Gå til innhold

Logitech Cordless Mediaboard™ - genialt til HTPC!


Nuffern

Anbefalte innlegg

Logitech Cordless Mediaboard™

 

post-7242-1187035829_thumb.jpg

 

Dette er egentlig et tastatur med touchpad ment til bruk med PlayStation 3, men hadde det ikke vært morsomt om det også fungerte under f.eks. Windows MediaCenter? Vel, det gjør det! Billigste nettbutikk for øyeblikket er stretto.no med en pris på 378 kr. Det er på ingen måte så gjennomført og lukseriøst som DiNovo Egde, men så koster da også Egde tre ganger så mye! Her oser det mer plastikk, og man får en noe billig følelse. Blir som å sammenligne DiNovo Media Desktop mot den langt enklere Ultra X Flat. Pluss i boka for at det er et ganske tynt og slankt tastatur.

 

Maskinen jeg testet Mediaboard på kjørte med MS Windows Vista Ultimate x86, og installasjonen gikk smertefritt. Det var bare å koble til den medfølgende RF-senderen på en ledig USB-port. RF-senderen er av den samme lille type man finner på mange av Logitechs trådløse mus for notebooks. Vista oppdaget det som et trådløst tastatur og mus, og etter cirka fem sekunder var alt klart til bruk. Bling bling..

 

Det man bør være klar over er at det er engelsk layout på tastaturet, så du vil ikke finne noen særnorske bokstaver som Æ, Ø og Å. Plasseringen av tegn slik som semikolon, alfakrøll og skråstrek blir da også markert på andre taster enn de vi som bruker tastatur med norsk layout er vant til. Dette er dog ikke noe stort problem dersom du har valgt norsk tastaturoppsett i Windows (noe de fleste automatisk har gjort når de installerte Windows). Selv om det ikke er noen tast som indikerer f.eks. "Ø", så vil den komme frem når man trykker på tasten der "Ø" ville ha vært på et "norsk" tastatur. Spør du meg blir dette som bagateller til å regne på en MediaCenter-maskin. Det er uansett neppe her du vil sitte og skrive masteroppgaven eller brev til tante Olga. Verdt å merke seg er at tastaturet ikke har en dedikert knapp for start-menyen i Windows. Litt dumt er det, men burde ikke by på problemer å "re-mappe" en annen tast til å fungere til dette formålet. Ved skriving syntes jeg det er litt mer lyd i tastene enn hva jeg kunne ha ønsket, men det kan være fordi jeg er vant til DiNovo Desktop. Igjen, det er neppe dette tastaturet du kommer til å skrive mest på. Det som er mer synd er at Logitech ikke har tatt seg brydderiet med å lage spesialknapper for volum og avspilling.

 

Touchpaden fungerer på samme måte som man er vant til fra en notebook, og trenger ikke noen lang presentasjon. Under touchpaden har man to knapper for venstre- og høyreklikk. På høyresiden av touchpaden finner man et rullefelt som gjør det enkelt å navigere opp og ned i vinduer. Tast nummer to og tre fra nederst til venstre på tastaturet kan også brukes til venstre- og høyreklikk. Noen som er veldig praktisk når man lener seg tilbake i godstolen og vil anstrenge seg minst mulig.

 

Til å være basert på vanlig RF og ikke bluetooth, så vil jeg påstå at rekkevidden er god. Logitech lover 10 meter rekkevidde, og de holder hva de lover! Litt vanskelig å si nøyaktig hvor lang den er, men jeg klarte i alle fall 10 meter. Kanskje opp mot 15. Klarte seg fint selv når jeg sto på kjøkkenet ca. 5 meter unna med kjøkkendøra lukket! Det er en stjerne i min bok.. anytime!

 

Når det gjelder batterikapasiteten så er det litt vanskelig å si hvor lenge den holder. Tastaturet benytter seg av to vanlige AA-batteier, og det har en egen av/på-knapp. Basert på erfaring vil jeg tro at ved moderat bruk burde det holde i minst seks måneder. Er du noe flink med å skru den av og ikke bruke touchpaden som fingervarmer, så burde du kunne klare godt i ovekant av 12 måneder.

 

 

Konklusjon:

Lenge siden jeg har blitt så fornøyd med et så rimelig produkt. Syntes nesten 1300 kroner er for mye å bruke på DiNovo Egde, og tatt prisforskjellen i betraktning så gjør Cordless Mediaboard™ en fenomenal jobb!

 

Positivt:

- Innebygget touchpad

- Veldig god rekkevidde til å være basert på RF

- Slankt og strømlinjeformet

- Smertefri installasjon (Vista)

- Egen av/på-bryter

- BILLIG!

 

Negativt:

- Ikke norsk layout

- Ingen startmeny-tast

- Noe billig materialvalg

- Noe lyd fra tastene ved skriving

- Ingen dedikerte knapper for volum eller avspilling

 

 

Pris på Logitech Cordless Mediaboard™ i Prisguiden.

 

 

Testen er utført av Nuffern

 

Edit: Typo

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker. Er også litt irritert fordi jeg bruker startmenytasten mye. Ikke så farlig på en HTPC-løsning egentlig, men det hadde jo vært veldig kjekt. Husker ikke hvordan man får "re-mappet" taster. Er veldig takknemlig hvis noen har en enkel guide til det.. er for lat til å google. :p

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ehm...dette ser ut som samme som følger med Acer Idea-serien. Men, Acer-versjonen kommer med Windows-tast og norske bokstaver.

 

Dessverre mangler tastaturet Windows-media taster som play, skip, Media-tast, musikk-tast osv...

 

Det plager meg at jeg ikke får slått av "museklikk" på touchpad'en.

 

Det gir en også en veldig plastikk-følelse (kan ikke sammenlignes med geniale Ultra X Flat), så jeg hadde nok ikke kjøpt dette selv om det ikke fulgte med....

 

...det har riktignok bra rekkevidde, spesielt sammenlignet med media center-fjernkontrollen...

post-8809-1189690635.png

Endret av krister461
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kuttet Microsoft ut ctrl+ esc hurtigtasten til startmenyen?

 

I hvertfall før man kom med egen windows tast var hurtigtasten ctrl+ esc. Minnes jeg har brukt den på windows xp også. Om det virker på vista er jeg dog litt mer usikker på.

 

Men er ikke verre enn at noen kan teste det ut.

 

Edit: Så at det var en liten bump. Beklager det.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
eg får ikje installert detta tastaturet på min laptop, som kjører vista. Ann finne ikje driverane, prøvd mye fram å tebake. men ann vil ikje virka asså.. noen tips ?

 

Tastaturet e i orden, for ann virke på den stasjonære PC-en min som kjører xp.

Merkelig. Har du forsøkt en annen USB-port på maskinen? Kanskje det har noe med at den kræsjer med touchpaden du allerede har på maskinen. Ville ha forsikret meg ved å kjøre alle Windows oppdateringer samt å oppdatere de forskjellige driverene på maskinen din. Prøv å deaktiver touchpaden på maskinen og se om det virker..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Har nå prøvd å deaktivera touchpaden å oppdatert windows'en, og det vil fortsatt ikje virka.

 

Får ikje installert USB Composite device, systemet finner ikke angitt fil. Noen tips til å fixa det ?

 

Begynne å tro det har no med at det er vista home premium som er på laptoppen. For jeg har vista ultimate på min stasjonære og der virket tastaturet med engang :S

 

 

Edit :

 

 

Installerte windows home på nytt(samme som eg hadde), da virket det plutslig :) så ka så va feil ana eg ikje, men sånn e nå bare windows :p

Endret av b00n
Lenke til kommentar

 

 

Så ganske, framtids rettet ut tongue.gif
Tror ikke jeg er klar for og gå over til tastatur med pad? Men det er sikkert praktisk om man bare blir vant til det tongue.gif

Det er i alle fall langt enklere å bruke i sofaen enn mus med mindre man har et lite bord rett ved siden av som man kan ha musen på, men selv da blir man gjerne sittendes i litt krøkete stillinger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...