Gå til innhold

Hvordan fiske krabbe? (teine)


supern-

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig et skikkelig kick på å fiske krabbe. Noen som har tips til hva jeg bør bruke som agn i krabbeteina, samt på hvor stort dyp jeg bør sette teina og i hvilket type terreng? Har hørt at blåskjell, reker og snegler funker som agn og at teina bør settes på rundt 25m dyp et sted hvor det er steiner, tang, tare osv. Stemmer dette? Og finnes det spessielle regler for selve fisket i Oslofjorden? Tenker på årstider, lengdemål, mengde, lovlige/ulovlige steder osv.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener de 25m greiene dreide seg om at det ikke var lov å sette grunnere. men da er det vel ikke sånn? tenkte å dra opp noen blåskjell i morgen å bruke det sammen med reker og no fisk (torsk) fra fryseren.

 

foresten, hvor mange teiner bør jeg sette ut for å forvente ca. 2-3 stk? tenkte å kjøpe 3-4 "sammenleggbare" teiner fra biltema/xxl. bør vel holde?

Endret av supern-
Lenke til kommentar

sett dem ut på kvelden og ta den opp igjen på morgenen/formidagen. husk at blåsen må merkes med navn og telefonnummer. hobbyfiskere kan maks bruke 20 teiner om gangen.

 

hvis du får tak i noe berggylte eller annen fisk så er dette det beste å bruke. Det beste er å feste fiskedeler inne i teinen med feks ståltråd.

 

I perioden da hummeren er fredet er det ulike dybdebegrensinger for krabbeteiner. Fra svenskegrensa til Varnes Fyr på Lista skal krabbeteiner settes på minst 25 meters dyp. I Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane 15 meters dyp, og i Møre og Romsdal minst 10 meters dyp.

 

Fredningsperioden for hummer varierer i de ulike delene av landet:

- Fra svenskegrensa til og med Sogn og fjordane: 1. januar - 1. oktober

- Møre og Romsdal: 1. juni - 16. september

- Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag: 1. juli - 16. september

- Tysfjord kommune i Nordland: 1. mai - 1. oktober

- Resten av landet: 15. juli - 1. oktober

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

levde av å fiske krabbe og hummer en stund og av en eller annen grunn så fisket ikkje makrell noe serlig...

 

 

"Forbudet mot bruk av krabbeteiner på grunnere vann enn 15 meter i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane

gjelder ikke dersom det er montert fluktåpning i teinene.

Fluktåpningens diameter skal være minst 80 millimeter. I teiner med flat bunn skal åpningene plasseres helt

nede ved redskapsbunnen. I teiner med sylinderform skal åpningene være helt nede ved redskapets bunn, men

ikke lenger nede enn at det blir fri passasje gjennom åpningene når redskapet står ute for fangst"

Endret av CopyDog
Lenke til kommentar

Ja, du skal ha to(tror jeg) hull og de må være minst 80 mm. I mine teiner er det et hull i enden av hver langside med en tynn stålring rundt. Disse teinene kan også brukes til hummer i sesongen, det er bare å klemme disse ringene litt sammen.

Teinene jeg bruker er ganske like som biltema/obs/europris sine, men er ca dobbelt så store og kraftigere. De koster ca 100 kroner per stk.

 

Agn:

Jeg har hørt mye forskjellig. Jeg tror det er mange meninger og noe avhenger sikkert av stedet man er. Jeg fisket med makrell fredag/lørdag og fikk 8-9 krabber. Jeg egnet de på nytt i går med sei og i dag trakk jeg opp 17 stk. Prøver med sei til i morgen og så da får jeg se om det fortsatt virker.

Lyr skal visst også være grei agn.

Snegler og blåskjell også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...