Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Driver du bare å troller nå, eller?

Alt jeg kjøper og foretar meg går på bekostning av noen, så derfor er det synd?

 

Ja, det er i korte trekk problemstillingen

 

:)

Slapp av, jesus kommer snart igjen så dette er da ikke noe å mase med? :) Han kommer jo for å plukke synderne vekk frahimmel køen... Det MÅ jo bare skje snart, da dette skulle ha skjedd for lenge siden...

 

Og hvem sier at det er synd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Og hvem sier at det er synd?

Ja, du kan jo få lov å si hva som er hva - værsågod!

 

Ja, hvor mange suksesser har du hatt, som du med sikkerhet kan si at den ikke medførte lidelser for noen andre? Og hvis svaret ditt blir; nei, jeg har ikke en eneste suksess, av det slaget

 

Hvor stor eller verdifull var da "suksessen", egentlig?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er i korte trekk tull.

 

 

:)

 

Ja, du synes den ble for vanskelig å svare på ... Kanskje være litt varsom med å snakke om andres synder, i tide og utide ...

 

Vi er nemlig dømt til å synde, hele hurven av oss, inkludert alle troende i alle religioner.

 

;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nope, jeg synes det er tullprat. Intet mer, intet mindre, hvor finurlig formulert du selv enn føler det var. :)

 

Ikke formulert av meg, nei - men formulert av diverse kloke mennesker som har fordypet seg og forsket i slike problemstillinger, gjennom et helt liv. Men for deg, tok det bare noen få minutter, for å skjønne hele bildet ... Jeg tror du enda ikke liker å ta innover deg slike sannheter, fordi at de er rett og slett litt for ubehagelige, eller hva?

 

:)

Lenke til kommentar

Ikke formulert av meg, nei - men formulert av diverse kloke mennesker som har fordypet seg og forsket i slike problemstillinger, gjennom et helt liv. Men for deg, tok det bare noen få minutter, for å skjønne hele bildet ... Jeg tror du enda ikke liker å ta innover deg slike sannheter, fordi at de er rett og slett litt for ubehagelige, eller hva?

 

:)

Hehe hvilken sannhet? At hver minste ting jeg foretar meg egentlig er synd?

 

 

 

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hehe hvilken sannhet? At hver minste ting jeg foretar meg egentlig er synd?

 

 

 

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :)

 

Det som innbefatter tap og lidelse for noen andre, det være seg mennesker eller dyr, er i bunn og grunnen en synd. Så den koteletten du setter til livs i dag, kommer fra en gris som sikkert kunne tenkt seg å beholde den, men han ble ikke hørt ...

 

:)

Lenke til kommentar
Helt riktig, den som sier han ikke synder, lyver

 

Hva for noen synder? Har ingen jeg, nettopp fordi jeg har null og niks tro på at man skal trekke over seg slike tåpelige og høyst kunstige synder man finner i jødenes ørken religion og dens avarter...

 

Og ikke spiser jeg koteletter heller, spiser ikke svin omtrent i det hele tatt. (Ikke av religiøse grunner åpenbart :) ) Enten storfe eller fjærkre her i gården takk (Og nei, jeg driter i at kyllingene har det for jævlig da det ikke er min jobb å passe på at de har det bra. Jeg kan nemlig ikke stå ansvarlig for ALT i denne verden og har heller ikke tenkt å ha dårlig samvittighet over at jeg har nok mat mens andre sulter. I begge tilfeller har jeg veldig lite å si... sånn er verden så langt, dessverre... )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi skal la være å snakke om synd bare fordi du har et helt eget og temmelig merkelig syn på hva som er synd?

 

 

:) :) :) :) :)

 

Det synet er slett ikke mitt eget, og trodde du var litt mer opplyst om livssyn, enn som så

 

Men, du får heller ha en god middag!

 

:)

Lenke til kommentar

Det synet er slett ikke mitt eget, og trodde du var litt mer opplyst om livssyn, enn som så

 

Men, du får heller ha en god middag!

 

:)

 

Neimen, O store Pencil, om du kan se ned fra oven til lille, elendige og kunnskapsløse meg, så har du nå en gedigen mulighet til å dele opplysningene bare du og en håndfull andre sitter på.

 

For øvrig trodde jeg at du var kristen, men kanskje jeg trodde feil. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Neimen, O store Pencil, om du kan se ned fra oven til lille, elendige og kunnskapsløse meg, så har du nå en gedigen mulighet til å dele opplysningene bare du og en håndfull andre sitter på.

 

For øvrig trodde jeg at du var kristen, men kanskje jeg trodde feil. :)

 

Du tror nå så mye rart, du ... :p

 

Jada, jeg er en kristen buddhist, som gjerne tar et dypt bukk i retning sør, når det passer seg

 

Når det gjelder mer opplysninger om synden, kan du jo sjekke opp hva som langt mer kloke hoder enn mitt, har sagt og skrevet om "karma"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Aha, det forklarer jo litt.. Trodde jeg snakka med en renspikka kristen, og da hang jo ikke så mye på greip.

 

Definér "kristen buddhist", forresten.

 

Jeg kan beholde troen på Gud, frem til ett visst punkt i læringen ... så må jeg velge - men dit har jeg ikke kommet enda. Så, jeg vet ikke hva mer det er å si om det!?

 

Jeg kan jo lage min definisjon; en som tror på en skaper, og som bruker buddhistiske metoder for å håndtere troslivet sitt

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...