Gå til innhold

Valget 2007: Har du stemt?


Hva stemte du ved valget 2007?  

154 stemmer

  1. 1. Hva stemte du ved valget 2007?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      0
    • Fremskrittspartiet
      28
    • Høyre
      33
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      12
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      9
    • Venstre
      15
    • Det Norske Arbeiderparti
      19
    • Blankt
      3
    • Annet parti
      0
    • Stemte ikke
      29


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål...

 

Jeg har nettopp flyttet inn på studenthybel her i Oslo, men rett før jeg flyttet fra Drammen mottok jeg mitt valgkort for Buskerud kommune. Betyr dette at jeg blir nødt til å dra til Buskerud for å avgi min stemme, eller kan jeg stemme her i Oslo ettersom jeg nå er registrert på min nye adresse i folkeregisteret?

9259251[/snapback]

Lurer på det samme. Flyttet fra Moss til Tromsø før jeg fikk stemt, og det er uaktuelt å reise ned bare for å stemme.

9259281[/snapback]

Det står sikkert noe om forhåndsstemming på stemmesedlene deres. Dere må nok reise tilbake for å stemme, men nå for tida er det mulig å forhåndsstemme, så dere kan reise før selve valgdagen om det passer dere bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp flyttet inn på studenthybel her i Oslo, men rett før jeg flyttet fra Drammen mottok jeg mitt valgkort for Buskerud kommune. Betyr dette at jeg blir nødt til å dra til Buskerud for å avgi min stemme, eller kan jeg stemme her i Oslo ettersom jeg nå er registrert på min nye adresse i folkeregisteret?
Om du akkurat har flyttet er det enkleste å forhåndsstemme. På Rådhuset i Oslo har de en stemme-avdeling for de som bor i Oslo en en avdeling for de som ikke bor i Oslo. Ta med deg valgkortet ditt dit og få det unnagjort.

 

Det er bedre enn å få beskjed om at man står i feil lokale når valgdagen kommer.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, har de tenkt på å la folk stemme på internett?  :!:

9259797[/snapback]

En digitalisering av stemmeprosessen øker sannsynligheten for at feil inntreffer (det er blitt dokumentert ved tidligere forsøk) og konstituerer også et større sikkerhetsproblem da enda flere ledd er involvert (programmere, hardware-produsenter, ect.), noe en også har sett tilfeller av. Lukkete løsninger som kun føres tilsyn av et begrenset antall personer er også et problem fordi en ikke nødvendigvis kan stole på disse personene. Maskinene og systemene må være åpne for alle å undersøke, men ikke å modifisere.

 

Internett-avstemming tilsidesetter mange av disse problemstillingene, men skaper en rekke nye sikkerhetsfaktorer. Hvordan skal man implementere autorisering og sikre kryptering? Og det faktum at man der håper opp systemet for angrep utenfra (fra andre land, sågar), er spesielt et faremoment. Dette har imidlertid ikke stoppet land fra å inkorporere denne nye formen for avstemming i andre land, men jeg tviler likevel på at vi vil se det i Norge med det første. Norske myndighetene har begynt å markere seg på nettet, men helt fullt ut er en enda ikke kommet (Din Side, eller hva nå enn det heter, ser imidlertid lovende ut).

9261336[/snapback]

 

Utfordringer kalles det, skal vedde på at vi kan stemme på nett om en del år :yes:

Lenke til kommentar
Nei, har ikke det, og kommer heller ikke til å gjøre det!  :)

Du vet at da har du heller ingen rett til å klage?

9253073[/snapback]

 

 

Tenkte jeg skulle stemme, men her har jeg ikke hørt et "bip" fra noen politikere for hva de står for og hva de mener. I min opprinnelige hjem-kommune så var de veldige flinke til å promotere for det de mente, dermed ble valget mye enklere. Å være tilflytter til en kommune er ikke en like grei sak syntes jeg.

 

Trokke jeg kommer til å stemme i år.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål...

 

Jeg har nettopp flyttet inn på studenthybel her i Oslo, men rett før jeg flyttet fra Drammen mottok jeg mitt valgkort for Buskerud kommune. Betyr dette at jeg blir nødt til å dra til Buskerud for å avgi min stemme, eller kan jeg stemme her i Oslo ettersom jeg nå er registrert på min nye adresse i folkeregisteret?

9259251[/snapback]

Lurer på det samme. Flyttet fra Moss til Tromsø før jeg fikk stemt, og det er uaktuelt å reise ned bare for å stemme.

9259281[/snapback]

Det står sikkert noe om forhåndsstemming på stemmesedlene deres. Dere må nok reise tilbake for å stemme, men nå for tida er det mulig å forhåndsstemme, så dere kan reise før selve valgdagen om det passer dere bedre.

9262837[/snapback]

 

Da er Høyre blitt en stemme rikere! Fant ut at det er fullt mulig å forhåndsstemme her i Oslo, men stemmene mine går likevel til Drammen/Buskerud ettersom det var der jeg var registrert. Jeg kunne stemme på partier, men ikke på enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til dem som lurer på om de kan avgi stemme i andre kommuner enn den de er bostedsregistrert i, så er det fullt mulig. Dog kan du bare stemme på en liste, dvs at du ikke kan gi dobbelstemmer eller slengere osv.

9269780[/snapback]

 

Hvis du på forhånd har skaffet deg en stemmeseddel fra det partiet du ønsker å stemme på i din hjemkommune, så kan du faktisk bruke denne ved forhåndsstemming andre steder, og kummulere/føre opp slengere..

Lenke til kommentar

Er politisk DØD...alle partiene er totalt uten ryggerad og de har dessuten fjernet seg fra folket - før skulle de være folkets røst...masse valgløfter som garantert ALDRI vil bli overholdt...dessuten er demokratiet bare en illusjon så det skal virke som om DU -JA DU! hadde en eller annen valgmulighet ....Hvis du tror at tilfeldigheter skjer innen politikken hvis noe får en negativ utvikling - tro om igjen...vi snakker politisk vitenskap..altså hvordan kontrollere massene...mindgames de luxe...

 

Tiltro til politikere blir vel litt for naivt i våre dager, de skal fortelle folket hva de skal gjøre mens de har ikke mulighet til å følge opp regelverket selv...enten det er fyllekjøring eller skatteunndragelser...

 

PS: Lykke til med valget uansett!

 

Edit: skriveleif;-P

Endret av Cubus
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål...

 

Jeg har nettopp flyttet inn på studenthybel her i Oslo, men rett før jeg flyttet fra Drammen mottok jeg mitt valgkort for Buskerud kommune. Betyr dette at jeg blir nødt til å dra til Buskerud for å avgi min stemme, eller kan jeg stemme her i Oslo ettersom jeg nå er registrert på min nye adresse i folkeregisteret?

9259251[/snapback]

Tror du må stemme der du var registrert per 1. Juni

Lenke til kommentar
Så p ånyhetene om tips om stemming på festivaler, skoler, etc. altså der folk er. På den måten skal de øke stemmeprosenten i befolkningen.

 

Det jeg lurer på, har de tenkt på å la folk stemme på internett?  :!:

 

PS! Nei, jeg har ikke stemt ennå....

9259797[/snapback]

Skal bli mulig å stemme på nett ved neste kommunevalg.

 

"Politisk rådgiver i kommunaldepartementet, Geir Pollestad lover for første gang at personlige datamaskiner i norske hjem nå skal tas i bruk til å stemme med ved neste kommunevalg i 2011.

 

Regjeringen setter av penger i statsbudsjettet til høsten og vil fra januar av starte jobben med å finne dataprogram og sikkerhetstiltak. "

 

Jeg har ikke stemt enda, men jeg skal stemme.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Er politisk DØD...alle partiene er totalt uten ryggerad og de har dessuten fjernet seg fra folket - før skulle de være folkets røst...masse valgløfter som garantert ALDRI vil bli overholdt...dessuten er demokratiet bare en illusjon så det skal virke som om DU -JA DU!  hadde en eller annen valgmulighet ....Hvis du tror at tilfeldigheter skjer innen politikken hvis noe får en negativ utvikling - tro om igjen...vi snakker politisk vitenskap..altså hvordan kontrollere massene...mindgames de luxe...

 

Tiltro til politikere blir vel litt for naivt i våre dager, de skal fortelle folket hva de skal gjøre mens de har ikke mulighet til å følge opp regelverket selv...enten det er fyllekjøring eller skatteunndragelser...

 

PS: Lykke til med valget uansett!

 

Edit: skriveleif;-P

9340831[/snapback]

 

 

Word.

 

Det er nok kapitalen som styrer "Åkke såm"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...