Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ang ølsalg i butikk.


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobber i kassa på Ultra (matbutikk). Hadde i dag en kunde som kom i kassen 18:05 og skulle kjøpe Øl. Som de fleste kanskje vet så stenger ølsalget 18:00, men denne kunden gav seg ikke fordi han hadde vært i butikken før 18:00. Derfor skulle det ikke spille noen rolle om man kom lenge etter 18:00 og kjøpe Øl, fordi man hadde vært i butikken før ølsalget slutter.

 

Fikk lese reglementet på kontoret, og der sto det at ølsalget varer fra 0800 TIL 1800 på Lørdager. Det sto ingenting om ølsalg hvis man hadde vært i butikken før 1800 og kom til kassa etter 1800.

 

Uansett, han måtte jo gi seg tilslutt da jeg tilkalte både kassaleder og låseansvarlig, som begge sa at ølsalget stenger 1800.

 

Så lurer egentlig bare på hva loven sier om dette?

 

Det kan kanskje virke som at jeg er litt kjip som ikke selger øl klokka 1801, men vi har en sperre som går inn på kassa, så det er ikke mulig å selge etter den sperra er gått inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som jeg har forstått så har man lov til å komme til kassen etter 1800 dersom man har satt ølet i handlevogna før 1800. har desverre ikke kilder.

 

Er jo ikke rimelig at en person som kommer til butikken 1750 og kjøper øl og blir stående i kassekø til 1801 blir nektet ølet

Endret av simplx
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger betalt etter 18 og 20,me de gangene det har skjedd har jeg som oftest vært utsatt for kø...

Den ene gangen var jeg nummer 3 i køen kl 17.50 og betalte 1805 pga hun i kassen klussa fælt..Hadde blitt sur om jeg ikke hadde fått kjøpt da.

 

Jeg synes at butikken burde være ansvarlig for å dekke til ølet kl 18/20 og de som har plukket før dette får kjøpt! :D

Lenke til kommentar

tror ølen må være betalt før 18, de sperret iallefall kassen i en kiwibutikk jeg var i etter kl 18 slik at man ikke kunne slå inn øl som vare lenger. Men er jo mas å måtte gå igjennom kassen to ganger (en for ølet og en for varene) hvis man kommer litt før.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Det skal være betalt før 18/20, pungterer du så er det synd for deg. Er det personalet sin skuld at du ikkje får kjøpt før 18/20 så er det greit om dei lar det gå, men står du 10-15 min i kø så er du for sein. Det er ikkje så vanskeleg å planlegge ein ekstra 10-15 minuttar.

Lenke til kommentar

Det var et litt drøyt eksempel, skal en butikk holde oppe en halvtime ekstra fordi en kunde muligens kan finne på å komme ut for noe uforutsett?

 

Synes det er mer rart at kunder som kommer ti på (f.eks. på vei opp på fjellet) kommer til kassa kvart over med alt de har handlet inn og får avvist ølen. Mao må man jogge igjennom med ølen betale og så ta handlerunden. Men det virker for meg at det er slik at ølen skal være betalt før 18/20 ikke hentet.

Lenke til kommentar
Det er ikkje så vanskeleg å planlegge ein ekstra 10-15 minuttar.

...det var liksom det jeg mente med Hva om man hadde planlagt turen på butikken, men ikke hadde planlagt at man pungterte sykkelen på veien.

 

Er jo langt ifra alt man kan planlegge.

9310007[/snapback]

Hva om butikken stengte kl. 18:00. Skulle du brukt det som unskyldning også da for at de i butikken skal jobbe litt lengre? :ermm: Strengt tatt ditt problem fortsatt.

Lenke til kommentar
Det skal være betalt før 18/20, pungterer du så er det synd for deg. Er det personalet sin skuld at du ikkje får kjøpt før 18/20 så er det greit om dei lar det gå, men står du 10-15 min i kø så er du for sein. Det er ikkje så vanskeleg å planlegge ein ekstra 10-15 minuttar.

9309969[/snapback]

 

 

Men det som er kjipt er at når sperren på kassen vår først har gått på, så går det ikke ann å få solgt alkoholen uansett hva..

Man kan jo slå inn manuelt da, altså bare ta prisen og gange med seks feks, men det ville tatt et år og en evighet.

 

Man får vel heller ikke betalt for de minuttene man sitter etter stengetid heller..

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Det er ikkje så vanskeleg å planlegge ein ekstra 10-15 minuttar.

...det var liksom det jeg mente med Hva om man hadde planlagt turen på butikken, men ikke hadde planlagt at man pungterte sykkelen på veien.

 

Er jo langt ifra alt man kan planlegge.

Hva om butikken stengte kl. 18:00. Skulle du brukt det som unskyldning også da for at de i butikken skal jobbe litt lengre? :ermm: Strengt tatt ditt problem fortsatt.

Ikke sånn jeg mente.

Mente det slik at sykkelen pungterer, slik at planen din om å komme i god tid går til helvette.

Man tar da og løper til butikken, drar til seg ølet og en pizza, og steller seg i kø. ;Men køen varer til 20:05.

 

Det er da ikke hans skyld at køen er der, og man planla, så ikke si man bare skal planlegge.

 

 

Det var et litt drøyt eksempel, skal en butikk holde oppe en halvtime ekstra fordi en kunde muligens kan finne på å komme ut for noe uforutsett?

 

Synes det er mer rart at kunder som kommer ti på (f.eks. på vei opp på fjellet) kommer til kassa kvart over med alt de har handlet inn og får avvist ølen. Mao må man jogge igjennom med ølen betale og så ta handlerunden. Men det virker for meg at det er slik at ølen skal være betalt før 18/20 ikke hentet.

Som du kanskje ser nå så er du og jeg sammen om samme mening, jeg formulerte meg bare litt dårlig.

Lenke til kommentar

Leste en artikkel for et år eller to siden, tror det var i VG eller Dagbladet, som faktisk sa at iflg loven så måtte man ta ølen før kl 18/20, men at man ikke nødvendigvis måtte betale ølen før 18/20.

 

Derimot var det iflg artikkelen veldig vanlig at butikkene hadde som regel at de slutter å selge kl 18/20.

 

Du bryter jo selvfølgelig ingen lov, gjennom å ikke selge etter 18.

Lenke til kommentar
Du bryter jo selvfølgelig ingen lov, gjennom å ikke selge etter 18.

9310192[/snapback]

Ehm.. Norsk lov sier at dem skal selge øl? :hmm:

 

Edit: Ups. Jeg hoppet vist over et ord da jeg leste den. Innlegget mitt gir ingen mening.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...