Gå til innhold

Age of Conan utsatt igjen (PC/X360)


Anbefalte innlegg

Tar man bort kampsystemet, står man igjen med et hvilket som helst MMO hvor de eneste forskjellene fra et dusin andre er at man kan kappe av hoder, og at det finnes noen digitale pupper som ikke er tildekket.

 

Når de hyper opp kampsystemet til å være det som skal revolusjonere sjangeren og bryte ned grensene mellom MMO-er og actionspill, bør det være akkurat så bra som de påstår det er.

Den harde kjernen Conan-fans ville nok spilt spillet bare fordi det er en god representasjon av REHs low fantasy-univers. Den jevne gamer er nok mer opptatt av om spillmekanikken fungerer (og om den fungerer godt), siden det legger grunnlaget for spillopplevelsen - i mye større grad enn muligheten til å vandre gjennom steder med navn man kjenner igjen fra et kart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tar man bort kampsystemet, står man igjen med et hvilket som helst MMO hvor de eneste forskjellene fra et dusin andre er at man kan kappe av hoder, og at det finnes noen digitale pupper som ikke er tildekket.

 

Når de hyper opp kampsystemet til å være det som skal revolusjonere sjangeren og bryte ned grensene mellom MMO-er og actionspill, bør det være akkurat så bra som de påstår det er.

Den harde kjernen Conan-fans ville nok spilt spillet bare fordi det er en god representasjon av REHs low fantasy-univers. Den jevne gamer er nok mer opptatt av om spillmekanikken fungerer (og om den fungerer godt), siden det legger grunnlaget for spillopplevelsen - i mye større grad enn muligheten til å vandre gjennom steder med navn man kjenner igjen fra et kart.

9281499[/snapback]

 

Dette blir litt snevert vel.

 

Riktignok er kampsystemet en stor del av FC sin PR kampanje, men det er mange nyvinninger spesielt innenfor PVP og Guild PvP.

 

Forøvrig så blir det også litt tynt å argumentere med at dette er et hvilket som helst MMO bare man tar bort kampsystemet. For meg, og jeg antar en del andre gamere, så er settingen faktisk av vesentlig betydning for om spillet er aktuelt eller ikke.

 

Jeg må si meg spyferdig av Alver og Orcer i MMOer, og det samme gjelder laserkanoner og plasmarifler i FPS spill. Derfor er jeg veldig glad for at det kommer en "low-fantasy" MMO, det at den er basert på noe jeg kjenner fra før er jo bare en bonus. Jeg hadde spilt den om den så baserte seg på kartene i fra Groo (tegneserien).

 

Jeg har av en eller annen grunn en forkjærlighet for spill som setter meg i en hvis setting, og derfor spiller jeg spill av den typen. Vil tro at jeg ikke er helt unik i så måte. Jeg liker best skytespill med konvensjonell ammunisjon - ergo så spiller jeg BHD, BF2, osv.

 

Spillmekanikken er selvfølgelig viktig i alle spill, men jeg forutsetter jo selvfølgelig at AoC har denne i orden når spillet engang blir lansert. Dersom jeg ikke hadde denne forventningen så hadde jeg jo ikke giddi å venta på spillet. Det dreier seg jo i stor grad om spekulasjoner og forventninger med alle spill som ikke er lansert.

Lenke til kommentar
Det Funcom gjør nå minner meg veldig mye om Matrix Online. De også satset på ett HELT nytt slåssesystem som aldri har blitt gjort før. Tankegangen er god hvis man er en utvikler, som en spiller hadde man sett problemene med engang. De tenker altfor mye på problemene og lager enkle løsninger som skaper enda større problemer.

 

Slåssesystemet som er nå er helt merkelig, det tror jeg alle kan være enige i. Det er vel ingen som har lyst til å spille en mektig kriger med ett sverd og så måtte være nødt til å trykke på hotkeys og følge piler på skjermen for å svinge ? For min del river det i hjertet siden jeg har spilt Jedi Knight og Rune serien i alle de år.

 

Så her eliminerer de egentlig en del av voksne spillerbasen som aldri har skjønt seg på MMORPG`s istedenfor å gitt dem ordentlig realtime slåssing som man "forventer". Man eliminerer også en horde av MMORPG spillere som liker den tradisjonelle typen som man finner i spill som WoW.

 

Eneste Funcom har å gå på er at det nye systemet blir GODT mottatt og hva er sjansen for det ? Den er rimelig liten spør du meg.

9273103[/snapback]

Avean, nok engang tror du at du snakker for flertallet, selv om det er veldig, veldig få som støtter deg. Jeg skjønner ikke helt at du på noe som helst tidspunkt kan ha trodd at kampsystemet skulle ligne det vi ser Jedi Knight serien, for det systemet har veldig få likheter med kampsystemet vi har visst om LENGE.

 

Du tror at piler hopper opp på skjermen, og sammenligner dermed kamp i Conan med Dance Dance Revolution eller lignende. Tro meg, det blir ikke slik. Har du sett combat-rosen nederst på skjermen på videoene siste halve året? Der indikeres det med en annen farge på den delen av rosen som representerer den retningen du skal slå i for å fullføre comboen.

 

Jeg skal innrømme at kampsystemet i Jedi Knight er morsomt for et sånt spill, men det passer ikke sammen med haugevis av komboer og special abilities, det hadde blitt for uberegnelig, for vanskelig å få til det du ville.

Lenke til kommentar

Men altså det var jo Gaute selv som sa at de tok utgangspunktet i Jedi Knight og God of War blant annet. Såklart fleste av oss tenkte da ordentlig realtime slåssing uten realtime forsvar, det godtok vi "såvidt" pga tekniske problemer.

 

Jeg representerer flertallet vil jeg si ja hvis du noengang leser forumet, fleste er rimelig opprørt over dette. Age of Conan har en mer voksen spillerbase som har litt større krav til gameplay enn dagens 16-åring som liker å trykke på 1,2,3,4,5,6 og grinde i all evighet. Det gidder jeg ikke i en alder av 25år lengre, jeg har mer behov for "ordentlig" gameplay som er mer involverende. Har ikke AoC mister de utrolig mange mener jeg siden miljøet stort sett består av folk som er lei tradisjonelle MMO`s.

 

Er forresten helt enig med Zealuu her.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kan ikke folk ta fokuset litt bort fra alt maset med det "nye" slåssesystemet og heller se på siege battle, spiller-lagde byer, store slag osv som også spillet handler om. Et spiller ikke bare hvor godt et slåssesystem funker, mye annet skal også være med i bildet, derfor syntes jeg at det blir for dumt å sitte på rævva og klage over noe man såvidt har peiling på, dere kan jo prøve å utvikle et lite spill selv og se hvor vanskelig dette er. Jeg har stor respekt for det FunCom gjør, på godt og på vondt, det er ikke bare-bare å lage et spill av disse dimensjonene, spesielt ikke når man har brukere (som her) som kritiserer ting de som spillere har erfaring av men som utviklere ikke har peiling på.

 

Forøvrig skal det sies at når slåssesystemet ble hypet opp fikk folk kanskje litt vel store forventninger/forhåpninger til det og blir veldig skuffet når de først får se det? I mine øyne ser det slik ut, dere forventer et fullblods realtime slåssesystem, det har de da aldri lovet oss heller. Greit nok, de har lovet oss realtime, men det er forskjellige tolkninger på realtime, enten trykker man en knapp og characteren reagerer på det eller så beveger man musa og characteren reagerer på det. Begge deler er da realtime på hver sin måte?

----

:roll:

Lenke til kommentar
Kan ikke folk ta fokuset litt bort fra alt maset med det "nye" slåssesystemet og heller se på siege battle, spiller-lagde byer, store slag osv som også spillet handler om. Et spiller ikke bare hvor godt et slåssesystem funker, mye annet skal også være med i bildet, derfor syntes jeg at det blir for dumt å sitte på rævva og klage over noe man såvidt har peiling på, dere kan jo prøve å utvikle et lite spill selv og se hvor vanskelig dette er. Jeg har stor respekt for det FunCom gjør, på godt og på vondt, det er ikke bare-bare å lage et spill av disse dimensjonene, spesielt ikke når man har brukere (som her) som kritiserer ting de som spillere har erfaring av men som utviklere ikke har peiling på.

 

Argumentet "lag det bedre selv" er like elendig som det alltid har vært, man har ikek muligheten til å "gjøre ting bedre selv" på seå vedlig mange fronter som en enkelt person, man kan ikke bli både snekker, politiker og spillutvikler på samme tid.

 

Det er vansklig, greit nok, og hva så? Som konsument sammenlikner man med alternativene, klarer ikke funcom å levere et spill som er bra i dagens marked, så har de gjort en dårlig jobb, de har valgt seg en bransje der kravene til en od jobb er relativt høye(?).

 

AtW

Lenke til kommentar

Gaute og også sakt at de lager et system likt med Mortal Combat, Mount & Blade (Snakker da om slossing fra mount da ofc) og andre spill.

 

Vi har i over 2 år vist om hvordan sloss systemet var.

 

 

Avean: Det at du NÅ kommer og trudde at systemet skulle være som i Jedi Knight syns jeg er litt rart, ettersom du sier at du følger så godt med på AoC forumet.

 

Hva er det som IKKE er realtime med systemet som AoC har nå, samt det som spillet vil ha med det nye systemet? (Snakker da forutenom blokking)

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Argumentet "lag det bedre selv" er like elendig som det alltid har vært, man har ikek muligheten til å "gjøre ting bedre selv" på seå vedlig mange fronter som en enkelt person, man kan ikke bli både snekker, politiker og spillutvikler på samme tid.

9285620[/snapback]

 

Helt enig, det der er det feigeste argumentet i menneskhetens historie :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Argumentet "lag det bedre selv" er like elendig som det alltid har vært, man har ikek muligheten til å "gjøre ting bedre selv" på seå vedlig mange fronter som en enkelt person, man kan ikke bli både snekker, politiker og spillutvikler på samme tid.

9285620[/snapback]

 

Helt enig, det der er det feigeste argumentet i menneskhetens historie :thumbdown:

9286033[/snapback]

Akkurat, hvorfor hakke ned på de som driver med det da?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Så man kan ikke synes at noen gjør en dårlig jobb om man ikke kan gjøre den bedre selv?

 

Sier begrepet "forbruker" deg noe?

9287838[/snapback]

Greit nok, enkelte ting er nok dårlige fra produsentens side, men nå er ikke slåsssesystemet hele spillet (i og med at dere er helt fra dere fordi slåssesystemet ikke ble som dere hadde tenkt dere). Slåssesystemet er en liten brikke av et stort maskineri som må funke. Fjern det og man sitter ikke igjen med et annen MMO, her har man siege combat, spillerlagde byer, mounted combat og mye annet (husker ikke alt i farten).

 

Forbruker sier meg noe ja, men det gjør også "produsent" og "for store forhåpninger".

Lenke til kommentar

Og det er du sikker på ? Å klikke på en ability og så følge piler på skjermen for kombinasjonsmuligheter høres ikke mye realtime ut for min del. Realtime for min del handler om å kunne "velge" hva du gjør selv. Dette høres veldig kontrollert. Men jeg får se selv når betatesten starter, mine forventninger er på 0% akkurat nå.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Og det er du sikker på ? Å klikke på en ability og så følge piler på skjermen for kombinasjonsmuligheter høres ikke mye realtime ut for min del. Realtime for min del handler om å kunne "velge" hva du gjør selv. Dette høres veldig kontrollert. Men jeg får se selv når betatesten starter, mine forventninger er på 0% akkurat nå.

9289037[/snapback]

Man velger jo vitterlig hva man gjør selv. :roll:

Lenke til kommentar
Og det er du sikker på ? Å klikke på en ability og så følge piler på skjermen for kombinasjonsmuligheter høres ikke mye realtime ut for min del. Realtime for min del handler om å kunne "velge" hva du gjør selv. Dette høres veldig kontrollert. Men jeg får se selv når betatesten starter, mine forventninger er på 0% akkurat nå.

9289037[/snapback]

Man velger jo vitterlig hva man gjør selv. :roll:

9289466[/snapback]

 

 

Just let it go.. Han leser ikke hva andre skriver.. jeg har prøvd å forklare det for han flere ganger på de siste sidene.

Lenke til kommentar

Jaha forklar meg hva lissom ? :!: Ikke kom å belær meg om ett spill jeg har fulgt med i alle de år. Vet godt hvordan systemet funker i prinsipp og det fattet ikke min interesse. Så enkelt er det, om det blir bra tviler jeg sterkt på. Men venter til jeg har prøvd spillet før jeg boikotter det helt.

Lenke til kommentar
Jaha forklar meg hva lissom ? :!:  Ikke kom å belær meg om ett spill jeg har fulgt med i alle de år. Vet godt hvordan systemet funker i prinsipp og det fattet ikke min interesse. Så enkelt er det, om det blir bra tviler jeg sterkt på. Men venter til jeg har prøvd spillet før jeg boikotter det helt.

9289618[/snapback]

 

 

Som jeg har postet flere ganger.

Når du trykker på en av slag knappene (Q,1,2,3,E) så slår du på skjermen med en gang. Du må ikke følge noen piler på skjermen.

Men om du vil være effektiv så slår du en serie med slag, som vil føre til en combo.

I virkeligheten ville dette fungere slik at hvert slag i serien gjorde "lik" skade (I den grad at det blir slått like hardt. Men avhengig av hvor man treffer.)

I spillet vil det fungere slik at de første slagene vil gjøre "lik" skade. (I den grad at det treffer.) Mens det siste slaget i serien/comboen vil gjøre mer skade. (dette fordi at man må bruke litt "skill" (fullføre combo) for å få belønning (I den grad mer skade på fienden))

Så hvis man vil være effektiv i krig i spillet så bør man lære seg slagteknikker (comboer) på lik linje som man gjør i krig i virkeligheten.

 

Hvis du ikke tror meg så vent til du har prøvd spillet så vil du skjønne at det jeg skriver er rett.

Lenke til kommentar
Så man kan ikke synes at noen gjør en dårlig jobb om man ikke kan gjøre den bedre selv?

 

Sier begrepet "forbruker" deg noe?

9287838[/snapback]

Greit nok, enkelte ting er nok dårlige fra produsentens side, men nå er ikke slåsssesystemet hele spillet (i og med at dere er helt fra dere fordi slåssesystemet ikke ble som dere hadde tenkt dere). Slåssesystemet er en liten brikke av et stort maskineri som må funke. Fjern det og man sitter ikke igjen med et annen MMO, her har man siege combat, spillerlagde byer, mounted combat og mye annet (husker ikke alt i farten).

 

Forbruker sier meg noe ja, men det gjør også "produsent" og "for store forhåpninger".

9288163[/snapback]

 

"Helt fra meg" tror jeg er en liberal beskrivelse. Jeg har ikke engang prøvd systemet. Det eneste jeg har sagt er at det bør være like bra som de skal ha det til å være. Kamp er det du kommer til å bruke mesteparten av tiden på i spillet, da sier det seg selv at maskineriet bør være velsmurt. WoW har et velsmurt maskineri i så måte, men maskineriet i seg selv begynner å dra på årene.

Som forbruker har jeg enhver rett til å kritisere produsenten av en kjøpt og betalt vare - dersom varen ikke holder det produsenten har lovet. Dog, siden AoC ikke er et ferdig produkt enda - og jeg ikke har spilt det - er ikke dette særlig relevant, og derfor håper jeg også at jeg ikke kommer til å ha noen grunn til å være misfornøyd med det ferdige produktet*. Jeg håper for all del at AoC blir et godt spill, hvis FunCom holder halvparten av hva de lover om spillet, vil det på alle måter bli et friskt pust i en sjanger som har stått tilnærmet stille siden Brad McQuaid's glansdager.

Likevel vil jeg gjerne reservere meg retten til å ikke slikke støvlene til FunCom ved alle anledninger.

 

 

* Når det engang kommer.

Jeg har vel nevnt tidligere i emnet at jeg ikke er kjempeimponert over at de igjen har satt en definitiv dato, og så skyver den noen måneder frem enda en gang.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...