Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Spillerne gjorde egentlig en god kamp, men man kan skylde på Wenger også. Han har aldri en plan hvis noe ikke fungerer. Det handler bare om å spille med høyere risiko.

 

Wenger kunne lært mye av andre managere. Av og til må man endre litt taktikk og være litt kynisk. Det er en grunn til at Arsenal sjeldent tar mer enn ett poeng mot toppklubbene. De spiller med samme taktikk gang etter gang. Det blir litt lett da. De samme feilene SAF utnyttet mot Arsenal utnyttet LVG i dag. Kontre lager i senk. Dortmund gjorde det samme for bare litt siden, Swansea også.

Endret av Espp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at Wenger gjorde det meste riktige i dag, fram til 1-0 målet. At vi tar helt syk risiko på stillingen 0-1 med nesten 35+- minuttene igjen av kampen er faen meg latterlig.

 

"Det meste riktig". Førsteomgangen fungerte kampplanen. Andreomgang derimot. Sjokkerende. For N'te gang de siste ti årene så makter han ikke endre kampplanen i forhold til kampen. ALLE visste at United ville komme ut annerledes i andreomgang, fordi de har en manager som ser at ting ikke fungerte de første 45. Wenger og Arsenal gjør INGENTING og vi tilslutt får de målet sitt, og ett til for å punktere kampen.

 

Ja, det er spillerne som spiller, men manageren har vist gang etter gang etter gang at han ikke makter å endre kampbildet.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Det handler da for faen ikke bare om i dag? Det handler om hele denne sesongen, hele sommervinduet og de siste ni årene.

 

Hva har han gjort så galt denne sesongen? Klart, jeg forstår når folk klager over at han ikke gjør bytter og lignende, men folk flest virker å ha en helt forvidd forståelse for managerjobben og hva de faktisk bidrar med. Han kan ikke endre kampbildet. Han har en plan og det er opp til spillerne å utføre den. Alle spillerne våres er totalt blottet for selvtillit, og da er det vanskelig å få resultater. Liverpool forrige sesong er et godt eksempel. Rodgers fremstår som en helt annen manager denne sesongen, men sannheten er bare at de ikke har halvparten av selvtilliten de spilte med forrige sesong. En manager er ikke en slags fotballgud som kan mentalt skaffe et mål med sine kløkte planer. Og ja, han burde signert noen defensive spillere, men vi vet ikke hvordan historien om det gikk så jeg klager ikke over det. Han visste klart og tydelig at vi trengte det og sa at vi så etter en midtstopper, hvorfor vi ikke fikk det er uvisst.

 

 

 

At vi tar helt syk risiko på stillingen 0-1 med nesten 35+- minuttene igjen av kampen er faen meg latterlig.

 

Hvor er lederskapen fra kapteinene? Begynner seriøst å lure på Mertesacker sin stilling i denne klubben. Han som er visekaptein og har god erfaring må ta grep og organisere bakre rekken, og skjønne at her er det fare for kontring imot. Kapteiner skal videreføre managerens ideer på banen med sin erfaring. Jeg mener at vi bør hente en erstatning for Mertesacker.

Lenke til kommentar

Han kan ikke endre kampbildet. Han har en plan og det er opp til spillerne å utføre den.

 

Feil. Manageren sin jobb under en kamp er ikke bare å tvinne tommeltotter og gjøre tre bytter uti andreomgangen en gang. Store managere, Mourinho, Guardiola, Ferguson, Pellegrini, de makter å endre kampplanen sin etter det de ser utfolder seg på matta. Alle managere og hovedtrenere gjør det, bortsett fra Wenger. Han er så sta, ALT skal gjøre på hans måte. Alle mål skal være perfekt. DERFOR vinner vi ikke mot store lag. Wenger har aldri en plan B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Han kan ikke endre kampbildet. Han har en plan og det er opp til spillerne å utføre den.

 

Feil. Manageren sin jobb under en kamp er ikke bare å tvinne tommeltotter og gjøre tre bytter uti andreomgangen en gang. Store managere, Mourinho, Guardiola, Ferguson, Pellegrini, de makter å endre kampplanen sin etter det de ser utfolder seg på matta. Alle managere og hovedtrenere gjør det, bortsett fra Wenger. Han er så sta, ALT skal gjøre på hans måte. Alle mål skal være perfekt. DERFOR vinner vi ikke mot store lag. Wenger har aldri en plan B.

 

 

Som sagt. Du kan være enig i filosofien eller ikke, men klubben ønsker ikke å endre seg etter motstanderen. Kan være den videreføres til neste manager.

 

Og det er ikke noe å endre på heller. Vi vet at taktikken funker når den sitter, men spillerne har ikke kjemien eller selvtilliten til å få den til å fungere. Skal vi bli god på taktikken nytter det ikke å ikke spille den.

Endret av Dapper Chap
Lenke til kommentar

 

 

Ja, det er spillerne som spiller, men manageren har vist gang etter gang etter gang at han ikke makter å endre kampbildet.

Det handler om klubbens filosofi. Man kan være enig i den eller ikke, men klubben vil ha sin egen spillestil og ikke tilpasse seg etter motstanderen. Slik som Barca.

Vel, den råeste taktiske endringen jeg noen gang har sett var Guardiola i Barcelona. De kjørte samme spillestil hele tiden, men man kan flere formasjoner og taktikker i samme spillestil.

 

Guardiola mot Mourinho (Real). Real kjører over Barcelona og Guardiola bytter inn en spiller før det er gått 20 minutter. Han bytter inn spilleren og legger om formasjon. Han tettet hullet Real utnyttet gang på gang. Barcelona vant kampen. Det viser en manager med stor taktisk forståelse og evne til å endre kampbildet.

 

En manager kan snu kampen fra benken, de som sier noe annet tar feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Ja, det er spillerne som spiller, men manageren har vist gang etter gang etter gang at han ikke makter å endre kampbildet.

Det handler om klubbens filosofi. Man kan være enig i den eller ikke, men klubben vil ha sin egen spillestil og ikke tilpasse seg etter motstanderen. Slik som Barca.

Vel, den råeste taktiske endringen jeg noen gang har sett var Guardiola i Barcelona. De kjørte samme spillestil hele tiden, men man kan flere formasjoner og taktikker i samme spillestil.

 

Guardiola mot Mourinho (Real). Real kjører over Barcelona og Guardiola bytter inn en spiller før det er gått 20 minutter. Han bytter inn spilleren og legger om formasjon. Han tettet hullet Real utnyttet gang på gang. Barcelona vant kampen. Det viser en manager med stor taktisk forståelse og evne til å endre kampbildet.

 

En manager kan snu kampen fra benken, de som sier noe annet tar feil.

 

 

En manager kan ikke snu kampen fra benken. Det er ikke så lett. Spillerne kan snu kampen. Det er opp til spillerne å prestere. Han kan ha en plan og en idé. Det har Wenger også, men når spillerne ikke makter å gjennomføre den så er det ikke manageren sin feil. En manager kan ikke gjøre gråstein til gull. Man er nødt til å forholde seg til det man har, og når spillerne ikke presterer er det ikke mye manageren kan gjøre.

 

Idag spilte vi som sagt bra og hadde jævla uflaks. Det er det ikke noe man kan gjøre med. Det andre målet derimot må Mertesacker tre frem som en leder. Wenger kan ikke stå på sidelinjen og skrike for full hals at forsvarslinjen må holde seg organisert. Det må Mertesacker gjøre, som er visekapteinen våres.

Endret av Dapper Chap
Lenke til kommentar

Gikk du glipp av hele poenget mitt i innlegget? Det var skrevet litt mellom linjene.

 

En manager kan endre hele kampbilde. Hvis noe ikke fungerer eller at laget blir overkjørt kan en manager gå inn å endre sånn at ting skal fungere bedre. Det er en selvfølge at spillerne må prestere, hvis ikke fungere jo ingenting, men det virker som at Wenger aldri har en plan B - eller at han aldri endrer på noe når det er vanskelig. Det er samme plan foran hver eneste kamp.

 

Det er ikke ofte jeg ser Wenger gjøre taktiske grep. Funker det ikke? Prøv hardere. Blir vi overkjørt? Prøv hardere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

[..] Han kan ha en plan og en idé. Det har Wenger også [..]

Korrekt. Han har èn idè, andre managere har flere. Det er forskjellen på en ok manager, og en god manager.

 

 

Da har vi forskjellige meninger om hva som er en god manager. Hvem som helst kan parkere bussen og fokusere på motstanderen. Det er derfor alle smålagene gjør det. Det er en simpel og effektiv taktikk, men den er destruktiv og kjedelig. En god manager er etter min mening en som har en plan og idé, og har så tro på den at han har viljen til å gjennomføre den. Hvis en manager kan spille slik han vil, med å bare fokusere på seg selv å motstanderen, det mener jeg er en ultimat managerbragd. Wenger har klart det tidligere, og kommer til å klare det igjen. Vi så glimt av det forrige sesong da vi hadde en brilliant første halvdel.

 

Når det er snakk om små taktiske inngrep så er det veldig bob-bob om slik fungerer. Det er som å ha en sjakkplan, og mostanderen oppdager den. Han kan ha en ide og iverksette den. Hvordan spilleren presterer og motstanderen responderer er helt ute av hans kontroll. Han gjør til tidere taktiske tilgrep, som da han tok ut en midtbanespiller for en spiss idag (og det funket jo), men Wenger er også kjent for å gi spillerne ekstremt stor frihet. Angrepet våres står helt fritt til å bytte plasser konstant. En stor del av Wengers filosofi er at spillerne skal kunne lære seg å gjøre slike inngrepner selv og fungere som en enhet. Hvis det var en ting jeg kunne endre på Wenger så ville det vært at jeg skulle ønske at han var litt strengere med spillerne. Han har til tider for naiv tro på de, og gjør for eksempel ikke bytter fordi han tror de har det som skal til. Jeg skulle ønske han var litt mer kynisk og tok av spillere som ikke presterte og fortalte de når de gjør det dårlig. Men Wenger har stor tro på spillerne og vil skape spiller med god spillforståelse.

 

 

En manager kan endre hele kampbilde. Hvis noe ikke fungerer eller at laget blir overkjørt kan en manager gå inn å endre sånn at ting skal fungere bedre. Det er en selvfølge at spillerne må prestere, hvis ikke fungere jo ingenting, men det virker som at Wenger aldri har en plan B - eller at han aldri endrer på noe når det er vanskelig. Det er samme plan foran hver eneste kamp.

 

Hvor mange ganger må jeg si det? Vi har en filosofi om å spille ballbesittende fotball. Wenger har ikke lyst til å endre på det. Han kunne helt klart gjort det, men klubben bryr seg om imaget sitt, imotsetning til klubber som Chelsea.

Lenke til kommentar

 

Enig i at Wenger gjorde det meste riktige i dag, fram til 1-0 målet. At vi tar helt syk risiko på stillingen 0-1 med nesten 35+- minuttene igjen av kampen er faen meg latterlig.

 

"Det meste riktig". Førsteomgangen fungerte kampplanen. Andreomgang derimot. Sjokkerende. For N'te gang de siste ti årene så makter han ikke endre kampplanen i forhold til kampen. ALLE visste at United ville komme ut annerledes i andreomgang, fordi de har en manager som ser at ting ikke fungerte de første 45. Wenger og Arsenal gjør INGENTING og vi tilslutt får de målet sitt, og ett til for å punktere kampen.

 

Ja, det er spillerne som spiller, men manageren har vist gang etter gang etter gang at han ikke makter å endre kampbildet.

 

I motsetning som vi vanligvis gjør mot storlag, går vi inn med rett balanse i laget, og nei, jeg støtter ikke Wenger - ei heller hans taktiske grep underveis i kampen. Ramsey, for eksempel, burde blitt byttet ut mye tidligere. Latterlig svak forestilling nok en gang. Det virker som om det mentale svikter hos han når ting bukker i mot, og hvor i helvette er Podolski ? Vi viser nok en gang småklubbsmentalitet og taper mot en topp 4 klubb igjen. Jeg lurer på hva spillerne tenker. Er vel kun Alexis som bryr seg ser jeg for meg...

 

Faen hvor lei jeg er dette laget. Spillerne suger, Wenger suger og styret suger. Finnes svært få positive ting ved denne klubben.

Det som bekymrer meg mest er styret. At de ikke evner til å se at Wenger er way past it er utrolig. Mannen lider av demens og husker ikke hvilken posisjon han trenger flere spillere i så da kjøper han like så greit flere tekniske kanter og midtbanespillere. Diskusjonen om forsvaret gidder jeg ikke å ta en gang. Helt sykt at vi har 6 forsvarsspillere og forventer "å kjempe om seriegullet". Har det ikke vært for at ligaen er rekordsvak og alle uten Chelsea suger så hadde vi ikke hatt sjans på 4.plassen, som nok er det ordentlige målet til Wenger, Gazidisi og silent Stan.

 

Denne klubben trenger en forandring, fra det administrative, til de ansatte og spillerne. Mentaliteten til Arsenal fotballklubb er en vits, og det er faen meg flaut å se dette Arsenal-laget.

 

EDIT: ble et veldig generelt innlegg

Endret av cfthompson
Lenke til kommentar

 

Ja, det er spillerne som spiller, men manageren har vist gang etter gang etter gang at han ikke makter å endre kampbildet.

 

Det handler om klubbens filosofi. Man kan være enig i den eller ikke, men klubben vil ha sin egen spillestil og ikke tilpasse seg etter motstanderen. Slik som Barca.

 

 

 

Filosofi og stil og image og de søte greiene der kan man kjøre langt inn i opptarmen når resultatene ikke kommer. Det er dette en fotballklub på PL-nivå lever av, og for. Resultater.

 

 

Arsenal er en nesten-bare-klubb (ref. til CLfinale-tap, PL-tap, men alltid klart å karre seg på topp 4). Og dette sier jeg som Gooner.

Endret av Calippus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men i herrens navn da. Poenget med det jeg skrev i mitt første innlegg, var jo nettopp at selv om man har en filosofi, så kan man endre taktikk og formasjon.

 

Se på Barcelona. De har filosofien Wenger ønsker å kopiere, men de endrer taktikk og formasjon etter motstander. Det er ikke slik at de bare kan en taktikk og en formadjln. Man endrer det etter hvem man møter, eventuelt i kamp hvis det går dårlig. Det er her Wenger tydeligvis sliter.

 

Nå sier jeg ikke at Wenger var dårlig i dag, for det var avslutningene som var dårlig i dag. Arsenal dominerte kampen og var bedre enn jeg har sett de mot Utd på mange mange år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er riktig det cfthompson sier. Arsenal viser småklubbmentalitet, og det er ikke rart fans av Chelsea, Manu, Manc, og delvis også Liverpool ikke tar oss altfor seriøst.

 

 

Altså, det er igrunn en stund siden Arsenal var en altfor seriøs klubb. Med seriøs mener jeg at de ville vinne uansett hva det koster av skader, penger, gørr og tårer.

 

(misunnelig på Chelsea - ofte har Arsenalfansen skreket dritt mot Mourinho, men jeg føler nesten han er på nivå med SAF. Mou vinner. Og han har killerinstinkt. Og nå spiller de den fotballen Arsenal spilte i 2003-04, store raske men også tekniske spillere. Igjen, misunnelig.)

 

 

 

Vi venter på deg Diego Simeone. Vi trenger den praktiske verdenens menn, ikke bare filosoferende franske postmodernister. Nok av dem nå.

Endret av Calippus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Filosofi og stil og image og de søte greiene der kan man kjøre langt inn i opptarmen når resultatene ikke kommer. Det er dette en fotballklub på PL-nivå lever av, og for. Resultater.

 

 

Arsenal er en nesten-bare-klubb. Og dette sier jeg som Gooner.

 

 

Vel, du får sende et brev til klubben. Slik som det er nå er jeg veldig fornøyd med hvordan klubben drives. Personlig foretrekker jeg at laget går gjennom rough-patches istedet for å synke ned på Chelsea sitt nivå. Slik fotball ville jeg aldri likt at Arsenal spilte.

 

 

Men i herrens navn da. Poenget med det jeg skrev i mitt første innlegg, var jo nettopp at selv om man har en filosofi, så kan man endre taktikk og formasjon.

 

Men Wengers filosofi er å ikke endre taktikk eller formasjon som følge av motstanderen, så hva er det du vil frem til?

Lenke til kommentar

 

 

Filosofi og stil og image og de søte greiene der kan man kjøre langt inn i opptarmen når resultatene ikke kommer. Det er dette en fotballklub på PL-nivå lever av, og for. Resultater.

 

 

Arsenal er en nesten-bare-klubb. Og dette sier jeg som Gooner.

 

 

Vel, du får sende et brev til klubben. Slik som det er nå er jeg veldig fornøyd med hvordan klubben drives. Personlig foretrekker jeg at laget går gjennom rough-patches istedet for å synke ned på Chelsea sitt nivå. Slik fotball ville jeg aldri likt at Arsenal spilte.

 

Ja, ikke sant!? Klubben drives fint, tjener penger og. Nesten som IT-firma. Kanskje de skulle begynne med fotballskole for vanlige mannen i gata også nå da?

 

Nei, klubben må begynne å vinne storkamper. Og "synke ned på CHelsea-nivå" er sånn gammelt borgelig bullshit fra nord-London. CHelsea vinner kamper og turneringer med sin filosofi (de har i høyeste grad en), Arsenal er på stedet hvil i +/- 11 år. Bortsett fra den knappe cupseieren i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...