillet, jeg sier jeg tror dette er ett spill for meg da jeg likte demoen.

Hvilket billige poenger? Hele det siste innlegget mitt var ment som en liten spøk. Jeg tror du tok den litt vel alvorlig... :hrm:

Lenke til kommentar
Hypen er så kraftig at du faktisk "forsvarer" spillet før du har prøvd det, og samtidig slår billige poenger på dem som faktisk har spilt spillet og ikke er overstadig begeistret etterpå. Slå den!

9391462[/snapback]

 

Jeg forsvarer ikke spillet, jeg sier jeg tror dette er ett spill for meg da jeg likte demoen.

Hvilket billige poenger? Hele det siste innlegget mitt var ment som en liten spøk. Jeg tror du tok den litt vel alvorlig... :hrm:

9392571[/snapback]

Hmm.. Så ikke, og klarer ikke se noe nå heller, noen form for spøk i innlegget ditt jeg og tolket det derfor seriøst. Hvis du mente det som en spøk så er det selvsagt noe helt annet.

 

Humor på internett er vanskelig å få frem uten å være veldig tydelig så her gikk det i hvert fall hus forbi hos meg(og minst en person til) at du spøkte her :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår at noen tviler på "nyvinningen" med Bioshock. Men man må se totalopplevelsen. Miljøet. Historien rundt Rapture. De forskjellige karakterene. Det er jo helt herlig gjennomtenkt! Deilig å kunne spille et spill der man ikke vil klikke seg forbi dialog og cutscenes. Til de av dere som synes dette var en flopp i forhold til hypen: dere gleder dere sikkert til Halo 3. Og halo er jo fryktlig nyskapende

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...