Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ang ølsalg i butikk.


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har man uansett rett eller krav til å få kjøpt noe som helst i hvilken som helst butikk?

9323668[/snapback]

 

Ja, man har rett til å kjøpe varene så lenge de er plukket før tidsfristen.

Men om butikkansatte lar deg kjøpe varene, varierer ifra butikk til butikk.

 

Når myndighetene sier at man skal kunne kjøpe varene også etter tidsfristen, så lenge de er plukket før tidsfristen, så har vi som forbrukere rettigheter vi og.

Men dessverre forstår ikke alle butikkeiere dette.

 

Men butikkene kan selv bestemme om de vil selge drikkevarer eller ikke.

Så det nytter ikke å true eller saksøke butikkene.

Lenke til kommentar

Rett til å kjøpe? Hvor kommer denne retten fra?

 

En butikk kan da vel selv si at "kl. 14 stenger vi salg av melk!", og da har ikke kundene noe rett til å kjøpe melk etter det tidspunktet. Det er butikken som bestemmer dette, men myndighetene setter rammene.

Lenke til kommentar

Så sant, jonepet.

Du kan ikke si at vi vil selge til kl. 21 og kl. 19 på lørdager, men du kan si at det som ikke er betalt innen kl. 20 og kl. 28 på lørdager går ikke gjennom kassa. ;)

Hvis det skal bli slik at man skal kunne plukke varen 20:59 og få lov til å handle videre før man betaler burde jo myndighetene opplyse butikkeierne skikkelig, samt pålegge butikkene å ha vakter eller låsbare skap og/eller områder.

Lenke til kommentar
Så sant, jonepet.

Du kan ikke si at vi vil selge til kl. 21 og kl. 19 på lørdager, men du kan si at det som ikke er betalt innen kl. 20 og kl. 28 på lørdager går ikke gjennom kassa. ;)

Hvis det skal bli slik at man skal kunne plukke varen 20:59 og få lov til å handle videre før man betaler burde jo myndighetene opplyse butikkeierne skikkelig, samt pålegge butikkene å ha vakter eller låsbare skap og/eller områder.

9332057[/snapback]

 

Den med låsbare skap eller området, var et godt forslag.

Da ville problemet vært løst for lenge siden.

 

Men på FBI på NRK kom de faktisk frem til at kundene har krav på å få kjøot drikkevaren, om de plukker den før tidsfristen. Det bekreftet da også myndighetene. Men dette står ikke på svart på hvitt.

Men skal kundene følge lovverket, så bør butikkene det også.

 

Hvorfor har ikke butikkeierne brydd seg om å få tak i den manglende informasjonen om regelen? De bruker vel heller tiden på å spionere på ungdommer :p

Lenke til kommentar
Rett til å kjøpe? Hvor kommer denne retten fra?

 

En butikk kan da vel selv si at "kl. 14 stenger vi salg av melk!", og da har ikke kundene noe rett til å kjøpe melk etter det tidspunktet. Det er butikken som bestemmer dette, men myndighetene setter rammene.

9331976[/snapback]

 

Akkurat det svaret jeg var ute etter :thumbup:

Poenget er at man ikke har krav eller rett til å kjøpe noe som helst. Så butikken kan fint nekte folk å kjøpe øl.

Myndighetene sier at salg av øl ikke er tilltatt etter kl ...., og det blir vel først et salg/kjøp når man har betalt for varene?Er dere med på tankegangen?

Lenke til kommentar

Der jeg jobber ser vi på hvem som står i køen når klokken blir 18/20 og lar disse få kjøpe. Låsen i kassen kan overstyres med en nøkkel, så det er ikke noe pes. Om ølet er plukket fra hyllen før 18/20 spiller ingen trille så lenge du ikke er ved kassen/køen før. Hvem som helst kan jo plukke noe fra hyllen etter 18/20 og krangle på at det var plukket før.

Lenke til kommentar
Rett til å kjøpe? Hvor kommer denne retten fra?

 

En butikk kan da vel selv si at "kl. 14 stenger vi salg av melk!", og da har ikke kundene noe rett til å kjøpe melk etter det tidspunktet. Det er butikken som bestemmer dette, men myndighetene setter rammene.

9331976[/snapback]

 

Akkurat det svaret jeg var ute etter :thumbup:

Poenget er at man ikke har krav eller rett til å kjøpe noe som helst. Så butikken kan fint nekte folk å kjøpe øl.

Myndighetene sier at salg av øl ikke er tilltatt etter kl ...., og det blir vel først et salg/kjøp når man har betalt for varene?Er dere med på tankegangen?

9333891[/snapback]

 

Virker ganske logisk ja.. Butikkene kan jo bestemme selv om de vil selge øl eller ikke, så da kan de jo også forsåvidt stenge ølsalget klokken 1600 istede for 1800. Myndighetene kan jo ikke tvinge butikken til å selge Øl :p

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke heller hvorfor mange velger å vente til siste liten før de kjøper drikkevarer.

 

Svar: Det finnes en egen rase kalt i-siste-liten-mennesker, det er alltid de samme.

9341343[/snapback]

Også fins det de som er opptatt store deler av dagen. Var en liten periode jeg jobbet fra 8-20, når jeg skulle jeg fått kjøpt øl?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke heller hvorfor mange velger å vente til siste liten før de kjøper drikkevarer.

 

Svar: Det finnes en egen rase kalt i-siste-liten-mennesker, det er alltid de samme.

9341343[/snapback]

Også fins det de som er opptatt store deler av dagen. Var en liten periode jeg jobbet fra 8-20, når jeg skulle jeg fått kjøpt øl?

9356084[/snapback]

 

I pausen din? :p

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke heller hvorfor mange velger å vente til siste liten før de kjøper drikkevarer.

 

Svar: Det finnes en egen rase kalt i-siste-liten-mennesker, det er alltid de samme.

9341343[/snapback]

Også fins det de som er opptatt store deler av dagen. Var en liten periode jeg jobbet fra 8-20, når jeg skulle jeg fått kjøpt øl?

9356084[/snapback]

 

Da måtte du nok be noen andre om å kjøpe øl for deg. Man glemmer at man snakker om en servicenæring her. Butikken gir deg ett tilbud om å få kjøpe deres varer innenfor ett gitt tidsrom, og innen for regler som butikke lager. Dersom du ikke liker reglene, ja så må du handle en annen plass. Butikken er ikke pålagt å selge deg noe som helst. De yter deg en service i form av å gi deg tilbud om å kjøpe.

 

At man lar det gå ut over butikkpersonalet når man ikke er fornøyd med systemet er direkte forkastelig. Alle skjønner at de ansatte følger ett sett med regler som de er pliktet å følge. (ikke ment spessielt til deg Stakan)

Lenke til kommentar

Nå er vel butikken pålagt å stenge ølsalget kl 18/20. Hadde vært enklere å ha ølsalg så lenge butikkene er åpne.

 

EvenruD: Hadde ikke tid til det heller, og heller ikke mulighet til å få det med meg hjem.

 

Jeg er klar over at det er fullt mulig å skaffe øl, men hvorfor skal det absolutt være vanskeligere enn det trenger? (retorisk spørmål)

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...