Gå til innhold

Norges vakreste by er kåret!


Hvilken av disse byene syns du er vakrest?  

242 stemmer

  1. 1. Hvilken av disse byene syns du er vakrest?

    • Ålesund
      28
    • Bergen
      45
    • Florø
      2
    • Trondheim
      34
    • Stavanger
      15
    • Kristiansund
      5
    • Tromsø
      11
    • Molde
      5
    • Tønsberg
      10
    • Kristiansand
      9
    • Drammen
      3
    • Haugesund
      4
    • Oslo
      15
    • Fredrikstad
      7
    • Skudneshavn
      4
    • Lillehammer
      5
    • Arendal
      11
    • Bodø
      4
    • Lillesand
      2
    • Halden
      4
    • Risør
      6
    • Sandefjord
      3
    • Kragerø
      5
    • Førde
      5
    • Grimstad
      4
    • Sandnes
      3
    • Eigersund
      4
    • Mandal
      1
    • Fosnavåg
      2
    • Drøbak
      3
    • Åndalsnes
      1
    • Svolvær
      4
    • Stjørdal
      1
    • Hamar
      8
    • Lillestrøm
      3
    • Harstad
      4
    • Flekkefjord
      5
    • Farsund
      1
    • Hammerfest
      0
    • Porsgrunn
      0
    • Moss
      1
    • Brønnøysund
      3
    • Skien
      5
    • Narvik
      3
    • Ulsteinvik
      2
    • Larvik
      1
    • Mosjøen
      0
    • Gjøvik
      5
    • Mo i Rana
      1
    • Odda
      0
    • Stord
      6
    • Kongsberg
      2
    • Sarpsborg
      1
    • Levanger
      1
    • Stokmarknes
      1
    • Måløy
      3
    • Tvedestrand
      0
    • Finnsnes
      2
    • Namsos
      0
    • Kopervik
      1
    • Alta
      1
    • Sortland
      2
    • Åkrehamn
      0
    • Hønefoss/Ringerike
      3
    • Bryne
      0
    • Kongsvinger
      0
    • Steinkjer
      1
    • Honningsvåg
      0
    • Brevik
      2
    • Sauda
      4
    • Holmestrand
      0
    • Sandnessjøen
      0
    • Elverum
      0
    • Horten
      1
    • Langesund
      0
    • Rjukan
      1
    • Kirkenes
      0
    • Askim
      1
    • Jørpeland
      0
    • Otta
      0
    • Notodden
      0
    • Svelvik
      0
    • Hokksund
      1
    • Fauske
      1
    • Sandvika
      2
    • Vadsø
      1
    • Leknes
      1
    • Verdalsøra
      0
    • Mysen
      0
    • Ski
      5
    • Vardø
      0
    • Lyndal
      0
    • Brekstad
      0
    • Nærøy
      0
    • Stathelle
      0


Anbefalte innlegg

Merkelig at Nærøy i Nord-Trøndelag er oppført som by...

 

Nærøy er en kommune øst for kommunen Vikna ( fastlandssiden ).

Tettstedet Kolvereid er ett tettsted i kommunen - kommunesenter og Norges minste by.

 

Men også Foldereid og flere mindre tettsteder ligger i Nærøy kommune bla. Abelvær.

 

Hvis Nærøy skal sees på som by så er den sikkert Norges største by, med færrest innbyggere.

 

http://www.kolvereid...stpage?OpenForm

 

Fakta om Nærøy:

Offisiell statistikk om Nærøy (SSB)

Totalt areal: 1064 km2

Produktiv skog: 200 km2

Innmark: 38 km2

Kystlinje: 802 km

Folketall: 5045 pr. 01.10.2011

 

http://www.naroy.kommune.no/NK/Web.nsf/mainAbout?OpenForm

 

Vikna kommune har Rørvik som kommunesenter.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da forventer jeg at du sier hvorfor Svolvær er en trist by??,

Er jo bra uteliv til og bare bo 5 000 inbyggere der, Eneste kjipe jeg kommer på i slengen er vel at bortsett fra på hotellene er alle restaurantene eid av samme kurderen. (dvs. pizza eller kebabtallerken) og shell la ned døgnåpent, Men ellers er det jo kongeplass. ;)

Lenke til kommentar

Da forventer jeg at du sier hvorfor Svolvær er en trist by??,

Er jo bra uteliv til og bare bo 5 000 inbyggere der, Eneste kjipe jeg kommer på i slengen er vel at bortsett fra på hotellene er alle restaurantene eid av samme kurderen. (dvs. pizza eller kebabtallerken) og shell la ned døgnåpent, Men ellers er det jo kongeplass. ;)

Jeg har vert i Svolvær MINST 10 ganger de siste to årene, og jeg giftet meg faktisk der for tre år siden. Beliggenheten er jo mildt sagt fantastisk, men går man en tur rundt i byen finner man ikke særlig annet å se på, enn selve utsikten.

 

Vi satt på torvet der midt i juli (turistsesongen). Vi satt der hver dag i tre dager. Fredag/lørdag/mandag og det skjedde ikke noe som helst. Vi satt og så på utsikten og det er veldig flott, men byen i seg selv er elendig på og markedsføre seg selv.

 

Disse RIB'ene som kjørte rundt hadde bare utenlandske guider som snakket dårlig engelsk.

 

Det eneste som gjør Svolvær til en flott by er selve beliggenheten. Det er fint lite annet som imponerer meg der.

 

Enda værre var det i Å (Helt ytterst i Lofoten)

Tenk å servere doven ØL og IKKE fersk fisk midt i turistsesongen!!!

 

Lofoten er et flott sted i seg selv, men byene i seg selv er ikke spesielt spennende. Men det er min mening.

Lenke til kommentar

Har aldri vært i Lofoten som turist men skulle jeg leke guide for noen i Svolvær/området rundt på en helg på sommeren hadde jeg først dradd de opp Vågakallen (eneste fjellet i Lofoten man trenger ha vært på),

Etterfulgt av chill/bading på klippene utfor Kabelvåg, så leid en liten sjark med ekkolodd og dradd opp litt skrei :) , kjøpt reker på kaia,

Ellers så er det jo stort sett band på iallefall ett sted hver helg iløpet av turistsesongen (prestengbrygga/hotellet/bacalao)

 

Ok, da har du kanskje gjort det meste som er verdt gjøre men vil si det er en sjarme i slow-motion småbyer og da.

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Synd at ikke Norge er flinkere til å reklamere for slike steder. Jeg hadde på følelsen at dem ikke tok turister på alvor når jeg var der som turist. Jeg synes det er skremmende at man kan servere såpass elendig mat i Å som dem gjorde. Fiskebåtene lå like ved og det sto to personer og sløyet fisk, men den fisken fant man ikke på menyen på restauranten like ved. Her serverte dem kun burgere og baguetter.

 

Som sagt så var selv ØL'en doven...

 

Jeg synes dem generelt sett kunne gjort mye mer ut av Lofoten som sted. Ikke med nybygg og flotte veier, men med markedsføringen og turistopplevelsen.

 

Ikke missforstå... jeg hadde det veldig flott i Lofoten og jeg viste svakhetene før jeg giftet meg der, men det er ett og slett noe som skurrer, når man får bedre fiskemat på brygga i Fredrikstad, enn man gjør i Lofoten. (vertfall på de stedene jeg spiste).

Lenke til kommentar

Å er jo nesten bare en parkeringsplass med en en liten suvernirbu.

 

Antar hotellet vedsiden av bacalao har god fiskemat (Fordi det er så jævlig dyrt der)

Ellers så har de veldig bra mat på andreetasjen over vinmonopolet i leknes (Husker ikke hva det heter, en slags pianobar-lignende restaurant, også jævlig dyrt ;) )

 

Ellers så trenger de jo ikke markedsføre seg så mye da det er innom bortimot en halv million folk innom Lofoten hvert år uansett, kanskje dette gjør at de ikke gidder anstrenge seg så mye?.

 

Enig i at det muligens er vanskelig og få tak i god mat ute (iallefall middag uten drikke til under tohundrelappen) men så spiser jeg ganske skjeldent ute når jeg er i svolvær/kabelvåg og da.

Og legger nesten ikke merke til alt som er rettet mot turister når jeg er der oppe i en og annen ferie så kan egentlig ikke kommentere på det, men jeg som fraflyttende har iallefall nok og finne på til og bruke opp en uke der.

Lenke til kommentar

Bergen er jo en fin by, skal ikke nekte for det.

 

Larvik og Tønsberg likeså.

 

Oslo er vel "ok" og er veldig fin om sommeren.

 

Har faktisk ikke vært i Ålesund enda, så kan ikke uttale meg så veldig.....men ser bra ut på bilder.

 

Tvedestrand kan også være en fin plass, men helst om sommeren da. :)

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...