Gå til innhold

Kjølepasta på CPU - Nødvendig?


Torbjørn.

Anbefalte innlegg

Skal installere mitt nye MSI hovedkort i dag, men en AMD XP 2000+ CPU på. Har ikkje kjølepasta tilgjengelig, og lurer på om kjølepasta er nødvendig for å starte/kjøre pc'en? Man skader ikkje CPU'en viss man kjører uten kjølepasta?

 

PS. Vet at ytelsen sannsynligvis blir bedre med goop, så ikkje gidd å nevn det. :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker vi her om å kjøre metall mot metall? Eller følger det i hvert fall med sånn termal pad på kjøleren?

 

Hvis du ikke skal ha noen form for "guffe" mellom kjøleribba og CPU ville jeg i hvert fall vært nøye med å montere den. Ikke la det bli noen glipe i mellom! En XP2000+ blir fort 100 grader hvis du monterer skjeivt.

 

Men jeg tror egentlig det går fint. Bare følg nøye med på temperaturen!

Lenke til kommentar
Svarer et utall hardware-lesere her at det går bra uten kjølepasta?

Har det rabla for hele gjengen? Jeg tror ikke jeg tør spørre om råd her lengere...

Nja..

 

Les denne siden i overklokking.nos goop-guide!

 

Celeron 800, klokket opp til 1GHz 27 (idle) 61 (maks)

AMD XP2000+ er vel gjerne noe varmere.. ehh..? Ja, da får vi vel si det er en viss risiko. Men den tåler jo 80-90 grader da!

Lenke til kommentar

Det klisset som ofte kommer med kjøleribbene er også en form for kjølepasta! Når noen sier at det går greit uten kjølepasta så ser jeg for meg metall mot metall. DET vil garantert ikke gå bra.

 

Siden mange vifter også leveres UTEN noen form for kjølepasta vil jeg på det sterkeste IKKE anbefale noen å bruke en kjøler uten pasta. Det kan jo gå skikkelig galt. :grumpy:

Lenke til kommentar

Og så? Står det der at de anbefaler å kjøre cpu uten goop? Testen sier at de fikk 61 grader load på en Celeron @ 1ghz. Her snakker vi om en XP2000 som blir en del varmere enn en gammel Celeron. AMD opplyser at prosessorene takler max 90c. Jeg tviler ikke på at prosessoren overlever, men jeg ville ikke gjort dette med min egen cpu ihvertfall. Om temperatursensor i socket viser 80c så kan godt kjernen være 100c i senteret sitt, og om den ikke ødelegges helt, ihvertfall utvikle defekter.

Det går nok an, ja.

Men er det helt greit, og burde han ikke frarådes?

Jeg vil fortsatt stå på mitt og hevde det er dere det har rabla for.

Lenke til kommentar
Tror egentlig vi er enige i at metall mot metall er en lite lur idé. I nødstilfeller mener jeg det skal gå, men som spn så fint påpeker, hvorfor ta unødvendige sjanser? (dog hadde det jo vært artig om noen kunne testet ut dette! :D )

 

KAmeraten min kjører uten goop på en xp 2000, det gar helt fint det... SLK-800 kjøler da... :wink: men er ikke no fare....

Lenke til kommentar

Interessant.. men;

 

Hva betyr "uten goop"? Har han ikke den berømte termal pad-en heller?

 

SLK-800 er jo noe av den råeste luftkjølinga som finnes. Hvordan er temperaturene?

 

Med en kjøler til 129,- fra en hvilken som helst webshop, så blir jo saken litt annerledes i hvert fall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...