Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ang ølsalg i butikk.


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Dette problemet tok de opp på FBI på NRK.

 

De hadde da også kontakt med familie og sosialdep eller hva det var.

Og svaret var at så lenge man legger drikkevarene i vogna før tidsfristen, så har man rett til å få kjøpt varene.

Dette skulle også myndighetene informere butikkene bedre med.

Men dessverre har ikke alle ansatte fått med seg dette.

 

Derfor kan ikke folka i kassa nekten kunden å få varen.

Men ser noen ansatte at en kunde tar en flaske når de har lukket salget, så skal de selvsagt nekte kunden å få med seg varen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der kjæresten min jobber så var det FØR slik at vist fyren stod i køen litt over seks så fikk han lov. Men nå er det satt inn slik sperre at selv om fyren i kassen hadde syntes det var ok, så stenger ølsalget 18.00. Og da er det rett å slett ikke mulig å selge den. Får ikke slått inn kode eller betalt for varen. Så nå er det ingen nåde ;)

Lenke til kommentar
Så det er riktig ja... Er det lenge siden den episoden gikk?

 

Hadde vært bra med noe skriftlig sånn at jeg kunne vist det til sjefen min..

9312630[/snapback]

 

Det er ganske lenge siden.

Det kan hende at det finnes noe i arkivet på NRK ennå, om man leter.

 

Uansett så var svaret veldig klart:

Kundene har rett til å få kjøpt varen, så lenge de plukker den før de stenger ølsalget.

Om ansatte ikke bryr seg om reglene, så burde kundene klage til butikksjefen, eller kjede-sjefen.

 

Reglene skal virke likt over alt.

Dette skal ikke være forskjell fra butikk til butikk. Butikkene har ikke lov til å lage egne regler om dette.

 

Men dessverre så utnytter noen kunder dette.

Jeg har selv flere ganger sett at noen kunder åpner "sperringen" for å hente drikkevarer etter stengetiden. Og kan ikke de ansatte bevise at kunden plukket de før stengetiden, så får som regel kunden med seg varene.

Lenke til kommentar
Der kjæresten min jobber så var det FØR slik at vist fyren stod i køen litt over seks så fikk han lov. Men nå er det satt inn slik sperre at selv om fyren i kassen hadde syntes det var ok, så stenger ølsalget 18.00. Og da er det rett å slett ikke mulig å selge den. Får ikke slått inn kode eller betalt for varen. Så nå er det ingen nåde  ;)

9312643[/snapback]

 

Dette blir da faktisk en stor forskjellsbehandling fra butikk til butikk.

Reglene om ølsalget fungerer ikke likt. Kanskje de burde laget litt bedre regler som er lettere å tyde om dette.

Ihvertfall tidligere på NRK med FBI, så kom de frem til at så lenge kundene plukker varene før stengetiden, så har de rett til å kjøpe varene.

Dette ble da også bekreftet av myndighetene.

 

Men flere og flere butikker har nok blitt mer og mer redde for å bli tatt for ulovlig ølsalg. Derfor vil de holde seg godt innenfor regelverket.

Godt ikke politiet gjør dette, for da hadde vi blitt bøtelagt for å kjøre i 50 i 50-sone :p

Lenke til kommentar
Det var like før jul i fjor at kontrollører fra Fjell kommune møtte opp i butikken på Sartor senter utenfor Bergen.

Den første kontrolløren gled gjennom kassen og betalte for ølen klokken 20.11. Den andre fikk kjøpe øl klokken 20.48. Dermed ville de inndra butikkens bevilling i 12 dager, skriver Dagligvarehandelen.

 

Det nektet imidlertid Coop Obs!. De kunne nemlig bevise at kontrollørene hadde provosert frem det ulovlige ølsalget. Den første kontrolløren hentet ølet før ølsalget stengte klokken 20.00, og det er dermed ikke ulovlig å selge ølet. Den andre kontrolløren gikk enda lenger: Etter at butikkens medarbeidere hadde trukket for ølforhenget på korrekt måte presis klokken 20.00, stakk han hånden inn og hentet ølet likevel.

 

Kontrolløren skal ha innrømmet denne siste episoden skriftlig. Coop Obs! tok saken opp med kommunen, men vedtaket ble likevel opprettholdt. Coop har nå fått støtte av fylkesmannen i Hordaland, som viser til et brev fra direktoratet hvor det heter at skjenkekontrollørene ikke skal provosere frem lovbrudd.

 

Sosial- og helsedepartementet har også uttalt i et rundskriv at betaling av øl kan skje etter at salgstiden er ute hvis kunden har hentet ølet før ølsalget stenger.

 

Uthever igjen:

Sosial- og helsedepartementet har også uttalt i et rundskriv at betaling av øl kan skje etter at salgstiden er ute hvis kunden har hentet ølet før ølsalget stenger.

 

 

Om kilden er pålitelig er jeg usikker på, men det ser pålitelig ut..

Lenke til kommentar

Situasjonen er både enkel og opplagt: Jeg kommer inn i butikken kl 17:55, går og subber rundt og er ved kassa 18:15. Ved kjøp er jeg for seint ute og hvordan skal jeg bevise at jeg var i butikken før ølsalget ble stengt ? Man kunne tenke seg hvilket rot det ville blitt om man skulle gå etter den regelen.

Lenke til kommentar

 

Jeg anbefaler deg ikke å foreslå det engang. Det blir sløsing med arbeidskraft. Vedkommende må løpe rundt pallene og passe på og mindre butikker har ikke folk til det engang. Man får lære seg at en grense er en grense og den går ved kjøp - uansett.

 

Det eneste jeg vil foreslå er at man setter opp store, tydelige skilt hvor ølet er - ev. ved inngangen - med klar tekst på hva folk må forholde seg til, så slipper man diskusjonen ved kassa.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Man får vel heller ikke betalt for de minuttene man sitter etter stengetid heller..

Hva mener du med det? Får du ikke betalt for den tiden du er på jobb? Hos oss skriver vi oss inn og ut.

 

Det med ølsalg i matvarebutikkene er ikke et problem i vår kommune med tanke på at det ikke selges øl i noen av butikkene. Så jeg vet ikke helt hvordan ting fungerer rundt dette.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt feil å nekte kundene varene om de har plukket dem før tidsfristen, så lenge de følger lovverket.

Når kundene følger reglene, så bør butikken også respektere dette.

 

Men som sagt, så er det også enkelte butikker som stenger dørene 5-10 minutter før stengingstid, så de slipper å jobbe overtid.

Dette er også en dårlig service fra butikkenes side.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er helt feil å nekte kundene varene om de har plukket dem før tidsfristen, så lenge de følger lovverket.

Når kundene følger reglene, så bør butikken også respektere dette.

 

Men som sagt, så er det også enkelte butikker som stenger dørene 5-10 minutter før stengingstid, så de slipper å jobbe overtid.

Dette er også en dårlig service fra butikkenes side.

9317303[/snapback]

 

Men hva skal vi gjøre hvis det ikke er mulig å selge varen mtp sperren som går inn?

Lenke til kommentar

 

Men hva skal vi gjøre hvis det ikke er mulig å selge varen mtp sperren som går inn?

9317312[/snapback]

 

Da bør den sperren faktisk fjernes, eller ihvertfall utvides. Den sperren er ikke lagt til der for myndighetenes skyld. Der er vel mest sansynlig kjedene som har systemet som ikke bryr seg om kundenes rettigheter.

Lenke til kommentar
hvis en skal betale for ølet etter 1800/2000 og kassen har en "ølsperre" kan du jo bare slå inn noe annet som koster omtrent, eller kanskje litt over, det samme som ølet. men det er vel en lov om det også.

9317391[/snapback]

Blir vel kaos i vareregistereret da. I tillegg til at det blir feil på kvitteringen, som da bryter med bokføringsloven.

Lenke til kommentar
hvis en skal betale for ølet etter 1800/2000 og kassen har en "ølsperre" kan du jo bare slå inn noe annet som koster omtrent, eller kanskje litt over, det samme som ølet. men det er vel en lov om det også.

9317391[/snapback]

Blir vel kaos i vareregistereret da. I tillegg til at det blir feil på kvitteringen, som da bryter med bokføringsloven.

9317433[/snapback]

mm, sant så sant

Lenke til kommentar

Siden drikkevarer også har andre momsavgifter, så vil det ikke være riktig å slå inn prisen for andre varer.

Men sjefene kan enkelt løse problemet om de ønsker det.

 

Poenget med at kundene kan plukke før tidsfristen, er at mange kunder faktisk holder seg inne i senteret iblant over en halvtime eller mer. Dette gjelder helst større sentere som f.eks COOP Obs og diverse.

 

Problemet ville også vært låst om butikkene heller låste inne drikkevarene i skap, så kundene ikke kunne "ulovlig" hente varene under/bak gardinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...