Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Nå hevder en dansk teolog at miljøtankegang springer ut av religion, blant annet med en mellom linjene- referanse til Noahs ark og vår omsorg for dyre og plantearter som ikke har kommersielle nytteverdi.

 

Han har til og med fått spalteplass hos forskning.no.

Ja, degjør omtrent alt, inkludert gå over lik, for å gjøre mytene og løgnene og påstandene spisbare for folk flest... Alt for å få folk inn i kirkene igjen vettu... :) Det er jo det teologer lever av...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare denne første linja er skremmende nok.

"Menneskelivet er hellig, ukrenkelig og skapt av Gud. Derfor kan bare Gud gi og ta menneskeliv".

Gud spiller etter andre regler, og Gud gjør med moral hva andre gjør uten, selv om de gjør akkurat det samme.

Dvs., moral har ikke noe med hva som er rett og galt å gjøre. Gud er diktator, hva Gud sier at du skal gjøre er det eneste som gjelder. Og selvsagt så er det disse "utvalgte" som finner på hva Gud sier.

Edit: Det er også vanskelig å ta de seriøst når de kommer med slikt som "Seksualundervisning avskaffes og erstattes av Bibelens fortelling om Adam og Eva i Paradiset". Troll og rettroende kan fort se svært like ut.

Gud er ingen diktator, han er ein kjærlig far som veit kva som er best for sine barn! Når Gud (Faderen, sonen & den heilage ande) seier at vi skal gjære noko, så er det fordi det er det som er best for oss på lang sikt! :) Problemet til mennesket er at alle tenkjer som deg, vi vil bære frie og ikkje ha nokon som rettleier oss. Gud er allvitande, altså veit han absolutt ALT, kvifor kan vi ikkje då stole på at han vil vise veg til det beste livet vi kan leve? Vi må legge av oss rebellen, og legge opprørstankane til sides. Vi veit faktisk ikkje betre enn Gud :)

 

Gud har gitt oss ein fri vilje, det er opp til deg om du vil stole på han. Det bygger på tillit, ikkje på tvang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud er ingen diktator, han er ein kjærlig far som veit kva som er best for sine barn!

Det samme sier nord-koreanere om Kim Jong-Un.

 

Vi må bli mer rebelske og spytte gud i trynet. Først da kan vi få frihet og et godt samfunn der alle skal leve, ikke bare de som er kloner.

 

Jeg vil heller dø enn å knele for din gud.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud er allvitande, altså veit han absolutt ALT, kvifor kan vi ikkje då stole på at han vil vise veg til det beste livet vi kan leve?

 

Det må da være enkelt å forstå; fordi denne alltvitende skapningen ikke finnes. De som hevder at han finnes vet som regel, og ganske demonstrerbart, mindre enn meg selv. Og nei, jeg stoler ikke på mennesker som forvirrer virkelighet og fantasi.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

 

Om noen tror at han har kunnskap om noe, da vet han ennå ikke det han burde vite. (1. Kor. 8:2) Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til ditt vett! (Ordsp. 3:5)

 

"Vi" henviser nok til han selv og likesinnede.

Vi som er enige med oss selv er enige med oss selv.

 

"Vi" er alle mennesker på denne jorda! :) Bære så det ikkje skal være tvil, det gjaldt ikkje bære kristne eller bære ikkje-kristne, det gjaldt oss ALLE :)

Endret av Disippelen
Lenke til kommentar

Synes Motörhead sier det ganske bra jeg. Det er disse rebellene du snakket om vet du.

 

Don't need no blind belief

Don't need no comic relief

Don't need to see the scars

Don't need Jesus Christ Superstar

Don't need no Sunday Television

Bet your life you don't need religion

 

Don't need no time for prayer

Don't save no knee-pads for me up there

If your head's alright, ya don't need binoculars to see the light

Ya don't need no miracle vision

Bet ya life I don't need religion

 

I don't need no Santa Claus

Don't believe in fairies no more

Don't need to go to confession

I'm already trying to fight depression

Don't need no exorcism

Bet ya life I don't need religion

Lenke til kommentar

Om noen tror at han har kunnskap om noe, da vet han ennå ikke det han burde vite. (1. Kor. 8:2) Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til ditt vett! (Ordsp. 3:5)

 

Så, fordi det står "stol på meg". Ikke fordi Gud har demonstrert sin overlegne kunnskap.

 

Og i tillegg så står det "sett ikke lit til ditt vett". "Trust in the LORD with all thine heart; and lean not unto thine own understanding." Ikke tenk. Fantastisk tips.

Lenke til kommentar
Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til ditt vett!

 

Man ser jo fruktene av denne tenkningen i de mest kristne amerikanske statene. Der bruker de hjertet isteden for hodet og det resulterer i mye høyere abort tall, mye høyere tenårings graviditeter og mye høyere hjemmevold... Det er en kjennsgjerning at det å være kristen ikke hjelper for noe av de dydene se selv setter så høyt, tvert i mot viser det seg....

 

Så kanskje de skulle brukt vettet og ikke bare hjertet? Det første de BURDE begynt med var anatomi føler jeg... Der de foreksempel lærte seg at hjertet er en muskel som pumper blod og at vi slettes ikke bruker hjertet til å tenke med. skjønte de dette så ville det kanskje ha gått bedre for dem og deres vaklende moral, for ikke å snakke om ærlighet.

 

Husker ikke om det var Sam Harris eller Bertrand Russel som sa det, men man kommer ikke langt med bare kunnskap eller bare kjærlighet... Tenk på prestene som samlet folket i kirken for å be under svartedauen, det tok livet av LANGT flere mennesker enn om de hadde latt det være, men de manglet kunnskap om sykdommen og visste ikke hvordan den spredte seg og trodde at kjærlighet var nok...

 

Som Bertrand Russel så pent sa det:

 

"Vi må følge kjærligheten og la oss guides av kunnskap og viten". Og da sier det seg selv at gamle jernalder ordtak om å kaste vettet ut av vinduet ikke kan følges, for det er ikke slik verden er skrudd sammen. For hva er guds kunnskap? Er det å være mest mulig hjerne død? Kan virke slik...

 

Idioti blir ikke mindre idiotisk om man pakker det inn mellom to permer og kaller det hellig vettu....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud er ingen diktator, han er ein kjærlig far som veit kva som er best for sine barn! Når Gud (Faderen, sonen & den heilage ande) seier at vi skal gjære noko, så er det fordi det er det som er best for oss på lang sikt! :) Problemet til mennesket er at alle tenkjer som deg, vi vil bære frie og ikkje ha nokon som rettleier oss. Gud er allvitande, altså veit han absolutt ALT, kvifor kan vi ikkje då stole på at han vil vise veg til det beste livet vi kan leve? Vi må legge av oss rebellen, og legge opprørstankane til sides. Vi veit faktisk ikkje betre enn Gud :)

 

Gud har gitt oss ein fri vilje, det er opp til deg om du vil stole på han. Det bygger på tillit, ikkje på tvang :)

 

Jeg vurderte å stille deg noen spørsmål, men jeg innser at det er liten vits.

 

Det er helt utrolig at du anser det som et problem at vi vil være frie, og være uten rettledning. I tillegg klarer du å påstå at alle tenker som "han", når det i hovedsak er du og resten av galningene som er problemet fordi dere har en circle-jerk en gang i uka hvor dere kneler for en fiktiv skapning. Du snakker om at det er et problem at alle tenker likt, problemet ligger i at kristne tenker likt.

 

Og når faren min som er sterkt religiøs banket opp brødrene mine og kona hans foran meg for å bevise et poeng, er dette veien til det gode liv som du snakker så varmt om? Fordi gud grep aldri inn og fortalte pappa at dette var gærnt, han brukte faktisk bibelen til å forklare hvorfor dette var riktig. Alle kristne er ikke gærne, jeg vet det, men når du har slike folk på laget ditt blir det vanskelig å ta resten seriøst.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å stille deg noen spørsmål, men jeg innser at det er liten vits.

 

Det er helt utrolig at du anser det som et problem at vi vil være frie, og være uten rettledning. I tillegg klarer du å påstå at alle tenker som "han", når det i hovedsak er du og resten av galningene som er problemet fordi dere har en circle-jerk en gang i uka hvor dere kneler for en fiktiv skapning. Du snakker om at det er et problem at alle tenker likt, problemet ligger i at kristne tenker likt.

 

Og når faren min som er sterkt religiøs banket opp brødrene mine og kona hans foran meg for å bevise et poeng, er dette veien til det gode liv som du snakker så varmt om? Fordi gud grep aldri inn og fortalte pappa at dette var gærnt, han brukte faktisk bibelen til å forklare hvorfor dette var riktig. Alle kristne er ikke gærne, jeg vet det, men når du har slike folk på laget ditt blir det vanskelig å ta resten seriøst.

 

Ja kva skal ein svare til slikt. Kan vell starte med at vi er ikkje kristne på grunn av at vi "går i kirka" ein gong i veka. Eg går aldri i kirka, og har ikkje verdt det sidan konfirmasjonen men er like vell ein Jesu etterfølger.

 

Eg forstår at du ikkje klarer å skille mellom din fars sjuke oppfattning av bibelen, og det bibelen faktisk seier. Bibelen sa jo at vi skal elske kvarande, og at ein skal elske kona si (og nesten forøvrig) som seg sjølv. Du kan ikkje skylde på Gud for det faren din gjorde, han må rett og slett ha vert mentalt sjuk og for å rettferdiggjære gjærningane sine skylda han på Bibelen/Gud.

 

Eg blir opprørt av å lese det du no skreiv, fordi eg veit at det er fleire enn deg som får livet sitt og trua si øydelagt av vald i heimen. Eg støtter sjølvsagt ikkje vald mot nokon, og dette er så absolutt ikkje vegen til det gode liv, fordi Gud har ikkje sagt det. Djevelen får mennesker til å slå kvarandre, Jesus sa at kristne skal la vær å slå.

 

Eg syns også at det er trist at slike mennesker skal få ødelegge alt det gode som resten av oss gjær, ingen er perfekte så skal ikkje dømme, men voldsmenn som bruker bibelen for å rettferdiggjære det har ikkje forsått det Jesus sa og er derfor ikkje brukelig i forsamlinga. Ei kvar seriøs forsamling hadde ikkje latt slike som din far få ha noko verv eller ansvar i forsamlinga. Vi kristne kan ikkje kontrollere kven som skal få kalle seg kristen eller ikkje.

Endret av Disippelen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg lurer nå litt på hvorfor mennesket egentlig driver seg selv fremover slik det gjør. Vi nøyer oss ikke med det som er nok og fornuftig nok, men skal hele tiden toppe tilværelsen med enda mer av det samme. Rihanna skal visst komme enda en tur til steinrøysa neri bakken ... og jeg lurer på hvorfor?

Kan hun ikke bare sende noen oppdaterte bilder av rompa og puppen sin, så har vi jo alle fått det vi egentlig vil ha, ja fordi, musikken er jo for det meste bare muzak og lettfordøyd trash, og jeg vedder på at om 100 år er det inge som husker mer av skrålet hennes, men kanskje bilder av stumpen hennes henger i Louvre ...

 

Vi higer etter det moderne og grensesprengende, og vi vil vite "alt" og det helst med en gang, selv om vi fra naturens side, enda er på "krypdyrstadiet". Vi skal lengst mulig ut i rommet, fordi vi tror visst at redningen ligger der ute et sted, og vil for all del ikke forstå at "guder" har sagt at; dere har alt dere trenger, der dere er - dere har dere selv og ett rent hjerte, og hvor i alle dager tror dere sannheten egentlig ligger, hvis den ikke ligger hos dere selv ....

 

Nei, jeg tror vi søker desperat etter bekreftelsen på at Gud virkelig finnes, og innerst inne vet vi at han gjør, men de bevisene som ligger i vårt rene hjerte og sinn, eller ligger i det spektakulære som omfavner oss, er aldri godt nok ... Nei, vi vil at Gud skal opptre på Skavlan, eller noe lignende, for da kan vi få dratt han ned i søla, slik at vi kan innta tronen ... hipp hipp !!

 

Siste omdreing på tommeskruen, er at snart skal vi flytte opp til planeten Mars, og der ligger det noen fine hermetikkbokser vi kan gjemme oss i, mens vi slikker våre sår, og jorden ligger tilbake som en voldatt mor..

 

Alt blir sikkert knæsj når vi bare får se den vakre og strålende soloppgangen på vår nye fengselsplanet - jeg for min del går heller ned med vår egen Titanic, og gjett om jeg skal spille fin musikk, og det blir faen ikke Rihanna, nei ...

 

MarsSunsetCut.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

2deep4me.

 

tilværelsens uutholdelige lettvintheter ... det er det det handler om. Og det nytter ikke å hyle: Drep meg herre konge, men ikke med grøt ... ;)

 

Her er noe fint som vår egen jesus har skrevet:

 

"Jeg tror at hvis Gud hadde noe

med flyproduksjon å gjøre, var

han opptatt av fly med propell.

Det virker mer naturlig."

(Odd Børretzen)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...